Spring naar bijdragen

Christenen en varkensvlees!


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Nu je het zegt: met de vervuiling van tegenwoordig en de eetgewoontes van veel schaaldieren (filtervoeding) slaan ze veel gif op, maar volgens andere bronnen zijn ze niet ongezond. En destijds had je geen luchtvervuiling. Maar ik ben er niet dol op anyways.

Daarbij vind ik het nogal primitief hoe ze die dieren vaak klaarmaken en eten. (kreeften worden levend gekookt en oesters levend gegeten)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 182
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Was dat dezelfde wijn die wij vandaag hebben. Het woord 'wijn' beschreef zowel gegiste als ongegiste druivesap. Druivesap werd ingemaakt zowel door gisting als door afkoking tot de helft of een derde van het oorspronkelijke volume om een ongegiste geconcentreerde sap te bekomen dat jaren goed bleef.

In onze tijd wordt het alcoholgehalte van de meeste wijnen kunstmatig verhoogd door het toevoegen van suiker tijdens de gisting, en verrijkte wijnen (zoals Port en Sherry) hebben extra alcohol rechtstreeks toegevoegd.

Hoewel wijn niet direct verboden is in de Bijbel, moedigen verschillende verzen de mensen aan om van alcohol af te blijven (Leviticus 10:9; Numeri 6:3; Deuteronomium 14:26; 29:6; Rechters 13:4,7,14; 1 Samuël 1:15; Spreuken 20:1; 31:4,6; Jesaja 5:11,22; 24:9; 28:7; 29:9; 56:12; Micha 2:11; Lucas 1:15).

We lezen ook in de Bijbel dat mensen in belangrijke posities behoren niet te drinken.
"Het past koningen niet, o Lemuël,
het past koningen niet wijn te drinken, noch machthebbers bedwelmende drank te begeren
, opdat hij niet drinke en de inzettingen vergete en het recht van alle verdrukten verkere"
(Spreuken 31:4,5).

Daarnaast dienen christenen ten alle tijde nuchter te zijn. Zij mogen dus met hun geest niet met alcohol bedwelmen of aan alcohol verslaafd zijn.
"Wordt dus alert in uw denken, weest nuchter"
(1 Petrus 1:13).

Het vermijden van alcoholmisbruik is een kwestie van leven en dood, zowel lichamelijk als geestelijk. Door alcohol maakt de satan het leven van velen kapot en verandert menig familiekring in een hel op aarde. Naast de duizenden sterfgevallen ieder jaar door alcoholvergiftiging en door alcoholverwante ziekten zoals leveruitval, is alcohol betrokken bij 50% van aanhoudingen, bij 40% van dodelijke verkeersongevallen, bij 30% van sterfgevallen door brand, bij 30% van verdrinkingen en bij 20% van zelfmoorden.

"Wordt nuchter en waakzaam.
Uw tegenpartij, de duivel
, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden"
(1 Petrus 5:8).

Een goede christen dient dus net als een goede moslim van die satanische drank (gif) af te blijven.

wil je ook even verder citeren in de bron waaruit je al deze citaten hebt geplukt??

In bijbelse tijden was het gebruikelijk om de sterkte van wijn te verminderen door het toevoegen van twee of drie delen water bij één deel wijn. Hierdoor hielden de Joden rekening met de waarschuwingen tegen sterke drank in het Oude Testament (Spreuken 20:1; Jesaja 5:11).

(..)

Volgens het Nieuwe Testament heeft Jezus wijn gedronken: "Want Johannes de Doper is gekomen, geen brood etende of wijn drinkende, en gij zegt: Hij heeft een boze geest! De Zoon des mensen is gekomen, wèl etende en drinkende, en gij zegt: Zie, een vraatzuchtig mens en een wijndrinker, een vriend van tollenaars en zondaars!" (Lucas 7:33 t/m 35 // Matteüs 11:18,19). Deze beschuldigingen waren uiteraard vals. Jezus was niet vraatzuchtig en was geen drinkebroer, maar wel heeft Hij wijn gedronken.

(..)

De wijn die Jezus gebruikte, had dus veel minder alcohol dan de meeste wijnen in onze tijd

(..)

Hieruit mogen wij concluderen dat het geen zonde is om kleine hoeveelheden wijn te drinken zolang men volledig nuchter blijft en niet verslaafd is.

(bron)

Het gaat dus niet om "appelsap" (als in "er zit helemaal geen alcohol in") maar om slappe wijn -- tenminste, als je het zou vergelijken met tegenwoordig. Daar staat tegenover dat men in die tijd wijn dronk zoals we nu koffie, thee of cola drinken.

Nergens in het OT noch in het NT wordt het drinken van alcoholische drank verboden. Wel wordt er gewaarschuwd tegen dronkenschap en worden we aangespoord om helder te blijven. Dat kan heel goed met een paar alcoholische drankjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu je het zegt: met de vervuiling van tegenwoordig en de eetgewoontes van veel schaaldieren (filtervoeding) slaan ze veel gif op, maar volgens andere bronnen zijn ze niet ongezond. En destijds had je geen luchtvervuiling. Maar ik ben er niet dol op anyways.

Daarbij vind ik het nogal primitief hoe ze die dieren vaak klaarmaken en eten. (kreeften worden levend gekookt en oesters levend gegeten)

Exact, die beesten voeden zichzelf met de rotzooi uit het water nosmile.gif

Te ranzig voor woorden inderdaad!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

[...]Dit zou een reden kunnen zijn waarom wijn toen niet direct was verboden. In onze tijd is die behoefte er niet.

de wijn was er ook voor het plezier:

LeviticusDeuteronomium 14

22 Ieder jaar moet u het tiende deel van de opbrengst van uw akkers afdragen. 23 Van de tienden van uw koren, wijn en olie en uw eerstgeboren runderen, schapen en geiten moet u een feestmaal aanrichten ten overstaan van de HEER, uw God, op de plaats die hij zal uitkiezen om er zijn naam te laten wonen. Zo leert u steeds opnieuw te leven in ontzag voor de HEER, uw God. 24 Voor het geval u niet in staat bent om uw tienden en uw offergaven die hele afstand mee te nemen – zeker wanneer de HEER u rijk gezegend heeft – omdat de plaats die hij uitkiest te ver weg is, 25 moet u uw afdracht te gelde maken en met dat geld in een buidel naar de plaats van zijn keuze gaan. 26 Daar mag u het uitgeven aan alles wat u maar wilt: runderen, schapen en geiten, wijn en andere drank en wat maar in u opkomt, en daarvan richt u dan, ten overstaan van de HEER, uw God, een feestmaal aan met uw hele familie. 27 En vergeet daarbij de Levieten die bij u in de stad wonen niet, want zij bezitten geen eigen grond zoals u.

en voor de offers:

Numeri 15

1 De HERE sprak tot Mozes: 2 Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen: Wanneer gij komt in het land, dat Ik u ter woning geven zal, 3 en gij brengt de HERE een vuuroffer, hetzij brandoffer of slachtoffer, hetzij om een gelofte in te lossen, of vrijwillig, of op uw feesten, om de HERE een liefelijke reuk te bereiden van runderen of kleinvee, 4 dan zal hij die de HERE zijn offergave aanbiedt, als spijsoffer aanbieden een tiende efa fijn meel, aangemaakt met een vierde hin olie, 5 en wijn tot een plengoffer; een vierde hin zult gij voor elk schaap bij het brandoffer of bij het slachtoffer doen. 6 Bij een ram zult gij als spijsoffer twee tienden efa fijn meel doen, aangemaakt met een derde hin olie, 7 en wijn tot een plengoffer, een derde hin; gij zult de HERE een liefelijke reuk aanbieden.

Wijn ("bedwelmende drank") werd niet verboden. Er een feest mee vieren evenmin. Wat wel verboden werd is dronkenschap en/of verslaving aan drank. Daar waarschuwen talloze bijbelteksten ons ook tegen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Waar heeft Jezus (vzmh) het eten van varkensvlees toegelaten?

Jezus heeft met Zijn bloed het nieuwe verbond gesloten (Matteus 26, Jeremia 32, etc). Bij een verbond horen wetten die de relatie tussen beide verbondspartners bepalen. Bij een nieuw verbond kunnen mogelijkerwijs nieuwe wetten ingesteld worden of oude wetten niet meer geldig zijn.

Het is jouw eigen probleem dat jij dingen alleen gelooft als Jezus ze gezegd heeft (behalve dan natuurlijk als het je niet uitkomt) maar niet als Paulus of Petrus of een ander in de bijbel het schrijft. Maar voor een christen is dat goed genoeg omdat het leerlingen en/of ooggetuigen van Jezus waren. Dus als Paulus of Petrus of Lucas schrijven dat de spijswetten niet meer gelden, of dat wijn gedronken mag worden, dan is dat afdoende.

Het nieuwe verbond wordt door de apostelen uitgewerkt in de nieuw-testamentische brieven, terwijl de 4 evangelieën alleen maar een biografie geven van Jezus, die gelezen moet worden vanuit de context van de brieven. De evangelieën vertellen niet "het hele verhaal" (evenmin als de brieven) maar zijn een weergave van wat Jezus deed en zei, de brieven vertellen wat dat betekend heeft. Jezus heeft de bepalingen van het oude verbond perfect nageleefd ("vervuld", Mat.5) als de perfecte mens zonder zonde. Hij heeft de wet en de profeten niet ontbonden (afgebroken/ontkracht) maar juist vervuld, omdat de wet en de profeten van Hem en over Hem gaan.

Tijden veranderen, God kan besluiten dat iets wat eerst geldig was, later niet meer geldig is en dat er andere bepalingen gelden. Het sluiten van een nieuw verbond is daar een uitstekende gelegenheid voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat dus niet om "appelsap" (als in "er zit helemaal geen alcohol in") maar om slappe wijn -- tenminste, als je het zou vergelijken met tegenwoordig.

Volgens mij heb ik dat al aangegeven. Ik meerdere malen gezegd dat we de wijn van toen niet kunnen vergelijken met die van vandaag.

Quote:
Nergens in het OT noch in het NT wordt het drinken van alcoholische drank verboden.
Wel
wordt er gewaarschuwd tegen dronkenschap en worden we aangespoord om helder te blijven. Dat kan heel goed met een paar alcoholische drankjes.

Er zijn in Amerika alleen 50 miljoen dronkaarden. Je zult met mij eens zijn dat de meeste van hun eerst begonnen met het drinken van een paar alcoholische drankjes. Alcoholgebruik vormt steeds een grote probleem in Nederland Link. Mijn vraag aan jou als christen is, wat voor oplossingen biedt het christendom tegen dit grote hedendaagse probleem in onze samenleving: 'geniet maar drink met mate'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de wijn was er
ook
voor het plezier:

Dat is ook de enige nut die wijn heeft, maar zijn schadelijkheid overstijgt de voordelen in ruime mate Link

"Zij vragen jou over alcoholische dranken en het kansspel. Zeg: In beide is grote zonde en nut voor de mensen, maar de zonde in beide is groter dan hun nut... "[2]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar als jij zelf wilt eten, moet je zelf maar weten, als je maar eraan denkt, volgende keer dat je die malse varkenshaasje eet, dat jou 'heer' Jezus dit niet aangeraakt zou hebben.

En toch hebben ze mijn Heer nog ter dood veroordeelt om wie Hij is.

'De Joden antwoordden hem: Wij hebben een wet, en naar onze wet moet Hij sterven, want Hij heeft Zichzelf Gods Zoon gemaakt.(Joh 19,7)'

Juda en Jeruzalem noemde Jesaja 'gij hemelen en aarde (jes 1,2)' precies het taalgebruik wat Jezus ook gebruikte:

'Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.(mat 5,18)'

Juda en Jeruzalem zijn verwoest in 70, toen is het oude en de wet voorbijgegaan.


Samengevoegd:

Quote:

Jezus heeft de bepalingen van het oude verbond perfect nageleefd ("vervuld", Mat.5) als de perfecte mens zonder zonde. Hij heeft de wet en de profeten niet ontbonden (afgebroken/ontkracht) maar juist vervuld, omdat de wet en de profeten
van Hem en over Hem
gaan.

Tijden veranderen,
God kan besluiten dat iets wat eerst geldig was, later niet meer geldig is en dat er andere bepalingen gelden
. Het sluiten van een nieuw verbond is daar een uitstekende gelegenheid voor.

Jezus zei duidelijk dat er de wet niet zou voorbijgaan tot hemel en aarde vergingen. Volgens Paulus was dat nog niet gebeurd:

'Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; wat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.(heb 8,13)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Volgens mij heb ik dat al aangegeven. Ik meerdere malen gezegd dat we de wijn van toen niet kunnen vergelijken met die van vandaag.

je post suggereerde dat Jezus alcohol-vrij dronk. Dat wordt ook door je conclusie bevestigd dat christenen maar van dat duivelse gif af moeten blijven.

Quote:
[...]Er zijn in Amerika alleen 50 miljoen dronkaarden. Je zult met mij eens zijn dat de meeste van hun eerst begonnen met het drinken van een paar alcoholische drankjes. Alcoholgebruik vormt steeds een grote probleem in Nederland
. Mijn vraag aan jou als christen is, wat voor oplossingen biedt het christendom tegen dit grote hedendaagse probleem in onze samenleving: 'geniet maar drink met mate'.

oh, ongetwijfeld wordt alcohol misbruikt, maar is misbruik een argument om iets te verbieden? Laten we even uitgaan van een vredelievende islam (n.b. ik denk zelf dat als je naar Mohammed kijkt, je dat idee snel moet laten varen, maar goed, for the sake of argument). Stel nu dat een terrorist iets opblaast en de islam misbruikt... moeten we dan de (vredelievende) islam verbieden omdat ze "satanisch gif" is?


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dat is ook de enige nut die wijn heeft, maar zijn schadelijkheid overstijgt de voordelen in ruime mate

(..)

nee, alcohol (en met name rode wijn) verlaagt de kans op hart-infarcten etc met een aardig percentage. Dat mensen iets wat nota bene als medicijn kan fungeren, misbruiken, is niet de schuld van het middel in kwestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Exact, die beesten voeden zichzelf met de rotzooi uit het water
nosmile.gif

Te ranzig voor woorden inderdaad!

Uhm, maar een chapignon heeft voor een schimmel ook geen prettige voedingsgewoonten om maar wat te noemen. Maar goed ik denk dat het hier vandaan komt: saulus vangt in 800 v Chr mosselen in het meer van galilea die hij verhandelt naar petrus in jerusalem. Doordat de mosselen 3 dagen in de zon hebben liggen rotten gaat petrus vreselijk over zijn nek. Nou dat herhaalt zich 100 keer of zo, mozus die net de bijbel aan het schrijven is neemt dan maar aan dat god niet dol is op mensen die mosselen eten en neemt dat op in de wet.

De bijbelschrijvers liepen erg op ons achter maar waren even intelligent als wij. Dit soort dingen zouden ze wel opmerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:

[...]

of misschien waren het alle dieren die Petrus kende. Of misschien waren het zoveel dieren dat Petrus het idee had dat het alle dieren waren
knipoog_dicht.gif

Ik denk inderdaad dat het alle dieren waren die Petrus kende of dat hij een idee had dat het alle dieren waren aangezien de Bijbel in Leviticus 11 het heeft over mystieke insecten met vier poten en in Jesaja 34 wordt nog eens gesproken over fabelachtige eenhoornen.

U zult merken dat de ''God'' van de Oude Testament een aantal dieren onrein heeft verklaard met een zeer zeker bepaald reden, waar vandaag de dag vele christenen zich niet aan houden, terwijl hun meester Jezus (vzmh) zich wel aan heeft gehouden door de geboden en wetten na te leven, dat wil zeggen ''vervullen'' !

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Uhm, maar een chapignon heeft voor een schimmel ook geen prettige voedingsgewoonten om maar wat te noemen. Maar goed ik denk dat het hier vandaan komt: saulus vangt in 800 v Chr mosselen in het meer van galilea die hij verhandelt naar petrus in jerusalem. Doordat de mosselen 3 dagen in de zon hebben liggen rotten gaat petrus vreselijk over zijn nek. Nou dat herhaalt zich 100 keer of zo, mozus die net de bijbel aan het schrijven is neemt dan maar aan dat god niet dol is op mensen die mosselen eten en neemt dat op in de wet.

De bijbelschrijvers liepen erg op ons achter maar waren even intelligent als wij. Dit soort dingen zouden ze wel opmerken.

Vertel me, wat zijn de 'voedingsgewoonten' van een champignon?

Leuk verhaal van Petrus, maar het is gewoon bewezen dat garnalen en oesters en zo niet gezond zijn. Het zijn waterzuiveraars en nemen al het gif uit het water op. En jij eet zo'n beestje dan inclusief zijn spijsverteringskanaal en alles op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vertel me, wat zijn de 'voedingsgewoonten' van een champignon?

Leuk verhaal van Petrus, maar het is gewoon bewezen dat garnalen en oesters en zo niet gezond zijn. Het zijn waterzuiveraars en nemen al het gif uit het water op. En jij eet zo'n beestje dan inclusief zijn spijsverteringskanaal en alles op.

Dat is tegenwoordig zo ja, maar destijds was er geen vervuiling. Maar dan nog: inktvis en kreeft zijn ook verboden en dat zijn geen filtervoeders.

En dan gaat de wet ook best wel eens de mist in. Ik vraag me af wat er zo vreselijk mis is met paardenvlees bijvoorbeeld of met konijn.

Ik denk echt dat een deel van de wet tot stand is gekomen door simpele observatie (m'n mosselvoorbeeld, maar ook dat varkenshouders wellicht vaker ziek werden enzo destijds) en de daaruit volgende extrapolatie van evenhoevigen en herkauwers. Misschien nog gecombineert met het heel menselijke: "ja, maar dát eet je toch niet" wat cultuurgebonden is. Een nederlander zal niet snel hond op tafel zetten, maar een chinees heeft daar geen moeite mee.

Wat champignonnen betreft: die worden gekweekt op paardemest.


Samengevoegd:

Op donderdag 07 februari 2008 03:23:44 schreef lailahaillallah het volgende:

Gelukkig zijn daar de islamitische voedselwetten (die niet éénduidig zijn helaas.) Maar één ding is wel duidelijk: alles uit zee is halal dus mijn vraag is: eet jij je kubuskwallen salade meestal voor of na je kogelvis of vind je alleen blauwgeringde octopus lekker? Persoonlijk kan ik je aanraden om bovengenoemde delicatessen te vervangen door veel minder giftige varkenslapjes...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

je post suggereerde dat Jezus alcohol-vrij dronk.

Ik geloof niet dat Jezus (vzmh) of enige andere profeet alcohol dronk. Als koningen mogen drinken, wat dacht je dan van profeten?

"Het past koningen niet, o Lemuël, het past koningen niet wijn te drinken, noch machthebbers bedwelmende drank te begeren, opdat hij niet drinke en de inzettingen vergete en het recht van alle verdrukten verkere" (Spreuken 31:4,5).

Quote:
Dat wordt ook door je conclusie bevestigd dat christenen maar van dat duivelse gif af moeten blijven.

We lezen het volgende uit je Bijbel:"De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn." [spreuken 20:1]

Quote:
oh, ongetwijfeld wordt alcohol
misbruikt
, maar is
misbruik
een argument om iets te verbieden? Laten we even uitgaan van een vredelievende islam

Wat voor oplossingen heeft de vredelievende christendom voor dit grote probleem???

Quote:
nee, alcohol (en met name rode wijn) verlaagt de kans op hart-infarcten etc met een aardig percentage. Dat mensen iets wat nota bene als
medicijn
kan fungeren, misbruiken, is niet de schuld van het middel in kwestie.

Je begrijpt nog steeds niet heee. De middel zelf is net als alle andere bedwelmingsmiddelen een bron voor corruptie. Het werkt drempel verlagend en maakt voor beschonkenen bepaalde handelingen gemakkelijk waar zij zich in nuchtere toestand voor zouden schamen. Een rustige en teruggetrokken persoon wordt meestal luidruchtig en rumoerig onder invloed van alcohol. Nieuwsberichten over een vader die zijn 5 jarige dochter verkracht, vermelden er meestal bij dat hij onder invloed was. Aldus is het de oorzaak voor crimineel gedrag en corruptie.

Weinig 'gewone drinkers' kunnen daarnaast beweren dat ze nooit beschonken zijn geweest.

"Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden" (1 Petrus 5:8).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salam,

[...]

U zult merken dat de ''God'' van de Oude Testament een aantal dieren onrein heeft verklaard
met een zeer zeker bepaald reden
, waar vandaag de dag vele christenen zich niet aan houden, terwijl hun meester Jezus (vzmh) zich wel aan heeft gehouden door de geboden en wetten na te leven, dat wil zeggen ''vervullen''
!

En je zult ook merken dat de wet specifiek aan de Joden is gegeven en niet aan de rest van de wereld. Het geven van de wet aan de Israelieten had ook nog eens een rede, maar goed, dat is weer een ander topic. De vraag is, waarom volg jij de Joodse wet en waarom willen de meeste islamitische landen Israel van de kaart vegen?

En het vervullen van de wet door Jezus had maar 1 doel, namelijk dat Hij als Jood wel de hele wet heeft gehouden wat niemand kon en zo als onschuldig Lam voor de Joden stierf zodat zij door zijn offer gerechtvaardigd zouden worden. Staat allemaal in de Romeinen brief, moet je maar eens lezen.

De heidenen worden door te geloven in wat Jezus gedaan heeft gered. Iets wat vervuld is hoef je dus niet meer te doen. Of betaal jij ook na het voldoen van een schuld lekker elke maand door? Nee, dat dacht ik ook niet knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik geloof niet dat Jezus (vzmh) of enige andere profeet alcohol dronk. Als koningen mogen drinken, wat dacht je dan van profeten?

"Het past koningen niet, o Lemuël, het past koningen niet wijn te drinken, noch machthebbers bedwelmende drank te begeren, opdat hij niet drinke en de inzettingen vergete en het recht van alle verdrukten verkere"
(Spreuken 31:4,5).

[...]We lezen het volgende uit je Bijbel:
"De wijn is een
spotter
, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn."
[spreuken 20:1][...]

In alle gevallen gaat het over misbruik ervan. Dat haal je uit woorden zoals 'begeren', 'vergete', 'dwaalt'. Oftewel, als je er verslaafd aan bent. Kan je er niet tegen, blijf er dan zeker vanaf.

Quote:
Je begrijpt nog steeds niet heee. De middel zelf is net als alle andere bedwelmingsmiddelen een bron voor corruptie. Het werkt drempel verlagend en maakt voor beschonkenen bepaalde handelingen gemakkelijk waar zij zich in nuchtere toestand voor zouden schamen. Een rustige en teruggetrokken persoon wordt meestal luidruchtig en rumoerig onder invloed van alcohol. Nieuwsberichten over een vader die zijn 5 jarige dochter verkracht, vermelden er meestal bij dat hij onder invloed was. Aldus is het de oorzaak voor crimineel gedrag en corruptie.

Weinig 'gewone drinkers' kunnen daarnaast beweren dat ze nooit beschonken zijn geweest.

Wat is je punt? Alles op deze wereld is gemaakt door God, alles wat corrupt is gemaakt komt door de duivel. Mensen die voor hun geloof andere opblazen, is dat dan normaal? Dus misbruik van drank ook niet.

Quote:
"Wordt nuchter en waakzaam.
Uw tegenpartij, de duivel
, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden"
(1 Petrus 5:8).

Dit gaat niet over drank, lukraak teksten quoten zonder begrip van de context staat wellicht stoer maar laat eerder zien dat je maar weinig begrijpt van de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik geloof niet dat Jezus (vzmh) of enige andere profeet alcohol dronk. Als koningen mogen drinken, wat dacht je dan van profeten?

"Het past koningen niet, o Lemuël, het past koningen niet wijn te drinken, noch machthebbers bedwelmende drank te begeren, opdat hij niet drinke en de inzettingen vergete en het recht van alle verdrukten verkere"
(Spreuken 31:4,5).

aangezien we weten dat Jezus o.a. wijn dronk op het laatste avondmaal (bv. Mat.26) en dat Hij water in wijn veranderde op een bruiloft (Joh.2) en dat Hij tegen Zijn discipelen o.a. zei: "Ik zeg jullie: vanaf vandaag zal ik niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken tot de dag komt dat ik er met jullie opnieuw van zal drinken in het koninkrijk van mijn Vader." (Mat.26:29) en "Nu is de Mensenzoon gekomen, hij eet en drinkt wel, en nu zegt men: “Kijk toch eens, wat een veelvraat, wat een dronkaard, die vriend van tollenaars en zondaars.†En toch is de Wijsheid door heel haar optreden in het gelijk gesteld." (Mat.11:19) is het vrij duidelijk dat Jezus wel wijn dronk. Jouw ononderbouwde suggesties dat Jezus dat toch niet zou doen, worden dus weerlegd door concrete verzen.

Quote:
[...]We lezen het volgende uit je Bijbel:
"De wijn is een
spotter
, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn."
[spreuken 20:1]

ja, en? Vermoeiend zeg, dat jij denkt dat de bijbel een citatenboekje is zoals de koran. De spreuken in het boek Spreuken (en ook elders) zijn net zoiets als onze spreekwoorden en gezegden, ze zijn vaak in hyperbolen (overdrijvingen) geformuleerd. De wijn is inderdaad "een spotter" omdat al wie daarin dwaalt niet wijs zal zijn. Dat betekent niet dat een wijntje drinken een probleem is, maar daarin dwalen ofwel daarin helemaal opgaan, alcoholist zijn.

Quote:
[...] Wat voor oplossingen heeft de vredelievende christendom voor dit grote probleem???

Christenen dienen met mate alcohol te drinken. Zo simpel is het, dat is wat overal in de bijbel wordt aangeraden. Het drinken van wijn is niet verboden (en wordt zelfs expliciet genoemd in Leviticus bij het feesten in opdracht van God) maar het verslaafd zijn aan wijn is wel "verboden".

Als niet-christenen zich niet aan deze levenswijsheid houden, dan is dat in principe hun eigen probleem, totdat ze er andere mensen mee hinderen. Christenen worden wel opgeroepen mensen te beschermen, niet om zomaar van alles te verbieden.

Quote:

[...]Je begrijpt nog steeds niet heee. De middel zelf is net als alle andere bedwelmingsmiddelen een bron voor corruptie. Het werkt drempel verlagend en maakt voor beschonkenen bepaalde handelingen gemakkelijk waar zij zich in nuchtere toestand voor zouden schamen.

als dat met een persoon gebeurt, dan komen er simpelweg driften en corruptie boven die die persoon toch al had, maar normaal gesproken niet durfde te uiten. Het is frappant om te zien dat je denkt dat het met mensen wel goed komt, zolang je maar (met geweld) dat soort driften onderdrukt.

Quote:
Een rustige en teruggetrokken persoon wordt meestal luidruchtig en rumoerig onder invloed van alcohol.

nou, ik niet in ieder geval.

Quote:
Nieuwsberichten over een vader die zijn 5 jarige dochter verkracht, vermelden er meestal bij dat hij onder invloed was.

zozo, heb je daar cijfers voor om dit te ondersteunen?

Quote:
Aldus is het de oorzaak voor crimineel gedrag en corruptie.

nee, de corrupte en criminele en volkomen zondige mens is de oorzaak. Precies zoals christenen al eeuwen belijden.

Quote:

Weinig 'gewone drinkers' kunnen daarnaast beweren dat ze nooit beschonken zijn geweest.

mensen maken inderdaad wel eens fouten, en ook ik heb wel eens teveel gedronken. Ik werd toen echter niet luidruchtig, crimineel, een verkrachter, corrupt of incestueus. Veel andere mensen die ik ken en die ooit wel eens teveel hebben gedronken, werden dat evenmin.

Quote:
"Wordt nuchter en waakzaam.
Uw tegenpartij, de duivel
, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden"
(1 Petrus 5:8).

toon eerst maar eens aan dat "nuchter" hier slaat op "niet gedronken hebben", want elders in het griekse nieuwe testament wordt "nuchter" ook gewoon in de context van "waakzaam" en "down to earth" gebruikt, namelijk in 1 Tes.5:6 en 8,

een mooi voorbeeld is ook 2 Tim.4: 4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren, maar naar verzinsels. 5 Jij echter moet in alles nuchter zijn, je lijden aanvaarden, je werk als verkondiger van het evangelie doen, je dienende taak vervullen. -- Timoteus wordt opgeroepen om "nuchter" te zijn, als contrast met mensen die naar verzinsels luisteren. Timoteus wordt óók geadviseerd om een beetje wijn te drinken omdat het hem met zijn maagkwaal zal helpen (1 Tim.5:23). Het gaat dus duidelijk niet om "nuchter" als in "geen druppel alcohol" maar "nuchter" als in "down to earth".

Maar ik zie dat je de smaak van Petrus te pakken hebt? Je citeert hem kennelijk graag? Wellicht wil je de volgende keer wat diversiteit in je posts aanbrengen (immers, verandering van wijn doet drinken knipoog_dicht.gif ) dus heb ik nog wel wat leuke suggesties voor je:

"21 Want hiertoe zijt gij geroepen, daar ook Christus voor u geleden heeft en u een voorbeeld heeft nagelaten, opdat gij in zijn voetstappen zoudt treden; 22 die geen zonde gedaan heeft en in wiens mond geen bedrog is gevonden; 23 die, als Hij gescholden werd, niet terugschold en als Hij leed, niet dreigde, maar het overgaf aan Hem, die rechtvaardig oordeelt; 24 die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen." (1 Petrus 2)

"2 de uitverkorenen naar de voorkennis van God, de Vader, in heiliging door de Geest, tot gehoorzaamheid en besprenging met het bloed van Jezus Christus: genade en vrede worde u vermenigvuldigd. (..)

17 En indien gij Hem als Vader aanroept, die zonder aanzien des persoons naar ieders werk oordeelt, wandelt dan in vreze de tijd uwer vreemdelingschap, 18 wetende, dat gij niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, zijt vrijgekocht van uw ijdele wandel, die (u) van de vaderen overgeleverd is, 19 maar met het kostbare bloed van Christus, als van een onberispelijk en vlekkeloos lam. 20 Hij was van tevoren gekend, vóór de grondlegging der wereld, doch is bij het einde der tijden geopenbaard ter wille van u, 21 die door Hem gelooft in God, die Hem opgewekt heeft uit de doden en Hem heerlijkheid gegeven heeft, zodat uw geloof tevens hoop is op God. " (1 Petr. 1)

Het is heel simpel, als Jezus zou zeggen dat ik geen alcohol meer mocht drinken, dan zou ik dat niet doen. Jezus dronk zelf echter wel wijn én veranderde water in wijn (en niet andersom!!) en de apostelen dronken het ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

aangezien we weten dat Jezus o.a. wijn dronk op het laatste avondmaal (bv. Mat.26) en dat Hij water in wijn veranderde op een bruiloft (Joh.2) en dat Hij tegen Zijn discipelen o.a. zei:
"Ik zeg jullie:
vanaf vandaag zal ik niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken
tot de dag komt dat ik er met jullie opnieuw van zal drinken in het koninkrijk van mijn Vader."
(Mat.26:29) en
"
Nu is de Mensenzoon gekomen, hij eet en drinkt wel
, en nu zegt men: “Kijk toch eens, wat een veelvraat, wat een dronkaard, die vriend van tollenaars en zondaars.†En toch is de Wijsheid door heel haar optreden in het gelijk gesteld."
(Mat.11:19) is het
vrij duidelijk
dat Jezus
wel
wijn dronk. Jouw ononderbouwde suggesties dat Jezus dat toch niet zou doen, worden dus weerlegd door concrete verzen.

Dus jij gelooft dat hij veelvraat en een dronkaard was?

Quote:
De wijn is inderdaad "een spotter" omdat
al wie daarin dwaalt
niet wijs zal zijn. Dat betekent niet dat een wijntje drinken een probleem is, maar
daarin dwalen
ofwel daarin helemaal opgaan, alcoholist zijn.

Het vers zegt niet dat het een spotter is, als je daarin dwaalt. Het geeft eerst wat de eigenschap van wijn is aan, namelijk dat het een spotter is.

spot·ter: iem. die spot, iem. die met alles de spot drijft

Quote:
Het drinken van wijn is niet verboden (en wordt zelfs expliciet genoemd in Leviticus bij het feesten in opdracht van God) maar het verslaafd zijn aan wijn is wel "verboden".

Waarom zou het drinken van een bedwelmende stof God behagen???

Quote:
Als
niet
-christenen zich niet aan deze levenswijsheid houden, dan is dat in principe hun eigen probleem, totdat ze er andere mensen mee hinderen. Christenen worden wel opgeroepen mensen te beschermen,
niet
om zomaar van alles te verbieden.

Dus het christendom heeft geen atwoord op hoe het mensen kan beschermen tegen deze stof, die jaarlijks miljoenen doden veroorzaakt. Gelukkig heeft de geest der waarheid ons de oplossing gegeven, en dat is niet drink maar met mate. De enige oplossing is het niet aanraken van die stof. copper2.gif

"O jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokken en de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn onreinheden die tot het werk van de satan behoren, vermijdt deze (zaken) dus. Hopelijk zullen jullie welslagen." [Qoer'aan 5:90]

12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid

Quote:
als
dat met een persoon gebeurt, dan komen er simpelweg driften en corruptie boven die die persoon toch al had, maar normaal gesproken niet durfde te uiten..

Ik denk dat je hier verkeerde conclusie trekt. Iedereen die onder invloed van alcohol verkeerde dingen doen, betekent niet dat hij/zij persoonlijk corrupt is.

Quote:
Het is frappant om te zien dat je denkt dat het met mensen wel goed komt, zolang je maar (met geweld) dat soort driften onderdrukt

Wie heeft over geweld verbaasd.gifverbaasd.gif

Quote:
nee, de
corrupte en criminele en volkomen zondige mens
is de
oorzaak
. Precies zoals christenen al eeuwen belijden.

Het wordt tijd dat de christenen de echte oorzaak bestuderen. Misschien vinden zij ook een oplossing voor hun steeds meer drinkende jongeren: Link

Quote:
mensen maken inderdaad wel eens fouten, en ook ik heb wel eens teveel gedronken. Ik werd toen echter niet luidruchtig, crimineel, een verkrachter, corrupt of incestueus. Veel andere mensen die ik ken en die ooit wel eens teveel hebben gedronken, werden dat evenmin.

Goed van je. Maar je bent niet de enige alcohol drinker yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Goed van je. Maar je bent niet de enige alcohol drinker
yes.gif

Dat klopt: ik schat dat 90% van de volwassen populatie alcohol drinkt. En dat is ook geen verkrachtende en moordende bende. Tja er gaan wel dingen de mist in oiv alcohol, maar om nu een volledig verbod in te stellen....

sowieso onzin, want iedereen kan fruit ed fermenteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat klopt: ik schat dat 90% van de volwassen populatie alcohol drinkt. En dat is ook geen verkrachtende en moordende bende. Tja er gaan wel dingen de mist in oiv alcohol, maar om nu een volledig verbod in te stellen....

sowieso onzin, want iedereen kan fruit ed fermenteren.

Ik schat dat 90% van de autorijders geen ongeluk krijgen. Tja het kan wels misgaan, maar om mensen te verplichten autogordel te dragen ........ smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dus jij gelooft dat hij veelvraat en een dronkaard was?

nee, maar ik zie wel continu bevestigd dat jij niet kunt lezen:

ik schreef:

----------

"Nu is de Mensenzoon gekomen, hij eet en drinkt wel, en nu zegt men: “Kijk toch eens, wat een veelvraat, wat een dronkaard, die vriend van tollenaars en zondaars.†En toch is de Wijsheid door heel haar optreden in het gelijk gesteld." (Mat.11:19) is het vrij duidelijk dat Jezus wel wijn dronk.

---------

zoals je hier zelf kunt nalezen zegt Jezus (de Mensenzoon) hier zelf: "Nu is de Mensenzoon gekomen, hij eet en drinkt wel". Dat zou al genoeg moeten zijn, want Jezus zegt het hier gewoon: Hij drinkt.

Maar als je "hij drinkt" niet voldoende vindt, en denkt dat het misschien wel om appelsap of water drinken gaat, zul je even naar de context moeten kijken, namelijk Mat.11. Het is een betoog van Jezus over Johannes de Doper en Zichzelf:

7 Toen ze weer vertrokken, begon Jezus met de mensen over Johannes te spreken: ‘Waar zijn jullie in de woestijn naar gaan kijken? Naar het wuiven van het riet in de wind? 8 Wat zijn jullie dan gaan zien? Een mens die rijk gekleed ging? Welnee, wie rijk gekleed is, verkeert in koninklijke kringen. 9 Maar wat zijn jullie dan wel gaan zien? Een profeet? Jazeker, zeg ik jullie, en zelfs meer dan een profeet. 10 Hij is degene over wie geschreven staat: “Let op, ik zend mijn bode voor je uit, hij zal een weg voor je banen.†11 Ik verzeker jullie: er is onder allen die uit een vrouw geboren zijn nooit iemand opgetreden die groter was dan Johannes de Doper; maar in het koninkrijk van de hemel is de kleinste nog groter dan hij. 12 Sinds de dagen van Johannes de Doper wordt het koninkrijk van de hemel door geweld bedreigd en proberen sommigen er zelfs met geweld beslag op te leggen. 13 Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot de dagen van Johannes. 14 En voor wie het wil aannemen: hij is Elia die komen zou. 15 Laat wie oren heeft goed luisteren!

16 Waarmee zal ik de mensen van deze generatie vergelijken? Ze lijken op kinderen die op het marktplein zitten en elkaar toeroepen:

17 “Toen we voor jullie op de fluit speelden, wilden jullie niet dansen,

toen we een klaaglied zongen, wilden jullie niet rouwen.â€

18 Want toen Johannes kwam, en niet at en dronk, zei men: “Hij is door een demon bezeten.†19 Nu is de Mensenzoon gekomen, hij eet en drinkt wel, en nu zegt men: “Kijk toch eens, wat een veelvraat, wat een dronkaard, die vriend van tollenaars en zondaars.†En toch is de Wijsheid door heel haar optreden in het gelijk gesteld.’ (Mat.11)

Jezus vergelijkt de huidige generatie (vers 16) met mensen die rouwen en feestvieren niet serieus nemen (het zijn "kinderen" die maar wat roepen en spelen). Op die manier namen de mensen Johannes de doper en Jezus óók niet serieus, ze dachten dat het leuk vermaak was: "oh kijk, daar heb je weer zo'n doem-prediker, kijken wat voor geks hij nu weer te melden heeft." (zie ook vers 7)

Jezus zet zijn woorden "Nu is de Mensenzoon gekomen, hij eet en drinkt wel, en nu zegt men: “Kijk toch eens, wat een veelvraat, wat een dronkaard (..)†" (vers 19) in contrast de woorden ervoor "Want toen Johannes kwam, en niet at en dronk, zei men: “Hij is door een demon bezeten.†(vers 18) over Johannes de doper.

Vers 18 zegt dat Johannes niet at (ofwel: hij vastte -- of wil je beweren dat Jezus hier bedoelt dat Johannes leefde zonder voedsel?). En Jezus zegt ook dat Johannes niet dronk (wat over alcohol drinken gaat -- tenzij iemand wil beweren dat Johannes geen vocht tot zich nam?). Want dat was wat de engel al tegen zijn ouders had gezegd: 13 Maar de engel zei tegen hem: ‘Wees niet bang, Zacharias, je gebed is verhoord: je vrouw Elisabet zal je een zoon baren, en je moet hem Johannes noemen. 14 Vreugde en blijdschap zullen je ten deel vallen, en velen zullen zich over zijn geboorte verheugen. 15 Hij zal groot zijn in de ogen van de Heer, en wijn en andere gegiste drank zal hij niet drinken. (Luk.1)

Johannes de doper vastte en dronk geen wijn of andere alcoholische drank. De mensen dachten toen dat Johannes de doper wel door demonen bezeten zou zijn -- wat hij uiteraard niet was. Sterker nog, hij wordt door de engel "groot in de ogen van de Heer" genoemd en Jezus zegt in Mat.11:11 nog de grootste onder de mensen genoemd, en dat is in het betoog waaruit ook de opmerking over Johannes' vasten en zijn onthouding wordt genoemd! Het is dus duidelijk dat Johannes de Doper vastte en zich onthield van alcohol, en dat de mensen van hem ten onrechte zeiden dat hij door demonen bezeten was.

En met Jezus gebeurt precies hetzelfde: Hij eet wel gewoon (Hij vast dus niet) en Hij drinkt wel gewoon wijn en de mensen maken weer ten onrechte verwijten. Omdat Jezus niet vast, zou Hij een veelvraat zijn en omdat Hij zich niet onthoudt van wijn, zou Hij zuiplap zijn, en omdat Hij met tollenaars en zondaars omgaat (om Hen te redden) zou Hij ineens hun vriendje zijn (en dus per implicatie zelf een zondaar).

Bij Johannes namen veel mensen de oordeelsprediking en waarschuwing niet serieus maar dachten ze dat hij een demon in zich had. Bij Jezus nemen ze de blije prediking van het koninkrijk niet serieus en denken ze dat Hij een feestbeest is.

Quote:
[...]Het vers zegt niet dat het een spotter is, als je daarin dwaalt. Het geeft eerst wat de eigenschap van wijn is aan, namelijk dat het een spotter is.

spot·ter:
iem. die spot, iem. die met alles de spot drijft

zoals ik al zei: hyperbolisch (een stijlfiguur: overdrijving). Een andere vertaling formuleert het helderder:

1 Van wijn word je een spotter, van drank een braller,

wie zich bedrinkt, verliest zijn verstand.

Dus als je je bedrinkt (je erin verliest, erin dwaalt) wordt je een spotter, een braller, je verliest je verstand.

Het gaat dus om de mate waarin het gebeurt, niet om een absoluut verbod of een absolute afkeuring.

[...]Waarom zou het drinken van een bedwelmende stof God behagen???

waarom twijfel jij aan Gods woord, kan ik net zo goed vragen. God geeft het in LeviticusDeuteronomium 14 Zelf aan, want Mozes herhaalt daar gewoon de opdracht van God. Dat jij denkt slimmer te zijn dan God, is jouw probleem.

Ik kan wel raden waarom wijn en andere dranken bij een feest horen, namelijk omdat ze lekker zijn. God heeft de schepping gegeven om daarvan (met mate) te genieten, en daar hoort óók wijn bij.

Quote:
[...]Dus het christendom heeft geen atwoord op hoe het mensen kan beschermen tegen deze stof, die jaarlijks miljoenen doden veroorzaakt.

ach, als je mijn woorden uit z'n verband wil rukken, ga je gang. Je deed het eerder met Jezus' woorden óók al, dus ik weet me in Goed Gezelschap.

Quote:
Gelukkig heeft de geest der waarheid ons de oplossing gegeven

De Heilige Geest van God heeft ons inderdaad de oplossing gegeven, maar aangezien jij denkt dat Mohammed die "Geest der Waarheid" is -- en daarmee blasfemie begaat omdat je Mohammed gelijk stelt aan de Geest van God die zelf goddelijk is -- denk ik dat je met een hoop onzin komt.

Quote:
, en dat is niet drink maar met mate. De enige oplossing is het niet aanraken van die stof.
copper2.gif

"O jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokken en de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn onreinheden die tot het werk van de satan behoren,
vermijdt deze (zaken) dus
. Hopelijk zullen jullie welslagen."
[Qoer'aan 5:90]

12 Nog
veel
heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans
niet dragen
; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de
volle waarheid

jaja, we hadden al door dat Mohammed niet al te subtiel was, en zo nu en dan Allah liet buikspreken als hij weer eens een sociaal probleem zag en daar maar één oplossing voor wist. Jammer voor jou versprak Mohammed zich een keer en zei hij dat jij maar te rade moest gaan bij mensen van het boek, en dat boek zegt dat wijn wel mag en dat Jezus wel wijn dronk en dat God het bij tenminste één van Zijn feesten aanmoedigde.

Quote:
[...]Ik denk dat je hier verkeerde conclusie trekt. Iedereen die onder invloed van alcohol verkeerde dingen doen, betekent niet dat hij/zij persoonlijk corrupt is.

oh, en waarom is dat? Iemand die onder invloed van alcohol verkeerde dingen doet, is zelf zo dom geweest om alcohol te gaan drinken. Kennelijk zat dat verkeerde (slecht inschattingsvermogen) al in die mens zelf. Of wellicht denk jij dat er duveltjes en demonen in de fles zitten die mensen al beinvloeden voordat ze uberhaupt gedronken hebben?

Of wellicht bedoel je dat mensen die onder invloed verkeerde dingen doen, diezelfde verkeerde dingen niet zouden doen zonder alcohol, omdat ze dan te bang zouden zijn om het te doen of omdat ze dan genoeg controle over zichzelf hebben om zich in te houden. Maar ja, dan zit dat kwade dus toch gewoon in die mens he.

Quote:
[...]Wie heeft over geweld
verbaasd.gifverbaasd.gif

nou, jij bent voorstander van een algeheel verbod. En of daar "geweld" bij komt kijken? Laten we het nieuws voor zichzelf laten spreken?

TEHERAN - Een 22-jarige jongen is in de Iraanse hoofdstad Teheran door een islamitische rechtbank ter dood veroordeeld omdat hij voor de vierde keer dronken was opgepakt. Volgens de islamitische wetgeving in Iran kan een persoon die voor de vierde keer dronken wordt gearresteerd en vervolgens bekent de doodstraf over zich horen uitspreken.

(bron)

oh, maar laat ik de apologetiek alvast voor jou doen, scheelt je weer werk he. De doodstraf geven is uiteraard geen "geweld" want het is gewoon het uitvoeren van de grondwet (artikel 179 Iraanse grondwet). Dus wie heeft het over geweld? hamer.gif

Quote:
[...]Het wordt tijd dat de christenen de echte oorzaak bestuderen. Misschien vinden zij ook een oplossing voor hun steeds meer drinkende jongeren:

De echte oorzaak is het verzet tegen God en het verzet tegen je eigen zondigheid. Het is triest om te zien hoe mensen -- jij in dit geval -- hun eigen fouten en gebreken af willen schuiven op alcohol. Niet de drank is verkeerd, de mens is verkeerd.

Niet voor niets zei Jezus dat Hij kwam als arts om zieken te genezen (beeldspraak) en dat Hij gekomen was om vele mensen vrij te kopen (Mar.10:45). Het probleem ligt bij de mens, en dat wordt uitermate goed geillustreerd door alle pogingen om allerlei dingen de schuld te geven en de mens vrij te pleiten. De mens is onverantwoordelijk.

Quote:
[...]Goed van je. Maar je bent niet de enige alcohol drinker
yes.gif

nee, en als we hier de iraanse wetgeving hadden, dan hadden we dit gesprek niet gehad, omdat ik dan opgehangen was. En dat alles omdat Mohammed niet zo goed kon luisteren en dus wel eens een foutje maakte als hij verhalen en wetten uit het oude of nieuwe testament navertelde en deed alsof ze van God kwamen cry.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik schat dat 90% van de autorijders geen ongeluk krijgen. Tja het kan wels misgaan, maar om mensen te verplichten autogordel te dragen ........
smile.gif

drogreden, want als je consequent was, zou je moeten stellen dat we autorijden moeten verbieden. Autorijden zonder gordel is onverantwoord autorijden. Teveel alcohol drinken is onverantwoord alcohol drinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:
nee, maar ik zie wel continu bevestigd dat jij niet kunt lezen:

Nunc, voordat u een ander beschuldigd van het niet kunnen lezen van teksten, wil ik u graag herinneren dat de topic niet over drank gaat maar over christenen en varkensvlees.

De christenen zijn het ermee eens dat de Oude Testament en de Nieuwe Testament één geheel boek is net als de heilige Koran.

Allah (swt) zegt:

"De Joden zeggen: 'De Christenen hebben geen ware grondslag', en de Christenen zeggen: 'De Joden hebben geen ware grondslag', terwijl zij beiden hetzelfde boek lezen. Hetzelfde zeggen degenen, die geen kennis hebben. Maar Allah zal op de Dag der Opstanding uitspraak doen in hun geschil."

Laten we nu analyseren wat de Bijbel te zeggen heeft over wijn en sterke drank:

Het staat beschreven in het boek van Leviticus 10:

8 En de HEERE sprak tot Aäron, zeggende:

9 Wijn en sterken drank zult gij niet drinken, gij, noch uw zonen met u, als gij gaan zult in de tent der samenkomst, opdat gij niet sterft; het zij een eeuwige inzetting onder uw geslachten;

10 En om onderscheid te maken tussen het heilige en tussen het onheilige, en tussen het onreine en tussen het reine;

Het staat beschreven in het boek van Numeri 6:

En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende:

2 Spreek tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen: Wanneer een man of een vrouw zich afgescheiden zal hebben, belovende de gelofte eens Nazireërs, om zich den HEERE af te zonderen;

3 Van wijn en sterken drank zal hij zich afzonderen; wijnedik, en edik van sterken drank zal hij niet drinken, noch enige vochtigheid van druiven zal hij drinken, noch verse of gedroogde druiven eten.

Het staat beschreven in het boek van 1 Samuel 1:

13 Want Hanna sprak in haar hart; alleenlijk roerden zich haar lippen, maar haar stem werd niet gehoord; daarom hield Eli haar voor dronken.

14 En Eli zeide tot haar: Hoe lang zult gij u dronken aanstellen? Doe uw wijn van u.

15 Doch Hanna antwoordde en zeide: Neen, mijn heer! ik ben een vrouw, bezwaard van geest; ik heb noch wijn, noch sterken drank gedronken; maar ik heb mijn ziel uitgegoten voor het aangezicht des HEEREN.

Het staat beschreven in het boek van Spreuken 20:

1 De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn.

2 De schrik des konings is als het brullen eens jongen leeuws; die zich tegen hem vergramt, zondigt tegen zijn ziel.

3 Het is eer voor een man, van twist af te blijven; maar ieder dwaas zal er zich in mengen.

Het staat beschreven in het boek van Jesaja 5:

11 Wee dengenen, die, zich vroeg opmakende in den morgenstond, sterken drank najagen, en vertoeven tot in de schemering, totdat de wijn hen heeft verhit!

12 En harpen en luiten, trommelen en pijpen, en wijn zijn in hun maaltijden; maar zij aanschouwen het werk des HEEREN niet, en zij zien niet op het maaksel Zijner handen.

Het staat beschreven in het boek van Jesaja 24:

6 Daarom verteert de vloek het land, en die daarin wonen, zullen verwoest worden; daarom zullen de inwoners des lands verbrand worden, en er zullen weinig mensen overblijven.

7 De most treurt, de wijnstok kweelt, allen die blijhartig waren, zuchten.

8 De vreugde der trommelen rust; het geluid der vrolijk huppelenden houdt op, de vreugde der harp rust.

9 Zij zullen geen wijn drinken met gezang; de sterke drank zal bitter zijn dengenen, die hem drinken.

Het staat beschreven in het boek van Jesaja 28:

6 En tot een Geest des oordeels dien, die ten oordeel zit, en tot een sterkte dengenen, die den strijd afkeren tot de poort toe.

7 En ook dwalen dezen van den wijn, en zij dolen van den sterken drank; de priester en de profeet dwalen van den sterken drank; zij zijn verslonden van den wijn, zij dolen van sterken drank; zij dwalen in het gezicht; zij waggelen in het gericht.

8 Want alle tafels zijn vol van uitspuwsel en van drek, zodat er geen plaats schoon is.

9 Wien zou Hij dan de kennis leren, en wien zou Hij het gehoorde te verstaan geven? Den gespeenden van de melk, den afgetrokkenen van de borsten?

10 Want het is gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig.

11 Daarom zal Hij door belachelijke lippen, en door een andere tong tot dit volk spreken;

12 Tot dewelken Hij gezegd heeft: Dit is de rust, geeft den moeden rust, en dit is de verkwikking; doch zij hebben niet willen horen.

Het staat beschreven in het boek van Lucas 1:

13 Maar de engel zeide tot hem: Vrees niet, Zacharias! want uw gebed is verhoord, en uw vrouw Elizabet zal u een zoon baren, en gij zult zijn naam heten Johannes.

14 En u zal blijdschap en verheuging zijn, en velen zullen zich over zijn geboorte verblijden.

15 Want hij zal groot zijn voor den Heere; noch wijn, noch sterken drank zal hij drinken, en hij zal met den Heiligen Geest vervuld worden, ook van zijner moeders lijf aan.

16 En hij zal velen der kinderen Israëls bekeren tot den Heere, hun God.

Dit zijn aantal verzen van de vele beschikbaar uit de Bijbel mbt tot wijn en sterke drank, dat willen zeggen alcohol.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik schat dat 90% van de autorijders geen ongeluk krijgen. Tja het kan wels misgaan, maar om mensen te verplichten autogordel te dragen ........
smile.gif

Tsja, en moslim zijn is ook niet ongevaarlijk. Moslim piloten botsen gemiddeld vaker op wolkenkrabbers. En oh ja nu we toch bezig zijn: Moslims ontploffen vaak spontaan in openbare gelegenheden en zo. Laten we de islam dus ook maar verbieden heh?

Ik ben erg liberaal: zuip jezelf lam, wees moslim, neem een snuif coke, kweek hennep in je achtertuin, rij zonder gordel, tatoeëer pentagrammen op je voorhoofd, begin een relatie met een berkeboom, leef je uit in de bdsmscene, beoefen wikka, ga op een vechtsport, eet varkenslapjes met mosselsaus,draag een burka... etc etc.

MAAR VAL MIJ ER NIET MEE LASTIG!!!

En daarbij: ik ben bekeerd tot de Kerk van Grolsch in de Zatte Dagen. Mijn bier betekend meer voor me dan mijn ouders en mijn familie en zo. Als je iets slechts zegt over mijn bier dan raak je me tot in het diepst van mijn ziel!!! Alcohol is heilig voor mij en als je mijn bier beledigd moet ik maatregelen nemen.

Ergo blijf met je handjes van mijn vrijheid af. Als ik moet kiezen tussen jouw wensen en mijn vrijheid is het vrij makkelijk voor me. Ik dring jouw niets op, en jij dringt mij niets op. Pas je aan aan de westerse bierdrinkende cultuur of bok op naar een land wat beter bij je past.

Ik word nog liever een lesbische christelijke vrouw met een achterhoeks accent dan dat ik overweeg om moslim te worden. Ja laila, ik vind het prima dat jij rammadant in je moskee zonder bier en karbonaatjes, en daar is plaats voor in dit land, maar jouw geloof is een hobby in mijn ongelovige oogjes. Niet iets wat enige maatschappelijke waarde heeft in dit land iig.

Handjes af van mijn vrijheid en dan heb je van mij geen last.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salam,

[...]

Nunc, voordat u een ander beschuldigd van het niet kunnen lezen van teksten, wil ik u graag herinneren dat de topic niet over drank gaat maar over
christenen en varkensvlees
.

aha, vandaar ook dat je zelf met allerlei bijbelteksten kwam die in jouw kromme interpretatie het drinken van wijn zouden verbieden flower.gif

Quote:

De christenen zijn het ermee eens dat de Oude Testament en de Nieuwe Testament één geheel boek is net als de heilige Koran.

Allah (swt) zegt:

"De Joden zeggen: 'De Christenen hebben geen ware grondslag', en de Christenen zeggen: 'De Joden hebben geen ware grondslag', terwijl zij beiden hetzelfde boek lezen. Hetzelfde zeggen degenen, die geen kennis hebben. Maar Allah zal op de Dag der Opstanding uitspraak doen in hun geschil."

Oh, maar als Allah op de Dag der Opstanding wel uitspraak zal doen, waarom vermoei je ons dan geregeld met "bewijzen" dat de bijbel niet van God komt, etc? Een beetje consequent zijn zou toch zo verfrissend werken knipoog_dicht.gif

Quote:
Laten we nu analyseren wat de Bijbel te zeggen heeft over wijn en sterke drank:

analyseer: "Nunc, voordat u een ander beschuldigd van het niet kunnen lezen van teksten, wil ik u graag herinneren dat de topic niet over drank gaat maar over christenen en varkensvlees"

Quote:
Het staat beschreven in het boek van Leviticus 10:

8 En de HEERE sprak tot Aäron, zeggende:

9 Wijn en sterken drank zult gij niet drinken
, gij, noch uw zonen met u, als gij gaan zult in de tent der samenkomst, opdat gij niet sterft; het zij een eeuwige inzetting onder uw geslachten;

10 En om onderscheid te maken tussen het heilige en tussen het onheilige, en tussen
het onreine en tussen het reine
;

Dit gedeelte gaat over priesters (Aäron en diens zonen):

En de HEERE sprak tot Aäron, zeggende: Wijn en sterken drank zult gij niet drinken, gij, noch uw zonen met u (Lev.10).

Voor de priesters golden andere (extra) regels. Niet voor niets citeerde ik eerder al uit Deuteronomium 14 en Numeri 15 om te laten zien dat wijn (alcohol) voor feesten én offers gebruikt kon worden. Je had zelf kunnen lezen dat het een regel voor de priester was, want het staat in het gedeelte wat je citeert.

Het staat aantoonbaar niet beschreven in het boek van Leviticus 10!

Quote:
Het staat beschreven in
het boek van
Numeri 6:

En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende:

2 Spreek tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen: Wanneer een man of een vrouw zich afgescheiden zal hebben, belovende de gelofte eens Nazireërs, om zich den HEERE af te zonderen;

3 Van wijn en sterken drank zal hij zich afzonderen
; wijnedik, en edik van sterken drank zal hij niet drinken, noch enige vochtigheid van druiven zal hij drinken, noch verse of gedroogde druiven eten.

En jij had iets over "niet kunnen lezen"? Deze tekst gaat over een speciale groep mensen die de gelofte hebben afgelegd van Nazireër-schap: Wanneer een man of een vrouw zich afgescheiden zal hebben, belovende de gelofte eens Nazireërs, om zich den HEERE af te zonderen

Dat is een belofte van (tijdelijke) onthouding van allerlei zaken, o.a. van drank. Dit gaat niet over alle mensen, en dat kon je nota bene zelf lezen in datgene wat je zelf al citeerde muur.gif

Het staat aantoonbaar niet beschreven in het boek van Numeri 6!

Quote:
Het staat beschreven in het boek van 1 Samuel 1:

13 Want Hanna sprak in haar hart; alleenlijk roerden zich haar lippen, maar haar stem werd niet gehoord; daarom hield Eli haar voor dronken.

14 En Eli zeide tot haar: Hoe lang zult gij u dronken aanstellen? Doe uw wijn van u.

15 Doch Hanna antwoordde en zeide: Neen, mijn heer! ik ben een vrouw, bezwaard van geest;
ik heb noch wijn, noch sterken drank gedronken
; maar ik heb mijn ziel uitgegoten voor het aangezicht des HEEREN.

hamer.gif

dronkenschap wordt in de bijbel verboden. Hier staat niet dat Hanna iets deed wat verboden was, ze vertelt alleen dat ze niet dronken is --- sterker nog dat ze geen druppel wijn op heeft. Dit gaat op geen enkele manier over een verbod of gebod.

Het staat aantoonbaar niet beschreven in het boek van 1 Samuel 1!

Quote:
Het staat beschreven in het boek van Spreuken 20!

1 De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt,
zal niet wijs zijn
.

2 De schrik des konings is als het brullen eens jongen leeuws; die zich tegen hem vergramt, zondigt tegen zijn ziel.

3 Het is eer voor een man, van twist af te blijven;
maar ieder dwaas zal er zich in mengen
.

vers 2 en 3 gaan niet over alcohol. Vers 1 hadden we al behandeld. Daar gaat het (alweer) over verslaving, over dronkenschap. Niet over het nuttigen van alcohol an sich.

Het staat aantoonbaar niet beschreven in het boek der Spreuken

Quote:
Het staat beschreven in het boek van Jesaja 5:

11 Wee dengenen, die, zich vroeg opmakende in den morgenstond, sterken drank najagen
, en vertoeven tot in de schemering, totdat de wijn hen heeft verhit!

12 En harpen en luiten, trommelen en pijpen, en wijn zijn in hun maaltijden; maar zij aanschouwen het werk des HEEREN niet, en zij zien niet op het maaksel Zijner handen.

"sterke drank najagen" -- dit gaat dus (alweer) over verslaving. Niet zo verwonderlijk, want verslaving is verboden, wijn an sich niet (Deut.14, Num.15).

Het staat aantoonbaar niet beschreven in het boek van Jesaja!

Quote:
Het staat beschreven in het boek van Jesaja 24:

6 Daarom verteert de vloek het land, en die daarin wonen, zullen verwoest worden; daarom zullen de inwoners des lands verbrand worden, en er zullen weinig mensen overblijven.

7 De most treurt, de wijnstok kweelt, allen die blijhartig waren, zuchten.

8 De vreugde der trommelen rust; het geluid der vrolijk huppelenden houdt op, de vreugde der harp rust.

9 Zij zullen geen wijn drinken met gezang;
de sterke drank zal bitter zijn dengenen, die hem drinken
.

Hier staat een profetie beschreven over hoe de situatie zal zijn, namelijk dat mensen droevig en verslagen zullen zijn (en dus geen wijn en gezang meer, geen feest).

Het staat aantoonbaar niet beschreven in het boek van Jesaja!

Quote:
Het staat beschreven in het boek van Jesaja 28:

6 En tot een Geest des oordeels dien, die ten oordeel zit, en tot een sterkte dengenen, die den strijd afkeren tot de poort toe.

7 En ook dwalen dezen van den wijn
, en zij dolen van den sterken drank; de priester en de profeet dwalen van den sterken drank;
zij zijn verslonden van den wijn
, zij dolen van sterken drank; zij dwalen in het gezicht; zij waggelen in het gericht.

8 Want alle tafels zijn vol van uitspuwsel en van drek, zodat er geen plaats schoon is.

9 Wien zou Hij dan de kennis leren, en wien zou Hij het gehoorde te verstaan geven? Den gespeenden van de melk, den afgetrokkenen van de borsten?

10 Want het is gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig.

11 Daarom zal Hij door belachelijke lippen, en door een andere tong tot dit volk spreken;

12 Tot dewelken Hij gezegd heeft: Dit is de rust, geeft den moeden rust, en dit is de verkwikking;
doch zij hebben niet willen horen
.

Aha, en wat heeft het verbod op dronkenschap bij priesters (zie je eerdere fout) te maken met een verbod op alcohol voor iedereen? Inderdaad: niks. De wereld is toch zo helder en simpel voor mensen die kunnen lezen.

Er staat: En ook dwalen dezen van den wijn, en zij dolen van den sterken drank; de priester en de profeet dwalen van den sterken drank; zij zijn verslonden van den wijn, zij dolen van sterken drank; zij dwalen in het gezicht; zij waggelen in het gericht. 8 Want alle tafels zijn vol van uitspuwsel en van drek, zodat er geen plaats schoon is.

Het gaat in Jesaja 28 over dronken priesters, en dat kan niet, want priesters mochten uberhaupt geen alcohol, zoals in je citaat uit Lev.10 stond: En de HEERE sprak tot Aäron, zeggende: Wijn en sterken drank zult gij niet drinken, gij, noch uw zonen met u (Lev.10).

Het staat aantoonbaar niet beschreven in het boek van Jesaja!

Quote:
Het staat beschreven in het boek van Lucas 1:

13 Maar de engel zeide tot hem: Vrees niet, Zacharias! want uw gebed is verhoord, en uw vrouw Elizabet zal u een zoon baren, en gij zult zijn naam heten Johannes.

14 En u zal blijdschap en verheuging zijn, en velen zullen zich over zijn geboorte verblijden.

15 Want hij zal groot zijn voor den Heere;
noch wijn, noch sterken drank zal hij drinken
, en hij zal met den Heiligen Geest vervuld worden, ook van zijner moeders lijf aan.

16 En hij zal velen der kinderen Israëls bekeren tot den Heere, hun God.

Johannes de doper was vanaf z'n geboorte Nazireër: Wanneer een man of een vrouw zich afgescheiden zal hebben, belovende de gelofte eens Nazireërs, om zich den HEERE af te zonderen (Deut.6, wat je zelf al citeerde -- leuk dat je je eigen graf zo graag graaft)

Johannes de doper (via z'n ouders) had speciaal van de engel een opdracht gekregen. Hij is net als de priesters en profeten afgezonderd. Hij mag geen wijn of sterke drank drinken, in tegenstelling tot het "gewone" volk.

Het staat aantoonbaar niet beschreven in het boek van Lucas!

Quote:
Dit zijn aantal verzen van de vele beschikbaar uit de Bijbel mbt tot wijn en sterke drank, dat willen zeggen alcohol.

Mvg

Uitermate vermakelijk allemaal die opsomming van niet relevant verzen.

Heb je een weddenschap met iemand afgesloten dat je zoveel mogelijk bijbelteksten uit z'n verband zou gaan rukken in één post? Mijn vermoeden is dat je gewonnen hebt. Gefeliciteerd ermee flower.gif

Je hebt bewezen dat je in staat bent (doelbewust?!) te negeren wat er staat (zoals dat het over priesters of Nazireërs gaat, of dat het een profetie en geen verbod is, etc) -- ga je nu weer gewoon lezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Dit gedeelte gaat over
priesters (Aäron en diens zonen)
:

En de HEERE sprak tot
Aäron
, zeggende: Wijn en sterken drank zult gij niet drinken,
gij, noch uw zonen met u
(Lev.10).

Voor de priesters golden andere (extra) regels. Niet voor niets citeerde ik eerder al uit Deuteronomium 14 en Numeri 15 om te laten zien dat wijn (alcohol) voor feesten én offers gebruikt kon worden. Je had zelf kunnen lezen dat het een regel voor de priester was, want het staat in het gedeelte wat je citeert.

Het staat
aantoonbaar niet
beschreven in
het boek van
Leviticus 10!

[...]

En jij had iets over "niet kunnen lezen"? Deze tekst gaat over een speciale groep mensen die de gelofte hebben afgelegd van Nazireër-schap:
Wanneer een man of een vrouw zich afgescheiden zal hebben,
belovende de gelofte eens Nazireërs
, om zich den HEERE af te zonderen

Dat is een belofte van (tijdelijke) onthouding van allerlei zaken, o.a. van drank. Dit gaat
niet
over alle mensen, en dat kon je nota bene zelf lezen in datgene wat je zelf al citeerde
muur.gif

Je hebt nu inderdaad aangetoond dat dit verbod in deze teksten dus voor speciale gevallen goldt (priesters en mensen die zich afzonderden) , toch vraag ik me af of je hieruit geen conclusie moet trekken. Waarom is het verboden voor priesters en mensen die zich afzonderen?

Naar mijn mening zijn ook de teksten uit spreuken redelijk sterk. Jij zegt dan dat dat gaat over 'dronkenschap' , maar wanneer ben je 'dronken' dan? Het is bewezen dat een hele kleine hoeveelheid alcohol je denkvermogen al aantasten ..

En wat vind je van het verhaal van Daniël aan het hof van Nebukadnessar? Er staat;

8 Daniël was vastbesloten zich aan de reinheidsvoorschriften te houden en hij vroeg de hoofdeunuch toestemming zich van de spijzen en de wijn van de tafel van de koning te onthouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:
aha, vandaar ook dat je zelf met allerlei bijbelteksten kwam die in jouw kromme interpretatie het drinken van wijn zouden verbieden

Nunc, uw Bijbel zegt:

8 Maar gijlieden doet ongelijk, en doet schade, en dat den broederen.

9 Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven?

10 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.

De Bijbel staat vol met verzen welke u waarschuwen om geen wijn en sterke drank te drinken, waaronder de priesters en profeten.

Quote:

toch vraag ik me af of je hieruit geen conclusie moet trekken. Waarom is het verboden voor priesters en mensen die zich afzonderen?

Nunc, leg eens inderdaad uit waarom het drinken van drank verboden was voor priesters en profeten en wel toegestaan zou zijn voor uw meester Jezus? (vrede zij met hem)

17 Daarom zijt niet onverstandig, maar verstaat, welke de wil des Heeren zij.

18 En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest;

Quote:
Naar mijn mening zijn ook de teksten uit spreuken redelijk sterk. Jij zegt dan dat dat gaat over 'dronkenschap' ,
maar wanneer ben je 'dronken' dan?
Het is bewezen dat een hele kleine hoeveelheid alcohol je denkvermogen al aantasten

Nunc, de vraag luidt :''Wanneer ben je dronken?''

10 En om onderscheid te maken tussen het heilige en tussen het onheilige, en tussen het onreine en tussen het reine;

DRANK MAAKT MEER KAPOT DAN JE LIEF IS!

KLIK

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salam,

[...]

Nunc, uw Bijbel zegt:

8
Maar gijlieden doet ongelijk, en doet schade, en dat den broederen.

9 Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven?

10 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards,
noch dronkaards
, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.

De Bijbel staat vol met verzen welke u waarschuwen om geen wijn en sterke drank te drinken,
waaronder
de priesters en profeten.

Nee, de bijbel staat vol met waarschuwingen tegen dronkenschap, én een verbod voor priesters om alcohol te drinken én een Nazireeër-belofte die óók inhoudt dat je je (tijdelijk) van alcohol onthoudt. Als je de post van "dialoog_zoeker" en mijn reactie daarop had gelezen, dan had je dat zelf ook kunnen zien.

Quote:
[...]

Nunc, leg eens inderdaad uit waarom het drinken van drank verboden was voor priesters en profeten en
wel
toegestaan zou zijn voor uw meester Jezus? (vrede zij met hem)

17 Daarom zijt niet onverstandig, maar verstaat, welke de wil des Heeren zij.

18 En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest;

Er is een verbod voor de priesters (Aäron en zijn zonen, Leviticus 10), maar niet voor de profeten voor zover ik weet.

8 En de HEERE sprak tot Aäron, zeggende:

9 Wijn en sterken drank zult gij niet drinken, gij, noch uw zonen met u, als gij gaan zult in de tent der samenkomst, opdat gij niet sterft; het zij een eeuwige inzetting onder uw geslachten; (Lev.10)

In Jesaja 28 worden de priesters en profeten veroordeeld omdat ze verslaafd zijn aan alcohol:

7 En ook dwalen dezen van den wijn, en zij dolen van den sterken drank; de priester en de profeet dwalen van den sterken drank; zij zijn verslonden van den wijn, zij dolen van sterken drank; zij dwalen in het gezicht; zij waggelen in het gericht. (Jes.28)

Daarnaast staat Jezus als Heer en Creator (Hebr.1:10, Joh.1) van de hele schepping boven Zijn schepping, zoals Hij ook liet zien m.b.t. de sabbats-rust:

"6 Maar Ik zeg u: Meer dan de tempel is hier. 7 Indien gij geweten hadt, wat het zeggen wil: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande, dan zoudt gij geen onschuldigen hebben veroordeeld. 8 Want de Zoon des mensen is heer over de sabbat." (matteus 12)

Sterker nog, Jezus laat hier ook nog even weten dat Hij meer is dan de tempel, de "woonplaats" van God.

Wat natuurlijk wel opvalt, is dat dit een wat oneerlijke (hypocriete) vraag is. Volgens de koran mag een man maximaal 4 vrouwen, maar toch mocht Mohammed er meer. Je weet dus al dat het in principe mogelijk is dat God iets voor iemand besluit dat tegen de algemene regels ingaat. Dus zelfs al was Jezus slechts een gewone profeet geweest en niets meer dan dat, dan nog zou het geen probleem zijn. En toch stel je deze suggestieve vraag alsof het een probleem zou zijn. Foei!

Quote:
[...]

Nunc, de vraag luidt :''Wanneer ben je dronken?''

ik weet niet waarom je het aan mij vraagt, want het waren niet mijn woorden. Desalniettemin wil ik er best op reageren hoor. Spreuken (en andere bijbelteksten) verbieden verslaafd zijn aan alcohol. Je bent verslaafd als je eigenlijk niet zonder kunt (en zeker als je zegt er wel zonder te kunnen, maar het niet wilt uitproberen!)

Quote:
10 En om onderscheid te maken tussen het heilige en tussen het onheilige, en tussen het onreine en tussen het reine;

DRANK MAAKT MEER KAPOT DAN JE LIEF IS!

oh leuk, nog een uit z'n verband gerukt citaat, samen met een nieuwsfeitje wat we helaas al lang wisten.

Zal ik ook even wat nieuwsfeitjes opsommen hier? Van hedonistische levensstijl in islamitisch Iran? Van opium (verslavend!) kweken in Pakistan of Afganistan? Van islamitische piloten die in naam van Allah gebouwen met een bezoekje vereren? Wil je deze discussie op een kinderachtige basisschoolmanier voeren, of op inhoud? Je zegt het maar hoor, ik heb vast nog wel ergens een uurtje vrij vandaag -- alhoewel ik de voorkeur geef aan een nette discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid