Spring naar bijdragen

Evangelisatie onder kinderen


Aanbevolen berichten

Nou kijk het filmpje maar; ik vind het schokkend en ik neem aan (en hoop van harte) dat de meeste Crediblers het daarover met mij eens zijn. Er worden bijzonder ongezonde dingen aan die kinderen opgedrongen.

De vraag of een kind zou moeten willen sterven om wat voor reden dan ook is makkelijk te beantwoordden: NEEN!!!!! Dat is een gruwel om maar in bijbelse termen te beantwoordden. Je kunt een kind gewoon niet voor zo'n dilemma zetten. Het is wreed. Zelf illustreer je dat prima met je voorbeelden van kinderen die hun geloof verloochenden en daar een schuldcomplex aan overhielden.

Dat lijkt me een logisch gevolg van het feit dat ze eerder iig een suggestie gekregen hebben dat het beter is om te sterven dan je god te verloochenen. Mijn kun je een pistool tegen mijn hoofd zetten en me mijn ongeloof horen verloochenen zonder dat ik me daarover schuldig te voelen. Dat komt omdat ik mijn leven stel boven mijn overtuiging. Dat is het meest natuurlijke denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Juist ja. daar ben ik het mee eens. Het zou bijvoorbeeld toch te gek zijn als ik als docent op een openbare school ging evangeliseren onder de kinderen.

Dat is de opdracht die God je heeft gegeven!

Kinderen staan er open voor,

In januari 1752 worden Hardinxsvelt en Giessendam door God bezocht. De opwekking begint niet in de kerk, maar op de scholen onder kinderen van 5 en 6 jaar. Zonder dat er enige aanleiding voor is, beginnen de kinderen luidkeels te roepen en te huilen. Hun lichamen beginnen te schokken en ze worden zo overmand door zondebesef dat ze het uitroepen: "Weg duivel, weg, weg; ik heb u lang genoeg gediend. Ik moet de Here Jezus hebben". Sommige kinderen vallen plotseling op de grond en worden zo hard door elkaar geschud dat er soms 5 of 6 volwassen mannen nodig zijn om ervoor te zorgen dat de kinderen zich niet bezeren. Als het kind rustig wordt, valt het op de knieën en begint onder tranen te bidden om bekering en genade. In plaats van spelen, beginnen de kinderen voor elkaars bekering te bidden.

Al snel worden de omliggende dorpen ook bezocht door deze bijzondere werking van Gods Geest. In Schoonhoven en Nieuwpoort worden soms meer dan 100 kinderen aangeraakt door God. De opwekking begint zich nu ook te verspreiden in de kerken. Het duurt niet lang of de kerken zitten overvol en de kroegen staan leeg en nutteloos langs de straat. Als de kerkdiensten voorbij zijn, liggen de straten nog urenlang vol met mensen, die huilend bidden om bekering.

Natuurlijk zijn er ook mensen die de opwekking zien als het werk van satan. Maar als duidelijk wordt dat overal waar mensen door elkaar worden geschud, bekering plaats vindt, moet er toch gezegd worden dat de duivel mensen niet tot bekering kan laten komen. Toen er op een dag een tweetal spotters naar een kerkdienst kwamen om de boel belachelijk te maken, werden ze dusdanig door God aangeraakt dat ze onder groot zondebesef kwamen en 4 dagen en nachten, zonder eten of drinken, op de grond lagen te roepen om genade. God bezocht ons volk in deze tijd, zodat de kerken weer vol zaten met toegewijde christenen.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is de opdracht die God je heeft gegeven!

Kinderen staan er open voor,

Prima, ik hoop dat je kinderen hebt. Ik hoop eigenlijk ook dat ze bij mij in de klas zitten, dan zal ik speciaal die kinderen volstouwen met het katholicisme en hoe goed dat wel niet is en hoe slecht het andere wel niet is. En dan gaan we kijken of je het dan nog zo leuk vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Prima, ik hoop dat je kinderen hebt. Ik hoop eigenlijk ook dat ze bij mij in de klas zitten, dan zal ik speciaal die kinderen volstouwen met het katholicisme en hoe goed dat wel niet is en hoe slecht het andere wel niet is. En dan gaan we kijken of je het dan nog zo leuk vindt.

Daarom heb ik ze ook niet op een katholieke school gedaan omdat ik niet achter het katholicisme sta!

Ze zitten op een christelijke school waar ze worden volgestampt met het levend woord van God.

Ze kunnen beter volgestampt worden met de bijbel dan met de apen leer of ander afgoden leerstellingen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daarom heb ik ze ook niet op een katholieke school gedaan omdat ik niet achter het katholicisme sta!

Ze zitten op een christelijke school waar ze worden volgestampt met het levend woord van God.

Ze kunnen beter volgestampt worden met de bijbel dan met de apen leer of ander afgoden leerstellingen

Het is volgens mij nu wel bekend (en volgens mij wel gemeld in dit topic) dat ik op een openbare school werk. Overigens is het katholicisme ook gewoon christelijk en is er een kans dat ik later op een christelijke school kom te werken. Lijkt me leuk, mijn eigen denkbeelden een beetje opdringen aan al die protestantse kinderen, gaat voor leuke thuis situaties zorgen.

Wat is een apen leer overigens? bedoel je daarmee de evolutie theorie die zo'n beetje iedereen accepteert waaronder het overgrote deel van het christendom?

En dan nog, de docent zal vast wel een andere vorm van het protestantisme aanhangen dan jij. Aangezien het de docent is die je kinderen zal volstampen (want dat is jouw wens) zullen jouw kinderen wellicht een wel heel ander godsbeeld krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daarom heb ik ze ook niet op een katholieke school gedaan omdat ik niet achter het katholicisme sta!

Ze zitten op een christelijke school waar ze worden volgestampt met het levend woord van God.

Ze kunnen beter volgestampt worden met de bijbel dan met de apen leer of ander afgoden leerstellingen

Ze kunnen beter helemaal nergens mee volgestampt worden.

Dat kan later namelijk erg afstotend werken (als ze eenmaal voor zichzelf gaan denken).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is de opdracht die God je heeft gegeven!

Dat kan jij wel geloven, maar je werkt dan nog steeds op een openbare school, waar het naar ik mag aannemen de bedoeling van directie en ouders is dat hun kinderen niét geëvangeliseerd worden. Niet door scientology-leden, niet door moslims, niet door christenen. Een leerkracht die zich daar echt niet in kan vinden hoort in mijn ogen niet thuis op een openbare school. Je kan als leerkracht natuurlijk je best doen om zo goed mogelijk te leven vanuit je geloof, en op gepaste momenten (bijvoorbeeld wanneer het in de les gaat over moraal, godsdienst, enzovoort) mag je in mijn ogen ook gerust vertellen hoe jij inspratie vindt in je geloof, maar daar ligt dan toch wel de grens als je het mij vraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

heb een stuk van jesuscamp allang gezien......maar jesuscamp is gelukkig niet maatgevend voor de meeste christelijke kinderclubs..... in de meeste kinderclubs gaat het niet verder dan liedjes zingen, naar verhalen luisteren, knutselwerkjes maken en kleurplaten kleuren....

ik weet niet of je dat nu evangelisatie of een stukje cultuuroverdracht of ethiek kunt noemen. Het is aan de andere kant toch ook belachelijk dat ze hier op de VU een bijvak bijbelgeschiedenis geven bij de studie kunstgeschiedenis omdat al die studenten anders hun studie oude kunst niet doorkomen.

Niet christelijke kinderen worden nog steeds naar christelijke basisscholen gestuurd door niet-christelijke ouders uit ethisch oogpunt. De overdracht van normen en waarden dus......

Kinderen van een andere religie worden vaak naar een christelijke school gestuurd, omdat er meer overeenkomsten zijn tussen de religies dan tussen gelovigen en niet gelovigen.

Volledig niet gelovige ouders kiezen ook wel eens voor een christelijke school, omdat ie kleinschaliger is, dichterbij is, omdat ze de kwaliteit van onderwijs beter vinden, hun kinderen een betere begeleiding krijgen en omdat het godsdienst onderwijs op de meeste christelijke scholen meegegroeid is met de diversiteit op school en vaak meer algemeen informerend is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Booster

Rond de zelfde tijd in Salem in de USA kregen kinderen ook hysterische aanvallen. Toen werd satan erin gezien en de kinderen werden geruimd zeg maar. Kleuters die spontaan beginnen te bidden dat ze geen zondaars meer willen zijn, zijn of psychisch vresellijk beschadigd of (en dat is waarschijnlijker) het gaat hier om evangelische propaganda. De evangelische stroming was rond 1750 nog niet eens verzonnen.

Ik heb geen kinderen maar als jij je zieke ideeen op kleuters wilt botvieren kun je dat beter niet in mijn buurt doen. Alleen al dat jij kleuters van 5-6 jaar oud als zondaars kunt zien maakt me al kotsmisselijk. Kinderen zijn pas rond een jaar of tien in staat om een behoorlijk onderscheid tussen goed en fout te maken.

Van kindertjes blijf je gewoon af. Het is al erg genoeg dat je eigen kinderen op de rijpe leeftijd van 5 zullen leren dat ze zondaars zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Booster

Rond de zelfde tijd in Salem in de USA kregen kinderen ook hysterische aanvallen. Toen werd satan erin gezien en de kinderen werden geruimd zeg maar. Kleuters die spontaan beginnen te bidden dat ze geen zondaars meer willen zijn, zijn of psychisch vresellijk beschadigd of (en dat is waarschijnlijker) het gaat hier om evangelische propaganda. De evangelische stroming was rond 1750 nog niet eens verzonnen.

wel is op Great Awakening gegoogled, die speelde zich af rond 1750..............De eerste sporen van de evangelische beweging stammen uit de 16e en 17e eeuw en waarschijnlijk nog wel verder....Volwassendopers bestaan al een tijdje hoor

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Booster

Rond de zelfde tijd in Salem in de USA kregen kinderen ook hysterische aanvallen. Toen werd satan erin gezien en de kinderen werden geruimd zeg maar. Kleuters die spontaan beginnen te bidden dat ze geen zondaars meer willen zijn, zijn of psychisch vresellijk beschadigd of (en dat is waarschijnlijker) het gaat hier om evangelische propaganda. De evangelische stroming was rond 1750 nog niet eens verzonnen.

Ik heb geen kinderen maar als jij je zieke ideeen op kleuters wilt botvieren kun je dat beter niet in mijn buurt doen. Alleen al dat jij kleuters van 5-6 jaar oud als zondaars kunt zien maakt me al kotsmisselijk. Kinderen zijn pas rond een jaar of tien in staat om een behoorlijk onderscheid tussen goed en fout te maken.

Van kindertjes blijf je gewoon af. Het is al erg genoeg dat je eigen kinderen op de rijpe leeftijd van 5 zullen leren dat ze zondaars zijn.

Wat en ongelovelijke onzin kraam jij hier uit zeg, ik heb toevallig twee hele leuke kleuters hier in huis. Maar liegen dat kunnen ze als de beste.

Goh je zou je kunnen afvragen of God welbehagen heeft in liegen.

En waarom mogen de kleintjes dan wel Sprookjes en winxs en weet ik veel van troep kijken op TV en K3 die over liedjes zingen dat we fijn uit de kleren gaan? En waarom zou je de kleintjes niet dicht bij het hart van God mogen brengen en ze bij te brengen het evangelie?

Mijn zoontje is nu 4 toen hij drie jaar was sprak hij al over engelen die hij zag. Als ik ziek ben of mijn vrouw of opa of oma is ziek wie dan ook, dan komt hij bij je en dan legt hij je de handen op en dan gaat hij voor je bidden.

O ja nog iets

Deuteronomium 6

4 Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige! (6:4) de HEER, onze God, de HEER is de enige – Ook mogelijk is de vertaling: ‘de HEER, onze God, de HEER is één’, of: ‘de HEER is onze God, de HEER alleen’.

5 Heb daarom de HEER lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. 6 Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten. 7 Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat. 8 Draag ze als een teken om uw arm en als een band op uw voorhoofd. 9 Schrijf ze op de deurposten van uw huis en op de poorten van de stad.

Efeziërs 6

Kinderen, wees gehoorzaam aan je ouders uit ontzag voor de Heer, want zo hoort het. 2 ‘Toon eerbied voor uw vader en moeder,’ dat is het eerste gebod waaraan een belofte verbonden is

Trouwens zo ziek vindt ik het niet hoor om kinderen dicht bij Jezus te brengen en ze te leren wat goed en fout is...ach ja laat die kids maar lekker weg zakken in deze wereld dat is toch wat je bedoeld?

Wij hebben als kerk en ouders de verandwoording om een kind te leren wat goed en slecht is en dat kan je allemaal uit het evangelie halen. Dus??

De Heer zegt zelf "Laat die kleintjes tot mij komen" Nou laten we ze dan tot Hem brengen!

En o Ja....

Die kleintjes van 4 en 5 ect weten maar wat goed wat fout is hoor.

Het zijn geen achtelijke (........) hoor!!

Kinderen zijn niet dom!!!

Ik heb twee prachtige kids en ze zijn beide vol van de Heer. Ze dansen en doen actief mee in de kerk en ze zijn er zich bewust van wat goed en slecht is.

En nog wat, kinderen verlangen naar bovennatuurlijke zaken, zie naar winxs, zie naar Harry potter, zie naar al deze heksen en geesten filmpjes het neemt toe het is

en wordt een rage onder de kids.

Dus ik vindt het ook niet raar dat God Zijn geest uitstort op kinderen en dat op die manier kinderen tot zonden besef komen. Ik noem dat genade van God!!

Quote:
Ik heb geen kinderen maar als jij je zieke ideeen op kleuters wilt botvieren kun je dat beter niet in mijn buurt doen.

(trouwens als het moet doe ik het wel in jou buurt, ik deins nergens voor terug)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En nog wat, kinderen verlangen naar bovennatuurlijke zaken, zie naar winxs, zie naar Harry potter, zie naar al deze heksen en geesten filmpjes het neemt toe het is

en wordt een rage onder de kids.

Kinderen verlangen naar 'spannende' zaken.. zaken die hen kunnen boeien.. als dat nu toevallig een fictief onderwerp is als 'tovenarij'.. breng mij eens een rationeel argument waarom dit als 'gevaarlijk' moet worden beschouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Trouwens zo ziek vindt ik het niet hoor om kinderen dicht bij Jezus te brengen en ze te leren wat goed en fout is...ach ja laat die kids maar lekker weg zakken in deze wereld dat is toch wat je bedoeld?

Je hebt wel erg weinig vertrouwen. je hoeft niet gebracht te worden en God is altijd bij je kinderen en zij zijn dichterbij dan je soms denkt. Laat de kinderen tot mij komen, weerhoudt ze niet....dat is wat anders dan pak je kinderen op en breng ze bij me. In het eerste zit de vrijwilligheid van het kind, het onbevangen zoeken, zonder opgelegde ideeen van buitenaf. Want dat is waar Jezus zo vaak tegen sprak, de zekerheid van volwassenen waarmee ze beweerden te weten wat goed en fout was, omdat ze dat wat in het boek stond op die manier begrepen. Was dat nu net niet het menselijke probleem, dat ze vroegtijdig gegeten hadden van de boom van kennis van goed en kwaad en dat ze nu meenden dat ze konden bepalen wat goed en fout was?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat en ongelovelijke onzin kraam jij hier uit zeg, ik heb toevallig twee hele leuke kleuters hier in huis. Maar liegen dat kunnen ze als de beste.

Goh je zou je kunnen afvragen of God welbehagen heeft in liegen.

Kinderen hebben een rudimentair besef van goed en fout als ze heel klein zijn. Maar ontwikkeld kun je dat niet noemen. Het is niet voor niets dat kinderen zelden of nooit voor de rechter gesleept worden. Je kunt ze hun fouten niet aanrekenen omdat ze niet in staat zijn tot een goede morele afweging van een situatie.

Wat liegen betreft: liegen is niet perse slecht. Als je bijvoorbeeld liegt om iemand te beschermen (denk aan WO II toen mensen logen om onderduikers tegen de nazi's te beschermen) is liegen moreel gezien goed. Wat god daar van vind doet er niet toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat liegen betreft: liegen is niet perse slecht. Als je bijvoorbeeld liegt om iemand te beschermen (denk aan WO II toen mensen logen om onderduikers tegen de nazi's te beschermen) is liegen moreel gezien goed. Wat god daar van vind doet er niet toe.

Doet me denken aan die anekdote over reformatorische christenen met joodse onderduikers, die Duitsers aan de deur kregen in WOII. Die vroegen 'Zitten hier onderduikers' en ze zeiden 'ja', want dat was de waarheid. De Duitsers hadden zoiets van 'yeah right' en gingen weg.

Overigens zou ik zelf in dezelfde situatie (dat is al in het volledig hypothetische geval dat ik überhaupt de moed zou hebben om onderduikers in huis te nemen) wel liegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En waarom mogen de kleintjes dan wel Sprookjes en winxs en weet ik veel van troep kijken op TV en K3 die over liedjes zingen dat we fijn uit de kleren gaan? En waarom zou je de kleintjes niet dicht bij het hart van God mogen brengen en ze bij te brengen het evangelie?

Nou ik vind dus niet dat je een kind aan alles kunt blootstellen. Overigens is het aan de ouders om te beslissen hoe ze hun kinderen opvoedden. Als jij ze wilt volpompen met charismatische (censuur) dan is dat jou zaak. Maar goed het is dus niet aan jou om andermans kinderen te verpesten.

Quote:
Mijn zoontje is nu 4 toen hij drie jaar was sprak hij al over engelen die hij zag. Als ik ziek ben of mijn vrouw of opa of oma is ziek wie dan ook, dan komt hij bij je en dan legt hij je de handen op en dan gaat hij voor je bidden.

O ja nog iets

Tja en ik geloofde ook in sinterklaas, had monsters ondermijn bed en mijn broers haden me zelfs wijsgemaakt dat de horizon een tweede zon was die je niet kon zien als je kind was. Kinderen kun je alles wijsmaken. Dat hij denkt dat hij het kan wil niet zeggen dat het echt is.

Quote:
Deuteronomium 6

4 Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige! (6:4) de HEER, onze God, de HEER is de enige – Ook mogelijk is de vertaling: ‘de HEER, onze God, de HEER is één’, of: ‘de HEER is onze God, de HEER alleen’.

5 Heb daarom de HEER lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. 6 Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten. 7 Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat. 8 Draag ze als een teken om uw arm en als een band op uw voorhoofd. 9 Schrijf ze op de deurposten van uw huis en op de poorten van de stad.

Bijbelteksten zijn niet zo mijn ding

Quote:
Efeziërs 6

Kinderen, wees gehoorzaam aan je ouders uit ontzag voor de Heer, want zo hoort het. 2 ‘Toon eerbied voor uw vader en moeder,’ dat is het eerste gebod waaraan een belofte verbonden is

Behalve deze dan. Als je je ouders eert leef je langer. Nou dat klopt wel ja want volgens de bijbel dienden opstandige jongeren gedood te worden.

Quote:
Trouwens zo ziek vindt ik het niet hoor om kinderen dicht bij Jezus te brengen en ze te leren wat goed en fout is...ach ja laat die kids maar lekker weg zakken in deze wereld dat is toch wat je bedoeld?

Ja tuurlijk: moraal is een evangelische uitvinding. Een atheist als ik zit er niet mee als zijn kind naar de klote gaat. Want voor moraal heb je de Heilige Geest nodig

Quote:
Wij hebben als kerk en ouders de verandwoording om een kind te leren wat goed en slecht is en dat kan je allemaal uit het evangelie halen. Dus??

Ja dat bedoel ik dus

Quote:
De Heer zegt zelf "Laat die kleintjes tot mij komen" Nou laten we ze dan tot Hem brengen!

En o Ja....

Die kleintjes van 4 en 5 ect weten maar wat goed wat fout is hoor.

Het zijn geen achtelijke (........) hoor!!

Kinderen zijn niet dom!!!

Kinderen zijn niet dom. In zekere zin zijn ze zelfs superintelligent. Maar ook niet toerekeningsvatbbaar en absoluut niet in staat tot logica. En je kunt ze dus alles wijsmaken.

Quote:
Ik heb twee prachtige kids en ze zijn beide vol van de Heer. Ze dansen en doen actief mee in de kerk en ze zijn er zich bewust van wat goed en slecht is.

Nee kinderen zijn zich daar dus niet van bewust tot ze ouder zijn. Een jaar of 12 kan een kind vaak pas een goed moreel oordeel geven.

Quote:
En nog wat, kinderen verlangen naar bovennatuurlijke zaken, zie naar winxs, zie naar Harry potter, zie naar al deze heksen en geesten filmpjes het neemt toe het is

en wordt een rage onder de kids.

Nee kinderen vinden alles wat nieuw is interessant. Zo zal een ongelovig opgevoed kind niet perse naar bovennatuurlijke zaken talen. En je doet gewoon wat uitspraken die je in je paranoide groepske gehoord hebt. Waarschijnlijk vind je harry potter ook van de duivel. Waarlijk een middeleeuwse bijgelovigheid. Wanneer beginnen jullie weer in weerwolven te geloven?

Quote:
Dus ik vindt het ook niet raar dat God Zijn geest uitstort op kinderen en dat op die manier kinderen tot zonden besef komen. Ik noem dat genade van God!!

Nee hersenspoeling wordt uitgestort over kinderen. Het heeft allemaal niet zoveel te maken met god als je een kleuter leert dat het een slecht mens is. Ik noem dat gewoon kindermishandeling

[...]

Quote:
(trouwens als het moet doe ik het wel in jou buurt, ik deins nergens voor terug)

Bij je eigen kinderen? Prima (nu ja ik betreur het dat wel) Van andermans kinderen heb je af te blijven. Als jij je charismatische gebeuzel aan mijn hypothetische kinderen zou opdringen zou dat heel vervelende consequenties voor je hebben.


Samengevoegd:

Quote:
Hangt er vanaf hoe je in elkaar zit, dit hoeft geen aangeleerd gedrag te zijn, het kan ook karakter zijn: de een verloochent zijn eigen lieve moeder zonder problemen, terwijl de ander nog zou sterven voor zoiets stompzinnigs als een voetbalclub. Zoals ik al zei: het gaat er niet om wat je verloochent, maar dát je verloochent. Als jij daarmee geen problemen hebt, dan zit je anders in elkaar dan ik.

Een goed verpakte ad hominum. Ik mag dat wel. Er zijn verhalen bekent van christenen die hun kinderen opofferden om hun god niet te verloochenen. Jij zal dat misschien helden vinden maar ik vind het zieke, egoistische wangedrochten van mensen. Maar dat is niet het punt.

Als je een kind leert dat zijn geloof meer waard is dan zijn leven dan kweek je dus kinderen die geloof meer waard vinden dan wiens leven dan ook. En dat worden dan weer volwassenen die vliegtuigen gebouwen invliegen ed.

De blonde trol die jesuscamp leidde zei ook dat ze dat zo bewonderde in moslims en dat ook bij die kinderen wilde bereiken. Die overtuiging in geloof dus.. Normaal ben ik tegen de doodstraf maar als zij door ongelukkig toeval 25 keer tegen een mes zou aanlopen met dodelijke afloop zou de wereld een betere plek zijn.


Samengevoegd:

Quote:

Overigens zou ik zelf in dezelfde situatie (dat is al in het volledig hypothetische geval dat ik überhaupt de moed zou hebben om onderduikers in huis te nemen) wel liegen.

Ondanks de grappige anekdote was het punt: liegen is lang niet altijd slecht. En niet alleen in dat soort gevallen maar ook in kleinere dingen. Als je liegt om iemand niet te kwetsen is dat echt niet zondig.


Samengevoegd:

Quote:

wel is op Great Awakening gegoogled, die speelde zich af rond 1750..............De eerste sporen van de evangelische beweging stammen uit de 16e en 17e eeuw en waarschijnlijk nog wel verder....Volwassendopers bestaan al een tijdje hoor

Ja in Amerika. Evangelisme kwam hier pas vorige eeuw op. Deels door zwarte immigranten, deels door het flower power gedoe. de 18e eeuwse nederlandse kleuters zijn er later bijverzonnen.

Volwassendoop bestond inderdaad al veel langer maar dat maakt iemand niet tot charismatisch evangelisch. Wat ik btw een bijzonder eng clubje vind. Dat gebazel over demonen als harry potter en zo doet zo middeleeuws aan. Als er dan ooit een deel van de christenen heel verrassende dingen gaat doen zijn zij het gok ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben ik het niet mee eens en de feiten staan aan mijn kant: van alle mensen die hun eigen leven ondergeschikt maken aan God, die dus God ("hun geloof") meer waard maken dan hun leven, is er maar een héél klein deel dat denkt "kom, ik ga eens op die twee hele hoge torens mikken met mijn vliegtuig". De stap van "ik wil zelf sterven voor mijn overtuiging" naar "anderen moeten ook sterven voor mijn overtuiging" is voor mij tamelijk groot - voor sommige anderen, zoals Stalin, Osama, Hitler, Bush, noem ze maar op, is die stap kleiner. Maar dat lijken me eerder uitzonderingen die de regel bevestigen.

Over veel dingen zijn we het wel eens denk ik. Ik denk dat er idd dingen zijn die het waard om je als volwassene voor op te offeren. Vrijheid om te denken/geloven wat je wilt bijvoorbeeld. persoonlijk hou ik kinderen daar wel liever buiten.

Ik denk wel dat er meer mensen zijn die hun overtuiging aan anderen willen opdringen dan je zo op het eerste gezicht ziet. De meesten hebben het lef gewoon niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid