Spring naar bijdragen

A letter from hell


Aanbevolen berichten

Het is weer woensdag en dus tijd om de vuilnis buiten te zetten. Dit keer is GodTube aan de beurt. Een walgelijk filmpje genaamd: A Letter from hell....

link

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen dit soort afval verspreidden om mensen te laten geloven uit angst. Dit is gewoon zieke manipulatie bedoelt om kinderen en jongeren bang te maken.

Nu ja, kijk zelf maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 108
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

ten eerste, dat filmpje is alleen bedoeld voor gelovigen en niet voor ongelovigen en kinderen, want dan begrijp ik dat het nog al raar over komt.

ten tweede, het thema van het filmpje gaat over het feit dat ongelovigen naar de hel zouden gaan als ze Jezus niet kenden. Het lijkt mij eerder dat God christenen er op aan zou spreken waarom hun ongelovige buurman niet gelooft ipv van ongelovigen te verwijten dat ze niet geloven als ze niet de kans gehad hebben een keus te maken voor God.

Want ik geloof gewoon niet dat God zo onrechtvaardig is, dat mensen die geen keus gehad hebben te kiezen voor of tegen God allemaal naar de hel gaan.

Persoonlijk geloof ik dat de hel een plek is zonder God. Hoe dat er precies uitziet weet ik niet. Net zoals de hemel een plek met God zal zijn naar mijn beleving. Als je God niet in je leven wil, ja, wat moet je dan in de hemel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het doel van dit filmpje is angst aanjagen. Idd is de doelgroep gelovigen denk ik. En ik hoop dat je ook wel inziet dat dit filmpje eersteklas rotzooi is. Vraag me af uit welke hoek dit komt.....

((HOEST)) evangelisch-charismatisch ((HOEST))

jep, evangelisch-charismatisch. Maar de gedachtengang is verkeerd. Als jij nooit de kans gehad heb een keuze te maken (in dit geval voor God), wie kan jou dan verwijten dat je geen keuze hebt gemaakt? Dat is toch gruwelijk gemeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

So much for Pascal's Wager....


Samengevoegd:

Quote:

jep, evangelisch-charismatisch. Maar de gedachtengang is verkeerd. Als jij nooit de kans gehad heb een keuze te maken (in dit geval voor God), wie kan jou dan verwijten dat je geen keuze hebt gemaakt? Dat is toch gruwelijk gemeen.

Even aanscherpen:

Is het niet bijna net zo gruwelijk gemeen om iemand voor eeuwig naar de hel te laten gaan (wat dat dan ook mag zijn), omdat hij de verkeerde keus heeft gemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:


Samengevoegd:

[...]Even aanscherpen:

Is het niet bijna net zo gruwelijk gemeen om iemand voor eeuwig naar de hel te laten gaan (wat dat dan ook mag zijn), omdat hij de verkeerde keus heeft gemaakt?

laten we er even heel basic van vanuit gaan dat de hemel een plek met God is en de hel een plek zonder God is (dus we laten even de engeltjes en demoontjes met vorkjes achterwege).

Als jij niet voor God heb gekozen en niet met God heb willen leven op aarde, wat moet je dan in de hemel? Wil je dan echt de eeuwigheid met God doorbrengen? En als je wel de eeuwigheid met God wil doorbrengen, waarom zou je er dan niet nu voor kiezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sja, het zet je wel aan het denken nietwaar... Waar komt dat hele concept van Hel vandaan en hoe komt het dat zulke groeperingen zulke boodschappen kunnen blijven uitdragen?

tis ook een kwestie van definiëring, wat is de hemel en wat is de hel? Voor een verstokte atheïst kan het best een hel zijn, de eeuwigheid met God door te moeten brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als jij niet voor God heb gekozen en niet met God heb willen leven op aarde, wat moet je dan in de hemel? Wil je dan echt de eeuwigheid met God doorbrengen? En als je wel de eeuwigheid met God wil doorbrengen, waarom zou je er dan niet nu voor kiezen?

Mensen schijnen dit maar niet te kunnen bevatten. Ik wil best met God leven, maar ik merk, zie, voel, desnoods reuk, helemaal NIETS van God. Ik heb in mijn leven meerdere keren gevraagd om iets van een teken (ik geef toe: ik ben wel vrij kritisch), maar er is nog nooit iets in mijn leven gebeurd waaruit ik af zou kunnen leiden dat er een God bestaat.

En zolang je niet gelooft in een God kun je er natuurlijk ook niet voor kiezen om met hem samen te leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het doel van dit filmpje is angst aanjagen. Idd is de doelgroep gelovigen denk ik. En ik hoop dat je ook wel inziet dat dit filmpje eersteklas rotzooi is. Vraag me af uit welke hoek dit komt.....

((HOEST)) evangelisch-charismatisch ((HOEST))

Wat vind je er leuk aan om die groep te bashen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

((HOEST)) evangelisch-charismatisch ((HOEST))

Natuurlijk, moeten de evangelischen weer gedaan hebben. Wat heeft het voor een zin om dat er bij te zetten? Wat geeft dat voor een meerwaarde? Niet alle evangelische mensen denken op deze manier en je zet het er wel op een erg achterlijke manier hier neer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

So much for Pascal's Wager....


Samengevoegd:

[...]Even aanscherpen:

Is het niet bijna net zo gruwelijk gemeen om iemand voor eeuwig naar de hel te laten gaan (wat dat dan ook mag zijn), omdat hij de verkeerde keus heeft gemaakt?

Quote:

So much for Pascal's Wager....


Samengevoegd:

[...]Even aanscherpen:

Is het niet bijna net zo gruwelijk gemeen om iemand voor eeuwig naar de hel te laten gaan (wat dat dan ook mag zijn), omdat hij de verkeerde keus heeft gemaakt?

Niemand zal buiten zichzelf om zonder medeweten verkeerde keuzes maken. Eenmaal voor God verschenen, zul je niet voor verrassingen komen te staan, maar zul je in je hart ook wel weten dat God rechtvaardig heeft besloten. Of je nu naar de hemel of de hel gaat, niemand zal kunnen zeggen: "Ik wist niet dat ik zo en zo moest doen." Ieder mens heeft een geweten, weet dat ook, en maakt in zijn leven de keuze het goede of het kwade te volgen, ook als je niet in God gelooft.

Daarom klopt dat filmpje mijns inziens niet. Naast dat het gewoon onnodige bangmakerij is, laat het die vriend erg verbaasd zijn over wat hem nu toch weer overkomt. Maar hij zou dan al moeten weten wat hij gekozen heeft en dat het volkomen logisch is dat hij naar de hel of naar de hemel gaat. Vergeet niet: als je dood bent, ben je in een andere staat dan je in het leven bent. Je zult dan volgroeid zijn in hetgene waarin je in het leven begonnen bent en zo "naakt" voor God staan. Tenminste, zo'n idee heb ik erover, vooral omdat Christus spreekt over volgroeid koren en onkruid.

Als je zo graag brieven uit de hel wilt lezen, dan kun je beter het boek "Brieven uit de hel" van C.S. Lewis lezen. Geen bangmakerij, maar een humoristische, zeer scherpe en diepgaande beschouwing van de mens vanuit de ogen van een fictieve duivel die zijn neef onderwijst. Zodat je er enkel je voordeel mee kunt doen in het kiezen voor het goede, voor God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niet iets typisch evangelisch dus lijkt me....

Daar zat ik inderdaad ookal aan te denken. Vind het jammer dat er dan altijd weer voor dit soort dingen een bepaalde stroming de dupe zou moeten zijn..

Ik vind het ook een walgelijk filmpje, en tóch ben ik evangelisch...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

jep, evangelisch-charismatisch. Maar de gedachtengang is verkeerd. Als jij nooit de kans gehad heb een keuze te maken (in dit geval voor God), wie kan jou dan verwijten dat je geen keuze hebt gemaakt? Dat is toch gruwelijk gemeen.

Nog belangrijker, wie kan het je verwijten als je wel een keuze hebt gemaakt? Waarom ben je dan plotseling wel verantwoordelijk voor waar je wel of niet in gelooft? Ik geloof niet in God of andere goden.. dat is geen bewuste keuze, dat is hoe ik op dit moment ben.. ik heb op verschillende momenten het hele Jezus-Christus verhaal als volkomen absurd en ongeloofwaardig bestempeld.. nogmaals, dat was en is omdat ik iemand ben (tot nu toe tenminste) die deze zaken gewoonweg ongeloofwaardig en absurd vind.. de aard van het beestje nietwaar?

Waarom is het dan nu plotseling wel gerechtvaardig om mij in te delen in cathegorie hemel of hel?


Samengevoegd:

Quote:

[...]Bedoel je dat ze misschien als ze dan wel in de hemel komen ze zich opeens aanpassen omdat het hier en daar best wel prettige pluspuntjes heeft?

Je bedoeld, als het niet simpelweg neerkomt op een tweedeling van wel of niet in christelijke dogma's geloven? Zie mijn post hierboven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niemand zal buiten zichzelf om zonder medeweten verkeerde keuzes maken. Eenmaal voor God verschenen, zul je niet voor verrassingen komen te staan, maar zul je in je hart ook wel weten dat God rechtvaardig heeft besloten. Of je nu naar de hemel of de hel gaat, niemand zal kunnen zeggen: "Ik wist niet dat ik zo en zo moest doen." Ieder mens heeft een geweten, weet dat ook, en maakt in zijn leven de keuze het goede of het kwade te volgen, ook als je niet in God gelooft.

Dus als ik het goed begrijp kan het zo zijn dat iemand zijn hele leven niet gelooft in God, toch een redelijk goed leven leidt en om die reden naar de hemel mag?

Met verkeerde keuze bedoel ik dus het trekken van de conclusie dat God niet bestaat. Dat is een rationele (deels misschien emotionele) afweging, maar heeft met je geweten als zodanig niets te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dus als ik het goed begrijp kan het zo zijn dat iemand zijn hele leven niet gelooft in God, toch een redelijk goed leven leidt en om die reden naar de hemel mag?

Met verkeerde keuze bedoel ik dus het trekken van de conclusie dat God niet bestaat. Dat is een rationele (deels misschien emotionele) afweging, maar heeft met je geweten als zodanig niets te maken.

Ik weet niet precies hoe het zit, wel dat katholieken de notie van 'Anonieme Christenen' kennen. link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen dit soort afval verspreidden om mensen te laten geloven uit angst. Dit is gewoon zieke manipulatie bedoelt om kinderen en jongeren bang te maken.

volgens mij mis je het punt van het filmpje. Het is niet bedoeld om mensen door angst te laten geloven, het is bedoeld voor mensen die geloven, maar laks zijn in hun geloof (met name op het vlak van "evangelisatie"), en het is gemaakt door mensen die denken dat die laksheid levensgevaarlijk is. Niet zozeer voor de lakse mensen zelf, maar voor de slachtoffers van die laksheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, heb je wel gelijk in, maar mensen aanpraten dat door hun laksheid andere mensen (vrienden) naar de hel zullen gaan (en dan ook nog eens zeer plastisch d.m.v. een brief uit de hel), dat is niet minder dan weerzinwekkend in mijn ogen. En dan mag het niet gericht zijn AAN de eventuele slachtoffers, het impliceert uiteraard wel dat die er zullen zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid