Spring naar bijdragen

wisselen van kerkelijke stroming


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Soms vraag ik me af of gereformeerd en evangelisch niet heel dicht bij elkaar liggen...

Hangt van de kerken die je met elkaar vergelijkt af. Maar ik zie ook wel veel overeenkomsten idd.


Samengevoegd:

Quote:

Dat vraag ik me niet zo erg vaak af eigenlijk. Niet dichterbij dan gereformeerd en katholiek

Vind je?

Ik kan best verschillen noemen, maar m.i. ligt men toch een stuk dichter bij elkaar. Zeker als ik de meer 'behoudende' evangelische kerken en de meer evangelicale PKN kerken met elkaar vergelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is toch jammer dat er door een negatieve ervaring een keuze gemaakt wordt een gemeente te verlaten. Het is juist zo mooi als iemand bewust kiest voor een andere stroming. Ik denk dat als iemand zich verdiept in de andere stroming het overstappen ook wel meer algemeenheden kan bevatten, bijvoorbeeld een gevoelsmatig beter passende gemeente of een leer die jij kan herkennen in de Schrift.

Dat is zeker jammer, maar het gaat hier om een groep mensen die al (bijna) niet meer naar de kerk gingen en hun geloof zo goed als kwijt waren. Veel verhalen over 'hel en verdoemenis' preken ook, dat soort dingen. Dan kom je toch een beetje op het punt van 'beter op deze manier weer naar de kerk dan helemaal niet naar de kerk'. Waar ik mijn kerk nog altijd goed in vind is om het gevoel op een zodanige manier aan te spreken dat mensen zich bereid voelen om God en kerk een tweede kans te geven. De prediking bij mij in de kerk vind ik nog steeds de beste die ik tot nu toe heb meegekregen en ben ook in dus ik maak me niet zoveel zorgen over voortleven op gevoel, hoewel er altijd wel mensen tussen zitten waar dat een belangrijke rol blijft spelen.

Quote:
Stip je dergelijke dingen ook aan in je gemeente?

Ja, wel bij bekenden waar ik dat soort dingen mee bespreek. De 'leerpunten' die mijn kerk uitdraagt zijn theologisch voldoende onderlegd vanuit de Raad en het Hoofd Onderwijs, dus op dat niveau zie ik er nog geen been in om aan te gaan stippen, moet eerst nog eens goed de verbondsleer induiken.


Samengevoegd:

Quote:

Wat ik overigens met losse schroeven bedoel, is dat veel charismatische stromingen nog "jong" zijn en weinig afspraken op papier heeft staan. Daardoor kan er in een situatie van onenigheid of problemen de boel vast draaien. Dit is deels op ervaring berust en ik bedoel hier niets respectloos mee richting de charismatische, ik weet alleen niet goed hoe ik het netjes kan verwoorden.

Charismatische kerken experimenteren nog wel eens wat (te) los met alle gevolgen van dien. Ook als er dingen op papier staan wil dat nog niet zeggen dat de goede dingen op papier staan wat dat betreft. Aan de ene kant biedt het grote mogelijkheden om een keer heel natuurlijk vorm te geven, aan de andere kant kan het ook wel eens flink uit de klauwen lopen.

Ik volg de posts van Diana hierover trouwens wel met belangstelling, zij heeft het hele 'traject' doorlopen en loopt dus letterlijk voorop. Hoe 'los' de stromingen ook zijn die volwassen dopen, ik hou altijd wel even in gedachten dat de Unie Baptisten ook volwassen dopen, maar verder behoorlijk zwaar in hun Hervormde wortels staan.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de combinatie van me thuis voelen, vrienden/bekenden, mogelijkheden tot ontplooiing, prediking en muziek me er voorlopig heel zwaar over laat nadenken waarom ik deze gemeente zou verlaten. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat God me daar doelbewust heeft geplaatst en dat is ook wel belangrijk.

Evangelisch en gereformeerd hangen in principe wel sterk tegen elkaar aan, sterker nog, wat ze in Duitsland evangelisch noemen heet hier gereformeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

De liturgie is in de OKKN totaal anders, maar de inhoud nagenoeg gelijk.

Om even een voorbeeldje te noemen:

Bij mijn weten gaan ze in de OKK ter communie en geloven ze in de consecratie. Zoiets wordt in de Heidelbergse catechismus (wat de PKN belijd volgens mij) vervloekte afgoderij genoemd...

Lijkt me toch wel een vrij grote tegenstelling.

Ik heb de termen 'bij mijn weten' en 'volgens mij' bewust gebruikt aangezien ik het niet zeker weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Heidelberger heb ik eigenlijk nooit echt aanvaard. Persoonlijk hecht ik veel meer waarde aan het Apostolicum, Nicæa-Constantinopel en Athanasius. Dat zijn de belijdenissen die in alle christelijke kerken worden gehanteerd.

Los daarvan, de Heidelberger rept - niet woordelijk maar wel inhoudelijk - over de transsubstantiatie. Die wordt in de OKKN niet gehanteerd en derhalve is zondag 30 niet op de OKKN van toepassnig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

@Mattijs: ik was de constante vernieuwing beu. Daar kan je ook te ver in doorschieten zodat er te weinig basis over blijft.

Wat herkenbaar steeds die vernieuwing, idd je raakt het zat. Zeker in de wat extremere charismatische gemeentes. Eerst toronto, toen kiev, toen bogota, zalving hier dan weer daar. Dan weer cellen, dan weer healingrooms enz. enz.Ik was er ook meer dan zat van. Ben nu blij Rooms Katholiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid