Spring naar bijdragen

Kersstoespraak HM Koningin Beatrix


Aanbevolen berichten

Hieronder volgt de integrale tekst van de kerstrede van HM de Koningin, zoals die dinsdag 25 dec. is uitgesproken.

,,In het duister van de tijden is een licht ontstoken, het licht van Gods liefde. De geboorte van het Kerstkind opent de weg naar een wereld waarin mensen in naastenliefde elkaar aanvaarden. Ieder tijdperk kent eigen uitdagingen en opgaven. Die vragen nieuwe inzichten en inzet voor goede verhoudingen tussen mensen.

In deze tijd wordt onze eigen veilige, vertrouwde en verdraagzame samenleving van dag tot dag op de proef gesteld. Gevoelens van onrust en onzekerheid voeren de boventoon. Het lijkt wel of wij ons bijna spreekwoordelijk zelfvertrouwen hebben verloren.

Gelukkig is hier in de loop der eeuwen veel tot stand gebracht. Het fundament van ons staatsbestel heeft vorm gekregen in democratie en is vastgelegd in recht. Onze democratische traditie houdt meer in dan alleen aanvaarding van de macht van de meerderheid; het gaat ook om respect voor minderheden. De geschiedenis heeft ons geleerd dat tolerantie een basis biedt om spanningen te boven te komen en conflicten te overwinnen. Díe kostbare verworvenheid maakt deel uit van ons culturele erfgoed en blijft een bron van kracht.

Vandaag zien we een neiging tegenstellingen juist te verscherpen. Grofheid in woord en daad tast de verdraagzaamheid aan. Discussies ontaarden in verharde verhoudingen. In zo'n sfeer worden mensen al snel als groep over één kam geschoren en worden vooroordelen als waarheid aangenomen. Daarmee erodeert de gemeenschapszin.

Naast gevaarlijk generaliseren is er nóg een ontwikkeling die onze maatschappelijke verbondenheid bedreigt. Individualisering die doorslaat naar puur egoïsme doet afbreuk aan het algemeen belang. Als we het zicht verliezen op wat ons allen tezamen aangaat, ondermijnen wij onze samenleving.

Een maatschappij die in zichzelf is gekeerd, sluit ook de ogen voor de wijdere wereld, ontloopt verantwoordelijkheid voor gerechtigheid en miskent de noodzaak tot solidariteit.

Spanningen en conflicten zullen zich altijd voordoen en kunnen dan ook niet worden ontkend. Maar in plaats van ze aan te wakkeren, moeten we zoeken naar wegen om ze te beheersen en op te lossen. Over en weer vraagt dat aandacht en begrip voor de angst en onvrede die bij andere maatschappelijke groeperingen kunnen leven. In wat een mens dierbaar is en heilig, ligt zijn grootste kwetsbaarheid. Voorkomen moet worden dat gekwetste gevoelens omslaan in wanhoop en agressie. Waar het op aan komt is dat grieven worden onderkend en ernstig genomen.

De ruimte die nodig is om nieuw vertrouwen op te bouwen begint met het aanvaarden van verscheidenheid. Die is nu eenmaal een gegeven. Van mensen kan niet worden verwacht dat zij allen hetzelfde denken, doen en geloven. Godsdiensten en politieke ideologieën krijgen met recht erkenning en vrijheid. Vereist is wèl dat allen zich houden aan de grenzen van de wet, hoe ze zelf ook in het leven staan. De beginselen die aan onze rechtsstaat ten grondslag liggen gelden overal en voor allen. Die universele waarden moeten dan ook algemeen worden gedragen en verwerkelijkt. Dat dit een langdurig en veeleisend proces is, ervaren we dagelijks.

Samenlevingsproblemen zijn niet op te lossen met simpele recepten voor een geïntegreerde maatschappij. In elk geval wordt een gemeenschappelijke inspanning gevraagd voor discipline in de omgang tussen mensen, het bijstellen van ongenuanceerde oordelen en het doorbreken van negativisme. Hoewel het niet altijd gemakkelijk is, kan weerstand toch overwonnen worden door toenadering te zoeken tot mensen uit andere tradities en overtuigingen. Dat vergt een instelling van luisteren en leren. Een dialoog wordt mogelijk als allen daadwerkelijk bereid zijn ook éigen zekerheden in de discussie te betrekken.

Sociale vaardigheden en medemenselijk gedrag kunnen door opvoeding en goede voorbeelden worden overgedragen. Wie van kinds af vertrouwen meekrijgt zal ook eerder wantrouwen kunnen overwinnen en gemakkelijker anderen respecteren en ontzien. In de dagelijkse omgang vormen het rekening houden met elkaar, het oog hebben voor wat een ander nodig heeft en het aandacht schenken aan mensen met problemen het cement van een leefbare gemeenschap. Door de betrokkenheid van allen kunnen wij kwetsbaarheid omzetten in kracht.

Aan gemeenschapszin bestaat vandaag meer dan ooit behoefte. Dat geldt ook voor de wereld om ons heen die zozeer roept om vrede en gerechtigheid.

,,Gerechtigheid groeit waar vrede is, en wie vrede zaait, zal gerechtigheid oogsten.'' Dit woord uit de Bijbel is vandaag niet minder actueel dan twee duizend jaar geleden. Toen werd de boodschap van vrede voor alle mensen op aarde verkondigd. Ook nu vraagt dat de inzet van een ieder. De weg daartoe is die van de naastenliefde; dát is de opdracht van Kerstmis.

Ik wens u allen een gezegend Kerstfeest toe.''

bron: link

Wat vinden jullie van haar kersttoespraak? Op welke punten zijn jullie het eens en op welke punten niet? Wat had ze beter erbij kunnen vertellen of wat had ze beter kunnen weglaten? Wat zijn de min- en pluspunten van haar toespraak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het mooi maar ook altijd een beetje nietszeggend smile.gif

Ik heb het idee dat ze elk jaar wel ongeveer hetzelfde zegt maar dat de accenten enkel wat verschillen. En dat ze nooit iets bijzonders zegt omdat ze ervoor moet zorgen dat ze niemand voor 't hoofd stoot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nouja, ze stelt de informateur aan in het proces van de kabinetsformatie en geeft die persoon ook een opdracht mee. Dus in die zin heeft ze wel invloed. Verder inderdaad niet zo veel, tenzij ze zich aan haar verantwoordelijkheid onttrekt en iets geks doet, maar dat doet Beatrix niet. (Daar hebben we Mabel, Maxima, Margarita, etc etc voor. widegrin.gif) Ze mag zich niet uiten over haar geloof, want haar functie is een symbool voor heel de natie te zijn, ook voor moslims en katholieken dus. Dan kom je tot zo'n kersttoespraak vol compromissen met een beetje visie maar vooral niet teveel, en niks nieuws op inhoudelijk gebied, waar niemand op zit te wachten, waar niemand aandacht voor heeft en de enkeling die dat wel heeft, is het morgen weer vergeten. Op zich een topprestatie van Trix dat ze ondanks dit alles niet cynisch wordt. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, dat haar kersttoespraak niet al teveel zeggen is, is iets wat wij onszelf aandoen. Wij zijn het die haar beperken in haar woorden, doen en laten. Wij willen dat de Koningin namens het volk spreekt en dat de ministers verantwoordelijk zijn voor haar. En wij zijn het die beginnen te steigeren als ze ook maar één woordje verkeerd zou zeggen.

Dan moeten we dus ook niet gaan zeuren als haar toespraken "zo lauw" zouden zijn. Dat krijg je er dan van. Ik vind dat koningin Beatrix haar taak met waardigheid en deskundigheid volbrengt en dat ze op een waardige manier met haar beperkingen omgaat. Ze heeft veel voor het volk moeten inleveren en moeten slikken, maar blijft ondanks alles volledig toegewijd aan haar taak.

Ik denk dat onze Koningin zo een baken van rust en klasse mag zijn temidden van allerlei boze tongen en populistische oneliners, en dat ze dat als geen ander weet uit te stralen in haar toespraken. In een tijd dat je moet oppassen voor kromgegroeide tenen als iemand weer eens zegt "een duidelijke visie te hebben," ben ik blij dat koningin Beatrix daar niet aan meedoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, dat haar kersttoespraak niet al teveel zeggen is, is iets wat wij onszelf aandoen. Wij zijn het die haar beperken in haar woorden, doen en laten. Wij willen dat de Koningin namens het volk spreekt en dat de ministers verantwoordelijk zijn voor haar. En wij zijn het die beginnen te steigeren als ze ook maar één woordje verkeerd zou zeggen.

Dan moeten we dus ook niet gaan zeuren als haar toespraken "zo lauw" zouden zijn. Dat krijg je er dan van. Ik vind dat koningin Beatrix haar taak met waardigheid en deskundigheid volbrengt en dat ze op een waardige manier met haar beperkingen omgaat. Ze heeft veel voor het volk moeten inleveren en moeten slikken, maar blijft ondanks alles volledig toegewijd aan haar taak.

Ik denk dat onze Koningin zo een baken van rust en klasse mag zijn temidden van allerlei boze tongen en populistische oneliners, en dat ze dat als geen ander weet uit te stralen in haar toespraken. In een tijd dat je moet oppassen voor kromgegroeide tenen als iemand weer eens zegt "een duidelijke visie te hebben," ben ik blij dat koningin Beatrix daar niet aan meedoet.

Als aanvulling hierop zou ik ook willen zeggen dat de koningin altijd voor mij heel kalmerend, doordacht en genuanceerd overkomt. Zowel haar toespraken als haarzelf als persoon-zijnde. Kunnen de schreeuwlelijkerds in de 2de kamer voorbeeld van nemen hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als aanvulling hierop zou ik ook willen zeggen dat de koningin altijd voor mij heel kalmerend, doordacht en genuanceerd overkomt. Zowel haar toespraken als haarzelf als persoon-zijnde. Kunnen de schreeuwlelijkerds in de 2de kamer voorbeeld van nemen
hamer.gif

Ja en dankzij wie komen die schreeuwlelijkerds in de 2e kamer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Tweede Kamer in Nederland vind ik trouwens wel meevallen, op enkele vreemde vogels na dan. Je zou eens naar het Britse Lagerhuis moeten kijken. Zijn wij nog een suf braaf clubje bij.

Ach ja, iedereen past op zijn/haar eigen manier 'technieken en tactieken' toe om geloofwaardig over te komen. Is op zich niks mis mee, MITS er rekening met elkaar wordt gehouden. Want uiteindelijk moeten we het allen samen doen, dus we kunnen het beste het beste ervan maken, want we leven hier met/voor elkaar en niet tegen elkaar i.o.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Zet koningin uit regering’

DEN HAAG - Koningin Beatrix moet geen deel meer uitmaken van de regering en zich uitsluitend nog bezighouden met ‘linten knippen en scholen openen’. Dat vindt de Partij voor de Vrijheid die binnenkort met een motie komt om de grondwet te wijzigen.

,,Als ik geen meerderheid haal, dien ik een initiatiefwetsvoorstel in,’’ aldus fractievoorzitter Geert Wilders. Hij streeft naar een ‘Scandinavisch model’, waarin de koningin alleen ceremoniële taken heeft.

Aanleiding voor zijn pleidooi is Beatrix’ kersttoespraak, die volgens Wilders ‘boordevol multiculti-onzin zit’. ,,Nog erger dan wat minister Vogelaar van Integratie altijd roept.’’

De koningin waarschuwt dat ‘grofheid in woord en daad’ verdraagzaamheid aantasten. ,,Discussies ontaarden in verharde verhoudingen. In zo’n sfeer worden mensen al snel als groep over één kam geschoren.’’ Voor Wilders is duidelijk: De koningin heeft het over zijn kritiek op moslims. ,,Laat haar ons gewoon een gelukkige kerst en een mooi 2008 toewensen. Dit soort politieke toespraken ben ik spuugzat.’’

Wilders stoorde zich ook aan een boekje waarin de koningin in de bres springt voor Europa, en de toespraak van prinses Máxima over onze identiteit. ,,Als je daar wat van zegt, hoor je: ze kunnen zich niet verweren. De minister -president is verantwoordelijk, maar hij heeft die uitspraken niet gedaan. Dus laten we het zuiver houden en het staatshoofd uit de regering zetten.’’

bron: link

de reactie van Wilders op de kersttoespraak van de koningin..

Wat vinden jullie van deze reactie? Overdreven of misschien toch een kern van waarheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

een politicus die zo praat kun je toch sowieso niet serieus nemen? 'Multiculti-onzin, nog erger dan wat minister Vogelaar van Integratie altijd roept'. Beetje kinds. Anyway, ik vind de kritiek overdreven. Ik vind het een prima toespraak met een mooie boodschap. Alleen denken jullie ook dat ze stiekem wel Wilders in haar hoofd had? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met Wilders heeft ze denk ik velen in haar hoofd gehad. En juist deze mensen reageren allemaal negatief op de toespraak, zoals oa bewoners van Kanaleneiland e.d. Blijkbaar heeft Beatrix in haar toespraak een zeer gevoelige snaar geraakt met haar terechte boodschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Nog meer? Dan kan het inderdaad beter afgeschaft worden, want dan is het gewoon helemaal leeg. Ze kan toch niet met elk mens en elke mening rekening houden, er zijn zovelen. Ik denk dat ze daarom gewoon kiest voor hetgeen zij vindt, en dan ook nog in zo neutraal mogelijke bewoordingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

een politicus die zo praat kun je toch sowieso niet serieus nemen? 'Multiculti-onzin, nog erger dan wat minister Vogelaar van Integratie altijd roept'. Beetje kinds.

Door dat problemen met etnische minderheden altijd genegeerd werden, en je er in de jaren 90 niet over mocht praten omdat je toen een racist was, zijn de Wildertjes en de Verdonkjes(en andere wannabe-Fortuyn figuren met een Messias-complex) ontstaan. Iemand als Wilders slaat nog geen deuk in een pakje boter, schreeuwt alleen maar, en is absoluut niet de oplossing voor Nederland. Maar hij speelt wel in op actuele problemen die sommige politici het liefst zouden negeren. Dat een Koranverbod achterlijk , onhaalbaar en ineffectief is , is een ander punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betrefd hoeft er geen kersttoespraak of wat voor toespraak dan ook gehouden te worden door de koningin, sterker nog, wat mij betrefd mag het hele koningshuis worden opgedoekt, dus wat dat betrefd ben ik het met dat gedeelte van Wilders uitspraak wel eens, het koningshuis mag van mij per direct uitgesloten worden van welke invloed dan ook op de regering.

Dat gezegd hebbende heeft ze op bepaalde punten in haar toespraak wel gelijk, wat meer wederzijdse verdraagzaamheid en wat meer genuanceerde uitspraken zou geen kwaad kunnen, aan de andere kant zouden mensen ook eens wat minder snel op de veeeeel te lange teentjes getrapt moeten zijn...

Voor wat betrefd Wilders, soms ben ik het met hem eens, soms ook niet, zoals MarinusCopy steld, een gulden middenweg zou mooi zijn, maar die is er niet in 1 partij, derhalve is het mooi dat we een democratie hebben waardoor er meestal een soort gulden middenweg ontstaat door de samenstelling van eerste en tweede kamer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk dat Wilders zichzelf zo belangrijk vindt dat hij meent dat hij persoonlijk wordt aangesproken door de Koningin. Hij is één van de facetten van verharding. De koningin heeft het net zo goed over radicalisering van Moslims en of andere groepen. Maar als de heer Wilders meent dat het op hem van toepassing is, soit, wie de schoen past trekke hem aan.

Ik vind het een duidelijk voorbeeld van zelfoverschatting. Heel veel van de inhoud van toepsraken van de koningin met Kerst gaan over dit en soortgelijke onderwerpen, tolerantie en respect voor elkaar. Dat is al jaren een thema, maar nu opeens zou ze speciaal Wilders op de hak nemen? Grappige ijdeltuit, zo komt hij op mij over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid