Spring naar bijdragen

Boeken over Bijbel en christendom


Aanbevolen berichten

Ik zag nog geen topic waarin je boekentips over de Bijbel en het christendom kunt plaatsen, dus hierbij.

Mijn lijstje (vnml. wetenschappelijke publicaties):

- Bart Ehrman - The New Testament

- Michael D. Coogan - The Old Testament

(deze twee titels worden gebruikt bij de cursus Literatuur van de Bijbel aan de theologische faculteit in Groningen. Kan niet anders zeggen dan dat het twee ge-wel-di-ge boeken zijn. Heb er zo enorm veel van geleerd en ze hebben mijn geloof ingrijpend beïnvloed, m.n het boek van Ehrman).

- G.P. Luttikhuizen - De veelvormigheid van het vroegste christendom

- Rodney Stark - The Rise of Christianity

(deze twee titels worden gebruikt bij een cursus over het ontstaan en de vroegste geschiedenis van het christendom, ook aan de theologische faculteit in Groningen)

- Elaine Pagels - The Gnostic Gospels

- Elaine Pagels - Judas lezen (mijn nieuwste aanschaf)

- Karen Armstrong - Een geschiedenis van God (ook een vrij recente aanschaf)

- Maarten 't Hart - De schrift betwist. Ondanks de felle toon vind ik het een vrij vermakelijk en leerzaam boek.

- Jack Miles - De biografie van God.

De plank theologie in mijn boekenkast wordt steeds voller! :P.

Welke theologische werken heb jij in je boekenkast staan die anderen zouden moeten lezen? smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op Stark na, wel een beetje eenzijdig.
smile.gif

'De kern van het geloof' van Jozef Ratzinger zou iedereen eens gelezen moeten hebben
yes.gif
Ik zal morgen de boekenkast er eens op nagaan.
knipoog_dicht.gif

Hoezo éénzijdig :D. Mjah, ok, wel veel over de oorsprong en de geschiedenis van het christendom hè knipoog_dicht.gif.

Ik lees geen theologische boeken (vind ik zonde van m'n tijd, aangezien ik er toch niets van geloof), dus helaas geen Ratzinger voor mij knipoog_dicht.gif. Maar ik ben benieuwd wat je nog meer hebt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn nieuwste aanschaf is:

- Allister McGrath - Christelijke Theologie, een inleiding

Verder ben ik nogal fan van Francis Schaeffer, een presbiteriaanse theoloog die nogal orthodox overkomt, maar wel een uitstekend apologeet is.

Van hem heb ik:

- The God who is there

- Escape from reason

- He's there and he's not silent (deze titels zijn gebundeld als een trilogie)

- Art and the Bible

- The great evangelical disaster (nog niet uit)

- No litle people

Verder ben ik fan van de theoloog van de Great Awakening Jonathan Edwards

- Michael Bayer - Jonathan Edwards and the great awakening

- Jonathan Edwards - Religious affections

- Vlastuin - De Geest van opwekking

- Edwards e.a. - Sinners in the hand of an angry God (verzameling van puriteinse preken uit de 18e eeuw)

CS Lewis

- De afschaffing van de mens

Packer

- God leren kennen

- jagen naar heiliging

- de Reuver - De drie stukken in de theologie van Luther, Calvijn en Kohlbrugge

- Busch - Karl Barth (moet ik nog in beginnen)

- Tillich - Theology of Culture (moet ik nog in beginnen)

- Doornenbal en Siebema - Gaven voor de gemeente

de rest is niet de moeite waard om te noemen, of geen theologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

F. VAN SEGBROECK, Het Nieuwe Testament leren lezen. Achtergronden - Methoden - Hulpmiddelen, Leuven, Vlaamse Bijbelstichting en Acco, 1993

(Handig en duidelijk boek, niet al te dik, prima inleiding tot het NT voor wie hier nog niet veel over weet, en voor wie er wel al één en ander over weet is het allicht toch nog handig om de basis eens overzichtelijk bij mekaar te hebben.)

H. AUSLOOS, Oud maar niet verouderd. Een inleiding tot de studie van het Oude Testament, Leuven - Voorburg, Acco, 2006, 246 p.

(Idem maar dan voor het OT - de auteur zegt ook af en toe schattige dingen over z'n kinderen, leuke anekdotes enzo, wat zijn boeken wel leuker maakt om te lezen, maar ik weet niet of dat in dit boek ook zo is, ik heb de afgewerkte versie eigenlijk nooit gelezen, alleen de nogal droge cursustekst waar het op gebaseerd is.)

H. AUSLOOS & B. LEMMELIJN, De bijbel: een (g)oude(n) gids. Bijbelse antwoorden op menselijke vragen, Leuven - Voorburg, Acco, 2005, 2de druk 2006, 192 p.

(Ditmaal alleszins wel met schattige anekdotes. Het boek leest in z'n geheel trouwens erg vlot, het bevat niet zo zeer echt veel nieuwe informatie, maar probeert vooral na te denken over de vraag naar de relevantie van de Bijbel in het leven van hedendaagse mensen. Trouwens, de titel is er niet erg duidelijk in maar aangezien dit boek geschreven is door oudtestamentici moet je je vooral aan dat deel van de Bijbel verwachten, het NT komt weinig tot niet aan bod.)

Ik heb nog wel andere boeken die je misschien interessant vindt maar ik ben een complete ramp in titels en auteurs enzo, ik probeer eraan te denken om het lijstje eens aan te vullen wanneer ik terug op kot ben (aangezien al mijn studieboeken daar staan).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoezo éénzijdig
:D
. Mjah, ok, wel veel over de oorsprong en de geschiedenis van het christendom hè
knipoog_dicht.gif
.

Ik lees geen theologische boeken (vind ik zonde van m'n tijd, aangezien ik er toch niets van geloof), dus helaas geen Ratzinger voor mij
knipoog_dicht.gif
. Maar ik ben benieuwd wat je nog meer hebt!

Als je geen theologische boeken leest, waarom schrijf je in de openingspost dan dat je afdeling theologie steeds voller wordt. Ik zie niet veel theologie er tussen staan nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn afdeling werken over Bijbel en Christendom is nogal beperkt kwam ik achter. puh2.gif Naast een behoorlijk aantal bijbels op zichzelf, kwam ik eigenlijk alleen het boek "De tora" tegen van "Ariel en D'vorah Berkowitz". Is een boek dat is geschreven door twee messiaanse Joden, over hoe we als christenen nog naar de Tora (oude testament) kunnen kijken. Ze brengen best wel interessante punten, maar ik ben het toch niet altijd met ze eens. Toch blijft het een heerlijk verfrissend boek vanuit een totaal ander gezichtspunt dan ik normaal gewend ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoezo éénzijdig
:D
. Mjah, ok, wel veel over de oorsprong en de geschiedenis van het christendom hè
knipoog_dicht.gif
.

Dat en Maarten 't Hart. knipoog_dicht.gif

Maar, McGrath is dus al genoemd, en Iriacynthe post 3 boeken met titels die mijn nieuwsgierigheid wel wekken.

Ratzinger heeft vooral met De Kern van Ons Geloof en ook wel met Waarden in Tijden van Ommekeer (da's de titel geloof ik) wel lezenswaardige (maar taaie) literatuur geproduceerd.

Daarnaast kan je altijd iets ouds lezen:

Thomas a Kempis, 'De navolging van Christus'

Bernardus van Clairvaux, 'On the love of God and other selected writings'

Augustinus, 'Confessions'

Augustinus, 'The city of God'

of van na de middeleeuwen:

Blaise Pascal, 'Gedachten'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat boeken die ik heb...

Augustinus - belijdenissen

Lewis - Onversneden christendom

McManners - The Oxford history of christianity

McGrath - 2000 jaar christendom

Voor de rest hebben we thuis een paar boekenkasten met theologie, codexen en dat soort dingen. Dat motiveert mij dus niet echt om boeken over christendom enzo te kopen. Maar als ik 'Christelijke Theologie' van McGrath nog eens voor een schappelijk prijsje ergens op de kop kan tikken, dan wil ik die ook nog graag hebben (thuis hebben 'm in het engels, maar wil hem graag zelf ook nog eens hebben).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Henri Nouwen - Eindelijk thuis (Een aanrader)

Max Lucado - En de engelen zwegen

C.S. Lewis - De vier liefdes

Anselm Grün - Innerlijke tweestrijd

David Pawson - Sleutels tot de Bijbel (Zeker een aanrader)

Drs. E.G. Hoekstra - Christendom

Marek Halter - Sarah

Neale Donald Walsch - Wat God wil (Geen aanrader)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Drukdrukdruk, maar dit had ik nog toegezegd. smile.gif

Quote:

Hoezo éénzijdig
:D
. Mjah, ok, wel veel over de oorsprong en de geschiedenis van het christendom hè
knipoog_dicht.gif
.

Ja, en hoewel bijvoorbeeld de boeken van Ehrman best aardig zijn (die van Pagels dan totaal weer niet en grenzen aan het randje van pseudowetenschap) is de richting wat éénzijdig vind ik. smile.gif Ik denk dat het nooit verkeerd is om zaken vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. knipoog_dicht.gif

Quote:
Ik lees geen theologische boeken (vind ik zonde van m'n tijd, aangezien ik er toch niets van geloof), dus helaas geen Ratzinger voor mij
knipoog_dicht.gif
.

Ik denk dat 'De kern van het geloof' eerder onder 'metatheologie' valt, er zit een hoop Heidegger en een vleugje Levinas in verwerkt. Het lijkt me niet verkeerd om een redelijk recent beeld te hebben van het geloof met veruit de meeste aanhangers ter wereld. smile.gif

Quote:
Maar ik ben benieuwd wat je nog meer hebt!

Nou, ik heb:

De Institutie (1536) van Calvijn

Een geschiedenis van God van Karen Armstrong

Het zout der aarde van Jozef Ratzinger

Waarden in tijden van ommekeer van Jozef Ratzinger

Handboek van de Rooms-Katholieke Kerk van Hans Wortelboer

De mens en zijn God van dr. R. M. Nepveu

De stad van de mens van Harvey Cox

Ongeordende liefde van Antoine Bodar

The rise of Christianity van Rodney Stark

Paul of Tarsus van Tom Wright

Messianisme en eindtijdverwachting bij Joden en Christenen van Dr. G.C. den Hertog en Dr. S. Schoon

Emancipatie en de Bijbel van Dr. J. van Bruggen

Brieven uit de Hel van C.S. Lewis

Met reden geloven van C.S. Lewis

Het concilie in kort bestek van meerdere schrijvers

Chaos en Christendom van John Polkinghorne

Dit waren wel zo'n beetje de meer strikt genomen theologische werken. Ik heb ook nog wel werkjes van Willem Ouweneel, maar of dat nog wel onder theologie valt?

Verder lees ik vooral veel en probleemgericht op het net. Daarvoor gebruik ik de New Advent, de blog van Dave Armstrong, Catholic.com en Tekton.

Voor verdieping lees ik geregeld wat encyclieken, wat je er ook van vind, meestal zijn het best pareltjes. Een paar voorbeeldjes:

Pacem in terris

Deus caritas est

Spe salvi

Fides et ratio

Ut unum sint

Centesimus Annus

Humanum Genus

Humani Generis

Mit brennender sorge

Humanae vitae

Populorum progressio

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Brieven uit de Hel van C.S. Lewis

Dit waren wel zo'n beetje de meer strikt genomen theologische werken. Ik heb ook nog wel werkjes van Willem Ouweneel, maar of dat nog wel onder theologie valt?

Als eerste vraag ik me af hoe je erbij komt om 'Brieven uit de hel' te scharen onder de theologische werken. widegrin.gif En voor wat betreft Willem Ouweneel hangt het er net vanaf welke boeken je van hem gelezen hebt. Hij heeft volgens mij net een theologisch werk uit over Jezus Christus en al een jaartje langer een theologisch werk over de Heilige Geest. En daarnaast zal hij vast nog wel wat meer theologische werkjes hebben geschreven, hij heeft namelijk gewoon iets teveel boeken geschreven. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* marliesje wil ook de institutie van calvijn lezen en vraagt zich af hoe duur deze is

http://www.hertog.nl/TradePoint/Item_View?itemNo=9021 130351 €112.50 bij den Hertog ik zou alleen eens bij de Slegte kijken.. In Utrecht staat de gehele Bijbelverklaring knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

BUITELAAR, P.

Geloofsbevinding in de prediking.

Een speurtocht naar verantwoorde bevinding in hervormd-gereformeerde preken.

Boekencentrum, Zoetermeer 1996. Paperback.216 pp. Proefschrift, Brussel

Gereformeerden en de Cultuur

Lezingen van de CSFR over Gereformeerden en reactie op de cultuur

Gij zult u geen gesneden beelden maken

*volgens mij van Karin Spaink* over beelden in Islam, Christendom en Jodendom. (Heeft Pius nu)

Over beelden en beeldenstormers. Christelijk geloof en de. waardering van schilderkunst.

*J. Douma*

De Voor

Josemaría Escrivá knipoog_dicht.gif

      

De Cultus van de keuze

christenen in een consumptiecultuur

John Benton

HOVIUS,W.CHR.

GIJ ZIJT, MAAR IK BEN

Tien bijbelstudies met gepreksvragen over schriftberoep en schriftgebruik in het S.O.W.-proces

Heerenveen 2000, 52 pag.,niet geill. (code B-69)

En en zwik aan Bijbels knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik de boektitels hier zo zie lezen jullie wel een heel ander soort boeken dan ik :P. En dan noemen jullie mijn lijstje éénzijdig knipoog_dicht.gif. Maar ja, wat wil je hè, op een christelijk forum. Had eigenlijk gehoopt wat meer tips voor wetenschappelijke boeken over religie en m.n. het christendom te zullen krijgen.

Mijn nieuwste aankopen:

Anthony Storr - Feet of clay

Peter Brown - The cult of the saints

Tom Harpur - De heidense Christus

Ik bestel nog steeds sneller dan ik lees knipoog_dicht.gif.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ja, en hoewel bijvoorbeeld de boeken van Ehrman best aardig zijn (
die van Pagels dan totaal weer niet en grenzen aan het randje van pseudowetenschap
) is de richting wat éénzijdig vind ik.
smile.gif

Hoezo? Ik zie dat niet zo, hoor, of ben ik naïef? knipoog_dicht.gif.

Quote:

Ik denk dat het nooit verkeerd is om zaken vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.
knipoog_dicht.gif

Ik moet niet zoveel hebben van boeken die door gelovigen zijn geschreven of liever gezegd: door gelovigen die niet kunnen relativeren. Uiteindelijk eindigt het allemaal met frasen: 'Sluit Jezus in je hart, want alleen door Hem kun je zalig worden'. Daar heb ik een broertje dood aan en in het geval van wetenschappelijke publicaties over religie hoef ik daar in ieder geval niet bang voor te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dr. J. van Eijk - God, mens & medemens

Humanitas in de theologie van Calvijn

Studiebijbel Genesis - Exodus

Thomas Boston - Drie Preken

JC Ryle - Overdenkingen

Allister McGrath - Ik Twijfel (Een eerlijke bespreking)

Allister McGrath - Pelgrim in het land van de Geest

Matthew Henry - Commentary on the Whole Bible

John Gill - Exposition of the Whole Bible

Ds. C.A van Dieren - Onze Geloofsleer

*dat zijn mijn eigen boeken*


Samengevoegd:

Sluit Jezus in je hart, want alleen door Hem kun je zalig worden

Hè dat staat nou nooit in de boeken die ik lees, maar ik lees dan ook erg weinig American-Power-Christianity boeken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik de boektitels hier zo zie lezen jullie wel een heel ander soort boeken dan ik
:P
. En dan noemen jullie mijn lijstje éénzijdig
knipoog_dicht.gif
. Maar ja, wat wil je hè, op een christelijk forum. Had eigenlijk gehoopt wat meer tips voor wetenschappelijke boeken over religie en m.n. het christendom te zullen krijgen.

Pfuh, en mijn tips dan? widegrin.gifknipoog_dicht.gif

Trouwens, ik denk dat het net erg waardevol is om ook het christelijke binnenperspectief te leren kennen, je hoeft het er niet mee eens te zijn maar zo leer je het christendom wel kennen zoals christenen het zelf verstaan. Als je je altijd houdt aan het buitenperspectief denk ik niet dat je een religie of levensbeschouwing echt kan leren kennen. Over iets leren is heel zinvol, maar ik denk dat het soms ook nodig is om van iets te leren, ook al moet je even op je tanden bijten om het boek niet dicht te slaan bij visies waar je het compleet niet mee eens bent.

(Trouwens, een boek kan ook wetenschappelijk correct zijn en van een doorleefd en persoonlijk christelijk geloof getuigen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ KennethB: Dat is waar. Gelukkig ben ik daar nog nooit tegenaan gelopen.

En verder: ja, ik denk dat ook de meer wetenschappelijke publicaties prima een beeld vh christendom kunnen geven van binnenuit, zeker als het hierbij gaat om ex-christenen, zoals Bart Ehrman, maar liever nog Karen Armstrong (als die al ex-christen is). Ehrman schrijft als een wetenschapper, maar Armstrong schrijft als iemand die zeer betrokken is bij de materie en dat kan ik erg waarderen smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

L. Tolstoj, Mijn kleine Evangelie

Quote:
Recensie(s):

NBD|Biblion:

De grote Russische schrijver Tolstoj (1828-1910) is lange tijd een zwaarmoedige, zoekende man geweest. Hij kwam tot de conclusie dat de oplossing voor 'het probleem van het leven' niet te vinden is in godsdienst maar in de authentieke woorden van Jezus zelf. Verder kreeg hij de overtuiging dat het bestaan van God 'bewezen noch weerlegd kon worden' en hij beschouwde Jezus niet als God maar als een groot man. Tolstoj verwierp de christelijke leer zoals door de Kerk uitgelegd. Het ging hem slechts om de leer van Jezus die kan helpen om te begrijpen hoe wij moeten leven. Deze leer is vastgelegd in de vier Evangelien. In 1883 schreef Tolstoj zijn versie daarvan: 'Mijn kleine Evangelie'. Na een persoonlijke inleiding heeft hij daarin de vier Evangelien samengevoegd. Veel heeft hij daarbij weggelaten, hij geeft slechts weer wat hij zelf essentieel vindt voor 'de leer'. Het boek heeft veel invloed gehad (o.a. op Gandhi, Gorki, Wittgenstein) en is nog steeds van waarde voor wie geinteresseerd is in 'Christus zonder christendom'.

K. Hendrikse, Geloven in een God die niet bestaat

Quote:
Veel mensen zijn grootgebracht met het idee dat geloven in God betekent dat je ook gelooft dat God bestaat. Toch hebben de meeste mensen het geloof in dat 'bestaan' allang losgelaten, of twijfelen ze eraan. Klaas Hendrikse neemt het voor hen op. Zijn boodschap is dat je niet hoeft te geloven dat God bestaat om in God te kunnen geloven. Met de bijbel in de hand laat hij zien hoe het ooit is begonnen en hoe het nog steeds gaat: God best??t niet, maar 'trekt mee met mensen die onderweg zijn'. Zonder mensen is God nergens.

Gezien de reacties op uitspraken van Hendrikse in de media, mag verwacht worden dat Geloven in een God die niet bestaat veel stof zal doen opwaaien. Maar tevens zal dit boek voor velen een enorme opluchting betekenen, want geloven in een God die niet bestaat, blijkt niet alleen echt te kunnen, maar bij nadere beschouwing zelfs het sterkst gefundeerde geloof te zijn.

Met een voorwoord van Harry Kuitert.

H.M Kuitert, Voor een tijd een plaats van God

Quote:
Recensie(s):

NBD|Biblion:

Nieuwe bespiegelingen van Kuitert over mens en god (nu steeds met kleine letter). Kuitert vordert gestaag in zijn denken: god is nu niet langer 'persoonachtig', maar product van de menselijke verbeelding, en de christelijke leerstellingen zijn niet langer zoekontwerp. Door Northrop Frye's voortreffelijke 'De grote code', vertaald in 1986*, kreeg hij oog voor het mythisch-metaforische karakter van de bijbel. In dit spoor vecht hij nu de aloude gereformeerde visie aan, dat de bijbel objectieve feiten zou behelzen; de bijbel bevat echter in taal vervatte religieuze voorstellingen, die in de loop van de geschiedenis voor de kerk in gestolde vorm normatief werden. In bijbel en christelijke religie, stelt Kuitert, gaat het om onze aansprakelijkheid voor de ander - inderdaad een (niet 'de' zoals hij suggereert) wezenstrek daarvan. Buiten onze verantwoordelijkheid voor de ander heeft god, die hij reduceert tot element van menselijke, mythologische beeldvorming, voor Kuitert geen reeel bestaan meer. Of opent zijn constatering dat geest god is een weg tot het serieus nemen van godservaring? We wachten maar af.

(Biblion recensie, Drs. J. Kleisen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Lees zelf geen theologische boeken, geen tijd voor..Ik moet zelfs nog beginnen het OT of liever gezegd de Torah en de de Profeten eens goed te bestuderen. Al dat gefilosofeer..Je bent nergens zonder de Geest. Vertrouw op je eigen inzicht niet, aldus Paulus een zeer erkentelijke kenner van het OT (door velen jaren intensief studeren van de Torah en de Profeten, veelal alleen in de woestijn. Wat denk je van Jezus zelf? Zou Hij enige filosofische boeken gelezen hebben van een van de ((wijze)) Grieken of Romeinen??) Niet dus.

Alles wat men nodig heeft staat geschreven in het OT.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus gaf de Rabbi's onderwijs in de Tempel..

Quote:

46 En het geschiedde, na drie dagen, dat zij Hem vonden in den tempel, zittende in het midden der leraren, hen horende, en hen ondervragende.

47 En allen, die Hem hoorden, ontzetten zich over Zijn verstand en antwoorden.

Dus welzeerzeker heeft Jezus de Christus zich verdiept in de geschriften en wat de toemalige theologen daarvan geschreven hadden.

Paulus heeft op de 'Theologische School' gezeten..

Quote:

opgevoed in deze stad, aan de voeten van Gamaliël onderwezen naar de bescheidenste wijze der vaderlijke wet

En ja, Paulus kende de filosofen van zijn tijd. Hij refereerd zelfs aan Plato, sprak op het Oxford-meets-Harvard-meets-Tweede Kamer-meets-Lagerhuis van die wereld.

Quote:

En zij namen hem, en brachten hem op de plaats, genaamd Areopagus, zeggende: Kunnen wij niet weten, welke deze nieuwe leer zij, daar gij van spreekt?

Daarbij, volgens mij lezen orthodoxe joden nooit de Tenach (Thorah en de Profeten is namelijk niet het gehele OT, je vergeet dat namelijk de Chetoeviem) zonder de Talmoed knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid