Spring naar bijdragen

Atheïstisch/christelijke dialoog


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Dat is duidelijk. Weet je, toevallig ook vandaag heb ik een discussie op een ander forum gevolgd, waar een ex-GKv-er net zo hard naar zijn kerk uit zat te halen als jij (alleen hij is dan niet atheïstisch geworden, maar 'christen zonder kerk'). Overeenkomst is dat jullie (jij waarschijnlijk, hij van wat ik kan lezen zeker) best wel rotdingen mee hebben gemaakt in jullie jeugd in de kerk en door de kerk en dat je dat nu gaat afreageren op mensen die je daarmee associeert. Dit levert zo al twee problemen op: 1. reageer je het af op de verkeerde groep (wist je bijv. dat the black Mathematician evenmin in God gelooft
knipoog_dicht.gif
) en 2. heb je er alleen jezelf mee. Je zit alleen maar je woede nog verder op te bouwen i.p.v. één steek verder te komen in je ontwikkeling en verwerken/loslaten van wat er gebeurd is.

Dank je. Dat is de meest zinnige opmerking die ik tot nu toe heb gelezen.

Ik zou waarschijnlijk met veel van jullie hele fijne gesprekken kunnen voeren en ik denk eigenlijk dat we het op heel veel vlakken al eens zijn.

Het spijt me ook als ik dom en onverschillig overkom, maar ik ben erg zoekende naar woorden als het gaat om het gevoel dat ik uit mijn ziel probeer te snijden. Ik heb jarenlang nachtmerries gehad over de hel en toen een (niet christelijke) vriend van me dood ging toen ik 12 was geloofde ik dat hij in de hel zat... ik heb een jaar niet geslapen (voor mijn gevoel)...

Ik ben zo blij deze angst niet meer te voelen dat ik hals over kop (in mijn jeugdigheid inderdaad) een tegenoffensief wil houden tegen iedereen die dat ook maar zou kunnen voelen. Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben. Je zou dit kunnen zien als spotgoedkope therapie smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 308
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Je kind vertellen dat een pan op het fornuis warmte afgeeft en pijn kan doen als je er zomaar aanzit is wel een vreemde manier om het beste voor dat kind te doen....

Oh wacht, nee. Je kind waarschuwen voor de gevolgen van beslissingen is juist heel verstandig!
party.gif
Dat die gevolgen soms niet empirisch is aan te tonen is vervelend, maar ja, dat je beleefd moet zijn, met je mond dicht eten en stil moet zijn tijdens dodenherdenking is dat evenmin.


Samengevoegd:

[...]Jij stelt Blake boven een Shakespeare? Boven een Milton?

Het gevolg van de kookplaat is een blaar. Het gevolg van niet in god geloven is niet per se schadelijk... er zijn genoeg morele en ethisch verantwoorde atheisten.

Wat Blake en Shakespeare betreft: smaken verschillen.

Shakespeare's bestaan is overigens ook niet empirisch aan te tonen aangezien het goed mogelijk is dat zijn werken door meerdere personen zijn geschreven (off topic) smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ik ben ook geen christen (althans niet in de gebruikelijke zin van het woord), maar jij, PeterThomas, bent wel een vreselijke Dawkins-copycat.

Het klopt dat ik het op veel vlakken met Dawkins eens ben, maar om me nu meteen een copycat te noemen....

Is Dawkins dan ook een Russel copycat?

Is Mohammed een Thora copycat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dank je. Dat is de meest zinnige opmerking die ik tot nu toe heb gelezen.

Anytime flower.gif

Quote:
Ik zou waarschijnlijk met veel van jullie hele fijne gesprekken kunnen voeren en ik denk eigenlijk dat we het op heel veel vlakken al eens zijn.

Op geloofsgebied denk ik dat het je wellicht nog zou verbazen hoeveel mensen hier het in ieder geval níet eens zijn met de karikatuur van geloven die jij in je hoofd hebt.

Quote:
Het spijt me ook als ik dom en onverschillig overkom, maar ik ben erg zoekende naar woorden als het gaat om het gevoel dat ik uit mijn ziel probeer te snijden. Ik heb jarenlang nachtmerries gehad over de hel en toen een (niet christelijke) vriend van me dood ging toen ik 12 was geloofde ik dat hij in de hel zat... ik heb een jaar niet geslapen (voor mijn gevoel)...

Je komt niet dom over en ook niet bepaald onverschillig. Je komt over als diep gekwetst en woedend daarover.

Quote:
Ik ben zo blij deze angst niet meer te voelen dat ik hals over kop (in mijn jeugdigheid inderdaad) een tegenoffensief wil houden tegen iedereen die dat ook maar zou kunnen voelen. Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben.

Maar dan zeg ik je weer: je hebt de verkeerde doelgroep voor je. Ik ben zo blij en dankbaar met m'n geloof dat ik wel zou kunnen huilen en ik denk dat ik hier nou niet bepaald de enige ben. En oh ja, TBM is atheïst puh2.gifparty.gif

Quote:
Je zou dit kunnen zien als spotgoedkope therapie
smile.gif

Ik zou zeggen: start een topic in Persoonlijke Problemen (hetgeen niet te vinden is in Google) en stort je hart uit. En dit bedoel ik bloedserieus.


Samengevoegd:

Quote:

Is Mohammed een Thora copycat?

Dat in ieder geval! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het klopt dat ik het op veel vlakken met Dawkins eens ben, maar om me nu meteen een copycat te noemen....

Is Dawkins dan ook een Russel copycat?

Is Mohammed een Thora copycat?

Nou, je haalt zó veel van Dawkins' argumenten aan dat het net lijkt alsof je er zelf niet echt over nagedacht hebt. Ik heb dit topic even vluchtig bekeken, en over het algemeen ben ik het wel met je eens, maar dit viel me gewoon op smile.gif. No offence smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Samengevoegd:

[...]

Dat in ieder geval!
widegrin.gif

Ik denk dat menig moslim zich nu beledigd voelt.... Wat maakt jouw overtuiging méér waar?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Nou, je haalt zó veel van Dawkins' argumenten aan dat het net lijkt alsof je er zelf niet echt over nagedacht hebt. Ik heb dit topic even vluchtig bekeken, en over het algemeen ben ik het wel met je eens, maar dit viel me gewoon op
smile.gif
. No offence
smile.gif
.

None taken :-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben zo blij deze angst niet meer te voelen dat ik hals over kop (in mijn jeugdigheid inderdaad) een tegenoffensief wil houden tegen iedereen die dat ook maar zou kunnen voelen. Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben. Je zou dit kunnen zien als spotgoedkope therapie
smile.gif

Mwah, mijn geloof is niet op angst gebaseerd dus ik voel totaal niet wat jij voelt. Maar ik kan me wel voorstellen dat het een nogal traumatische ervaring geweest is. Daarentegen wil dat niet zeggen dat jouw ervaring meteen ook maar op het gehele christendom slaat. knipoog_dicht.gif

Maar goed, als je behalve wild rondschoppen ook nog constructief kan bijdragen, bij deze welkom. (Er zijn trouwens meer atheisten/agnosten hier en die zijn iets genuanceerder in het ventileren van hun mening) widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat menig moslim zich nu beledigd voelt.... Wat maakt jouw overtuiging méér waar?

Er is maar één waarheid, dat om te beginnen. Als onderdeel daarvan: Mohammed is een Thora-copycat, of hij is dat niet. Volgens de waarheid waar ik in geloof, is hij dat wel. En voor die waarheid zijn heel wat argumenten, ook historische en logische, zie bijv. hier

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het gevolg van de kookplaat is een blaar. Het gevolg van niet in god geloven is niet per se schadelijk... er zijn genoeg morele en ethisch verantwoorde atheisten.

En daar maak je een fout, weliswaar is het niet empirisch aan te tonen, maar veel christenen geloven weldegelijk dat het niet in God geloven een schadelijk gevolg heeft. En het zou, vanuit dat punt redenerend, natuurlijk vreselijk onverantwoord zijn van ouders om hun kind niet christelijk op te voeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien een beetje een Rimbaudesque trek van mij om meteen #$%&*@ te roepen....
smile.gif

Toen je je registreerde op dit forum, heb je beloofd je te zullen houden aan de regels en één ervan is, dat je hier niet vloekt. Dus haal dat ff weg, wil je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er is maar één waarheid, dat om te beginnen. Als onderdeel daarvan: Mohammed is een Thora-copycat, of hij is dat niet. Volgens de waarheid waar ik in geloof, is hij dat wel. En voor die waarheid zijn heel wat argumenten, ook historische en logische, zie bijv.

Ik denk dat het wat kort door de bocht is om te zeggen dat er maar één waarheid is.

Wat voor jou waar is hoeft nog niet waar te zijn voor een moslim.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik bedoel dat de kinderen al van jongs af aan hebben geleerd dat religie onbetwistbaar waar is ook al kan niemand ook maar iets bewijzen.... pas tegen de tijd dat ze een voortgezette studie doen komen ze in aanraking met andersdenkenden... ik denk dat het dan vaak al te laat is. Het is gemakkelijk verstrikt te raken in denkbeelden. Ik weet er alles van, heb zelf jaren geloofd wat mijn ouders me zeiden.

Volgens mij hebben wij veel gemeen, PeterThomas. Toen ik net het christendom achter me had gelaten (dat proces is bijna 2 jr geleden in gang had gezet) schopte ik ook tegen alles aan wat met de kerk te maken had. Ik las Dawkins, Harris, ging met 'De schrift betwist' van Maarten 't Hart fora af om iedereen maar te laten weten hoeveel tegenstrijdigheden er wel niet in de Bijbel stonden. Maar zoals iemand al zei: je reageert alles af op mensen die jou niets aangedaan hebben en je hebt alleen jezelf er maar mee. Laat het gewoon gaan, daar word je veel gelukkiger van knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat het wat kort door de bocht is om te zeggen dat er maar één waarheid is.

Wat voor jou waar is hoeft nog niet waar te zijn voor een moslim.

Vanwaar dan dit topic? Immers, volgens onze waarheid bestaat God, volgens de jouwe niet en we leven nog lang en gelukkig want al die waarheden zijn waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat het wat kort door de bocht is om te zeggen dat er maar één waarheid is.

Wat voor jou waar is hoeft nog niet waar te zijn voor een moslim.

Natuurlijk is er maar één waarheid. Maar of die waarheid altijd ontsloten kan worden is nog maar de vraag. Dat geldt eens te meer voor religieuze waarheden. Alle reden dus om mensen die niet geloven of iets anders geloven te respecteren smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat het wat kort door de bocht is om te zeggen dat er maar één waarheid is.

Wat voor jou waar is hoeft nog niet waar te zijn voor een moslim.

Je beweerde toch dat de wetenschap de juiste methode is om datgene wat is (laten we het de waarheid noemen smile.gif) te leren kennen? Wat is er precies wetenschappelijk aan het beweren dat er meerdere waarheden zijn, voor ieder wat wils?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Natuurlijk is er maar één waarheid. Maar of die waarheid altijd ontsloten kan worden is nog maar de vraag. Dat geldt eens te meer voor religieuze waarheden. Alle reden dus om mensen die niet geloven of iets anders geloven te respecteren
smile.gif
.

Kijk, dat is al een heel ander verhaal, ja smile.gif Feitelijk kun je alleen te weten komen wat níet waar is - nl als iets niet consistent is, kan het niet waar zijn.

Overigens zie ik het niet als erg beledigend voor moslims om op een christelijk forum te beweren dat Mohammed uit de Thora gekopieerd heeft. Ik voel mijzelf ook niet uitermate beledigd als ik op een islamitisch forum lees dat Jezus een schepsel is en niet God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vanwaar dan dit topic? Immers, volgens onze waarheid bestaat God, volgens de jouwe niet en we leven nog lang en gelukkig want al die waarheden zijn waar.

Dus dan is de wereld door god, allah, vishna (dacht ik) en chronos & gaia geschapen!

En het vliegende spaghetti monster is ook waar.

Ik kan mijn kinderen opvoeden met het geloof dat het slecht voor ze zou zijn als ze Oscar Wilde lezen (geen empirisch bewijs, alleen onomstootbaar geloof)... Beter censuur toepassen dan....


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Je beweerde toch dat de wetenschap de juiste methode is om datgene wat is (laten we het de waarheid noemen
smile.gif
) te leren kennen? Wat is er precies wetenschappelijk aan het beweren dat er meerdere waarheden zijn, voor ieder wat wils?


Samengevoegd:

[...]

Kijk, dat is al een heel ander verhaal, ja
smile.gif
Feitelijk kun je alleen te weten komen wat níet waar is - nl als iets niet consistent is, kan het niet waar zijn.

Overigens zie ik het niet als erg beledigend voor moslims om op een christelijk forum te beweren dat Mohammed uit de Thora gekopieerd heeft. Ik voel mijzelf ook niet uitermate beledigd als ik op een islamitisch forum lees dat Jezus een schepsel is en niet God.

Nu komen we in het uiterst vage gebied van subjectieve waarheid. Ik bedoel te zeggen dat christenen hun geloof als waar zien (of een 'zeker weten & vast vertrouwen' volgens de catechismus van heidelberg), dat moslims hun geloof als waar zien en dat geen van die geloven te bewijzen is.

Net als het niet bestaan van vampiers niet te bewijzen is...

Wie gelooft hier in vampiers?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens zie ik het niet als erg beledigend voor moslims om op een christelijk forum te beweren dat Mohammed uit de Thora gekopieerd heeft. Ik voel mijzelf ook niet uitermate beledigd als ik op een islamitisch forum lees dat Jezus een schepsel is en niet God.

De Koran is toch los van de Torah tot stand gekomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vloek niet, ik citeer.

Goed, dan zal ik hier even van Gerard Reve citeren en kijken hoe lang het duurt voordat ik een berisping aan m'n broek heb. Ik verzoek je nogmaals het weg te halen; aangezien het wel vloeken is, citaat of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Goed, dan zal ik hier even van Gerard Reve citeren en kijken hoe lang het duurt voordat ik een berisping aan m'n broek heb. Ik verzoek je nogmaals het weg te halen; aangezien het wel vloeken is, citaat of niet.

en dit is precies het intolerante censuuropleggende christendom dat ik ken... ik wist wel dat er meer waren smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toen je je registreerde op dit forum, heb je beloofd je te zullen houden aan de regels en één ervan is, dat je hier niet vloekt. Dus haal dat ff weg, wil je.

Ik ondersteun dit verzoek en anders verzoek ik de mods om het voor jou te doen. Dat jij als heiden door het leven wil gaan vind ik je eigen keuze maar vloeken is ronduit beledigend en weinig beschaafd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid