Spring naar bijdragen

Toeleven naar pasen


Aanbevolen berichten

Met de advent heb ik, na inspiratie te hebbben opgedaan in dit forum, een adventbloemstuk gemaakt met 4 kaarsen. Elke adventzondag stak ik een extra kaars aan. Voor mij een prima manier om naar de kerst toe te leven (en leuk om zo'n bloemstuk te maken). Kun je zoiets ook maken voor de pasen? Zo ja, hoe zou zoiets er uitzien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Het toeleven naar feestdagen zoals Kerst en Pasen is opzichzelf een prima zaak. Helaas worden nowadays alleen de leuke kanten daarvan meegenomen, en de gedachten die er werkelijk bij horen... tsja, die passen te vaak... niet meer bij onze levensstijl. Jammer.

Flipper

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toeleven naar pasen. Dat kan op verschillende manieren. Je zou 40 dagen kunnen vasten (met uitzondering van de zondagen, en de invulling van het vasten op je eigen manier). Je zou ook in de Goede week (die is nu) ook elke dag naar de kerk kunnen gaan. IK weet dat er in mijn parochie naast de gebruikelijke missen in de goede week ook elke dag bezinnings en gebeds vieringen zijn. Als ik wil dan kan ik deze week elke dag naar de kerk. Ik beperk me echter topt de woensdag (dan heb ik cursus), donderdag (dan ben ik apostel en gaat de priester mijn voeten wassen), vrijdag een zeer bijzondere viering, eerste paasdag en tweede paasdag (dan viert de priester zijn verjaardag na de mis).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Met de advent heb ik, na inspiratie te hebbben opgedaan in dit forum, een adventbloemstuk gemaakt met 4 kaarsen. Elke adventzondag stak ik een extra kaars aan. Voor mij een prima manier om naar de kerst toe te leven (en leuk om zo'n bloemstuk te maken). Kun je zoiets ook maken voor de pasen? Zo ja, hoe zou zoiets er uitzien?

De zeven weken voor paaszondag worden 'lijdensweken' genoemd. In mijn kerk staat elke preek vanaf dat moment min of meer in het teken van het lijden en sterven van Christus. Zo leef je er naar toe smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiterlijke dingen zoals in de Advent zijn er eigenlijk niet. Het is vooral het innerlijke vasten dat de toon zet, in welke vorm dan ook. En dat moet juist liever niet zo zichtbaar zijn.

Wat je zou kunnen doen is het woordje "halleluja" te vermijden in de veertigdagentijd, ook als het om luisteren naar muziek gaat. Alleen is dat wat lastig, als je graag christelijke muziek luistert waarin dat woord veel wordt gebezigt. En als je kerk ook gewoon halleluja blijft zingen of roepen, tja...

Ook kun je je kamer helemaal ontdoen van decoratieve voorwerpen (posters, beeldjes, foto's, planten, etc.). Je kamer wordt dan ineens heel kaal en je beseft je ineens hoe enorm veel nodeloze spullen je eigenlijk hebt. Maar ja, als je daar heel veel van hebt, dan ben je nog wel even bezig en waar laat je dat spul dan zolang?

Je kunt zelfs ook nog besluiten om in die tijd enkel in het zwart gekleed te gaan. Maar ja, daarvoor heb je wel weer voldoende zwarte kleding nodig. En voor sommige users zal in het zwart gekleed gaan ook bepaald geen unicum zijn. knipoog_dicht.gif Bovendien maak je ook behoorlijk zichtbaar dat je aan de veertigdagentijd doet en dat moet je maar net willen.

Er zijn dus wel wat mogelijkheden, alleen kosten die je meer tijd en geld dan een paar kaarsen of een bloemstuk. De nadruk blijft toch op het innerlijke vasten en gebed liggen, in alle soberheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Karin,

Alleluja, of halleluja, is een vreugde-uiting en dat is in de katholieke Kerk niet gebruikelijk in de veertigdagentijd. Zo wordt er in de Mis ook het Gloria niet gezongen. God wordt dus natuurlijk wel geprezen, vooral in de psalmen en enkele vaste gebeden, maar niet meer met die expliciete vreugde-uiting. Die zal in de Paaswake weer klinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor velen zou het heel heilzaam zijn is zich echt te verdiepen in het Christelijk Geloof Liturgie ,Theologie,kerkgeschiedenis, enz enz enz.Dan zal men ook gaan begrijpen wat Pasen nu eigenlijk is en waarom dit het hoogtepunt is van het kerkelijke jaar.Toeleven naar Pasen in volle kennis van Pasen .

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid