Spring naar bijdragen

Ongelovige schoonouders -> Kerst


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma en ik ben benieuwd naar jullie mening erover.

Gister vertelde mijn vriend, dat zijn ouders hadden gevraagd of wij mee willen doen met lootjes trekken met Kerst. Ze willen dan op Eerste Kerstdag een dag cadeautjes uit gaan pakken, bij zijn oma. Hartstikke leuk en gezellig natuurlijk, maar ik ben opgegroeid met Kerst als het teken van Jezus' komst naar de wereld en het voelt voor mij niet goed om nu opeens op die dag met materiële dingen bezig te zijn. Mijn vriend is ook gelovig, hij heeft zich een jaar geleden bekeerd, maar hij weet niet zo goed wat hij er mee aan moet en dus laat hij de keuze eigenlijk aan mij.

Nu is het voor mijn gevoel een keuze tussen twee kwaden: als ik meedoe, verloochen ik eigenlijk mijn principes en mijn geloof, maar als ik niet meedoe dan verpest ik de Kerst van mijn \"schoonfamilie\" voor een deel. Als ik redeneer vanuit het trouwzijn aan Jezus, zou ik nee moeten zeggen, maar als ik redeneer vanuit naastenliefde, zou ik dan mee moeten doen, of niet?

Wat vinden jullie? Alvast bedankt voor het lezen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Learn to fly,

Mensen vieren al eeuwen feesten door lekker eten, dans en ook het elkaar geven van geschenken. Nergens wordt dat door Bijbel of Kerk veroordeeld. Er is namelijk ook op dat gebied geen onderscheid nodig tussen kerk en wereld: feesten doe je op allebei de plaatsen, op de wijzen die bij beide plaatsen past. In de kerk vier je zoals je het thuis zou vieren, dus ontspannen, en thuis vier je het zoals je het in de kerk zou vieren, dus met waardigheid.

Ik zou dus vooral genieten van een gezellig avondje en deze voor jezelf opdragen aan het Kindje. En als het nodig is, even aangeven dat je op kerstmorgen wel naar de kerk wilt. Zo kun je het feest als het ware heiligen, door er gewoon volop van te genieten, extra je best te doen om een echt mooi cadeau uit te zoeken (geven is heel christelijk!), en zo God er heel dankbaar voor te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gezellig, je schoonouders willen jullie er echt bij hebben. Ik zou er geen woorden aan vuil maken, behoudens dan dat je het heel gezellig vindt, maar dat je in de ochtend ook naar de kerk wilt.

Meestal worden de cadeautjes niet direct bij het ontbijt uitgepakt en anders is daar vast wel een mouw aan te pasen.

Eerste kerstdag is nu niet direct de dag waarop je de geboorte van Jezus herdenkt, eerste kerstdag is de vrije dag die is ingesteld omdat mensen de avond ervoor naar de kerstnachtdienst gingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jij het echt moeilijk hebt met een te materialistische invulling van kerstmis (wat in mijn ogen ook niet zo hoeft te zijn, daarin sluit ik me aan bij eerdere commentaren) kan je proberen om dat cadeautjes-geven niet in te vullen op een materialistische manier. Neem in plaats van iets duurs en hip bijvoorbeeld iets zelfgemaakt met een inhoudelijke boodschap in. Of geef een aantal goede doelen op waar degene die jouw naam heeft geld aan mag geven in plaats van met dat geld iets voor jou te kopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma en ik ben benieuwd naar jullie mening erover.

Gister vertelde mijn vriend, dat zijn ouders hadden gevraagd of wij mee willen doen met lootjes trekken met Kerst. Ze willen dan op Eerste Kerstdag een dag cadeautjes uit gaan pakken, bij zijn oma. Hartstikke leuk en gezellig natuurlijk, maar ik ben opgegroeid met Kerst als het teken van Jezus' komst naar de wereld en het voelt voor mij niet goed om nu opeens op die dag met materiële dingen bezig te zijn. Mijn vriend is ook gelovig, hij heeft zich een jaar geleden bekeerd, maar hij weet niet zo goed wat hij er mee aan moet en dus laat hij de keuze eigenlijk aan mij.

Nu is het voor mijn gevoel een keuze tussen twee kwaden: als ik meedoe, verloochen ik eigenlijk mijn principes en mijn geloof, maar als ik niet meedoe dan verpest ik de Kerst van mijn \"schoonfamilie\" voor een deel. Als ik redeneer vanuit het trouwzijn aan Jezus, zou ik nee moeten zeggen, maar als ik redeneer vanuit naastenliefde, zou ik dan mee moeten doen, of niet?

Wat vinden jullie? Alvast bedankt voor het lezen!

Volgens mij is kerst niet eens een bijbels feest, dus hoef je je er verder geen zorgen over te maken.

Ik zou zeggen feest lekker. De geboorte van Jezus is iedere dag een feest, maar alle tiereletijntjes er om heen die de kerk en de wereld hebben verzonnen staat nergens in de Bijbel.

Ik zou zeggen maak er een leuke kerst van!!! big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo, Learn to Fly,

naar mijn mening kunnen deze tweepunten samen gaan (zoals meerdere mensen hier al gezegd hebben).

Vorig jaar, ben ik op kerstavond naar de kerk gegaan en de rest van de dagen vier ik de kerst bij mijn (ongelovige) familie en schoonfamilie.

Ik heb er helemaal geen probleem mee, want voor mij is kerst een feest om bij elkaar te zijn en er samen van te genieten. Ook de cadeau's worden met liefde gekocht voor elkaar en dat vind ik mooi.

Dat iedereen dat vanuit een andere beredenatie doet, maakt niet uit, want kerst wordt gevierd en kerst is er, omdat Jezus Christus is geboren. Dus eigenlijk is iedereen (ook al is het onbewust) met Hem bezig, geweldig toch party.gif .

Dus naar mijn mening, gezellig naar de kerk gaan (alleen of met schoonfamilie) en daarna gezellig met zijn alle kerst vieren met cadeau's.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar net wat je er zelf van maakt. Je moet gewoon open en eerlijk tegenover je schoonfam zijn en lekker naar de kerk gaan als je daar behoefte hebt. Daarna kun je gerust de dag doorbrengen met je schoonfam en kado's. Dus niet te druk maken er over. Mooi trouwens dat je vriend zich bekeerd heeft!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het geven van cadeautjes en samen die dag doorbrengen kan je ook anders zien. Het is een manier voor een gezin om bij elkaar te zijn, te bespreken hoe het met elkaar is, genegenheid voor de ander te tonen en soms ook dmv cadeautjes, laten weten dat je de ander ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit vertoont wel erg veel parallellen met mijn eigen situatie. Ik ben "pas op latere leeftijd" bekeerd, mijn ouders vieren traditioneel kerst altijd bij opa en oma, met cadeautjes en een gezellige maaltijd (niet van die schranspartijen zoals dat schijnt te gaan tegenwoordig, gewoon de traditionele keuze uit gekookte witlof of sperzieboontjes, met een gehaktbal of een speklapje widegrin.gif).

Mijn vrouw, wél gelovig opgevoed, ziet er helemaal niks in, maar scheidt het van de "christelijke kerst". En wat dan overblijft is een waardevol, gezellig samenzijn met je schoonfamilie, waarbij mensen elkaar cadeautjes geven. Mijn familie doet dan weer niet aan sinterklaas.

's Morgens ga ik altijd naar de kerk en dat is geen probleem. Behalve die ene keer toen ik bleef hangen bij een familie uit de GKv Voorschoten, toen was mijn moeder boos omdat ik te laat was voor het samen eten. Maar het valt in principe te combineren. En wat michie zegt: als men het leuk vindt, kan je altijd mensen uitnodigen om mee te gaan naar de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid