Spring naar bijdragen

Huwelijksinzegening


Aanbevolen berichten

Mijn vriendin en ik willen over drie maanden in het huwelijksbootje stappen. Echter, we hebben de grootste problemen bij het vinden van een dominee of pastoor die ons huwelijk in wil zegenen.

Ikzelf ben Katholiek en mijn vriendin is Hervormd. Zei was tot voor kort nog lid van Hervormde gemeenschap in het dorp waar we wonen. En ik ben al tijden geen lid meer van de kerk.

Wij geloven op onze eigen manier. We bidden zelfstandig en lezen zelf de bijbel.

Toch wilden we heel graag ook voor de kerk trouwen. Uit respect voor de familie van mijn vriendin keken we eerst naar de hervormde kant. We huurden prachtig klein kerkje af in een nabij gelegen dorp. En gingen op zoek naar een dominee.

De gemeente waarvan mijn vriendin lid was wilde ons niet huwen. Hier hadden ze een wirwar van redenen voor, maar het kwam erop neer dat ze niet vaak genoeg aanwezig was geweest. Nou ok, dachten we, dan proberen we bij een andere dominee. Maar nee, die durfde niet \"onder de duiven te schieten\" van zijn collega's. Die wilde eerst toestemming van de gemeente van mijn vriendin. Die kreeg ie dus niet. Een derde dominee die we benaderde kreeg met hetzelfde probleem te maken.

Nou ja, als het lidmaatschap van mijn vriendin in de weg staat van onze huwelijksviering dan zeggen we die toch gewoon op? Dachten we... Zo gezegd, zo gedaan... maar ook dat mocht niet baten.

Uiteindelijk hebben we 8 dominees van verschillende gemeentes met onze vraag versleten. En allen hebben geweigerd. De redenen liepen uiteen van de bovengenoemd tot ‘ik moet te ver rijden’ en van ‘ik doe geen eucomenische huwelijken’ tot ‘ik heb al genoeg problemen gehad’.

Nu zijn we aan de Katholieke kant aan het kijken. Ik benaderde een pastoor die ik nog kende uit het verleden. Deze was meteen bereid ons te helpen. ‘dankjulliewel dat ik getuige mag zijn van jullie heugelijke dag!’ Tja, dat klonk al een heel stuk beter. Totdat hij hoorde dat we een hervormd kerkje afgehuurd hadden. Dat was dus ook weer een probleem.

Zelfs de internetpastors, je weet wel, die freelance pastors en dominees die op het nieuws kwamen, heb ik geraadpleegd. Maar dat is voor ons dus helemaal niet te betalen.

Enfin, over twee maanden zouden we dus moeten gaan trouwen maar een kerkdienst hebben we nog niet rond kunnen krijgen. De uitnodigingen zullen 1 dezer dagen gedrukt en verstuurd moeten worden en dan moeten we weten wat daar op moet komen te staan. Dus ik ben heel bang dat er voor ons dus helemaal geen huwelijksinzegening in zit. Hoe graag we dat ook willen.

Hebben jullie enig idee wat wij nog zouden kunnen ondernemen om ons huwelijk die dag toch ingezegend te kunnen krijgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

uhm......als je katholiek bent, dan mag je toch alleen maar trouwen in de katholieke kerk? Dus dan moet je toch automatisch naar een priester?

Ten tweede, ik zou op zoek gaan naar een missionaire gemeente als je toch voor de hervormde kerk gaat. In een gemeente waar ze actief bezig zijn met missionaire activiteiten zal een predikant sneller geneigd zijn jullie huwelijk in te zegenen. Zeker als je van plan ben vaker te komen naar deze gemeente of zelfs lid te worden.

Verder heb ik ook nogwel trouwdiensten meegemaakt waar het bruidspaar werd ingezegend door iemand die actief was bij een grote interkerkelijke organisatie.

Maar aangezien jij katholiek bent, zou ik toch nog is een keer met de pastoor gaan praten, aangezien je huwelijk alleen voor de katholieke kerk geldig is als deze door een ambtsdrager van de katholieke kerk is gesloten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

uhm......als je katholiek bent, dan mag je toch alleen maar trouwen in de katholieke kerk? Dus dan moet je toch automatisch naar een priester?

Dankjewel voor je reactie.

Mijzelf maakt het niet veel uit of mijn huwelijk geldig is voor de kerk of niet. Zolang we maar voor God trouwen.

Maar ja, wat moet je doen als ook de Katholieke kerk niet wil?

Quote:
Ten tweede, ik zou op zoek gaan naar een missionaire gemeente als je toch voor de hervormde kerk gaat. In een gemeente waar ze actief bezig zijn met missionaire activiteiten zal een predikant sneller geneigd zijn jullie huwelijk in te zegenen. Zeker als je van plan ben vaker te komen naar deze gemeente of zelfs lid te worden.

Daar had ik ook aan gedacht, maar de dichtstbijzijnde missionaire gemeente is anderhalf uur rijden. Dat wil ik onze genodigden niet aandoen. En naar ons dorp verplaatsen is voor die dominee geen optie, dat vond ie te ver rijden...

Quote:
Verder heb ik ook nogwel trouwdiensten meegemaakt waar het bruidspaar werd ingezegend door iemand die actief was bij een grote interkerkelijke organisatie.

Maar aangezien jij katholiek bent, zou ik toch nog is een keer met de pastoor gaan praten, aangezien je huwelijk alleen voor de katholieke kerk geldig is als deze door een ambtsdrager van de katholieke kerk is gesloten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar had ik ook aan gedacht, maar de dichtstbijzijnde missionaire gemeente is anderhalf uur rijden. Dat wil ik onze genodigden niet aandoen. En naar ons dorp verplaatsen is voor die dominee geen optie, dat vond ie te ver rijden...

[...]

dat is gewoon onzin. Predikanten reizen stad en land af als ze een preekbeurt in een andere gemeente hebben. Ik heb al zo vaak een predikant uit overijssel in mijn kerk (rotterdam) op de kansel gehad.

alhoewel als je je zou willen aansluiten bij deze gemeente, is het wel te ver rijden...... verder zal een predikant/pastoor een aantal gespekken met jullie willen hebben waar dan ook reistijd bijkomt.

Misschien is het een idee te zeggen in welke regio je een predikant/pastoor/voorganger zoekt, misschien heeft er iemand nog ideeën/adressen waar het misschien wel zal lukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik vragen waar je woont?

En of er criteria zitten aan de dominee?

Ik kom zelf uit een andere hoek dan hervormd of katholiek.

Maar ik heb zeg maar goede tot zeer goede contacten met een predikant uit chr. gereformeerde hoek en een uit Baptisten hoek...

Dus let me know, dan kan ik kijken wat ik kan doen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Niq,

Wat een vervelende situatie. Toch is het niet helemaal onbegrijpelijk wat hier allemaal gebeurd. Het is namelijk nogal een wereld van verschil of je voor de hervormde kerk trouwt, of voor de katholieke Kerk. Beide kerken hebben hun eigen visie op het huwelijk en hoe deze gesloten moet worden. En die twee visies verschillen behoorlijk van elkaar en zijn moeilijk met elkaar te verenigen.

Het is dus helemaal niet vreemd als een pastoor jullie huwelijk in een katholieke kerk wil sluiten. Of als een dominee oecumenische huwelijken weigert (in de katholieke Kerk kan zoiets alleen in overleg met en met toestemming van de bisschop). Je zegt voor God het huwelijk te willen laten inzegenen, maar voor zowel hervormden als katholieken hoort de Kerk daar dus bij. En wat de Kerk nu is, daarover verschillen de visies op fundamentele gronden.

Ik kan je dus aanraden om eerst eens heel goed na te gaan wat het huwelijk voor jullie betekent. Niet alleen wat betreft de liefde en de praktische zaken, maar vooral ook op theologisch gebied. Je kunt namelijk niet zomaar van kerk naar kerk hoppen om maar een huwelijksinzegening te krijgen, zo ik geloof. Je zult een keuze moeten maken en de voorwaarden die daarbij horen moeten gehoorzamen.

Voor de katholieke Kerk trouwen terwijl je misschien de beloften die erbij horen toch niet helemaal wilt volbrengen, is jezelf, God, de Kerk en je naasten voor de gek houden. Voor de hervormde kerk trouwen, terwijl je als katholiek niet de hervormde leer kunt aanvaarden, is ook jezelf, God, de Kerk en je naasten voor de gek houden.

Jullie situatie is lastig, maar is wel op te lossen als je maar een keuze maakt en daaraan ook vasthoudt. Wil je voor de katholieke Kerk trouwen of voor de hervormde kerk? Maak op theologische basis je keuze, en hop dan niet meer naar de ander als het daarna misschien flink moeilijk wordt. Want dan neem je je keuze ook niet meer serieus, laat staan de Kerk, en kun je net zo goed niet trouwen voor welke kerk ook. Klinkt hard, maar zo liggen de zaken nu eenmaal.

Ik wens je in elk geval Gods zegen en wijsheid toe bij het maken van die keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben wel met Robert eens dat jullie eens moeten gaan kijken wat dat huwelijk nu precies voor jullie betekend in theologisch opzicht. Ik snap alleen ook dat dit in verband met tijdnood een moeilijke zaak gaat worden. Het is daarom zaak dat je nu snel gaat uitzoeken wat de verschillende visies zijn op het huwelijk. Ik heb geen links met informatie voor jullie, maar wellicht dat er een aantal actieve linkposters zijn die jullie hieraan kunnen helpen.

Ik raad jullie daarnaast aan om hierin vooral rekening te houden met wat jullie van het huwelijk vinden en niet wat de familie er van verwacht.

Ik zou jullie wel in overdenking mee willen geven (misschien pas na je trouwen; first things first) waarom je wel waarde hecht aan een kerkelijk huwelijk, maar verder niet naar de kerk gaat.

Ik zag op RentAPriest.nl dat de internetdominees enzo inderdaad wel erg duur zijn: 400 eurootjes excl reizkosten a 19 ct de kilometer...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kunt namelijk niet zomaar van kerk naar kerk hoppen om maar een huwelijksinzegening te krijgen, zo ik geloof. Je zult een keuze moeten maken en de voorwaarden die daarbij horen moeten gehoorzamen.

Dat ben ik volkomen met je eens, Robert.

Voor ons was het in eerste instantie al meteen duidelijk dat we Hervormd wilden trouwen. Sowieso vanuit praktisch oogpunt, maar ook door persoonlijke voorkeur én vanuit theologisch oogpunt. Het was dus eigenlijk ook helemaal niet de bedoeling om oecomenisch te trouwen, maar puur Hervormd. Maar wat moet je wanneer ze je bijna letterlijk de deur wijzen?

Wat ik bedoel te zeggen. Wij zijn niet van Kerk naar Kerk gaan hoppen omdat we dat zo leuk vonden. Het bleek gewoon dat 8 hervormde dominees ons gewoon niet wilde huwen, daar hadden we geen enkele keus in. Als je 8 hervormde gemeentes afgaat omdat je zo graag Hervormd wil trouwen dan doe je toch moeite en is je voorkeur toch wel duidelijk, denk ik zo.

En alleen daarom, omdat ons duidelijk werd dat het aan de hervormde kant niet ging lukken, zijn we uiteindelijk bij de Katholieke kerk beland.

Dus nee, de Katholieke kerk is niet onze eerste keus. Maar dat zou geen enkele Kerk zijn hoor. God is namelijk onze eerste keus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Dus nee, de Katholieke kerk is niet onze eerste keus. Maar dat zou geen enkele Kerk zijn hoor. God is namelijk onze eerste keus.

als je denkt dat "de kerk" niet bij God hoort, waarom wil je er dan in trouwen? Waarom moet een kerk zich inzetten voor mensen die er geen behoefte aan hebben of haar afwijzen? Dat snap ik niet zo goed in jouw verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik raad jullie daarnaast aan om hierin vooral rekening te houden met wat jullie van het huwelijk vinden en niet wat de familie er van verwacht.

Onze familie zou graag hebben dat we helemaal geen Kerkdienst hielden. Mijn eigen familie én schoonfamilie zijn beide ongelovig. Ons denominaties zijn dus puur overgeërfd.

Ik heb zelf uit nieuwsgierigheid God gezocht en ben uiteindelijk gelovig geworden. Ook mijn vriendin heeft dit, nog voor ze mij kende, doorgemaakt.

We vinden het dus erg jammer dat het ons als geinteresseerde nieuwkomers zó moeilijk wordt gemaakt. Vooral als we het vergelijken met hoe gemakkelijk het is om uit de Kerk te stappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

We vinden het dus erg jammer dat het ons als geinteresseerde nieuwkomers zó moeilijk wordt gemaakt. Vooral als we het vergelijken met hoe gemakkelijk het is om uit de Kerk te stappen.

Het punt is denk ik vooral dat men liever vooral mensen wil trouwen die ook in de kerk zitten. Ze willen zeg maar geen trouwservice zijn voor allerlei mensen die graag een kerkelijk huwelijk willen, maar die verder niets met de kerk hebben. Dat is ook iets waar ik me zelf wel wat bij kan voorstellen. Want waarom zou je in de kerk willen trouwen, als je niets met die kerk hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

als je denkt dat "de kerk" niet bij God hoort, waarom wil je er dan in trouwen? Waarom moet een kerk zich inzetten voor mensen die er geen behoefte aan hebben of haar afwijzen? Dat snap ik niet zo goed in jouw verhaal.

Wow, is nogal een ongegronde aanname. Waaruit haal je dat we de Kerk afwijzen? Nogmaals, wij zijn nieuwkomers in kerkelijke sferen. En wij worden door de Kerk afgewezen, niet andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wow, is nogal een ongegronde aanname. Waaruit haal je dat we de Kerk afwijzen? Nogmaals, wij zijn nieuwkomers in kerkelijke sferen. En wij worden door de Kerk afgewezen, niet andersom.

Dus je wilt in principe je wel bij een kerk aansluiten? Maar als je dat doet, is er toch geen enkele kerk die zou weigeren om jullie huwelijk te sluiten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Onze familie zou graag hebben dat we helemaal geen Kerkdienst hielden. Mijn eigen familie én schoonfamilie zijn beide ongelovig. Ons denominaties zijn dus puur overgeërfd.

Ik heb zelf uit nieuwsgierigheid God gezocht en ben uiteindelijk gelovig geworden. Ook mijn vriendin heeft dit, nog voor ze mij kende, doorgemaakt.

We vinden het dus erg jammer dat het ons als geinteresseerde nieuwkomers zó moeilijk wordt gemaakt. Vooral als we het vergelijken met hoe gemakkelijk het is om uit de Kerk te stappen.

bij welke kerk zou je lid willen worden???? Dat is denk ik een vraag waar je eerst over moet nadenken. Wil ik lid worden van een kerk? Zo ja, wil ik hervormd of katholiek worden? Is het antwoord ja, dan zou ik eerst lid worden van een kerk en vervolgens je huwelijk laten inzegenen. Geen enkele kerk die daar nee tegen zegt.

Zo nee, dan zou ik heel goed nadenken over waarom je dan toch in de kerk wil trouwen, welke visie je op het huwelijk hebt?

Ik weet niet of het nog binnen twee maanden haalbaar is om een kerkelijke inzegening van je huwelijk te regelen. Je kan ook later je huwelijk laten inzegenen, dan heb je nog even rustig de tijd om na te denken over eventueel lidmaatschap van een kerk. Dat hebben mijn ouders ook gedaan, omdat mijn vader later gelovig is geworden dan mijn moeder en ze waren beide ongelovig toen ze trouwden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het punt is denk ik vooral dat men liever vooral mensen wil trouwen die ook in de kerk zitten. Ze willen zeg maar geen trouwservice zijn voor allerlei mensen die graag een kerkelijk huwelijk willen, maar die verder niets met de kerk hebben. Dat is ook iets waar ik me zelf wel wat bij kan voorstellen. Want waarom zou je in de kerk willen trouwen, als je niets met die kerk hebt?

Wederom, wij zijn nieuwkomers. Mag je dan soms alleen bij je geboorte lid worden?

Wij vonden het huwelijk juist een mooie gelegenheid om een stap richting de Kerk te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wederom, wij zijn nieuwkomers. Mag je dan soms alleen bij je geboorte lid worden?

Wij vonden het huwelijk juist een mooie gelegenheid om een stap richting de Kerk te zetten.

Probeer dat dan duidelijk te krijgen bij de kerkenraad en laat het ook van tevoren al zien. Ga in overleg en wellicht zijn er dan nog weer een hoop dingen mogelijk. Het is iig wel normaal dat je eerst actief wordt bij een bepaalde kerk en dat je daarna ook kunt trouwen in een dergelijke kerk. Met andere woorden, als je toch gewoon lid wilt worden bij een kerk, waarom begin je daar nu dan niet meteen al mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wederom, wij zijn nieuwkomers. Mag je dan soms alleen bij je geboorte lid worden?

Wij vonden het huwelijk juist een mooie gelegenheid om een stap richting de Kerk te zetten.

Uit je beginpost was niet duidelijk dat je ook echt voor de kerk zou kiezen waar jullie willen trouwen. Weet die dominee met wie je het hebt gesproken dat ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn beginpost is duidelijk te lezen dat mijn vriendin reeds lid was geworden van de Hervormde Kerk. En dat we daar wilde trouwen. En jazeker, dit werd ons geweigerd.

In plaats van ons welkom te heten lijkt het net alsof we vervolgd worden omdat we in een ongelovig gezin geboren werden. En datzelfde enge gevoel krijg ik hier op het forum dus ook. In plaats van hulp te krijgen wordt ik onderworpen aan een soort kruisverhoor en krijg ik allerlei vreemde verwijten naar mijn hoofd geslingerd. Daar pas ik dus echt voor.

Ik geloof niet dat het nog langer nuttig is om hier nog te reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In mijn beginpost is duidelijk te lezen dat mijn vriendin reeds lid was geworden van de Hervormde Kerk. En dat we daar wilde trouwen. En jazeker, dit werd ons geweigerd.

Maar als ons al onduideiljk was van die beginpost wat je nou precies bedoelde, hoe weet je dan zeker dat het voor die dominee wél duidelijk was? Ik bedoel, er is nogal verschil tussen dat je vraagt of je kunt trouwen in kerk x, omdat je vriendin daar officieel bijhoort - ook al kwam ze er bijna nooit, of dat je zegt: "Wij zijn tot geloof gekomen, zoeken een kerk om ons bij aan te sluiten en onze keuze is gevallen op deze kerk. Wij willen ook gaan trouwen, en is het mogelijk om dat hier te doen - ook al kwam mijn vriendin, die hier al langer lid is, in het verleden niet bepaald wekelijks (maar dat gaan we dus veranderen)". Wat er nog zou kunnen gebeuren, is dat ze je niet geloven, dat ze denken dat je een rotsmoesje vertelt om toch maar in die kerk te kunnen trouwen. Maar weggestuurd worden, puur en alleen omdat je vriendin er in het verleden niet genoeg kwam, dat lijkt me dan toch sterk.

Quote:
In plaats van ons welkom te heten lijkt het net alsof we vervolgd worden omdat we in een ongelovig gezin geboren werden. En datzelfde enge gevoel krijg ik hier op het forum dus ook. In plaats van hulp te krijgen wordt ik onderworpen aan een soort kruisverhoor en krijg ik allerlei vreemde verwijten naar mijn hoofd geslingerd. Daar pas ik dus echt voor.

Ik geloof niet dat het nog langer nuttig is om hier nog te reageren.

Hopelijk wil je toch blijven antwoorden. Volgens mij heeft dat 'kruisverhoor' nl meer te maken met onduidelijkheden dan met onwil. Ik typ in ieder geval niet van die lappen tekst omdat het mij niets kan schelen. Sterker nog: ik ben zelf zeer overtuigd katholiek en als het aan míj zou liggen, zou ik je liever in de RKK zien trouwen (als je dan ook echt daarvoor zou kiezen daarna). Maar toch neem ik de gemeente van je vriendin als uitgangspunt in mijn antwoord. Dat is zeker niet omdat ik het leuk vind om jou mijn mening op te dringen of om je te verhoren over of je geloof wel oprecht genoeg is ofzo (ik vind het juist mooi te lezen dat jullie allebei op latere leeftijd tot geloof zijn gekomen; mede omdat ik dat herken uit mijn eigen situatie).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

In mijn beginpost is duidelijk te lezen dat mijn vriendin reeds lid was geworden van de Hervormde Kerk. En dat we daar wilde trouwen. En jazeker, dit werd ons geweigerd.

In plaats van ons welkom te heten lijkt het net alsof we vervolgd worden omdat we in een ongelovig gezin geboren werden. En datzelfde enge gevoel krijg ik hier op het forum dus ook. In plaats van hulp te krijgen wordt ik onderworpen aan een soort kruisverhoor en krijg ik allerlei vreemde verwijten naar mijn hoofd geslingerd. Daar pas ik dus echt voor.

Ik geloof niet dat het nog langer nuttig is om hier nog te reageren.

Kan me voorstellen dat dat zo voelt, maar ik denk niet dat dat de bedoeling is geweest. smile.gif

Het kwam niet helemaal over alsof jullie daadwerkelijk lid willen zijn van een kerk en daar ook regelmatig naar toe willen gaan, omdat je zelf al een paar keer die indruk wekt door te zeggen dat je op jullie eigen manier geloven en dat jullie kiezen voor God, niet voor een kerk. Daarnaast leek het alsof je vriendin gemakkelijk en snel het lidmaatschap op waaruit ik ook een beetje opmaakte dat voor jullie behoren bij een kerk niet zo belangrijk is. Begrijp ik trouwens wel hoor. smile.gif Maar goed dan is het toch op zich een begrijpelijke vraag van anderen wat de meerwaarde dan is van trouwen in de kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In mijn beginpost is duidelijk te lezen dat mijn vriendin reeds lid was geworden van de Hervormde Kerk. En dat we daar wilde trouwen. En jazeker, dit werd ons geweigerd.

In plaats van ons welkom te heten lijkt het net alsof we vervolgd worden omdat we in een ongelovig gezin geboren werden. En datzelfde enge gevoel krijg ik hier op het forum dus ook. In plaats van hulp te krijgen wordt ik onderworpen aan een soort kruisverhoor en krijg ik allerlei vreemde verwijten naar mijn hoofd geslingerd. Daar pas ik dus echt voor.

Ik geloof niet dat het nog langer nuttig is om hier nog te reageren.

Nou ja, als je dan niet wil reageren op mijn eerdere post, dan vind ik dat ook goed.

Als dit ook je instelling is geweest in de zoektocht, vind ik het ook niet gek dat je tot nu toe nog met lege handen zit.

Je moet je voorstellen dat hier een lastige situatie aan de hand is.

Je hebt een voorkeur voor een bepaalde kerk, maar in de wijde omtrek is er geen mogelijkheid om daar te trouwen.

Vervolgens geef je aan dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt, je wil voor God je getuigenis doen. een standpunt waar ik wel in kan komen en wat ik wel waardeer.

Maar als ik vervolgens met een ideetje kom en anderen wat vragen hebben, dan reageer je zo..

Het is graag of niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wow, is nogal een ongegronde aanname. Waaruit haal je dat we de Kerk afwijzen?

dat was wel zo'n beetje de suggestie (bedoeld of niet?) van je openingspost. Want je zegt daar niks over nieuwkomers, maar wel over dat jij de kerk allang verlaten hebt en je vriendin er ook amper tot nooit komt (en dat dat één van de redenen tot afwijzing was), etc. Het kwam op mij over alsof jullie beiden de kerk zo ongeveer vaarwel hadden gezegd. De meeste mensen die dat doen (en niet ongelovig worden) zeggen dan zoiets als: "we lezen, bidden en geloven wel op onszelf", en jij zei ook zoiets, vandaar.

Mijn excuses voor het feit dat ik je post verkeerd begreep, maar je maakte het me wel moeilijk hoor knipoog_dicht.gif

Quote:
Nogmaals, wij zijn nieuwkomers in kerkelijke sferen. En wij worden door de Kerk afgewezen, niet andersom.

waarschijnlijk begrepen de dominees het op dezelfde manier verkeerd als ik. Dat is niet goed, maar wel te verwachten als je het zo brengt zoals je het hier brengt. Het lijkt mij dat je verder kunt komen als jullie je beiden aanmelden als lid, wellicht ook voor catechesatie (er bestaat in veel gemeenten zoiets als huwelijkscatechese of een bijbelkring voor stelletjes die willen trouwen of pas getrouwd zijn) ofzo, en aangeeft dat jullie juist actief willen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid