Spring naar bijdragen

wisselen van kerkelijke stroming


Aanbevolen berichten

Quote:

En daar was dit topic ook niet voor bedoeld. Ik was aan het nadenken of er bij wisselingen van kerkstromingen ook algemeenheden kunnen worden geconstateerd. Ik was niet van plan welke stroming dan ook te bashen.

Ik denk dat de algemeenheid ligt in slechte ervaringen, met name in de jeugd. Wij hebben best wel wat mensen in de kerk die uit hervormde/gereformeerde hoek komen en daar behoorlijk zijn afgestompt of erger.

Heb me de laatste tijd ook veel meer in leeraspecten verdiept en dan kom je er wel achter dat de gereformeerdheid op theologisch gebied zoveel te bieden heeft. Ik heb het gevoel dat voor een aantal mensen in mijn kerk 'het kind met het badwater wordt weggegooid' omdat gereformeerde kerken vaak zo slecht in het daglicht komen te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik denk dat de algemeenheid ligt in slechte ervaringen, met name in de jeugd. Wij hebben best wel wat mensen in de kerk die uit hervormde/gereformeerde hoek komen en daar behoorlijk zijn afgestompt of erger.

Dat is toch jammer dat er door een negatieve ervaring een keuze gemaakt wordt een gemeente te verlaten. Het is juist zo mooi als iemand bewust kiest voor een andere stroming. Ik denk dat als iemand zich verdiept in de andere stroming het overstappen ook wel meer algemeenheden kan bevatten, bijvoorbeeld een gevoelsmatig beter passende gemeente of een leer die jij kan herkennen in de Schrift.

Zou negatieve ervaringen echt het enige zijn?

Quote:
Heb me de laatste tijd ook veel meer in leeraspecten verdiept en dan kom je er wel achter dat de gereformeerdheid op theologisch gebied zoveel te bieden heeft. Ik heb het gevoel dat voor een aantal mensen in mijn kerk 'het kind met het badwater wordt weggegooid' omdat gereformeerde kerken vaak zo slecht in het daglicht komen te staan.

Dat kind en badwater hebben de protestanten ook gedaan in 1600, ze hebben dan ook weer wat meer ervaringen opgedaan in 400 jaar dan een vrij nieuwe tak, de evangelische gemeenten. smile.gif

Stip je dergelijke dingen ook aan in je gemeente?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Marliesje: Ik heb de stap van evangelisch naar PKN gereformeerd gemaakt...

Dit heb ik gedaan omdat de evangelische tak m.i. op losse schroeven staat.(kom ik zo op terug)

Hier zijn natuurlijk de meningen over verdeelt en natuurlijk heeft een ieder een eigen ervaring, maar het was wel een belangrijke reden voor mij.

Ik miste de theorie, de kennis die dingen begrijpelijk maakt en ik was het uiten van gevoel een beetje zat. Ook is mijn visie wat betreft het dopen veranderd, waarbij ik mijn volwassendoop als niet volwaardig meer zie.

Ik denk dat het niet zozeer algemeen is dat slechte ervaringen de boosdoener is, ik denk dat je als mensen fase doormaakt waarbij je steeds opnieuw je geloofsleven en dus ook de kerk onder de loep neemt.

Wat ik overigens met losse schroeven bedoel, is dat veel charismatische stromingen nog "jong" zijn en weinig afspraken op papier heeft staan. Daardoor kan er in een situatie van onenigheid of problemen de boel vast draaien. Dit is deels op ervaring berust en ik bedoel hier niets respectloos mee richting de charismatische, ik weet alleen niet goed hoe ik het netjes kan verwoorden.

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou negatieve ervaringen echt het enige zijn?[...]Dat kind en badwater hebben de protestanten ook gedaan in 1600, ze hebben dan ook weer wat meer ervaringen opgedaan in 400 jaar dan een vrij nieuwe tak, de evangelische gemeenten.
smile.gif

Geschiedenis herhaalt. En je ziet ook dat ook evangelische gemeenten ervaringen op doen. En het mooie is dat je niet dat kind kwijt bent, je kunt het ook weer opvissen. We staan ook nog steeds in de traditie van de Reformatie, het is alleen een kwestie van dat je daar uit wilt putten.

Al hoewel, evangelisch is niet een nieuwe tak, maar een verzamelnaam voor een zooi groepen waarvan een aantal zeker een nieuwe tak zijn (zoals bijvoorbeeld pinkstergemeenten), maar baptisten zijn bijvoorbeeld al een stuk ouder. En het Evangelicalisme in brede zin (heiligings bereging van Wesley, en heeft zelfs oudere sporen, McGrath laat het al voor de Reformatie beginnen) is ook al erg oud en niets nieuws onder de zon en is comatible met bestaande kerken.


Samengevoegd:

Quote:

Dit heb ik gedaan omdat de evangelische tak m.i. op losse schroeven staat.(kom ik zo op terug)

[...]

Wat ik overigens met losse schroeven bedoel, is dat veel charismatische stromingen nog "jong" zijn en weinig afspraken op papier heeft staan.

Maar Evangelisch is niet een synoniem voor Charismatisch hoor... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Al hoewel, evangelisch is niet een nieuwe tak, maar een verzamelnaam voor een zooi groepen waarvan een aantal zeker een nieuwe tak zijn (zoals bijvoorbeeld pinkstergemeenten), maar baptisten zijn bijvoorbeeld al een stuk ouder. En het Evangelicalisme in brede zin (heiligings bereging van Wesley, en heeft zelfs oudere sporen, McGrath laat het al voor de Reformatie beginnen) is ook al erg oud en niets nieuws onder de zon en is comatible met bestaande kerken.

Waarom geen aansluiting zoeken bij oudere stromingen uit de Reformatie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Gorthaur: ik had echt gehoopt met dit topic dat er mensen zouden reageren die van gereformeerd naar evangelisch zijn overgestapt, maar helaas is dat niet gebeurd. Ondanks dat het beeld in dit topic anders lijkt te zijn, mag ik toch veronderstellen dat het algemeen bekend is dat de uitstroom van gereformeerd naar evangelisch nog altijd vele malen groter is dan andersom. Ik denk dat dit forum wat dat betreft geen representatief beeld geeft van het werkelijke grensverkeer tussen kerkelijke stromingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als dat 't enige is, er zijn ook zat behoudende evangelische gemeenten, zelfs pinkstergemeenten. Hangt maar net af van de kerk, kerkgenootschap, stroming en plaats.

Als dat niet zou bestaan was ik er ook al weg geweest, maar heb geluk met de plek waar ik opgroeide.

Na van het weekend wat gelezen te hebben en erover nagedacht kwam ik op nog meer dingen die voor mij een overstap een reëel iets maken, maar ik wil em even quoten om te laten zien dat ik het gelezen heb en er nog eens over ga nadenken. Ik heb gemerkt dat ik het nog niet helemaal goed onder woorden kan brengen zeg maar. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom geen aansluiting zoeken bij oudere stromingen uit
de Reformatie?

Quote:

@Pius: we weten ... dat je
het liefst iedereen katholiek zou zien worden
, maar daar gaat dit topic niet over.

Ik kan het mis hebben, maar wordt er hier niet een vooroordeel geprojecteerd op een persoon? Er wordt iemand iets verweten wat hij helemaal niet zegt… hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom geen aansluiting zoeken bij oudere stromingen uit de Reformatie?

omdat er fundamentele verschillen zijn tussen de ideeën van Wesley en Calvijn.

* marliesje gaat even op zoek, zo een uitgebreid antwoord

het komt er in het kort op neer dat Wesley een Arminiaan was en dat door Wesley Arminiaanse invloeden door de hele latere evangelische beweging zijn getrokken, of ga ik nu alweer te kort door de bocht? Ik heb McGrath hier niet bij de hand dus ik kan het nu even niet opzoeken


Samengevoegd:

Quote:

[...]

[...]

Ik kan het mis hebben, maar wordt er hier niet een vooroordeel geprojecteerd op een persoon? Er wordt iemand iets verweten wat hij helemaal niet zegt…
hamer.gif

sorry verbaasd.gif post is al aangepast. Mijn excuses bij deze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ben ik ook benieuwd naar, dopen doe je voor God en niet de kerk, toch?

Precies, waarbij ik me afvraag wie wij mensen zijn om over te dopen. Ik was als kind al gedoopt in een hervormde kerk, ik denk dat het onmogelijk is om me als volwassene opnieuw te laten dopen, vandaar dat ik mijn volwassendoop afwijs.

@ Gorthaur: Excuses, ik begrijp dat evangelisch niet direct charismatisch is, dat was mijn voorgaande evangelische gemeente ook niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Gorthaur: ik had echt gehoopt met dit topic dat er mensen zouden reageren die van gereformeerd naar evangelisch zijn overgestapt, maar helaas is dat niet gebeurd. Ondanks dat het beeld in dit topic anders lijkt te zijn, mag ik toch veronderstellen dat het algemeen bekend is dat de uitstroom van gereformeerd naar evangelisch nog altijd vele malen groter is dan andersom. Ik denk dat dit forum wat dat betreft geen representatief beeld geeft van het werkelijke grensverkeer tussen kerkelijke stromingen.

???

Post nummer 2 van dit draadje?

Ik ben zo iemand die vanuit gereformeerd naar evangelisch is overgestapt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Samenwerking met de NGK bijvoorbeeld, bestudering van Calvijn's kerkorde, dat soort dingen?

Het leuke is dat de NGK voor het grootste deel al gewoon evangelisch te noemen is. Ook is er lang niet altijd een directe tegenstelling tussen de leerstellingen van Calvijn en de ideeën die er leven binnen de evangelische stroming. Het is waarschijnlijk wel genoeg zeggend dat het reformatorisch dagblad zich zo enorm kon vinden in het laatste boek van Ouweneel. Dat boek ging over de christologie en was vanuit evangelisch oogpunt geschreven, desondanks werd er een lovende recensie over geschreven, waarin men zich onder andere ook afvroeg, wat nu het verschil tussen evangelisch en reformatorisch zou zijn op dit punt... Antwoord is: dat verschil is er heel vaak simpelweg niet. Zoals Gorthaur al aanhaalde is de evangelische beweging ook een beweging die voor een groot deel haar wortels heeft in het calvinisme.

En waar de evangelischen eigenlijk best wel reformatorisch zijn, daar zijn de reformatorischen eigenlijk best wel evangelisch. Vaak zijn de verschillen namelijk redelijk miniem, ik las laatst zelfs in het ND over een evangeliegemeente die mensen die enkel als kind gedoopt zijn, gewoon als volwaardig lid accepteren. En ondertussen zingen veel reformatorischen vrolijk allerlei opwekkingsliederen mee, gaan allemaal naar de opwekkingsconferentie met Pinksteren, etc.

Conclusie is wat mij betreft dat de protestantse stromingen in Nederland heel veel overlap met elkaar hebben en dat zij er doorgaans niet heel veel moeite mee hebben om bij de ander te kijken/lenen.

En waarom al die protestanten zich dan niet verenigen in één grote kerk? Voor een heel groot deel is daarvoor simpelweg de reden dat er een ander kerkbegrip speelt dan bij de RKK. Eenheid ligt niet in dezelfde naam, maar eenheid ligt in het hart en dan ziet men niet zoveel noodzaak om persé allemaal in een kerk met dezelfde naam te zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En waarom al die protestanten zich dan niet verenigen in één grote kerk?

Ik denk dat het vooral is omdat er toch nog steeds verschillen bestaan, niet zozeer het kerkbegrip. Maar kerken komen al wat meer samen. Er zijn voorbeelden van éénwording van verschillende kerkgenootschappen. En daarnaast heb samenwerkingsverbanden tussen diverse denominaties en kerken (zoals de evangelische alliantie).

Maar dit alles gaat offtopic. Gaat niet meer over waar Marliesje haar topic aanvankelijk voor opende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat het vooral is omdat er toch nog steeds verschillen bestaan, niet zozeer het kerkbegrip. Maar kerken komen al wat meer samen. Er zijn voorbeelden van éénwording van verschillende kerkgenootschappen. En daarnaast heb samenwerkingsverbanden tussen diverse denominaties en kerken (zoals de evangelische alliantie).

Maar ik denk op zich dat de verschillen tussen de grootste groepen binnen het protestantisme kleiner of vergelijkbaar zijn met de verschillen die je bijvoorbeeld in de Anglicaanse kerk ziet. Of om het naar Nederland te trekken, met een ander kerkbegrip zouden alle kerken zich denk ik best goed in de PKN kunnen voegen, zolang ze daarbinnen maar hun eigen identiteit kunnen behouden. Want bijna het hele spectrum dat buiten de PKN is te vinden is ook bijna binnen de PKN te vinden, slechts aan de charismatische en de bevindelijke kant zal zij daardoor een beetje breder worden. Maar ook dat zijn al kanten die binnen de PKN al te vinden zijn.

Quote:
Maar dit alles gaat offtopic. Gaat niet meer over waar Marliesje haar topic aanvankelijk voor opende.

Goed punt...

Ik ben niet overgestapt, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik toch wel een zwak heb voor de gereformeerde bond binnen de PKN. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kom uit een gezin waar we tot een tijd geleden tot de PKN behoorde. Ondertussen zijn mijn ouders niet meer actief als gelovigen en gaan ook niet meer naar de kerk oid. Ikzelf bezoek nu en dan nog een dienst bij de PKN maar de diensten zijn voor mij maar weinig inspirerend en de inhoudelijke koers is van wat ik er van begrepen hebt vrij discontinu (steeds weer een andere dominee met andere opvattingen).

is je gemeente vacant? Zo ja, probeer ook is wat andere activiteiten te bezoeken zoals catechesatie en kringen en probeer het kerkblad te volgen. zo nee, ga dan alleen naar de kerkdiensten waarin je eigen wijkpredikant preekt, dan zal je zien dat die inhoudelijke koers er waarschijnlijk wel is.

Quote:
Ik zit er sterk aan te denken om nog een keer bij de Pinkstergemeente te gaan kijken, ik heb er positieve verhalen over gehoord. Met name de open en hartelijke sfeer, en de relatief jonge mensen die vol toewijding daar elke zondag heen gaan vind ik erg inspirerend.

moet je doen, is leuk, zo'n pinkstergemeente, maar ik kan je hetzelfde verhaal vertellen over mijn pkn-gemeente puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk dat je binnen het evangelische spectrum evenveel verschillende opvattingen hebt als binnen de PKN
smile.gif

Klopt. Maar mijn kerk zou het niet dr hoofd halen bepaalde predikanten in het evangelisch spectrum uit te nodigen.

Maar zat kerken binnen de PKN die dat eveneens niet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid