Spring naar bijdragen

ongeinspireerd door mijn kerk


Aanbevolen berichten

Hello Y'all

Iemand deed een suggestie naar mij toe dat ik even een topic moest openen dus hierbij.

We zijn het er allemaal over eens dat het belangrijk is om naar de kerk te gaan. Maar wat nu als jouw kerk je niet meer kan inspireren. Een paar jaar geleden is onze pastoor overleden en toen heeft de gemeente het opgepakt, iets wat heel mooi is natuurlijk. Maar er is eigenlijk geen plaats voor persoonlijk contact, niemand om echt iets aan te vragen enz. De kerk vergrijst ook, er zijn eigenlijk geen jongeren meer. Ik voel me er wel thuis, het is mijn kerk tenslotte, ik ben er gedoopt, mijn communie en vormsel gedaan maar ik sta niet elke week te trappelen om er naar toe te gaan, dus vaak (eigenlijk nooit om eerlijk te zijn) gebeurt dat ook niet. Ik kan er eigenlijk niet vinden wat ik zoek, maar wat nu te doen?

Het is de enige RKK kerk Harderwijk. Dus het is niet zo makkelijk om ergens anders naar binnen te lopen.

Iemand tips?

Liefs smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het belangrijkste is denk ik je realiseren dat je geen consument bent. knipoog_dicht.gif

Ik begrijp het wel, heb hetzelfde hier, maar ik ben onderdeel van de parochie, ik ben daar door God geplaatst, en als ik wat wil veranderen, dan zal ik proberen daar initiatieven toe te ondernemen. smile.gif Het is net als met familie, die kies je ook niet, daar heb je het mee tre doen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pius om in deze tijd je te bedenken dat je geen consument is is nog een moeilijk opgaven. knipoog_dicht.gif Er wordt nu zoveel aangeboden om uit te kiezen. Maar ik besef het me wel, alleen weet ik dan niet wat voor een initiatieven ik kan ondernemen om het te veranderen.


Samengevoegd:

Sacerdos; ik deel geen schuld uit dank je wel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Pius om in deze tijd je te bedenken dat je geen consument is is nog een moeilijk opgaven.
knipoog_dicht.gif
Er wordt nu zoveel aangeboden om uit te kiezen.

Zeker, zeker. Het was ook op geen enkele manier denigrerend bedoelt. knipoog_dicht.gif Zélf doe ik het zo; ik probeer m'n steentje bij te dragen in de parochie, maar ik heb ook veel contact met katholieke (en protestantse) leeftijdsgenoten buitende parochie. Ik ga bijvoorbeeld wel eens naar een klooster o.i.d. Dus zeg maar op een ander vlak activiteiten ontwikkelen, en toch onderdeel blijven van m'n parochie, ook al moet ik mezelf er ook wel eens toe zetten om naar de Kerk te gaan. knipoog_dicht.gif

Quote:

Maar ik besef het me wel, alleen weet ik dan niet wat voor een initiatieven ik kan ondernemen om het te veranderen.

Dat kunen kleine dingen zijn. smile.gif Maar het belangrijkste en meteen het moeilijkste is toch wel; leef een heilig leven, dan straalt dat van je af. Maar praktischer gezien, kan je niet contacten leggen met wat katholieke leeftijdsgenoten in de buurt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

is er in harderwijk maar 1 rk-kerk? Hm maar anders kun je natuurlijk ook gaan kerken in kerken in de omgeving. Dat doe ik bijvoorbeeld ook. Ik kom uit regio Amersfoort en ga zelf naar Hilversum of Utrecht.

Als binnenkort in Amersfoort wonende katholiek ben ik wel benieuwd waarom je dat doet - en die vraag is ook nog eens ontopic, dus ik hoef 't niet eens weg te modereren. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

is er in harderwijk maar 1 rk-kerk? Hm maar anders kun je natuurlijk ook gaan kerken in kerken in de omgeving. Dat doe ik bijvoorbeeld ook. Ik kom uit regio Amersfoort en ga zelf naar Hilversum of Utrecht.

Als momenteel in Amersfoort wonende katholiek ben ik ook heel erg nieuwsgierig naar waarom en ik weet inmiddels ook dat het niet weggemoddereerd gaat worden door mijn binnenkort-stadsgenoot knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

Pius om in deze tijd je te bedenken dat je geen consument is is nog een moeilijk opgaven.
knipoog_dicht.gif
Er wordt nu zoveel aangeboden om uit te kiezen. Maar ik besef het me wel, alleen weet ik dan niet wat voor een initiatieven ik kan ondernemen om het te veranderen.

Twee dingen:

1. kijken of je met de mensen van alle leeftijden wat kunt, bijv.: is er koffie na de Mis en zo nee, kan dat ingevoerd worden (is bij ons ong een jaar geleden begonnen en dat heeft het gemeenschapsleven echt gigantisch opgekrikt!) en: zijn er dingen, bijv. een koor, waar je eens bij zou kunnen gaan kijken?

2. kijken of je wat met de jeugd kunt organiseren. Goeie tips staan bijv. hier, en ook Tom (moderator op credible) kan je wel aan goeie tips helpen.

Quote:

Sacerdos; ik deel geen schuld uit dank je wel

De beste oplossing is hier gewoon geen aandacht aan besteden, hoe jammer en triest ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat je naar de kerk hoeft te gaan. Jezus heeft dat nooit gezegd, maar Hij zei:

'Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u liefgehad heb. (Joh 15,12)'

Het gaat er om dat we de broeders (1 Joh 3,14) en zusters liefhebben en ik geloof niet dat die nog in een kerk passen.

Het lijkt mij dus dat een ontbijtje met je vriendin op elke dag van de week al goed valt bij Jezus (Want de Zoon des mensen is een Heere ook van de sabbat Mat 12,8) en dat je gerust weg kan blijven uit die kerk. Als je eigen verstand zegt dat het niet goed voelt, dan moet je daar naar luisteren en onderzoeken waarom dat zou kunnen? God zegt niet voor niks dat Hij zijn wetten in onze verstanden zou (Heb 8,10) geven.

Toets de leer van je kerk maar eens aan de Bijbel. Wellicht verklaart dat een hoop en kun je daarna weer genieten van je vrije zondag zoals van de zaterdag of elke andere (vrije) dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toets de leer van je kerk maar eens aan de Bijbel. Wellicht verklaart dat een hoop en kun je daarna weer genieten van je vrije zondag zoals van de zaterdag of elke andere (vrije) dag.

Wij zijn katholiek en toetsen onze levensstijl aan de Bijbel en aan de leer van onze Kerk. Deze spreken elkaar niet tegen en zijn beide duidelijk:

Wij moeten niet wegblijven van onze bijeenkomsten, zoals sommigen gewoonlijk doen; laten we elkaar moed inspreken, en dit temeer naarmate u de grote dag dichterbij ziet komen.

(Heb. 10:25)

De geboden van de kerk [...]

Het eerste gebod ('Op zondagen en verplichte feestdagen deelnemen aan de eucharistie') vraagt van de gelovigen deel te nemen aan de eucharistieviering waartoe de christelijke gemeenschap zich verzamelt op de dag die de verrijzenis van de Heer herdenkt.

(Katechismus van de Katholieke Kerk, 2041-2042)

Mohamed, mocht je hier verder op in willen gaan, gelieve te posten in het dialoogtopic RKK-protestant smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom de Kerk de schuld geven ,zoek de schuld bij je zelf,je lauwheid speelt parten;met de Kerk zit het wel goed nou jij nog.

ok, om tegen beter weten in dan toch nog even op je post in te gaan, moet ik je vragen om nog even mijn eerste post door te lezen, ik geef mijn mening. hoe ik de dingen zie. Ik zeg niet dat de kerk saai is, altijd en voor iedereen. ik geef de kerk geen schuld en ben ernstig verbaast dat jij denk dat ik dat meteen zou doen.


Samengevoegd:

verder ben ik het eens met wateengedoe2. Ik wil ook naar de kerk gaan, ben vandaag dan ook geweest en we hadden een nieuwe Pastor. Nu was de dienst voor mij heel ironisch juist omdat de pastor vandaag het had over het geloof in jezelf zoeken en niet in de kerk. knipoog_dicht.gif Het was een erg goede pastor, maakte iedereen aan het lachen en heeft mij erg geinspireerd. Ik ben dus zeker blij dat ik geweest ben en dat is mede dankzij jullie. Dus bedankt daarvoor! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedenk je telkens maar weer dat je niet voor jezelf in de kerk zit, maar voor God.

Je komt natuurlijk in de kerk om daar meer over God te leren, maar dat is niet de belangrijkste reden. Je bent daar om god te dienen en te prijzen en daarom gaat het er niet om of jij het het er daar wel altijd naar je zin hebt! je mag natuurlijk wel aan God vragen of hij jonge mensen naar jou kerk wil sturen en of hij jou weer een plek in de kerk wil geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Annelien_,

Desondanks blijven we mensen en is het helemaal niet vreemd als we er even zelf werk van moeten maken, wil de Kerk ons blijven inspireren. We zijn niet meteen heilig, dat moet nog groeien, en daar is de Kerk nu juist voor. knipoog_dicht.gif En ik heb ook niet het idee dat Snow per se alleen voor zichzelf in de kerk wil zitten, of dat alles precies naar haar wens zou moeten zijn. Maar dat ze gewoon even niet weet hoe ze zich door de Kerk kan laten inspireren. En daarvoor worden al veel goede, praktische handreikingen gegeven.

Waar er nu ook nog eentje van mij bijkomt, voor Snow: probeer je in het geloof en de liturgie van de Kerk te verdiepen. Op internet is er veel over geschreven. Want als je begrijpt wat de Kerk nou gelooft en wat er in de liturgie nu gebeurt, dan denk ik dat de Kerk ook voor jou steeds meer gaat leven. Vergeet niet: liturgie is een taal, een schitterende taal waarin de mens tot God spreekt en God daarom ook tot de mens, dus je moet er even voor zitten om die taal te begrijpen.

Vergelijk het met de Japanse gesproken en geschreven taal: als je er niets van begrijpt, is het niet bijzonder inspirerend om elke week Japans te moeten horen. Ik bedoel, het klinkt misschien wel mooi, maar het zegt je logischerwijs verder helemaal niets. Maar als je de taal leert en je verdiept in de daarbij horende Japanse cultuur, dan kun je misschien ineens geen genoeg meer krijgen van Japans en vind je het heerlijk om elke week het prachtige Japans te horen in hoogstaande literatuur. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ RobertF: ik snap een dingetje wat je zegt niet. we zijn niet meteen heilig? naar mijn weten, als je in Jezus gelooft en Hij in je woont ben je door God heilig verklaart. hoe kan je meer heilig worden?

ik neem aan dat je bedoelt dat de kerk/gemeente er is om te groeien in je geloof en in je relatie met Jezus. maar je heiligheid kan naar mijn weten niet groeien knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid