Spring naar bijdragen

Christelijk bijgeloof


Aanbevolen berichten

Volgens mij komt het overal wel voor.

Een voorbeeldje van bij geloof waar ik me aan erger is bijvoorbeeld dat Hexakosioihexekontahexaphobie, zoals Eli7 het noemde. Die angst rond 666?. Met als recent voorbeeldje dat Opwekking dat nummer maar over sloeg.

Een ander voorbeeldje uit een hele andere hoek is de thaumaturgische werking van bijvoorbeeld beelden. Dus dat een beeld (van bijvoorbeeld een heilige) zelf geneeskrachtige werking heeft (Is trouwens al iig door Paus Gregorius veroordeeld, maar neemt niet weg dat na hem toch nog wat mensen dat geloofden).

Kortom, christelijk bijgeloof.

Hebben er users ervaring met christelijk bijgeloof, wat het ook moge wezen?

Of herkennen ze zelf bijgeloof in hun geloofsleven?

Misschien zelf wat voorbeeldjes wat je als christelijk bijgeloof ziet?

Is bijgeloof een verrijking van het geloofsleven? Of is het schadelijk? Of is het iets waar christenen zich belachelijk mee maken? Of zijn dingen die als bijgeloof worden bespempeld geen bijgeloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed topic.

Vorig jaar rond Kerst gingen wat gemeenteleden van die sterren maken om in de Kerstdienst op te hangen. Er werd toen verzocht geen vijfpuntige sterren te maken. Dát vind ik dus overdreven en een geval van christelijk bijgeloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gewijde palmtakjes overal plaatsen.

Dat is geen bijgeloof, want er worden geen magische of gegarandeerd zegenende krachten aan het takje toegekend. smile.gif Tenminste, als het goed is natuurlijk. Je zult natuurlijk altijd weer van die katholieken hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk net als ieder ander bijgeloof, iemand heeft geluk of pech, en koppelt dit aan een tastbaar iets dat hij vóór die situatie gedaan heeft, wanneer deze "match" vaker voorkomt zal hij er waarde en dus geloof aan hechten.

Wanneer anderen hiervan horen bestaat er de mogelijkheid dat zij dit overnemen, et voila, een "bijgeloof" is geboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Aimé,

Met een palmtakje en wijwater kun je bepaalde dingen zegenen en het kan doordat het gewijd is de bewoner van het huis tot zegen zijn. Maar een zegen is niet meer dan wat het is: een zegen, en dus geen magische formule. Als je meent dat het bijgeloof is, dan is het wensen van Gods zegen aan iemand ook bijgeloof: alsof je dat uit zou moeten spreken voor Gods zegen.

Ook herinnert het takje aan de intocht van Jezus in Jeruzalem. Daarom worden ze op Palmzondag, de zondag vóór Pasen, uitgereikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Palmtakjes plaatsen we in ons huis op aswoensdag, het begin van de 40 dagen vasten. Ze hebben te maken met de intocht van Jezus in jerusalem, op palmzondag. En we laten ze een heel jaar hangen, ja...waarom. Geluk misschien wel? Goede vraag eigenlijk.

Sjaloom Snow,

Niet helemaal. smile.gif Op Aswoensdag leveren we die dingen juist in. Dan worden ze verbrandt en met het as ervan wordt dan het askruisje op de voorhoofden van de parochianen getekend. In de vastentijd hangt er dus geen palmtakje in huis. Op Palmzondag, de zondag vóór Pasen, worden er weer nieuwe, verse palmtakjes uitgedeeld en gewijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waardoor zou het bijgeloof ontstaan?

Ik denk voor een deel een zekerheidsgevoel. Het kan geen kwaad, wat nou als.... En stel dat iets mis gaat, dan ga je misschien wel die verbanden leggen.

In het geval van dat 666 gedoe is een associatie met het kwaad. Dus willen mensen daar zo ver mogelijk vandaan staan en krijgt dat getal al haast de eigenschappen van waar het naar verwijst.

Met mijn andere voorbeeldje van die thaumaturgische werking heb je ongeveer het zelfde principe, maar dan niet in de vorm van de vloek maar die van bescherming.

En als je gelooft dat je 34 keer zou moeten bidden om iemand genezen te krijgen, dan heb je ook dat zelfde idee, dan is het geen symbool of object maar een magische formule.

Het is een vorm van zekerheid scheppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Aimé,

Met een palmtakje en wijwater kun je bepaalde dingen zegenen en het kan doordat het gewijd is de bewoner van het huis tot zegen zijn. Maar een zegen is niet meer dan wat het is: een zegen, en dus geen magische formule. Als je meent dat het bijgeloof is, dan is het wensen van Gods zegen aan iemand ook bijgeloof: alsof je dat uit zou moeten spreken voor Gods zegen.

Ook herinnert het takje aan de intocht van Jezus in Jeruzalem. Daarom worden ze op Palmzondag, de zondag vóór Pasen, uitgereikt.

is wijwater ook niet een soort bijgeloof??

waarom heb je wijwater nodig om iets te zegenen?

LET OP DEZE VRAAG IS NIET NEGATIEF BEDOELD.

ik vraag me alleen af wat wijwater voor nut heeft, als of je wijwater nodig hebt om iemand te zegenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik op reis ging als kind kreeg ik een hangertje van de patroonheilige van de reizigers om te zorgen dat de reis veilig zou verlopen enzo, da's wel behoorlijk bijgelovig (maar ik denk niet dat het kwaad kan, het was uiteindelijk ook gewoon een fijn gebaar om te zeggen, we gaan je missen, we hopen dat het een fijne reis wordt, en een tastbaar aandenken als ik heimwee had).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

is wijwater ook niet een soort bijgeloof??

waarom heb je wijwater nodig om iets te zegenen?

LET OP DEZE VRAAG IS NIET NEGATIEF BEDOELD.

ik vraag me alleen af wat wijwater voor nut heeft, als of je wijwater nodig hebt om iemand te zegenen.

Sjaloom bartus3,

Je hebt over het algemeen geen wijwater nodig om iets of iemand te zegenen. Toch maakt dat het wijwater niet nutteloos. Wijwater is eigenlijk doopwater, wat in de Paasnacht is gemaakt. Het is water met volgens mij chrisma-olie erin, dat door de priester is gezegend en waar ook de Paaskaars driemaal in is gedoopt. Met wijwater kun je je huis zegenen bij bijvoorbeeld onweer, je auto of zelfs je huisdier. Het hoeft niet, en er zitten geen watervaste garanties aan vast dat de hond bijvoorbeeld je weer aankijkt, maar het kan wel.

Het heeft daarnaast ook een geestelijk reinigende werking. Daarom zul je in veel katholieke kerken bij de ingang bakjes met wijwater zien hangen. Je kunt jezelf daarmee dan bekruisigen voordat je de kerk ingaat. Let wel: het vergeeft beslist geen zonden, je hóéft jezelf ook niet ermee te bekruisigen, maar het kan helpen je gedachten meer op orde te krijgen voor de Mis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij het geloof. Het zijn voor mij die zaken die je er bij doet en die meestal dienen om je aandacht te richten. Maar voor sommige mensen is het een gewoonte ritueel geworden, waarvan ze de intentie en/of betekenis uit het oog zijn verloren en waarbij mensen zich ongemakkelijk voelen als ze het overslaan, alsof er dan wt ergs zou kunnen gebeuren.

Het staat niet in de bijbel, dus doen we het maar niet, zaken vindt ik eigenlijk ook een vorm van bij-het-geloof. Zeker als dat soort zaken wordt verheven tot een "wet van meden en perzen". Hier is niet de reden waarom men iets wel of niet doet uit het oog verloren, maar zit er wel een (onbewuste)gedachte achter, dat als men het wel zou doen, dat er dan gefaald wordt tov God en zelfs dat men er op afgerekend zou kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom bartus3,

Je hebt over het algemeen geen wijwater nodig om iets of iemand te zegenen. Toch maakt dat het wijwater niet nutteloos. Wijwater is eigenlijk doopwater, wat in de Paasnacht is gemaakt. Het is water met volgens mij chrisma-olie erin, dat door de priester is gezegend en waar ook de Paaskaars driemaal in is gedoopt. Met wijwater kun je je huis zegenen bij bijvoorbeeld onweer, je auto of zelfs je huisdier. Het hoeft niet, en er zitten geen watervaste garanties aan vast dat de hond bijvoorbeeld je weer aankijkt, maar het kan wel.

Het heeft daarnaast ook een geestelijk reinigende werking. Daarom zul je in veel katholieke kerken bij de ingang bakjes met wijwater zien hangen. Je kunt jezelf daarmee dan bekruisigen voordat je de kerk ingaat. Let wel: het vergeeft beslist geen zonden, je hóéft jezelf ook niet ermee te bekruisigen, maar het kan helpen je gedachten meer op orde te krijgen voor de Mis.

Wat je hier beweert lijkt me vrij veel weg hebben van datgene wat Anastasia hierboven beschrijft, is het niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid