Spring naar bijdragen

Huwelijksinzegening


Aanbevolen berichten

Vervelende situatie die ik helaas wel herken. Uiteindelijk zijn wij getrouwd in een kerkje dat we afgehuurd hebben, ingezegend door een vriend van me die stomtoevallig voorganger bleek te zijn en mijn ouders.

Een vriendin van me had ook een dergelijk probleem, die is toen ook getrouwd door een familielid die dat mocht. Is er niet ergens iemand in jullie omgeving die het zou kunnen doen voor je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wederom, wij zijn nieuwkomers. Mag je dan soms alleen bij je geboorte lid worden?

nee, gelukkig niet!

Quote:
Wij vonden het huwelijk juist een mooie gelegenheid om een stap richting de Kerk te zetten.

dat begrijp ik, maar dat kwam kennelijk niet zo helder over bij de dominees waaraan jullie het vroegen. Die zijn gewend dat mensen die de kerk allang vaarwel gezegd hebben, graag nog even een dominee+mooie kerk op hun bruiloft hebben, voor de nostalgie of de leuke sfeer. En dominees hebben er geen behoefte aan om er alleen als decorstuk te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop toch dat je wil blijven, want misschien kunnen we alsnog helpen!

Ik heb in ieder geval een soortgelijke situatie meegemaakt.

Hoe hebben wij het opgelost?

Wij hebben een kerk gezocht waar we ons thuis voelde. Na een 2tal keren geweest te zijn en de gemeente een beetje te hebben onderzocht hebben we besloten dat we wel in deze kerk wilde blijven komen. Direct hebben we ook een gesprek aangevraagd met de dominee en uitgelegd dat we ons wilde aansluiten en tevens wilde trouwen. We werden met open armen ontvangen.

Dus mijn tip: Zoek een kerk waarbij je je wilt aansluiten en laat je daar zien.

Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wij zijn ook niet getrouwd door een voorganger of dominee. Naar mijn idee kan iedere getrouwde man of vrouw waar de vruchten van de Geest zichtbaar zijn in hun leven een stel trouwen. Ik zou er dus niet een al te groot probleem van maken en personen zoeken die daar aan voldoen.

Oftewel: maak je eigen kerk verbaasd.gif Nou zal het deels aan de leer van de RKK over het huwelijk liggen (een sacrament, afgesloten door de man en vrouw in kwestie zelf, maar wel alleen geldig met een diaken of priester erbij - of bisschop, maar dat komt niet zo vaak voor knipoog_dicht.gif). Maar ik kan me niet voorstellen dat er hier veel protestanten zullen zijn die jouw mening delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb in ieder geval een soortgelijke situatie meegemaakt.

Hoe hebben wij het opgelost?

Wij hebben een kerk gezocht waar we ons thuis voelde. Na een 2tal keren geweest te zijn en de gemeente een beetje te hebben onderzocht hebben we besloten dat we wel in deze kerk wilde blijven komen. Direct hebben we ook een gesprek aangevraagd met de dominee en uitgelegd dat we ons wilde aansluiten en tevens wilde trouwen. We werden met open armen ontvangen.

Exact dat hebben we ook gedaan. Eerst bezochten we een Hervormde kerk in ons eigen dorp. Daar werd, tijdens de dienst, aan ons gevraagd wat we daar deden! (Christelijk hoor...) Dus dat was voor mij eigenlijk voldoende om weer verder te kijken.

Vervolgens hebben we een Kerk in een nabijgelegen dorp 5 maal bezocht. De diensten daar waren erg prettig. En inderdaad, wij wilden lid worden & meteen daar trouwen. Om dus alle vooroordelen weer weg te nemen: Zo brachten wij het ook. Daar werden wij NIET met open armen ontvangen.

Gisterenavond hebben mijn vriendin en ik besloten om geen kerkelijk huwelijk te houden. Ook al zou het nu alsnog lukken, de nare bijsmaak die het door alle strubbelingen gekregen heeft willen wij niet op onze huwelijksdag onder geen beding proeven. Op een dergelijke dag willen wij de liefde voor elkaar voelen en Gods aanwezigheid. De hatelijke sfeer van de Kerk willen we, zeker op die dag, buiten de deur houden.

Ik geloof nooit dat de mensen die ons keer op keer afwezen daadwerkelijk Christenen waren. Dat kan men om het hardst roepen, en men kan driemaal daags in de kerk vooraan in de kerk zitten, dergelijke situaties spreken boekdelen. Een vriend van mij zegt altijd: "Buiten de Kerk vind je veel meer Christenen dan daarbinnen." Dat nam ik altijd met een korreltje zout, maar de werkelijkheid beaamd zijn woorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Niq, Wat jammer om te horen allemaal zeg. Ik kan me heel goed voorstellen dat je teleurgesteld bent en het allemaal een beetje zat bent. Ik weet zelf nog wel goed hoe het voelde om afwijzing na afwijzing te horen.

Ik hoop dat God deze hele situatie in zijn hand zal houden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Niq

Allereerst wil ik je een gedachte meegeven over trouwen en God:

God zal ook in het gemeentehuis getuige zijn van jullie huwelijk!

Daarnaast heb je op een niet al te leuke manier ontdekt dat christenen ook maar 'gewoon' mensen zijn. En ja, in vele kerken wil men graag wildgroei voorkomen , waardoor soms de regel meer leidend wordt dan het hart. Tegelijk denk ik wel dat het goed is om een aantal kernafspraken met elkaar te hebben als gemeenschap, zoals we dat ook in de maatschappij hebben (waar we het ook niet altijd mee eens zullen zijn).

Laat je ervaring met de mensen niet bepalend worden in je leven met God. Blijf zoeken naar die (kerk)gemeenschap met andere mensen, want geloven kun en doe je niet alleen.

Shalom!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Exact dat hebben we ook gedaan. Eerst bezochten we een Hervormde kerk in ons eigen dorp. Daar werd, tijdens de dienst, aan ons gevraagd wat we daar deden! (Christelijk hoor...) Dus dat was voor mij eigenlijk voldoende om weer verder te kijken.

hmmmm zo doe je dat dus ontkerkelijken hamer.gif ......ik zou ff gaan zoeken op de term "ontkerkelijking" op de website van het reformatorisch dagblad en ze dat opsturen of langsgaan met een stapel krantenartikelen.....widegrin.gif (maar of je dat echt doet moet je zelf weten)

Quote:
Vervolgens hebben we een Kerk in een nabijgelegen dorp 5 maal bezocht. De diensten daar waren erg prettig. En inderdaad, wij wilden lid worden & meteen daar trouwen. Om dus alle vooroordelen weer weg te nemen: Zo brachten wij het ook. Daar werden wij NIET met open armen ontvangen.

wat was er dan, moest je eerst belijdeniscatechesatie volgen? Werd je katholieke doop niet erkend (wat overigens wel zou moeten hoor)? Catechesatie volgen is iets wat logisch is, als je vanuit een andere stroming de hervormde kerk binnenkomt. Ze willen dat je voldoende kennis opdoet van de kerk zelf. Ik ben als voormalig charismaat ook bezig met belijdeniscatechesatie op het moment in de hervormde kerk. Tuurlijk moest ik even slikken toen ik te horen kreeg dat ik voor mijn belijdenis niet aan het avondmaal mag, terwijl ik wel gewend was te gaan in mijn oude kerk. Maar op dit moment heb ik wel zoiets dat ik nog wel even kan wachten.

Quote:
Gisterenavond hebben mijn vriendin en ik besloten om geen kerkelijk huwelijk te houden. Ook al zou het nu alsnog lukken, de nare bijsmaak die het door alle strubbelingen gekregen heeft willen wij niet op onze huwelijksdag onder geen beding proeven. Op een dergelijke dag willen wij de liefde voor elkaar voelen en Gods aanwezigheid. De hatelijke sfeer van de Kerk willen we, zeker op die dag, buiten de deur houden.

je kan pech hebben met de mensen die je tegenkomt, en ik snap dat dat negatieve emoties oplevert. Maar dat betekent niet alle kerken zo zijn. Ik heb zat rotervaringen gehad in de kerk, ben als 26-jarige lid geweest van 7 kerken, wat betekent dat ik gemiddeld mijn kerklidmaatschap nog geen vier jaar per kerk heb volgehouden. Toch zit ik nu in een kerk waar ik voor geen goud zou wegwillen (ondanks dat ik nog niet aan het avondmaal mag). In het begin had ik zoiets van wat overkomt me nu weer. Dit zijn toffe mensen, dit is echt een leuke groep.

Quote:
Ik geloof nooit dat de mensen die ons keer op keer afwezen daadwerkelijk Christenen waren. Dat kan men om het hardst roepen, en men kan driemaal daags in de kerk vooraan in de kerk zitten, dergelijke situaties spreken boekdelen. Een vriend van mij zegt altijd: "Buiten de Kerk vind je veel meer Christenen dan daarbinnen." Dat nam ik altijd met een korreltje zout, maar de werkelijkheid beaamd zijn woorden.

je weet niet of het echte christenen waren of niet. Zoals HenkG al aangaf, soms zijn mensen iets te veel bezig met de regels. Dat gebeurt, maar het blijven mensen, die afhankelijk zijn van Gods genade. We hebben allemaal Gods genade nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Exact dat hebben we ook gedaan. Eerst bezochten we een Hervormde kerk in ons eigen dorp. Daar werd, tijdens de dienst, aan ons gevraagd wat we daar deden! (Christelijk hoor...) Dus dat was voor mij eigenlijk voldoende om weer verder te kijken.

huh? dat is bizar? Of was het uit belangstelling gevraagd? Bij ons in de gemeente wordt ook wel eens gevraagd of er gasten zijn namelijk, maar dat is niet om rot tegen ze te doen ofzo.

Quote:
Vervolgens hebben we een Kerk in een nabijgelegen dorp 5 maal bezocht. De diensten daar waren erg prettig. En inderdaad, wij wilden lid worden & meteen daar trouwen. Om dus alle vooroordelen weer weg te nemen: Zo brachten wij het ook. Daar werden wij NIET met open armen ontvangen.

het wordt steeds bizarder! Wat zeiden ze dan? Wat was hun reden om jullie niet zo open te ontvangen? Konden jullie daar wel lid worden maar niet trouwen, of hoe zat het?

Ik bedenk me net dat het zou kunnen dat jullie daar geen belijdend lid konden worden omdat je bv geen belijdenis hebt gedaan. Een aantal protestantse kerken (o.a. de GKV) willen alleen het huwelijk inzegenen als beide partners belijdenis hebben gedaan, omdat je bij je "ja" bij het huwelijk antwoord geeft op vragen die erg lijken op die in het belijdenisformulier, én je de verantwoordelijkheid voor christelijke opvoeding van evt kinderen op je neemt.

Op zich is het m.i. geen rare eis, dat je verwacht van mensen dat ze belijdenis hebben gedaan, en niet alleen maar doopleden zijn. Maar het pakt in jullie geval wel vervelend uit, en ik vind het gek dat ze omdat jullie een uitzondering zijn (jullie komen juist van buiten en willen bij de gemeente lid worden), geen uitzondering kunnen maken. De regel is dacht ik vooral bedoeld om te voorkomen dat mensen die nog wel als dooplid ingeschreven staan (omdat ze er ooit gedoopt zijn) maar niks met het geloof doen, toch in de kerk kunnen trouwen omdat ze dat nu eenmaal zo'n mooie traditie vinden.

Quote:
Gisterenavond hebben mijn vriendin en ik besloten om geen kerkelijk huwelijk te houden. Ook al zou het nu alsnog lukken, de nare bijsmaak die het door alle strubbelingen gekregen heeft willen wij niet op onze huwelijksdag onder geen beding proeven. Op een dergelijke dag willen wij de liefde voor elkaar voelen en Gods aanwezigheid.

misschien is dat wel verstandiger gegeven de omstandigheden

Quote:
De hatelijke sfeer van de Kerk willen we, zeker op die dag, buiten de deur houden.

ik denk niet dat het hatelijk is, maar op onbegrip (en klungeligheid) gebaseerd. Men past m.i. een regel toe op jullie, die niet op jullie van toepassing is.

Quote:
Ik geloof nooit dat de mensen die ons keer op keer afwezen daadwerkelijk Christenen waren. Dat kan men om het hardst roepen, en men kan driemaal daags in de kerk vooraan in de kerk zitten, dergelijke situaties spreken boekdelen.

christenen zijn geen perfecte wezens (helaas). Dat betekent niet dat het geen christenen zijn. Ze zijn alleen heel dom omgegaan met jullie situatie. Dat is niet goed te praten en het is niet leuk, maar laat je oordeel daar iig niet van afhangen. Jij wilt neem ik aan ook niet, dat mensen jou gaan oordelen op het feit dat jij lange tijd niks met de kerk te maken hebt gehad (als ik het goed begreep tenminte?)

Quote:
Een vriend van mij zegt altijd: "Buiten de Kerk vind je veel meer Christenen dan daarbinnen." Dat nam ik altijd met een korreltje zout, maar de werkelijkheid beaamd zijn woorden.

buiten de kerk vind je ook veel meer niet-christenen dan daarbinnen. Binnen de kerk zitten helaas ook huichelaars die zich vroom voordoen (en wellicht ook zichzelf ermee voor de gek houden). Maar hoe dan ook, de kerk is de verzameling mensen die bij Jezus horen. Jammergenoeg zitten er ook vaak rotte appels tussen, en natuurlijk mensen die gewoon domme fouten maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het heel erg jammer om te horen dat het jullie zo vergaat. Mij en mijn vrouw is het bijna zo vergaan door geklungel van de gemeente, maar wij hadden eigenlijk op het laatste moment zo'n "alles valt toch nog op zijn plek-moment". Juist toen wij op het punt stonden om maar gewoon zonder kerk te trouwen vonden we een gemeente waar we ons thuis voelde en die ons probleem erkende en aanpakte. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat jullie ervoor kiezen om zonder kerk te trouwen.

Ik zou je zo graag willen laten zien dat er ook in de kerk echt wel christenen van goede wil komen, maar ik weet even niet hoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Niq,

echt gewoon bizar, dat jullie dit zo hebben moeten meemaken.

En ja, zo jagen ze ook de mensen uit de kerk (en zelfs bij God weg). Mijn ouders zijn door afwijzing/raar gedrag van mensen in de kerk ook er helemaal van afgekeerd.

Echt zonde.

Ik wil jullie bij deze en hele bijzondere dag wensen.

Ik ben zelf een kleine 2 maanden geleden getrouwd. Omdat mijn man ongelovig is, zijn wij niet in de kerk getrouwd.

Toch weet ik en zo voelde het ook GOD WAS AANWEZIG, HEEL DE DAG party.gif

Vergeet dat niet en maak er een spetterende, mooie en liefdevolle dag van om nooit te vergeten.

Veel geluk en liefde toegewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid