Spring naar bijdragen

Relatie buiten gemeenschap


Aanbevolen berichten

Hoi Hoi mensen,

Effe voorstellen:

Ik ben jamilla uit de serie West Side van AT5.. Ik ben hier terecht gekomen, om jullie meningen te horen over bepaalde zaken in de serie..

Hier volgt dan mijn eerste topic:

Wat vinden jullie van een relatie met iemand buiten je eigen gemeenschap? Kan dit later voor problemen zorgen?

Ik wacht jullie reactie's af..

groetjes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt problemen in een relatie verwachten als je elkaar niet goed begrijpt, als de communicatie misloopt om het zo maar te zeggen. Als je dan een relatie begint met iemand die vanuit een andere gemeenschap komt als jij, heb je meestal meer verschillen met elkaar, waardoor je elkaar minder goed begrijpen kunt en je dus ook meer problemen kunt hebben.

Maar voor de rest ben ik ook wel benieuwd naar wat je precies met 'gemeenschap' bedoelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snapte het later ook wel maar helemaal door de titel 'relatie buiten gemeenschap' deed mij raar kijken, meestal is het 'gemeenschap buiten relatie' dan knipoog_dicht.gif

Het meest handige is om iemand te hebben die binnen jou meest verwante maatschappelijke 'gemeenschapje' behoord. Voor mij is dat dan dus een Gergemmer uit Rijssen die ChristenUnie stemt bijvoorbeeld. Dat heb ik niet maar een GKV'er uit Soestdijk en ja mijn ouders vinden het niet alles dat ze niet Gergem is (ja ik had ook liever gehad dat ze Gergem ofzo was, is gewoon wat makkelijker puh2.gif).

Alleen zullen mijn ouders me niet verstoten of vermoorden ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat als je een relatie begint met iemand uit een andere cultuur, ras of kerk dat je goed moet nadenken wat je wilt, waar je tolerant bent en waar niet. Het kan heel erg goed gaan als je een relatie krijgt met iemand uit een andere kerk (er slapen bij verschillende forumleden verschillende kerken op een kussen), maar je zult concessies moeten doen, net als dat het geval is met ras of cultuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie zelf geen problemen dat twee mensen samenleven die uit een andere 'gemeenschap' komen. Belangrijk is, dat je elkaar waardeerd en accepteerd, want anders gaat het gewoon niet.

Ik zeg ook niet dat het altijd even makkelijk is, want soms wil je echt iets kwijt en kan je dat wat moeilijker met elkaar bespreken, maar ik denk dat je daar samen een weg in moet vinden.

Naar mijn mening kan het dus gewoon, maar zeker niet als je de "makkelijkere" weg wilt, want het is niet altijd even makkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mee eens, het hangt vooral af van de houding. Stel ik was in Ghana verliefd geworden op een Ghanese uit de pinksterbeweging... een Nederlandse pinksteraar had wellicht wat "wrijving" opgeleverd aangezien ik nogal katholiek ben en daar vanuit die hoek soms weinig begrip voor is. Maar in Ghana zijn ze allemaal zo relaxed, daar wonen ook allerlei gemeenschappen door elkaar heen: Akan, Ga, Dagomba, Gurensi en ook nog eens allemaal verschillende geloven (moslims, christenen, traditionele religies). Dat kan prima - het wordt pas lastig als twee groepen een gewelddadig verleden hebben met elkaar, maar dat komt in Ghana bijna nooit voor. Ik denk dat ik 't wel uit zou kunnen houden met een Ghanese. De problemen die ik met mijn vrouw heb komt voort uit karakterverschillen die slechts in zéér beperkte mate met onze afkomst te maken hebben (zij als Overijsselse gereformeerde en gereformeerd opgevoed; ik als katholieke "randstedeling", niet gelovig opgevoed).

Kortom, het kan best. Bovenal denk ik dat je geen keus hebt: je wordt verliefd op iemand. Als ik alleen uit katholieken uit Voorschoten met een niet-christelijke opvoeding en gescheiden ouders had mogen kiezen, had ik een hoop verliefdheden moeten onderdrukken. knipoog_dicht.gif

(Het zou wel makkelijk zijn als mijn vrouw toch nog even katholiek wordt natuurlijk. widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je, ze zeggen dat liefde geen grenzen heeft, alles zou moeten kunnen. Maar ik vraag me af óf het verstandig is.

Als je 2 zo verschillende geloven hebt lijkt het me een hele moeilijke relatie.

Je kan geen steun bij elkaar vinden als je even twijfelt, hoe ga je je kinderen opvoeden en zo zullen er meer dingen zijn die je alleen op moet lossen.

En mijns inziens is je geloof kunnen delen in je relatie heel belangrijk

flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is het ook Tamar, maar een huwelijk is op veel meer gebaseerd dan alleen het hebben van hetzelfde geloof (of niet). Qua geloof gaapt er een enorm gat tussen mijn vrouw en mij, toch hebben we een goed huwelijk. Ik denk wel eens, dat ik op geloofsgebied beter getrouwd had kunnen zijn met een orthodoxe moslim, dan met de verwaterde protestantse die mijn vrouw is - ik zou dan al die geweldige eigenschappen van mijn lief moeten missen natuurlijk, dat zou een nadeel zijn, maar op dit ene punt denk ik dat ik aan een orthodoxe moslim méér heb.

Overigens zal het tussen een moslim en protestant beter boteren dan tussen een moslim en een katholiek. Volgens mij geloven moslims meer op een protestantse dan op een katholieke manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens zal het tussen een moslim en protestant beter boteren dan tussen een moslim en een katholiek. Volgens mij geloven moslims meer op een protestantse dan op een katholieke manier.

Ja of dat een Protestant juist in de confrontatie daarmee 'katholieker' wordt. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens zal het tussen een moslim en protestant beter boteren dan tussen een moslim en een katholiek. Volgens mij geloven moslims meer op een protestantse dan op een katholieke manier.

Dat denk ik niet, protestanten hebben m.i. een veel individualistischer beleving van het geloof dan katholieken. Dat maakt het overigens misschien wel makkelijker voor een protestant met een moslim te trouwen dan voor een katholiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat denk ik niet, protestanten hebben m.i. een veel individualistischer beleving van het geloof dan katholieken. Dat maakt het overigens misschien wel makkelijker voor een protestant met een moslim te trouwen dan voor een katholiek.

Ja, hee, denk je het nu wel of niet? knipoog_dicht.gif

Ik betwijfel of de protestantse manier van geloven echt individualistisch is: juist in de orthodoxe hoek tref je veel gemeenschapszin aan, en ook een zekere mate van verzuiling/ in zichzelf gekeerdheid. Bovendien valt er ook iets voor te zeggen dat katholieken, die veel makkelijker anoniem in de kerk kunnen zitten, individualistischer zijn in hun geloof.

Ik bedoelde trouwens iets anders, namelijk de manier van geloven: die is bij zowel protestanten als moslims vrij letterlijk/ rationeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een vriend, hij is zelf niet gelovig. Ik wel. Hij is afgestapt van zijn geloof. Zijn ouders geloven wel. Gaan elke zondag naar de kerk, zijn ook serieus bezig met hun geloof. Maar ik zelf ben katholiek, hij is van oorsprong gereformeerd. Hij doet helemaal niets meer met zijn opvoeding. Wat ik zelf jammer vind. Ik probeer het soms te zeggen, dan zegt hij dat ik mij niet moet vergelijken met hem. Dat is ongeveer het meest vervelende van onze relatie. Hij heeft dingen meegemaakt en is daardoor gesloten geworden. Terwijl ik erg open ben. voor de rest is bij ons alles oke, hij gaat wel met mij mee naar de kerk als hij op zondag hier is. Hij leest de Bijbel voor etc. Maar doet hij dat voor mij of voor zijn geloof, dat is duidelijk! Niet voor zijn geloof......

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En een Moslim met een Protestantse? Hoe denken jullie daarover?

Dat staat in Gods woord

2 Kor 6:14

Quote:
Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis?

En lees de rest ook maar als dit nog niet duidelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid