Spring naar bijdragen

Evangelisatie onder kinderen


Aanbevolen berichten

Nav

Quote:

kijk Thorgrem, elk kraaltje heeft een betekenis! Het is een goede methode om het aan kinderen te leren!
smile.gif

Quote:

Ik zou mijn kinderen (ik heb ze niet, God zij dank) eerder uit de kinderbijbel voorlezen dan ze een ketting omhangen met een aantal gekleurde kraaltjes met betekenis. Wat zou je je kinderen hiermee moeten leren?

Quote:

-.-' Kijk ik bedoel, als je iets doet als bijvoorbeeld Athletes in Action dan kan je ongelovige kinderen moeilijk uit de bijbel voorlezen..

Daarom is dit goed, je leert het ze. De praktijk leert dat ze er ook over nadenken.. En ze laten het aan hun ouders zien en ook dat heeft in de praktijk geleerd dat die geïntereseerd raken. Vandaar!

Quote:

Ik zal mijn aanwezigheid in dit topic maar beëindigen aangezien ik er bijzonder op tegen ben om te gaan evangeliseren onder anders/on-gelovige kinderen.

smile.gif

Quote:

Hoe kan je dan evangeliseren!? in de bijbel staat dat het daar om gaat!

God bekend maken!

Quote:

[...]

Niet bij de kinderen van een ander! Hoe zou jij het vinden als jij je kinderen toevertrouwt aan een islamitische leraar op de basisschool en dat die docent dan zijn islamitische geloof gaat opdringen aan jouw kinderen?

Ik denk dat dit niet verder besproken hoeft te worden in dit topic. Als je er verder over wil praten dan kun je daar een nieuw topic over openen.

Quote:

ik heb ook besteld!! ik weet niet of het aan zal komen, maar ik hoop het maar!!!! en hoe kan je nou eigenlijk TEGEN evangelisatie zijn???
verbaasd.gif

Quote:

hoo niet opdringen he! Athletes in Action is een organisatie

die kinderen doormiddel van sporten over Jezus wil vertellen

dit doen we enkel door toneelstukjes en getuigenissen! als ze erover willen praten kan dat..

Quote:

en als christen, zet je je kinderen niet op een school waar ze over de islam wordt geleerd denk ik. ik zou mijn kinderen in ieder geval op een christelijke (basis)school inschrijven...

En hier dus verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Evangelisatie onder kinderen lijkt me wel effectief: die geloven ook in Sinterklaas, is dus prijsschieten.

Maar mijn voorkeur gaat ernaar uit om de kinderen te bereiken via hun ouders.

Juist ja. daar ben ik het mee eens. Het zou bijvoorbeeld toch te gek zijn als ik als docent op een openbare school ging evangeliseren onder de kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat zou er daar verkeerd aan zijn?

Het grappige is dat ik een JG kind in mijn klas heb. Zou je graag willen hebben dat ik dit kind ga 'winnen' voor het rooms katholieke geloof? Ik neem aan van niet en dat je verwacht dat ik het geloof wat de ouders het kind mee willen geven zal accepteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het grappige is dat ik een JG kind in mijn klas heb. Zou je graag willen hebben dat ik dit kind ga 'winnen' voor het rooms katholieke geloof? Ik neem aan van niet en dat je verwacht dat ik het geloof wat de ouders het kind mee willen geven zal accepteren.

Laten we het gewoon over 'bijbels onderricht' hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dus je vind het belangrijker of je geen problemen krijgt met ouders of omdat het volgens jou asociaal is of dat je het niet vind kunnen dan dat het kind gered wordt en dus ipv hel naar hemel gaat? :S Paulus zegt ook grijp elke gelegenheid aan om te getuigen dus waarom ook niet bij kinderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het grappige is dat ik een JG kind in mijn klas heb. Zou je graag willen hebben dat ik dit kind ga 'winnen' voor het rooms katholieke geloof? Ik neem aan van niet en dat je verwacht dat ik het geloof wat de ouders het kind mee willen geven zal accepteren.

In België hebben kinderen van Jehovah's Getuigen in openbare scholen de keus: Godsdienst,zedenleer of vrijstelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zijn jullie dan ook tegen kinderclubs die door verschillende (waaronder mijn eigen pkn-gemeente) kerken overal in Nederland worden georganiseerd? Zijn er dan ook mensen tegen Dabar (evangelisatiewerk op campings, waarbij er activiteiten voor kinderen en tieners worden georganiseerd)? en is vakantiebijbelweek ook niet voor kinderen (en daar is hier ook een topic over, en dat is geen probleem????)

De kinderclub van mijn kerk heeft vooral de functie naast een relatie op te bouwen met de kinderen, de ouders overal bij te betrekken, dus elk jaar wordt er een activiteitenweek georganiseerd met spelletjes voor de kinderen maar dan ook met kook- en bloemschikworkshops voor de moeders. Wat ik hoor van de missionair werker uit mijn kerk, dat de mensen van het buurthuis die het reguliere opbouwwerk en spelletjesmiddagen vanuit de gemeente organiseren, liever hebben dat onze kerk alle activiteiten in wijk overneemt, omdat het bij de kinderclub van de kerk wel loopt en de activiteiten die vanuit de gemeente georganiseerd worden in de buurt niet lopen (en nee die beconcureren elkaar niet, want die worden op verschillende momenten georganiseerd). Nu is onze kerk praktisch niet in staat daaraan te voldoen.

Nu denk ik dat er een scala aan activiteiten worden georganiseerd door christenen voor kinderen met diverse doeleinden en zolang het gewoon knutselclubs zijn, zie ik niet zo het kwaad er in om vanuit christelijk oogpunt activiteiten voor kinderen te organiseren. En van het horen van een paar bijbelverhalen worden kinderen niet meteen christen, die keuze kunnen ze toch pas aan het einde van de pubertijd maken. Verder doe je als je als christen opbouwwerk doet in een wijk voor kinderen ook nog aan normen en waarden-overdracht, waar ook niemand slechter van wordt (en dat bedoel ik heel algemeen, de meeste normen en waarden horen niet bij een specifieke godsdienst).

Zolang het maar niet op de documentaire van Jesuscamp gaat lijken, want dan ben je een paar honderd stappen te ver.

Tot slot hebben ouders een primaire opvoedkundige taak en zullen zij nog altijd de meeste invloed uitoefenen op een kind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het er van af hangt wat je verstaat onder evangeliseren. Kinderen vertellen over waarin je gelooft, prima. Kinderen mooie verhalen uit de Bijbel vertellen, moet ook kunnen. Met kinderen vanuit christelijk perspectief samen nadenken en praten over dingen als houden van, vriendschap, doodgaan,... lijkt me ook erg zinvol. Ik vind het belangrijk dat kinderen ook met zulke dingen in aanraking komen, kinderen stellen zichzelf immers ook vragen over zulke zaken. Ik zou het overigens ook niet erg vinden wanneer iemand daar met kinderen over praat vanuit pakweg islamitisch perspectief. Maar kinderen zijn ontzettend beïnvloedbaar, en ik vind het niet gepast om bij kinderen je eigen geloof aan te bieden als de ultieme waarheid. Dat kan je vind ik niet maken naar ouders toe. Geen enkele ouder wil dat zijn jonge en beïnvloedbare zoon of dochter achter hun rug om geronseld wordt voor één of andere religieuze beweging. Het is natuurlijk al iets anders wanneer ouders hun kinderen naar de catechese sturen ofzo, hoewel je ook daar kinderen je eigen overtuiging niet zomaar mag opdringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het er van af hangt wat je verstaat onder evangeliseren. Kinderen vertellen over waarin je gelooft, prima. Kinderen mooie verhalen uit de Bijbel vertellen, moet ook kunnen. Met kinderen vanuit christelijk perspectief samen nadenken en praten over dingen als houden van, vriendschap, doodgaan,... lijkt me ook erg zinvol. Ik vind het belangrijk dat kinderen ook met zulke dingen in aanraking komen, kinderen stellen zichzelf immers ook vragen over zulke zaken. Ik zou het overigens ook niet erg vinden wanneer iemand daar met kinderen over praat vanuit pakweg islamitisch perspectief. Maar kinderen zijn ontzettend beïnvloedbaar, en ik vind het niet gepast om bij kinderen je eigen geloof aan te bieden als de ultieme waarheid. Dat kan je vind ik niet maken naar ouders toe. Geen enkele ouder wil dat zijn jonge en beïnvloedbare zoon of dochter achter hun rug om geronseld wordt voor één of andere religieuze beweging. Het is natuurlijk al iets anders wanneer ouders hun kinderen naar de catechese sturen ofzo, hoewel je ook daar kinderen je eigen overtuiging niet zomaar mag opdringen.

Amen. worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het er van af hangt wat je verstaat onder evangeliseren. Kinderen vertellen over waarin je gelooft, prima. Kinderen mooie verhalen uit de Bijbel vertellen, moet ook kunnen. Met kinderen vanuit christelijk perspectief samen nadenken en praten over dingen als houden van, vriendschap, doodgaan,... lijkt me ook erg zinvol. Ik vind het belangrijk dat kinderen ook met zulke dingen in aanraking komen, kinderen stellen zichzelf immers ook vragen over zulke zaken. Ik zou het overigens ook niet erg vinden wanneer iemand daar met kinderen over praat vanuit pakweg islamitisch perspectief. Maar kinderen zijn ontzettend beïnvloedbaar, en ik vind het niet gepast om bij kinderen je eigen geloof aan te bieden als de ultieme waarheid. Dat kan je vind ik niet maken naar ouders toe. Geen enkele ouder wil dat zijn jonge en beïnvloedbare zoon of dochter achter hun rug om geronseld wordt voor één of andere religieuze beweging. Het is natuurlijk al iets anders wanneer ouders hun kinderen naar de catechese sturen ofzo, hoewel je ook daar kinderen je eigen overtuiging niet zomaar mag opdringen.

Dat bedoelde ik dus ook.


Samengevoegd:

Quote:

Tot slot hebben ouders een primaire opvoedkundige taak en zullen zij nog altijd de meeste invloed uitoefenen op een kind.

Daar is onderzoek naar geweest. Vaak blijkt dat ouders helemaal niet zo'n grote invloed hebben op pubers, maar dat de invloed voornamelijk uit de eigen vriendenkring komt en vele andere factoren zoals media.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

In België hebben kinderen van Jehovah's Getuigen in openbare scholen de keus: Godsdienst,zedenleer of vrijstelling.

Ik woon en werk in Nederland. Waar in de gemeente waar ik werk die keuze niet is. In enkele gemeenten is er een keus tussen christelijk/katholiek en humanistisch onderwijs (1 uurtje in de week). Daarnaast zijn er natuurlijk de nodige katholieke en christelijke scholen. Toch heb je als ouder niet altijd de keus om je kind naar een school van jouw denominatie te sturen. Zo zijn er slechts enkele islamitische scholen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Laten we het gewoon over 'bijbels onderricht' hebben.

Dat zal leuk zijn voor de kinderen van atheïsten en voor de kinderen van moslims.

Is er laatst niet een islamitische stagiaire van een middelbare school geschopt omdat hij zijn geloof wou verspreiden. De rechter heeft de school in het gelijk gesteld.

Daarnaast staat in openbare schoolgidsen vermeld dat elke achtergrond gerespecteerd zal worden.


Samengevoegd:

Quote:

Ik ben voor, als ik sommige kinderen bezig zie met het geloof denk ik alleen maar, was ik vroeger maar zo.

Uit jaloezie een standpunt innemen lijkt mij verkeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het er van af hangt wat je verstaat onder evangeliseren. Kinderen vertellen over waarin je gelooft, prima. Kinderen mooie verhalen uit de Bijbel vertellen, moet ook kunnen. Met kinderen vanuit christelijk perspectief samen nadenken en praten over dingen als houden van, vriendschap, doodgaan,... lijkt me ook erg zinvol. Ik vind het belangrijk dat kinderen ook met zulke dingen in aanraking komen, kinderen stellen zichzelf immers ook vragen over zulke zaken. Ik zou het overigens ook niet erg vinden wanneer iemand daar met kinderen over praat vanuit pakweg islamitisch perspectief. Maar kinderen zijn ontzettend beïnvloedbaar, en ik vind het niet gepast om bij kinderen je eigen geloof aan te bieden als de ultieme waarheid. Dat kan je vind ik niet maken naar ouders toe. Geen enkele ouder wil dat zijn jonge en beïnvloedbare zoon of dochter achter hun rug om geronseld wordt voor één of andere religieuze beweging. Het is natuurlijk al iets anders wanneer ouders hun kinderen naar de catechese sturen ofzo, hoewel je ook daar kinderen je eigen overtuiging niet zomaar mag opdringen.

Ik denk dat je daar zelfs het tegenovergestelde mee bereikt! Op het moment dat je op jonge leeftijd het geloof opdringt zullen ze dit accepteren, maar zodra ze ouder worden zullen ze gaan nadenken en daardoor sneller afstand doen van hun geloof, terwijl als je op een opbouwende, niet opdringende manier het brengt het zal blijven hangen! Mooi verwoord Iriacynthe!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed, even extreem, stel ik ben een pedofiel, ga ik lekker in de klas aan de kinderen vertellen dat het heeeeel goed voor ze is om op jonge leeftijd van een ouder persoon te leren wat lekker is in de sex.

Of, ik ben rechtsextremist, ga ik de kinderen vertellen dat die jodenvervolging een giga zionistisch complot is, dat er helemaal niet zoveel doden waren etc. etc.

Een christelijke club...daar kun je evangeliseren zoveel je wilt, als tenminste in de statuten/regelement of wat er ook is duidelijk staat aangegeven wat je identiteit en doelstelling is. Ouders hebben dan voor jou vereniging gekozen.

Op school of met andermans kinderen mag je rustig vragen naar waarheid beantwoorden, maar maak wel duidelijk dat dit voor jou persoonlijk zo is. Je gaat nooit uit jezelf je overtuigingen naar voren brengen. Ouders mogen er op vertrouwen dat een school neutraal is, en bij een christelijke school mogen ze er op vertrouwen dat de school duidelijk is in welke religie ze uitdragen, maar dit is dan verder bijvoorbeeld wel weer politiek neutraal. Ouders mogen er op vertrouwen dat de kinderen niet met de SGP, ChristenUnie of CDA door de docent worden geindoctrineerd.

Maar als ouders ze lid maken van een club die gelieerd is aan een van deze partijen, dan mag het wel, want dan is dat een keus.

Mijn niet gelovige kinderen zitten nu op een christelijke school. Ze zitten in een klas vol ongelovigen puh2.gif maar volgen allemaal heel respectvol de godsdienstlessen, mijn dochter en zoon houden zelfs in hun alto kleding rekening met gevoeligheden voor "demonische" afbeeldingen op hun shirts. Desgevraagd vertellen ze wel dat ze niet christelijk zijn en laten het daarbij, tenzij hun gevraagd wordt naar het waarom. Ze luisteren ook naar wat een gelovig kind kwijt wil waarom zij wel geloven, maar ze gaan steigeren als zo'n medeleerling ze gaat vertellen dat ze naar de hel gaan.

En er zou ook geen docent moeten proberen zoiets tegen mijn kinderen te zeggen, want dan sta ik zelf, met bijbel op de stoep bij de docent in kwestie voor een pittig gesprek dat zal moeten eindigen in een excuus aan mijn kinderen en een uitleg dat dit een persoonlijk mening is gebaseerd op zijn of haar manier van interpretatie van de bijbel, maar dat er ook andere interpretaties zijn binnen het christelijk geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben het ook volkomen eens met Iriacynthe. Allereerst maakt het ook uit waar je het kind heenstuurt. Op een openbare school mag je verwachten dat het kind niet geronseld wordt voor welk geloof ook. Maar op een christelijke kinderclub mag je verwachten dat het kind over het Evangelie te horen krijgt. Alleen, dan nóg is het de vraag op welke manier. Daar heb je als ouder dan wel meer invloed op. Jij bepaald immers waar je kind heengaat.

Wij hebben op dit moment een klein kind hier wonen. Hoe en wat is niet interessant hier, maar wel dat haar moeder een gedoopte baptist is. Stel dat het kind groter wordt, meer over het geloof komt te weten, et cetera. Ik vind het dan niet gepast om over mijn katholieke geloof te vertellen, of haar bijvoorbeeld over het kruisteken te vertellen (dat ze als klein ding nu erg interessant vindt om te zien bij het eten clown.gif) zónder overleg met de moeder.

Ik denk ook dat als een kind jou iets over een geloofskwestie vraagt, je dan het beste kunt zeggen: "Ik geloof zus en zo, maar als je daar meer over wilt weten, moet je eerst toestemming aan je pa en ma vragen." Volgens mij kun je daar weinig steken mee laten vallen, omdat je dan zijn ouders en hun geloofsopvattingen in hun waarde laat. Je hoeft je geloof zo niet te verloochenen, maar je hoeft dan ook niet zijn ouders in verlegenheid te brengen als het kind ineens thuis enthousiast over Jezus gaat vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wauw, ik denk niet dat er ooit zoveel mensen het met me eens geweest zijn. bloos.gifknipoog_dicht.gif

Blijkbaar zijn we het er dus over eens dat evangelisatie not done is op bijvoorbeeld openbare scholen, en wel moet kunnen in bijvoorbeeld catechesegroepen. Maar eum, wat vinden jullie nu eigenlijk over evangelisatie in organisaties die wel christelijk zijn in naam, maar in de praktijk vooral dienen ter ontspanning van kinderen? Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar bij ons heb je best wel veel christelijke (vooral katholieke) organisaties die allerlei leuke dingen aanbieden voor kinderen en jongeren: jeugdbeweging, zomerkampen, workshops,... Hier komen veel kinderen op af die uit een gezin komen waar men totaal niet bezig is met het christendom, hun ouders laten hen gewoon naar zulke activiteiten gaan omdat het erg leuk is. In mijn eigen ervaring met die organisaties (en dat is best wel veel, ik was zo'n kind dat altijd met vanalles bezig was en de hele zomer door op allerlei kampen ging) werd daar eigenlijk zelden of nooit stilgestaan bij het geloof, en werd er gewoon gespeeld en gesport enzovoort. Mag je dan als christelijk leider beginnen evangeliseren op zo'n activiteit omdat het nu eenmaal een christelijke organisatie is, ook al staan vele ouders er eigenlijk helemaal niet achter?

En, zo'n beetje in de zelfde lijn: ik geloof dat zowat 80 procent van de Vlaamse scholen katholiek is, alleszins het overgrote deel. Ik moet jullie vast niet vertellen dat niet 80 procent van alle Vlamingen overtuigd katholiek is. Vele mensen, waaronder veel ongelovigen sturen hun kinderen naar een katholieke school omdat er nu eenmaal geen openbare school in de buurt is, of omdat die ene openbare school die er wel is helemaal niet de indruk geeft van een goede school te zijn. In hoeverre kan je in zo'n situatie op school evangeliseren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Iriacynthe,

Als christelijke organisaties of scholen weer teruggaan naar hun wortels, dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat ze die vrijheid hebben. Sterker nog, zulke organisaties hebben al veel te lang hun wortels verkwanseld, dus eigenlijk zouden ze zo snel mogelijk weer moeten doen wat in hun naam staat: serieus en consequent katholiek zijn.

Ook dan is echter overleg met de ouders denk ik wel wenselijk, zodat zij niet voor verrassingen komen te staan en hun zoontje ineens elke week naar de Mis wil. Maar dan wel met de insteek: beste ouders, we gaan weer écht katholiek worden, zoals we altijd al hadden moeten zijn en zoals het ook in onze statuten staat, dus kom met ons overleggen hoe we dat het beste samen met u kunnen aanpakken.

Als het goed is hoeft dat ook niet zo'n probleem te zijn, want volgens mij is de katholieke Kerk vandaag de dag niet bijzonder gecharmeerd van agressieve of al te fanatieke evangelieverkondiging. Respect voor en dialoog met aanhangers van andere levensovertuigingen staat toch bepaald niet laag op de Vaticaanse agenda, denk ik zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef je gelijk dat katholieke organisaties inderdaad hun geloof duidelijk moeten kunnen uitdragen enzovoort, en dat dat zeker kan op een respectvolle manier. Ik zie zo'n grote terugkeer naar de katholieke inspiratie eigenlijk niet meteen gebeuren aangezien de concrete mensen die zulke organisaties draaiende houden (leerkrachten, jeugdleiders,...) vaak net zomin katholiek zijn als de kinderen en jongeren die hun doelgroep vormen. Maar goed, da's een andere discussie. Ik vroeg me eerder af hoe volgens jullie concrete individuën die wel actief gelovig zijn zich dienen te gedragen in zo'n organisatie: is het voor hen gepast om het evangelie te verkondigen aan de kinderen waarover ze verantwoordelijk zijn, ook al is de organisatie zelf daar niet echt mee bezig en verwachten ouders dit ook niet. Zelf lijkt het me dat je toch erg voorzichtig moet zijn in zulke situaties. Natuurlijk, met kinderen praten over levensvragen en daarin ook uitkomen voor je eigen overtuiging moet in mijn ogen gewoon altijd kunnen wanneer er gesprekken over zulke thema's ontstaan, maar verder dan dat weet ik het niet goed. Het leek me interessant om jullie mening daarover te horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vroeg me eerder af hoe volgens jullie concrete individuën die wel actief gelovig zijn zich dienen te gedragen in zo'n organisatie: is het voor hen gepast om het evangelie te verkondigen aan de kinderen waarover ze verantwoordelijk zijn, ook al is de organisatie zelf daar niet echt mee bezig en verwachten ouders dit ook niet. Zelf lijkt het me dat je toch erg voorzichtig moet zijn in zulke situaties. Natuurlijk, met kinderen praten over levensvragen en daarin ook uitkomen voor je eigen overtuiging moet in mijn ogen gewoon altijd kunnen wanneer er gesprekken over zulke thema's ontstaan, maar verder dan dat weet ik het niet goed. Het leek me interessant om jullie mening daarover te horen.

Persoonlijk ben ik tegen elke vorm van religieuze indoctrinatie. Ik vind wel dat kinderen op school kennis moeten nemen van de verschillende religies en levensbeschouwingen die er bestaan, maar dan op een objectieve manier. Een leerkracht moet niet één levensbeschouwing als waardevoller dan een andere uitleggen. Kinderen zijn veel te beïnvloedbaar en dienen hier dan ook verre van gehouden te worden. Dus: alleen informatie geven, bronnen bieden en hen zelf laten onderzoeken en ontdekken. Op die manier ontwikkelen ze vanzelf een bepaalde levensvisie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Persoonlijk ben ik tegen elke vorm van religieuze indoctrinatie. Ik vind wel dat kinderen op school kennis moeten nemen van de verschillende religies en levensbeschouwingen die er bestaan, maar dan op een objectieve manier. Een leerkracht moet niet één levensbeschouwing als waardevoller dan een andere uitleggen. Kinderen zijn veel te beïnvloedbaar en dienen hier dan ook verre van gehouden te worden. Dus: alleen informatie geven, bronnen bieden en hen zelf laten onderzoeken en ontdekken. Op die manier ontwikkelen ze vanzelf een bepaalde levensvisie.

Jij wil dus jouw levensbeschouwing opleggen aan mijn kinderen? Als je alle levensbeschouwingen als 'gelijk' brengt, dan zit daar een impliciete stellingname in. Bovendien zal je vast niet elke levensbeschouwing ten tonele voeren nietwaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jij wil dus jouw levensbeschouwing opleggen aan mijn kinderen? Als je alle levensbeschouwingen als 'gelijk' brengt, dan zit daar een impliciete stellingname in.

Nee, kinderen moeten hun eigen levensbeschouwing ontwikkelen. Ik heb ook niet gezegd dat alle levensbeschouwingen gelijk zijn, omdat je dat nooit kunt beweren. Volgens de Van Dale is een levensbeschouwing een opvatting omtrent het leven, zijn waarde en wezen. Dit is altijd subjectief, dus ook het vertellen over levensbeschouwingen is een subjectief gebeuren. Daar zit dus altijd een (impliciete) stellingname in.

Quote:

Bovendien zal je vast niet
elke
levensbeschouwing ten tonele voeren nietwaar?

Nee, dat zou praktisch niet uitvoerbaar zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat je het zou beperken tot de historisch en hedendaags meest 'aangehangen' levensbeschouwingen, maar dat is een persoonlijke mening. Maar ik zou niet willen dat deze vervolgens op enigerlei wijze als 'waardevoller' dan een andere levensovertuiging bestempeld zouden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Ik ben voor, als ik sommige kinderen bezig zie met het geloof denk ik alleen maar, was ik vroeger maar zo.

Ben je lijp of zo? Wat als ik jouw kinderen ging indoctrineren dat ze atheist moesten worden, of antitheist, of evolutionist, of wat dan ook. Zou je dan ook nog zo voor het opdringen van je mening aan kindertjes zijn? Kinderen zijn erg beïnvloedbaar; en als het niet je eigen kinderen zijn dan heb je je religie bij je te houden.

Ik denk ook wel eens dat mijn leven een stuk beter verlopen zou zijn als ik ongelovig opgevoed zou zijn. Maar dat geeft mij niet het recht om mijn mening op te dringen aan onschuldige kinderen. Hersenspoelen doe je maar met je hond of zo maar niet met andermans kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ben je lijp of zo? Wat als ik jouw kinderen ging indoctrineren dat ze atheist moesten worden, of antitheist, of evolutionist, of wat dan ook. Zou je dan ook nog zo voor het opdringen van je mening aan kindertjes zijn? Kinderen zijn erg beïnvloedbaar; en als het niet je eigen kinderen zijn dan heb je je religie bij je te houden.

Ik denk ook wel eens dat mijn leven een stuk beter verlopen zou zijn als ik ongelovig opgevoed zou zijn. Maar dat geeft mij niet het recht om mijn mening op te dringen aan onschuldige kinderen. Hersenspoelen doe je maar met je hond of zo maar niet met andermans kinderen.

was je vroeger charismatisch ofzo engel.gifwidegrin.gif ........je doet alsof je je hele jeugd, "Jesuscamp"-achtige situaties hebt meegemaakt.....

en hoe zou jij eventueel kinderen opvoeden, als je ze zou krijgen? Zouden ze allemaal christenhaters worden???

Ik vind met vingertjes wijzen zo makkelijk.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben lid geweest van een charismatische gemeente onder andere ja. Nou ik weet dus prima dat ik mijn hypothetische koters zo lang mogelijk verschoond zou houden van welke levensovertuiging dan ook. En als het er dan toch van komt zal ik de religie's vanuit een zo onbevooroordeelt mogelijk perspectief laten zien. Je moet kinderen niet te jong blootstellen aan dingen die ze niet begrijpen.

Ik ben geen christenhater. ik heb wel een hekel aan religie. Zoiets als "haat de zonde niet de zondaar" wellicht? Maar goed als ik merkte dat een gelovige mijn kind probeerde te hersenspoelen had ie wel een probleem ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid