Spring naar bijdragen

'verantwoord' shoppen


Aanbevolen berichten

Ik weet dat er al eens een topic geweest is over het budget dat je uitgeeft aan kledij en schoenen enzo en het belang dat je hecht aan merken, maar er is eigenlijk niet echt gepraat over waar die kleren vandaan moeten/mogen komen. Letten jullie ook op de achtergrond van jullie kledij, bijvoorbeeld: wordt deze kledij gefabriceerd door eerlijk betaalde arbeiders, volwassenen die in goede hygiënische omstandigheden kunnen werken enzovoort? is de productie van deze kleding schadelijk voor het milieu? komt deze kleding van een groot bedrijf dat kleinere, lokale bedrijven wegconcurreert? enzovoort.

Vinden jullie het überhaupt belangrijk om bij zulke dingen stil te staan, of vinden jullie dat overdreven? En als je hier echt aan wilt werken, hoe doe je dat dan concreet?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier zelf niet echt mee bezig ben, maar misschien zou ik dat zelf wel meer moeten doen, uiteindelijk zijn die kleren luxeproducten voor mij en is het wel best erg als je door het kopen van die kledij eigenlijk anderen schaadt. Wat ik zelf wel doe is veel tweedehands kopen, het is niet alleen goed voor de portefeuille en leuk om te doen, maar je zorgt er ook voor dat er nog iets zinvols gebeurt met hetgene wat anderen weggooien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is heel belangrijk om daarbij stil te staan, dat is mijn mening. We zouden stil moeten blijven staan bij alles wat we doen in ons leven. Zelf ben ik daar daar ook mee bezig.

tweedehands kopen doe ik ook meestal smile.gif Bvb nu mijn moeders verjaardagcadeau.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vooral tweedehands ben beginnen kopen omdat het weinig kost en omdat je er vaak geweldige kleren vindt, het feit dat het ook nog eens goed is om de, hoe werd het hier ook weer genoemd, hap-slik-wegmentaliteit een beetje tegen te gaan was eerder iets mooi meegenomen. De laatste tijd probeer ik daar wel wat bewuster mee bezig te zijn.


Samengevoegd:

Quote:

Momenteel koop ik Indian Rose en Gstar broeken, kleding Ichi, VM en Only enzo. Ik weet niet, is dat kindvriendelijk enzo?

Goh, geen idee, zoals ik zelf al zei ben ik daar eigenlijk zelf niet echt mee bezig. Dat is ook één van de redenen dat ik dit topic opende, ik wil wel eens weten hoe je nu eigenlijk concreet let op zo'n dingen, ik vind het best moeilijk om wanneer je leuke kleren ziet te weten of het 'juist' is om ze te kopen of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de praktijk nooit op gelet, in tegendeel zelfs. Ik koop/kocht zowat alles bij H&M en als er dan één bedrijf bekend staat om kinderarbeid ... Toevallig deze week besloten om daarmee te kappen. Ik koop toch al bijna geen nieuwe kleding, dat scheelt al. Maar dat ga ik nu dus combineren met: áls ik iets koop, dan van een fatsoenlijke leverancier zonder kinderarbeid. Waar, dat zoek ik tegen die tijd wel uit. Ik kan de winter nog wel doorkomen met wat ik nu heb smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mja, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vooral tweedehands ben beginnen kopen omdat het weinig kost en omdat je er vaak geweldige kleren vindt, het feit dat het ook nog eens goed is om de, hoe werd het hier ook weer genoemd, hap-slik-wegmentaliteit een beetje tegen te gaan was eerder iets mooi meegenomen. De laatste tijd probeer ik daar wel wat bewuster mee bezig te zijn.


Samengevoegd:

[...]

Goh, geen idee, zoals ik zelf al zei ben ik daar eigenlijk zelf niet echt mee bezig. Dat is ook één van de redenen dat ik dit topic opende, ik wil wel eens weten hoe je nu eigenlijk concreet let op zo'n dingen, ik vind het best moeilijk om wanneer je leuke kleren ziet te weten of het 'juist' is om ze te kopen of niet.

Gewoon zoeken op internet: eco friendly kledij, eco friendly material, natuurvriendelijke (zelf in te vullen).

Of op fora aan mensen vragen enzo.

bvb dit:

There is a cool new product that is great for our environment. Eartshell plates are 100% biodegradable alternatives to styrofoam and paper plates. Earthshell plates are mainly made of limestone, corn, and potato starch.

etc.. hun website is alleen offline nu link


Samengevoegd:

Quote:

In de praktijk nooit op gelet, in tegendeel zelfs. Ik koop/kocht zowat alles bij H&M en als er dan één bedrijf bekend staat om kinderarbeid ... Toevallig deze week besloten om daarmee te kappen. Ik koop toch al bijna geen nieuwe kleding, dat scheelt al. Maar dat ga ik nu dus combineren met: áls ik iets koop, dan van een fatsoenlijke leverancier zonder kinderarbeid. Waar, dat zoek ik tegen die tijd wel uit. Ik kan de winter nog wel doorkomen met wat ik nu heb
smile.gif

Gebruikt H&m Kinderarbeid? :S Dat is echt sick, waarom doen ze dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja ok, dat je specifieke producten kan vinden dacht ik wel, maar ik bedoel, wat als je nu gewoon zoals ik zo vaak doe door 't stad loopt en je wandelt hier en daar een winkel binnen en je ziet iets leuks. Hoe weet je dan eigenlijk dat zoiets op een eerlijke, correcte manier gemaakt en verhandeld is? Ze hangen er vast geen bordjes boven met 'wij gebruiken 14jarige ongeschoolde Indiërtjes voor uw nieuwe jeans'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik merk wel dat ik de laatste tijd wat meer op het budget let en daardoor wat vaker dingen bij de H&M haal.. en daardoor ook vaker 'taiwan', 'indonesia' of 'china' in het label zie staan.. maargoed, ik koop op dit moment gewoon die kleding.. ben ook maar een student.. sorry..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik merk wel dat ik de laatste tijd wat meer op het budget let en daardoor wat vaker dingen bij de H&M haal.. en daardoor ook vaker 'taiwan', 'indonesia' of 'china' in het label zie staan.. maargoed, ik koop op dit moment gewoon die kleding.. ben ook maar een student.. sorry..

Tweedehands kopen. Goed wasmiddel kopen (zodat je langer met je huidige kleren doet). Niet steeds met de laatste mode meedoen. Dat werkt allemaal om niet zo vaak nieuwe kleding te hoeven kopen, en dan kun je - als je toch nieuw wilt kopen - wel wat meer per keer uitgeven, toch? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zocht even op google: mensvriendelijke kledij.

Toen kwam ik dit tegen:

Sjamma is een textielwerkplaats met winkel (Citroenstraat 30, 9000 Gent) waar milieu- en mensvriendelijke stoffen en kledij uit Zuiderse landen gemaakt

link

Ik zal de vraag van "hoe weet ik welke kledij mensvriendelijk/ecovriendelijk is" even stellen op andere fora ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik koop ook best veel kleren bij de H&M eigenlijk
nosmile.gif

Nooit over nagedacht hoe het gefabriceerd wordt eigenlijk
bloos.gif

Maar volgens mij valt het allemaal nog wel mee
engel.gif

Wellicht dat ze nu - onder grote druk van de consument - wat aan kinderarbeid gaan doen. Ik heb er echter weinig vertrouwen in, aangezien hun prijzen echt waanzinnig laag zijn - dat moet ergens vandaan komen. Misschien is het zo hoor, dat ze structureel kinderarbeid uitbannen (kan ook dat het niet-structureel is, meer voor de politieke correctheid). Maar op de arbeidsomstandigheden en lonen van de (volwassen) werknemers, de kwaliteit en de milieueisen moet dan alsnog beknibbeld worden, kunnen ze ooit deze prijzen aanhouden. Aan de vruchten herkent men de boom (niet dat dan gelijk alles wat duur is, goed is - maar andersom kun je wel zo redeneren, als het tenminste niet tweedehands is en daarom zo goedkoop).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vertrouwen in de mensheid is soms toch wel nog iets te groot. Nu had ik gedacht dat zoiets in Belgie echt niet meer zou kunnen... kledij gemaakt door kinderarbeid of onderbetaalde mensen. Best naief eigenlijk. Maar ik begrijp niet hoe ze zoiets kunnen toelaten, als ze zich er bewust van zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik koop vaak bij de WE en bij Jeans centre. En voor de rest waar ik wat leuks voor een leuke prijs tegenkom.

Overigens ben ik niet tegen kinderarbeid. Weliswaar kan de manier waarop in vele gevallen veel kind vriendelijker, daar zouden bedrijven op moeten controleren.

Maar wie zijn wij om ons ideaal van kinderen die naar school gaan tot hun 16e en in principe niet hoeven te werken op te dringen aan de rest van de wereld. Het ideaalbeeld wat wij hebben is hier ook nog maar relatief kort van kracht.

Als wij nu met zijn allen kinderarbeid tegen zouden gaan door middel van een boycot dan zou dat betekenen dat vele gezinnen omkomen van de honger. De kinderen brengen immers ook een loon in het laatje die gebruikt moet worden om het hoofd boven water te houden (net zoals hier in het verleden).

Hoe zouden wij het vinden als de meerderheid van de wereldbevolking ons hun manier van leven op zouden dringen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik koop vaak bij de WE en bij Jeans centre. En voor de rest waar ik wat leuks voor een leuke prijs tegenkom.

Overigens ben ik niet tegen kinderarbeid. Weliswaar kan de manier waarop in vele gevallen veel kind vriendelijker, daar zouden bedrijven op moeten controleren.

Maar wie zijn wij om ons ideaal van kinderen die naar school gaan tot hun 16e en in principe niet hoeven te werken op te dringen aan de rest van de wereld. Het ideaalbeeld wat wij hebben is hier ook nog maar relatief kort van kracht.

Als wij nu met zijn allen kinderarbeid tegen zouden gaan door middel van een boycot dan zou dat betekenen dat vele gezinnen omkomen van de honger. De kinderen brengen immers ook een loon in het laatje die gebruikt moet worden om het hoofd boven water te houden (net zoals hier in het verleden).

Hoe zouden wij het vinden als de meerderheid van de wereldbevolking ons hun manier van leven op zouden dringen?

Ik ben er niet tegen als een kind een krantje rondbrengt ofzo. Maar onderwijs is toch wel een basisrecht en dat ontneem je kinderen als je ze fulltime (en vaak nog veel langer dan 'ons' fulltime) in een fabriek zet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben er niet tegen als een kind een krantje rondbrengt ofzo. Maar onderwijs is toch wel een basisrecht en dat ontneem je kinderen als je ze fulltime (en vaak nog veel langer dan 'ons' fulltime) in een fabriek zet.

Kinderarbeid op de juiste manier kan een vorm van onderwijs zijn. Denk aan de molenaars leerling die opgeleid wordt van kinds af aan door zijn vader, oude ambachten enz enz. Nou gaat dat natuurlijk niet meer op in fabrieken.

Verandering is zeker wenselijk volgens onze maatstaven. Maar zoals met alle constructieve verandering gebeurt dat langzaam en van binnen uit (met wellicht wat zetjes in de goede richting van buiten).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kinderarbeid op de juiste manier kan een vorm van onderwijs zijn. Denk aan de molenaars leerling die opgeleid wordt van kinds af aan door zijn vader, oude ambachten enz enz. Nou gaat dat natuurlijk niet meer op in fabrieken.

Verandering is zeker wenselijk volgens onze maatstaven.

Over idealen gesproken ... smile.gif Een molenaarszoon is een erg romantisch beeld - de werkelijkheid in de derde wereld komt vaker in de buurt van jochies van 5 jaar die de ganse dag stenen verslepen of oude batterijen uit elkaar pulken.

Quote:
Maar zoals met alle constructieve verandering gebeurt dat langzaam en van binnen uit (met wellicht wat zetjes in de goede richting van buiten).

Da's waar, maar dat werkt niet door een fundamenteel recht (onderwijs) in feite te ontkennen door kinderarbeid goed te praten, terwijl je wéét dat de meeste kinderarbeid niet dat ideaalbeeld van een zoon die het vak van zijn vader leert, is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Over idealen gesproken ...
smile.gif
Een molenaarszoon is een erg romantisch beeld - de werkelijkheid in de derde wereld komt vaker in de buurt van jochies van 5 jaar die de ganse dag stenen verslepen of oude batterijen uit elkaar pulken.

Dat zijn idd de horror beelden die wij te zien krijgen. De jongen die meehelpt in de zaak van zijn vader die schoenen maakt, het meisje wat fruit inpakt op een marktkraam of de jongens die in de stad schoenen poetsen is idd niet zo interessant om te belichten.

Quote:

[...]

Da's waar, maar dat werkt niet door een fundamenteel recht (onderwijs) in feite te ontkennen door kinderarbeid goed te praten, terwijl je wéét dat de meeste kinderarbeid niet dat ideaalbeeld van een zoon die het vak van zijn vader leert, is.

Ik praat niets goed. De kijk op kinderarbeid door ons o zo verhevene westerlingen is te zwart gekleurd. ik probeer slechts de andere kant van de medaille te belichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Da's waar, maar dat werkt niet door een fundamenteel recht (onderwijs) in feite te ontkennen door kinderarbeid goed te praten, terwijl je wéét dat de meeste kinderarbeid niet dat ideaalbeeld van een zoon die het vak van zijn vader leert, is.

Een goed punt als het aanbod van onderwijs aldaar kon voorzien in de vraag ernaar.. wanneer alle arbeid verdwijnt uit die lage-lonen landen.. wat dan? Is er dan plosteling wel onderwijs?

Het is een combi-regeling..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat zijn idd de horror beelden die wij te zien krijgen. De jongen die meehelpt in de zaak van zijn vader die schoenen maakt, het meisje wat fruit inpakt op een marktkraam of de jongens die in de stad schoenen poetsen is idd niet zo interessant om te belichten.

Schoenenpoetsertjes zie je ook nogal vaak op TV hoor, vandaag nog met het staatsbezoek van de koningin aan India.

En 'horrorverhalen' ... Als je gewoon logisch nadenkt, besef je dat al die dingen met 'made in China' enz. echt niet van zuivere arbeidsomstandigheden afkomstig kunnen zijn. Zijn het kinderen, of alleen volwassenen ... Joost mag het weten. Maar zelfs al zijn het alleen volwassenen, dan nog zijn er veel misstanden. Waren die er niet, dan waren automatisch de prijzen hier hoger. Vergelijkbaar met bioindustrievlees - je kunt niet kipfilet voor 3 euro/kg kopen, van kippen die een fatsoenlijk leven hebben gehad en op fatsoenlijke wijze geslacht zijn. Simpelweg omdat dat te duur is voor zo'n prijs.

Als iemand je op straat een fiets aanbied voor 2 tientjes, weet je meteen dat het geen zuivere koffie is, en je bent strafbaar als je die fiets toch koopt. Wat is er zo anders aan spotgoedkope kleding of vlees?

Quote:

Ik praat niets goed. De kijk op kinderarbeid door ons o zo verhevene westerlingen is te zwart gekleurd. ik probeer slechts de andere kant van de medaille te belichten.

'Ons westerlinge' sijn nie verheve nie knipoog_dicht.gif maar ze doen zich inderdaad af en toe zo wél voor. Paus Pius XII (dus niet pius, maar degene naar wie hij zich genoemd heeft knipoog_dicht.gif) zei in 1955 in een toespraak tot de FAO, dat het een moeilijke zaak is om de minder welvarende volkeren ertoe te brengen om van hun kant hun natuurlijke rijkdom beter te exploiteren. Het allermoeilijkst is waarschijnlijk wel het scheppen van zulke sociale voorwaarden, dat de werkende klasse zelf de geboden hulp gaat waarderen, en mede zich inspant om de aangeboorde hulpbronnen zo doeltreffend mogelijk te exploiteren. Het is nutteloos ergens experts heen te zenden om nieuwe werkmethodes te onderwijzen en machines in te voeren, als door het levenspeil en het levensmilieu van de bevolking van dit alles geen verstandig en verantwoordelijk gebruik kan worden gemaakt.

(geciteerd uit Geboortebeperking van S. de Lestapis)

Ik denk dat dit eveneens geldt voor het creëren van omstandigheden die kinderarbeid tegengaan. De paradox is, dat ingrijpen van buitenaf niet (afdoende) werkt, maar dat je wél het probleem onder ogen moet (blijven) zien als buitenstaander - en ernaar streven om er op een opbouwender manier dan met het opgeheven vingertje wat aan te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid