Spring naar bijdragen

Wat ik wil = wat God wil


Aanbevolen berichten

Vorige week heb ik een lezing gehoord en wat daarin o.a. naar voren kwam was dit:

In Amerika is er een onderzoek gedaan onder christelijke tieners, naar hun gedachten over God. De uitslag was, dat veel tieners er van overtuigd zijn dat God wil dat je gelukkig wordt; dus als jij ergens gelukkig van wordt dan is dat goed, dan wil God dat.

Herkennen jullie deze manier van denken om je heen?

Klopt het? Waarom wel, waarom niet?

(ondersteuning met Bijbelteksten is gewenst knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja weet je, veel mag, maar niet alles is nuttig.

Het leven draait om God en niet om ons kleine mensjes.

God weet wat het beste voor ons is. We bidden, laat uw wil geschieden. Als we Hem vragen, Vader wat wilt u mij geven, daar waar ik gelukkig van wordt.... dan Zal Hij antwoorden. Ik wordt gelukkig van Zijn liefde en wil niks anders dan een diepe intimiteit met Hem. Anderen willen playstation spelletjes en seks omdat ze denken dat dat hen gelukkig maakt. We zijn allemaal op zoek naar geluk. Er is echter maar 1 die dat kan geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klinkt onzetten hedonistisch.

Kijk, ze zullen best een punt hebben. God heeft het beste met ons voor en wil dat we gelukkig zijn. Alleen heb ik zo het vermoeden dat deze Amerikaanse tieners dat geluk vooral op de korte termijn zoeken. Nu geluk, nu plezier, genot, geld, enzovoort.

Terwijl je voor puur geluk toch lang niet altijd over een makkelijk pad hoeft te gaan. Sterker nog, vaak niet zelfs.

Dus ja, ik denk dat die Amerikaanse tieners best gelijk hebben, maar het wat anders bedoelen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is eigenlijk de kern van dit topic. Ik hoor het zo vaak 'God wil dat je gelukkig wordt' maar hoe komt men daarbij?

God ziet toch graag dat Zijn kinderen zalig worden? Zalig = gelukkig. widegrin.gif Het grote probleem zit 'm in de definitie van 'gelukkig'. Als je Biblia even doorzoekt op het woord 'gelukkig' dan zie je steeds bijna een omkering van waarden. Gelukkig is hij(zij) die... en dan volgt er iets wat op het eerste gezicht niet zo fijn lijkt. Toch worden we daar uiteindelijk gelukkig van. Niet alleen in het Hiernamaals, maar ook al in het heden, besef ik me steeds meer. Een beetje het verhaal met de kroket uit de muur i.p.v. de warme maaltijd he? Je noemt het allebei voedsel. Zo ook met het woord geluk. Je noemt het allebei zo, maar echt geluk is ook een kwestie van zaaien en oogsten. Op een gegeven moment, als je het in de Heere blijft zoeken, dan krijg je langzaam maar zeker ook een afkeer van zaken die je eerst 'gelukkig' dachten te maken. Dat alleen al geeft aan dat geluk óf puur subjectief is, óf toch iets is wat buiten jezelf ligt en aan een absolute standaard voldoet, maar waar je aan moet wennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De titel van dit topic kun je ook interpreteren als "Wat God wil, dat wil ik". Dan klopt het en is het niet oppervlakkig. Op die manier kun je ook het leed accepteren in deze wereld, omdat je weet dat God alles gebruikt ten goede. Wij weten niet wat er vaak achter iets schuil gaat en wat de gevolgen zijn van dingen, God weet het wel.

Iets willen omdat je denkt dat je daardoor gelukkig wordt en denken dat God het daarom ook wil, is trouwens niet per se fout. God wil volgens mij dat wij ons ontplooien in de lijn van de gaven die Hij ons heeft gegeven. Een mens wordt daar gelukkig van. Als je daarin beperkt wordt, wordt je ongelukkig en blijven je talenten ongebruikt. Iets waar God volgens mij ook niet blij van wordt.

Aan de andere kant is het natuurlijk niet zo dat als je je ergens goed bij voelt (op dat moment), dat God het dan per se wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God ziet toch graag dat Zijn kinderen zalig worden? Zalig = gelukkig.
widegrin.gif
Het grote probleem zit 'm in de definitie van 'gelukkig'. Als je
even doorzoekt op het woord 'gelukkig' dan zie je steeds bijna een omkering van waarden. Gelukkig is hij(zij) die... en dan volgt er iets wat op het eerste gezicht niet zo fijn lijkt. Toch worden we daar uiteindelijk gelukkig van. Niet alleen in het Hiernamaals, maar ook al in het heden, besef ik me steeds meer. Een beetje het verhaal met de kroket uit de muur i.p.v. de warme maaltijd he? Je noemt het allebei voedsel. Zo ook met het woord geluk. Je noemt het allebei zo, maar echt geluk is ook een kwestie van zaaien en oogsten. Op een gegeven moment, als je het in de Heere blijft zoeken, dan krijg je langzaam maar zeker ook een afkeer van zaken die je eerst 'gelukkig' dachten te maken. Dat alleen al geeft aan dat geluk óf puur subjectief is, óf toch iets is wat buiten jezelf ligt en aan een absolute standaard voldoet, maar waar je aan moet wennen.

Dat bedoelde ik ook inderdaad, maar jij bent beter in omschrijven flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God is de Vader, en welke vader wil nou dat zijn kind ongelukkig wordt?

O, zat vaders interreseerd het geen moer......zwak voorbeeld dus

Quote:
playstation spelletjes

Ja, dat is inderdaad een gruwelijke zonde...dan ga je direct naar de hel, in ieder geval naar het vagevuur

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zou mooi zijn. 'Alles wat ik wil, is wat God wil.' Ha, was het leven maar zo mooi!

Ik denk dat God inderdaad wil dat ik gelukkig ben, maar Hij weet het beste hoe ik dat kan zijn, op de beste manier zoals het voor mij bedoeld is. Ik kan niet zomaar doen wat ik wil onder het motto: Zolang ik maar gelukkig ben. Zelfs al ik geen christen zou zijn ging dat niet op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Herkennen jullie deze manier van denken om je heen?

Klopt het? Waarom wel, waarom niet?

Ik denk idd dat God wilt dat wij gelukkig zijn, omdat God het goede met ons voor heeft en van ons houdt.

Probleem is alleen dat dit niet altijd met ons beeld van waarmee je gelukkig kunt worden overeenkomt en dat je je ook niet altijd gelukkig zult voelen en wel eens door een dal gaat. Want zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En geluk gaat wel wat verder dan wat oppervlakkig tijdelijk feel good, zeker als je ons tijdelijke bestaan neemt in verhouding met de eeuwigheid.

Maar ik geloof niet dat God de boze boeman is en wilt dat wij ons zo ellendig mogelijk voelen zolang we hier op aarde zijn.

Anderzijds is 'Wat ik wil = wat God wil' maar al te vaak niet waar. Hoewel het natuurlijk een prachtig streven is, als je wilt wat God wilt. Maar dan zul jij je aan moeten passen, niet God aanpassen aan jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Amerika is er een onderzoek gedaan onder christelijke tieners, naar hun gedachten over God. De uitslag was, dat veel tieners er van overtuigd zijn dat God wil dat je gelukkig wordt; dus als jij ergens gelukkig van wordt dan is dat goed, dan wil God dat.

Even HJ voor zijn: ik vraag me af of die tieners vinden dat dit principe ook geldt voor homo's die gelukkig worden van trouwen met hun partner van hetzelfde geslacht. knipoog_dicht.gif

Nee, ik redeneer anders. Niet mijn geluk doet ertoe, dat is m.i. ondergeschikt aan Gods wil - whatever that may be. Nu wil het geval, aangezien God goed is, dat er meestal geen strijd is tussen die twee, tenminste, dat vermoed ik. Maar bovengenoemd voorbeeldje geeft natuurlijk wel aan dat er dilemma's kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap niet dat dit voor sommige van jullie een vraag is, natuurlijk wil God dat je gelukkig bent, why the hell not?

Hij heeft toch het beste met je voor, ik kan me niet voorstellen dat hij wilt dat iemand van ons ongelukkig is.

Ik kan me nou juist niet voorstellen dat God alles zal tolereren zodat wij ons maar gelukkig voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God wil inderdaad dat wij gelukkig worden. smile.gif

En daarom doet Hij ook heel erg zijn best om ons aan het verstand te brengen wat hetgeen is waar wij werkelijk gelukkig van zullen worden. Het punt is namelijk dat de meeste mensen niet doorhebben wat werkelijk gelukkig zijn is. God wil ons gelukkig maken op Zijn voorwaarden en niet op die van ons. Dat wil zeggen, het is wel God die ons veranderen wil naar Zijn beeld, zodat onze wil met die van Hem overeen zal komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God wil inderdaad dat wij gelukkig worden.
smile.gif

En daarom doet Hij ook heel erg zijn best om ons aan het verstand te brengen wat hetgeen is waar wij werkelijk gelukkig van zullen worden. Het punt is namelijk dat de meeste mensen niet doorhebben wat werkelijk gelukkig zijn is. God wil ons gelukkig maken op Zijn voorwaarden en niet op die van ons. Dat wil zeggen, het is wel God die ons veranderen wil naar Zijn beeld, zodat onze wil met die van Hem overeen zal komen.

Zoiets bedoelde ik dus. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch vind ik dat moeilijk, hoewel ik persoonlijk achter wat Timon zegt sta, om te suggereren dat niet-christelijke mensen niet "werkelijk" gelukkig zijn. Ik spreek liever alleen voor mezelf.

Ach, dan gooien we het 'anonieme Christen'-begrip van Rahner toch gezellig in de groep? Probleem opgelost. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zeg ik ook niet, hij tolereerd lang niet alles en dat weten we allemaal, want we kunnen allemaal lezen. Maar geloof jij dan niet dat God het beste met je voorheeft? Dat hij van je houd en het beste voor je wilt, en ook wilt dat je gelukkig bent?


Samengevoegd:

Aaah Pius jij met je anonieme christen. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid