Spring naar bijdragen

Christelijk bijgeloof


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Sjaloom bartus3,

Je hebt over het algemeen geen wijwater nodig om iets of iemand te zegenen. Toch maakt dat het wijwater niet nutteloos. Wijwater is eigenlijk doopwater, wat in de Paasnacht is gemaakt. Het is water met volgens mij chrisma-olie erin, dat door de priester is gezegend en waar ook de Paaskaars driemaal in is gedoopt. Met wijwater kun je je huis zegenen bij bijvoorbeeld onweer, je auto of zelfs je huisdier. Het hoeft niet, en er zitten geen watervaste garanties aan vast dat de hond bijvoorbeeld je weer aankijkt, maar het kan wel.

Het heeft daarnaast ook een geestelijk reinigende werking. Daarom zul je in veel katholieke kerken bij de ingang bakjes met wijwater zien hangen. Je kunt jezelf daarmee dan bekruisigen voordat je de kerk ingaat. Let wel: het vergeeft beslist geen zonden, je hóéft jezelf ook niet ermee te bekruisigen, maar het kan helpen je gedachten meer op orde te krijgen voor de Mis.

mag ik vragen waarom je bv je huis moet zeggen bij onweer, of je auto of huisdier?

wat is daar het nut van?

begrijp mij niet verkeerd hoor vraag dit niet om een discussie uit telokken ofzo.

ik ben helemaal niet bekend met wijwater en voorwerpen in zegenen.

bij onze gemeente is dat namelijk niet gebruikelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom bartus3,

Dat geloof ik meteen. smile.gif Maar voor een katholiek is er geen scheidslijn tussen wat gezegend kan worden en wat niet. Ãlles kan namelijk gezegend worden, want álles behoort aan God en is door God gegeven. Er is geen voorwerp of persoon dat niet bij de liturgie van het leven met God betrokken kan worden. Als je dus iets niet meent te kunnen zegenen, dan moet je je afvragen of je niet óf iets voor God verborgen houdt, óf God verkleind door te menen dat Hij net zoals mensen alleen aan grote dingen waarde hecht.

Spullen, dieren en het weer horen net zo goed bij het christelijk leven en behoren net zo goed onder Gods zegen te kunnen vallen als personen. En "simpele" angsten zoals getroffen worden door de bliksem, mag je net zo goed tot God brengen als grotere angsten. En dat mag je dus ook doen met liturgische handelingen als het besprengen van de kamers met wijwater. Want liturgie is ook taal en soms nog veelzeggender dan enkel woorden. Zo moet je dat gedoe met takjes, wijwater, medaillons, et cetera dus zien: als liturgische manieren van bidden, in een taal dat woorden overstijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat je hier beweert lijkt me vrij veel weg hebben van datgene wat Anastasia hierboven beschrijft, is het niet?

Sjaloom CaptainCaveman,

Als het jezelf bekruisigen met wijwater een bezweringsritueel zou zijn, dan moet het voor jezelf bidden dat ook zijn. Als een palmtakje in je huis ophangen bijgeloof zou zijn, dan is het dagelijks om Gods zegen vragen dat ook. Want of je nu met dergelijke liturgische en dus betekenisvolle handelingen bidt, of Gods zegen over je afsmeekt, of met betekenisvolle woorden, dat maakt niet uit.

Als je dergelijke liturgische handelingen als noodzakelijk gaat zien om extra zegen te krijgen, dan wordt het bijgeloof. Termeer omdat de katholieke Kerk dat bepaald niet leert. Maar dat geldt ook als je bepaalde gebeden of gebedsvormen als noodzakelijk gaat zien om extra zegen te krijgen. Alles kan tot bijgeloof vallen, zelfs het elke week naar de kerk gaan, maar dat maakt alles niet verkeerd.

Heb ik dan eindelijk de juiste woorden gevonden om te zeggen wat ik bedoel: palmtakjes, wijwater, medaillons, beeldjes en dat soort uiterlijkheden zijn geen uitingen van bijgeloof, maar gebeden en of zegeningen die worden uitgesproken over jezelf, anderen of over dingen, in de taal van de liturgie. En de liturgie is net zo krachtig en verstaanbaar als het gesproken woord. Soms zelfs krachtiger, omdat beelden en handelingen soms méér zeggen dan woorden alleen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi uitgedrukt Robert, en ik denk dat ik het ook ergens wel erken. Ook vaak de geseculariseerde versie trouwens, als in, mensen uit mijn omgeving die zichzelf niet of niet meer katholiek noemen maar die 'bijgelovige' handelingen wel uitvoeren omdat dat een taal is waarmee ze vertrouwd zijn. Als mijn mama bijvoorbeeld een kaarsje brandt wanneer ik examen heb doet ze dat niet omdat ze gelooft dat dat examen dan goed zal gaan, ze is ook wel nuchter genoeg om te beseffen dat dat gewoon afhangt van hoe goed ik voorbereid ben. Dat kaarsje drukt eerder iets uit van, mijn dochter heeft nu examen en ik ben daar een beetje bezorgd over, ik hoop dat alles goed gaat en dat ze beseft dat ik aan haar denk en achter haar sta. Ok ja, da's dus het atheïstich/agnostische afkooksel van een katholieke opvoeding, maar ik kan me voorstellen dat zo'n kaarsje bij mensen die nog wel geloven ook een soortgelijke werking kan hebben, behalve dan dat je het niet enkel doet om iets uit te drukken naar jezelf en de persoon voor wie je een kaarsje brandt, maar dat je het ook bij God brengt.

(En natuurlijk is het voor sommige mensen ook gewoon wél bijgeloof, beetje magisch denken maar ach, ik denk niet dat dat zo veel kwaad kan uiteindelijk, ieder gelooft op z'n eigen manier en sommige mensen vinden in een beetje bijgeloof blijkbaar houvast, als dat niet afleidt of in de weg staat van waar het eigenlijk rond draait lijkt me dat behoorlijk onschuldig.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

is wijwater ook niet een soort bijgeloof??

waarom heb je wijwater nodig om iets te zegenen?

LET OP DEZE VRAAG IS NIET NEGATIEF BEDOELD.

ik vraag me alleen af wat wijwater voor nut heeft, als of je wijwater nodig hebt om iemand te zegenen.

Er is al het één en ander over uitgelegd, maar toch kan dit nog wel interessant zijn als toevoeging smile.gif Uit de 'eerste hulp'-vragenrubriek van Roderick Vonhögen van vandaag:

Wat is het idee achter wijwaterbakjes bij de ingang van de kerk?

geplaatst: vrijdag, 1 februari 2008, 8.00 uur

Rob: Bij de ingang van veel kerken vind je wijwaterbakjes. Wat is het idee hierachter?

Water is een erg belangrijk symbool in zowel de Bijbel als in de katholieke liturgie. Bronwater is een symbool van het leven dat God geeft, terwijl het water van de zee vaak symbool staat voor de dreiging van de dood.

Doopsel

In het sacrament van het doopsel worden beide betekenissen aan het doopwater gegeven. Omdat we door de doop met Jezus worden verbonden, is het water van de doop een bron van nieuw leven. Ons oude leven ‘sterft’ en een nieuw leven begint.

In het zegengebed dat over het doopwater wordt uitgesproken, hoor je verwijzingen naar prachtige verhalen uit de Bijbelse geschiedenis waarin water een belangrijk rol speelde.

Denk aan het scheppingsverhaal, waarin de Geest van God over het water zweefde. Een ander verhaal is dat van de Zondvloed, waarin God met water de aarde zuivert van alles dat niet aan zijn Liefde beantwoord. Of het verhaal van de vlucht uit Egypte, waarin God voor zijn volk een weg door de Rode Zee baant; en natuurlijk ook het water van de Jordaan waarin Jezus zich laat dopen, en zelfs het water dat op het kruis samen met bloed uit het hart van Jezus stroomt als het met een lans wordt doorstoken; het teken van het leven dat Jezus ons gaf.

Elke dag

In de Paasnacht wordt het doopwater plechtig gezegend. Maar we moeten ons natuurlijk niet alleen bewust zijn van onze doop tijdens die nacht of bij een doop van iemand uit onze familie of vriendenkring. De doop is, als het goed is, iets dat ons elke dag de kracht geeft om Jezus na te volgen.

Dat is de reden dat je achter in kerken wijwaterbakjes ziet. Wij-water= gewijd water. Bij het binnenkomen of bij het weggaan kun je met dat water een kruis maken, om even stil te staan bij het doopsel dat je hebt ontvangen.

Bijgeloof?

Niet-katholieken doen het gebruik van wijwater soms af als ‘bijgeloof’. Ten onrechte wordt er dan vanuit gegaan dat katholieken aan het water zelf een ‘magische’ kracht toekennen. De katholieke kerk beschouwt het gebruik van wijwater als herinnering aan ons doopsel echter als één van de ‘sacramentalia’: “De sacramentalia verlenen de genade van de heilige Geest niet op sacramentele wijze, maar door het gebed van de kerk maken zij ons ontvankelijk voor de genade en gereed tot medewerking†(KKK 1670).

Als je door het wijwater wordt herinnerd aan je doopsel, dan helpt dat om je meer open te stellen voor de werking van de heilige Geest die je met het doopsel hebt ontvangen.

BRON

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kaarsen branden = bijgeloof ?

Nee, kaarsen zijn het middel om de aandacht te richten. Het is bij-het-geloof.

Bijgeloof is volgens het woordenboek:

1 geloof aan bovennatuurlijke werkingen van allerlei voorwerpen, handelingen, spreuken enz.

Rituelen die dienen om de aandacht te richten kunnen altijd zo gebruikt of misbruikt worden, dat maakt het ritueel niet tot bijbeloof, de manier van denken van de persoon die het riuteel uitvoert kan het maken tot bijgeloof.

Neem nu wicca, je zou zeggen dat het daar sterft van het bijgeloof. Helaas, veel van de aanhangers begrijpen er geen hout van en passen de rituelen toe met magisch denken, terwijl dat niet de intentie is geweest. Veel aanhangers blijven aan de buitenkant hangen en voeren de rituelen uit alsof deze uit zichzelf kracht hebben. Maar dat maakt de rituelen niet tot bijgeloof, het maakt dat verschillende aanhangers bijgelovig zijn. En dit geldt voor veel aanhangers van religies. De religie zelf is vrij van bijgeloof, de gelovigen soms niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, kaarsen zijn het middel om de aandacht te richten. Het is bij-het-geloof.

Bijgeloof is volgens het woordenboek:

1 handelingen,...

Voor een sportwedstrijd rap een kruisteken slaan???


Samengevoegd:

Het staat buiten kijf dat velen het kruisteken maken zonder daarbij echt aan religieuze devotie te denken.

Toen aan een Australische rugbyspeler werd gevraagd waarom hij op het speelveld een kruisteken maakte, gaf hij toe: „Ik denk dat het gewoon een soort bijgeloof is.â€

Het wekt geen verbazing dat dit ritueel vanaf het begin een bijgelovige ondertoon heeft gehad. „The Catholic Encyclopedia†zegt: „Vanaf het eerste begin werd het bij alle exorcismen en bezweringsformules gebruikt als wapen tegen de geesten van de duisternis.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Aimé,

Dat sommige mensen het kruisteken uit bijgelovige redenen gebruiken, betekent niet meteen dat het kruisteken een teken van bijgeloof is. De katholieke Kerk wijst een dergelijk gebruik ook gewoon af. Ze is alleen geen gedachtenpolitie en wil dat ook niet zijn.

En als het kruisteken bij exorcisme wordt toegepast, dan is het ook nog geen bijgeloof. We weten uit de evangelieën dat het gebed een krachtig middel is om demonen te verjagen en de geest weer open te maken voor Gods liefde. En dan komt mijn vorige post weer om de hoek kijken: gebeden kunnen zowel met krachtige woorden als met krachtige liturgische handelingen uitgesproken worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aimé, een serieus bedoelde vraag; hopelijk wil je er ook serieus op ingaan. Waarom pis jij steeds in je eigen nest?


Samengevoegd:

Quote:

Een flesken water uit Lourdes meebrengen en voor wat...?

Om je planten water mee te geven (een zeker iemand hier weet waar ik 't over heb) rofl.gif


Samengevoegd:

Quote:

1 geloof aan bovennatuurlijke werkingen van allerlei voorwerpen, handelingen, spreuken enz.

Kijk, dan zijn we gelijk klaar m.b.t. katholieke sacramentalia (uitleg van dat woord: zie die quote van Roderick Vonhögen die ik hierboven heb geplaatst). Er wordt nl niet uitgegaan van bovennatuurlijke werking van wierook, palmtakjes, wijwater, kruistekens enz. Dus is het ook geen bijgeloof. Dat er individuen zijn die er wél bovennatuurlijke krachten aan verbinden, maakt het nog niet toch bijgeloof in het algemeen. Als iemand denkt dat hij steeds zijn handen moet wassen omdat hij anders doodgaat, lijd ik nog niet aan smetvrees als ik mijn handen was na de toiletgang of voordat ik ga koken.


Samengevoegd:

Quote:

Kaarsen branden = bijgeloof ?

Als dat zo is, weten we in ieder geval dat JHWH Zelf ook aan bijgeloof lijdt.

De HEER sprak tot Mozes: ‘Geef de Israëlieten de opdracht om zuivere gestoten olijfolie te brengen voor de verlichting, om de luchter altijd brandend te houden. Aäron moet deze in de tent van samenkomst, voor het voorhangsel waarachter de verbondsakte ligt, van de avond tot de ochtend altijd brandend houden voor de HEER. Dat is een blijvende wet, door al uw generaties heen. Hij moet de lampen plaatsen op de luchter van zuiver goud, om ononderbroken voor de HEER te branden.

(Lv 24:1-4)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@WateengedoeII

Vorig jaar was ik ergens in een basiliek en daar stond een tafeltje met kaarsen.Let wel op;de kaarsen waren niet meer uit was,maar waren elektrisch.

Men stak ergens 1 euro in dan kon men zo een kaars nemen,de kaars in een gat op het tafeltje plaatsen en daarna brandde de (led)kaars een bepaalde periode.

Kunt u mij daarvan de werking uitleggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@WateengedoeII

Vorig jaar was ik ergens in een basiliek en daar stond een tafeltje met kaarsen.Let wel op;de kaarsen waren niet meer uit was,maar waren elektrisch.

Men stak ergens 1 euro in dan kon men zo een kaars nemen,de kaars in een gat op het tafeltje plaatsen en daarna brandde de (led)kaars een bepaalde periode.

Kunt u mij daarvan de werking uitleggen?

Dat is eerder een gevolg van verscherpte brandweervoorschriften. Daarnaast ongetwijfeld een voorziening voor al die toeristen die het zo leuk vinden een kaarsje aan te steken en/of een bijdrage te leveren aan het onderhoud vande basiliek, maar daar wel iets tastbaars voor terugwillen knipoog_dicht.gif

Ach, en als de Heer vraagt de lampen brandend te houden, dan heeft hijvast ook niets tegen iemand die een electrisch lichtje ontsteekt als symbool van zijn belofte het licht in en buiten hemzelf brandend te houden.

Er zit geen werking aan het ontsteken van een kaars. Het is een symbool. Alleen als iemand die kaars ontsteekt met de gedachte dat er werking achter zit, dan is het bijgeloof. Aangezien jij maar blijft denken dat het ontsteken van een kaars in een katholieke omgeving werking zou moeten hebben, lijkt het me idd verstandig dat jij dat niet doet.

Maar wat doe jij in een basiliek?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Aimé

Quote:

Aimé, een serieus bedoelde vraag; hopelijk wil je er ook serieus op ingaan. Waarom pis jij steeds in je eigen nest?


Samengevoegd:

Quote:

@WateengedoeII

Vorig jaar was ik ergens in een basiliek en daar stond een tafeltje met kaarsen.Let wel op;de kaarsen waren niet meer uit was,maar waren elektrisch.

Men stak ergens 1 euro in dan kon men zo een kaars nemen,de kaars in een gat op het tafeltje plaatsen en daarna brandde de (led)kaars een bepaalde periode.

Kunt u mij daarvan de werking uitleggen?

Kun jij mij de werking uitleggen van een olijfolielampje?

De HEER sprak tot Mozes: ‘Geef de Israëlieten de opdracht om zuivere gestoten olijfolie te brengen voor de verlichting, om de luchter altijd brandend te houden. Aäron moet deze in de tent van samenkomst, voor het voorhangsel waarachter de verbondsakte ligt, van de avond tot de ochtend altijd brandend houden voor de HEER. Dat is een blijvende wet, door al uw generaties heen. Hij moet de lampen plaatsen op de luchter van zuiver goud, om ononderbroken voor de HEER te branden.

(Lv 24:1-4)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is eerder een gevolg van verscherpte brandweervoorschriften. Daarnaast ongetwijfeld een voorziening voor al die toeristen die het zo leuk vinden een kaarsje aan te steken en/of een bijdrage te leveren aan het onderhoud vande basiliek, maar daar wel iets tastbaars voor terugwillen
knipoog_dicht.gif

Ach, en als de Heer vraagt de lampen brandend te houden, dan heeft hijvast ook niets tegen iemand die een electrisch lichtje ontsteekt als symbool van zijn belofte het licht in en buiten hemzelf brandend te houden.

Er zit geen werking aan het ontsteken van een kaars. Het is een symbool. Alleen als iemand die kaars ontsteekt met de gedachte dat er werking achter zit, dan is het bijgeloof. Aangezien jij maar blijft denken dat het ontsteken van een kaars in een katholieke omgeving werking zou moeten hebben, lijkt het me idd verstandig dat jij dat niet doet.

Maar wat doe jij in een basiliek?

Wanneer ik op reis ga suif ik zoveel mogelijk cultuur op.

Meestal sla ik geen kerk over hoe klein het dorpje ook is.

Misschien is het ook nog een 'n beetje 'jeugdsentiment'...ik heb nog als kind regelmatig helpen de kerk vegen ,ja met de borstel en zagelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Aimé, fijn dat je inhoudelijk op mijn posts bent ingegaan, dat stel ik echt zo enorm op prijs! flower.gif


Samengevoegd:

Quote:

Kun jij mij de werking uitleggen van een olijfolielampje?

De HEER sprak tot Mozes: ‘Geef de Israëlieten de opdracht om zuivere gestoten olijfolie te brengen voor de verlichting, om de luchter altijd brandend te houden. Aäron moet deze in de tent van samenkomst, voor het voorhangsel waarachter de verbondsakte ligt, van de avond tot de ochtend altijd brandend houden voor de HEER. Dat is een blijvende wet, door al uw generaties heen. Hij moet de lampen plaatsen op de luchter van zuiver goud, om ononderbroken voor de HEER te branden.

(Lv 24:1-4)

Deze bijvoorbeeld.


Samengevoegd:

Quote:

Aimé, een serieus bedoelde vraag; hopelijk wil je er ook serieus op ingaan. Waarom pis jij steeds in je eigen nest?

Of wellicht wil je je antwoord uit mijn profiel ook in dit topic posten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid