Spring naar bijdragen

Engelen en Demonen


Een Engel kan net zoals een demoon (gevallen engel in mij wonen  

  1. 1. Een Engel kan net zoals een demoon (gevallen engel in mij wonen

    • Oke dat is iets om over na te denken
      15
    • echt niet
      13
    • Ja
      2
    • Verder gaat het wel goed met je?
      8


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Nogal simpel gezegd, trouwens typisch voor de godsdienst die jij aanhangt, harry potter sprookjes geloof in het kwadraat.

Iemand die dus last heeft van 'demonen' is per definitie al dan niet openlijk aan het volharden in een zonde. Het mooie is dat je nu tegen iedereen met problemen kunt zeggen, he stop met zondigen en ga harder bidden zodat God je van je 'demonen' verlost. Verlost God je niet van je 'demonen' dan zal het wel je eigen schuld zijn etc.. Kortom het ideale scenario om misbruik te maken van mensen met problemen en ze alles te doen laten geloven en ze hun restje eigenwaarde af te nemen.

Persoonlijk vind ik het een vorm van geestelijke verkrachting.

Als jij bewust blijft zondigen zet je inderdaad een deur open dat geloof ik ja. Dit is wat men in het beginstuk schrijft maar waar lees je dat mensen die last hebben van demonen per definitie aan het zondigen zijn? In de Bijbel lezen we dat Paulus ook last had van een demoon maar om dat een enorm grote zondaar te noemen gaat wel erg ver.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Dit is een stukje uit
en geeft naar mijn idee een aardige uitleg:

Demonen kunnen niet zomaar bij iemand binnenkomen, alleen als er sprake is van een bewuste volharding in zonde (zie hoofdstuk 12: ‘invalspoorten’). Een christen die bewust blijft zondigen in een deelgebied van zijn leven, zet de deur open voor inwoning van demonen. Dat deel van zijn leven is dan verbonden met boze geesten, die op grond van de zonde het recht nemen met die persoon verbonden te zijn. Paulus waarschuwt:

‘Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of u

een andere geest ontvangt, die uniet ontvangen hebt, of een ander evangelie, dat uniet hebt aangenomen, dan verdraagt udat zeer wel’ ( 2 Corinthiërs 11:4).

tja, tenzij je familie fout bezig is geweest, dan ben je gewoon de sjaak zonder dat je er wat aan kan doen. boosrood.gif. Als er zonde is, dan is het altijd jouw schuld dat je een demoon hebt.

Quote:
Door de bediening van Paulus hadden deze christenen de Heilige Geest ontvangen. Als Paulus spreekt van ‘een andere geest’ die ze niet ontvangen hebben, bedoelt hij een geest die niet heilig is, een misleidende demon dus. Wedergeboren christenen, die de Heilige Geest ontvangen hebben, kunnen misleid worden om zo een valse geest (een demon) te ontvangen. Wat opent een deur voor die demon? Het aanvaarden van ‘een ander evangelie’ die een ‘andere Jezus’ brengt.

ik mag hopen dat dit op meer teksten is gebaseerd dan allen 2Kor.11:4. Iedereen kan idd misleid worden, maar om nou meteen daar de conclusie demon aan te verbinden vind ik vergezocht.

Quote:
Bevrijding behoort deel uit te maken van een gezonde wedergeboorte. Als Filippus in Samaria het Evangelie verkondigt, worden velen bevrijd van boze geesten, genezen van verschillende ziekten en nemen zij Jezus Christus als hun redder aan. Zij worden opnieuw geboren. Net als bij een natuurlijke geboorte is het belangrijk dat de wedergeboorte op een gezonde manier plaatsvindt. Als een baby geboren wordt met een navelstreng om zijn hals gedraaid, waardoor hij in ademnood en dus in levensgevaar verkeert, moet de vroedvrouw of arts direct ingrijpen. Als dit niet goed gebeurt kan deze problematische geboorte later tot uiting komen in tal van gebreken als concentratiestoornis, hersenbeschadiging, enz.

Als iemand door wedergeboorte een kind van God is geworden, is het van groot belang te kijken of er geen ‘navelstreng’ (demonische band, zie hfdst. 14) rondom hem is en/of dat generatievloeken verbroken worden en alle daaraan verbonden demonen worden weggestuurd en bevolen om nooit meer terug te komen (Marcus 9:25). Bevrijding behoort deel uit te maken van een gezonde wedergeboorte! Dit betekent dat met de pasgelovige elke wetmatige grond (zonde) wordt opgeruimd en dat elke kamer van het levenshuis wordt schoongewassen door het bloed van de Here Jezus. Demonen zijn wettische geesten. Als de wetmatige grond waarop zij iemands leven binnen konden komen (zonde) niet opgeruimd wordt, hebben zij een ‘grondige’ reden om niet uit te gaan. Bekering is de ondergrond van elke bevrijding!

moet je echt heel je huis laten reinigen enz. enz. Ben je nu niet het werk van de Heilige Geest aan het doen? De Heilige Geest overtuigt van zonde oordeel en gerechtigheid (ik dacht joh.16:8). Laat Hem zijn werk doen. Je geeft de duivel te veel macht.

Quote:
Er zijn inderdaad christenen die menen dat een christen niet gebonden kan zijn. In hun theologie kan alleen een niet-christen gebonden zijn, en wordt hij, als hij zijn leven aan Jezus geeft, automatisch bevrijd van elke demonische belasting. Dat zou betekenen dat er geen demonen door de gelovigen worden uitgedreven, zoals Jezus ons wel heeft opgedragen.

welke christenen, welke theologie??? Lekker vaag weer....

Quote:
In de praktijk blijkt dat deze christenen geen ervaring hebben met het uitdrijven van demonen.

De bevrijdingsbediening vindt in hun praktijk gewoonweg niet plaats. Door deze theologie wordt de bevrijdingsbediening van Jezus buiten spel gezet. En wie zou daar nou echt baat bij hebben?

misschien zijn ze gewoon voorzichtiger met uitdrijven van demonen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als jij bewust blijft zondigen zet je inderdaad een deur open dat geloof ik ja. Dit is wat men in het beginstuk schrijft maar waar lees je dat mensen die last hebben van demonen per definitie aan het zondigen zijn?

Nergens maar het schijnt zo te zijn dat ieder mens per definitie zondig is? Dus dan zet iedereen de deur open voor demonen, tja, en als de deur openstaat zal er bij iedereen weleens eentje binnen komen vliegen. Gelukkig hebben we dan de gebedsgenezers die met veel blabla en handopleggingen en weet ik wat voor meer onzin je weer genezen en zichzelf onmisbaar, belangrijk maken voor de zwakkeren in de samenleving etc...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nergens maar het schijnt zo te zijn dat ieder mens per definitie zondig is? Dus dan zet iedereen de deur open voor demonen, tja, en als de deur openstaat zal er bij iedereen weleens eentje binnen komen vliegen. Gelukkig hebben we dan de gebedsgenezers die met veel blabla en handopleggingen en weet ik wat voor meer onzin je weer genezen en zichzelf onmisbaar, belangrijk maken voor de zwakkeren in de samenleving etc...

nog erger......we blijven zondaars.....oeps.....denk dat de hemel heel leeg gaat blijven dan.... hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kenmerk van demonen is dat ze het slechtste met je voor hebben. Of dat betekend dat je ze kunt "uitnodigen" kan ik niet zo 123 uit de bijbel afleiden. Wel duidelijk is dat engelen nooit bij mensen intrekken.

Uitnodigen bedoelde ik niet zozeer in de letterlijke zin (als een pact met de duivel sluiten oid.), maar ook dat je je open stelt voor bepaalde zaken, zonder dat je bewust denkt dat je je daarmee 'uitnodigt'. Hierbij denk ik aan het in trance raken om in contact met geesten te willen staan, inlaten met het occulte, en dat soort dingen. Met trance stel je jezelf open voor dingen, dat is op te wekken door hypnose, maar ook als je diep in gebed bent is een vorm van trance: link

Als je in die context je richt op God zoals dat in gebed het geval is, dan kun je dat ook door trekken naar als je je open stelt naar de vijand.

En laat er dan ook een 'trance- en bezetenheidsstoornis' bestaan (zie link)).

Is het puur psychisch? Is het bezetenheid? Kan het beiden zijn? Of sluit het één het ander niet uit, is het soms wel beiden (benadering op fysisch en metafysisch niveau)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier dus mijn beloofde reactie. Ik zal niet teveel met Bijbelteksten gaan smijten maar ik typ dit even (vooral) uit mijn eigen gevoel. Dit onderwerp is namelijk nogal tricky. Aan de ene kant staan de engelen, waar we eigenlijk weinig (actief) mee van doen zullen hebben in ons leven. Engelen zijn immers boodschappers van de Allerhoogste. We weten vanuit de Schrift weinig over hen, alleen dat er blijkbaar wat gradaties zijn, er wordt namelijk één aartsengel genoemd (ook wel archangel) namelijk Michael. Verder is het (om het misschien wat 'onheilig' uit te drukken theologisch gespeculeer in de hemel, maar wel boeiend).

Vermoedelijk is bijvoorbeeld Gabriël ook een aartsengel en was Satan ook een aartsengel. In de Bijbel komt ook de beschermengel voor (niet zo genoemd, maar dan weten we waar we het over hebben). God die Zijn engelen gebruikt om jou te beschermen, dat zul je echter (naar mijn overtuiging) niet echt snel ervaren in de fysieke werkelijkheid, echter is er meer werkelijkheid dan de (fysieke) waarneembare werkelijkheid.

Ik denk ook dat Satan en zijn duivelen op die manier het meest aan het werk zijn, door beïnvloeding op grote schaal. Op de achtergrond bekokstooft dat meesterbrein van alles om ons maar zover mogelijk van God af te houden, of nog erger, ons de illusie te geven dat het we het eigenlijk wel goed doen zonder God te kennen. Wij allemaal liggen van nature (gaat ie weer puh2.gif) in de zonde en zijn daarmee tegenstanders van God geworden, op die manier staan je aan de kant van Satan. Zoals Mark het al uitgedrukt heeft, onze 'protectie' is weg. Zonder het geloof in (en door) Jezus Christus zijn wij tot niets in staat. Daarom staat er ook zo uitdrukkelijk dat wij de geestelijke wapenuitrusting moeten aantrekken en wordt er gesproken over de geestelijke boosheden in de lucht.

IK geloof persoonlijk in meerdere soorten van Satans beïnvloeding in de wereld, er zijn mensen die leven binnen het verbond van God, daar is toch een zekere vorm van protectie (je weet wat 'goed en kwaad' is door de prediking, zult tot op zekere hoogte ook de dingen zien die verkeerd zijn) echter, zonder God in je leven te leren kennen ben je een volgeling van Satan. Daarin zijn wat gradaties, er zijn mensen die duidelijk en vol overtuiging de duivelse krachten zoeken en liefhebben. Denk bijvoorbeeld aan occultisme (of magie, als je het zo wilt noemen), satanisme en andere dingen die expliciet voor-Satan zijn. Dan zijn er nog dingen die minder expliciet voor-Satan zijn, maar wel expliciet tegen-God, er zijn dingen die niet expliciet zijn, maar voor een christen toch vallen onder de dingen die God verboden heeft.

Dan nog even heel kort over de bezetenheid. Als ik zo kijk naar de Bijbel dan valt het mij altijd op dat bezetenheid (bezeten door de duivel) eigenlijk alleen in de bewoordingen voorkomt in de tijd dat God zich manifesteerde in Jezus Christus. Satan, als de aap van God (zoals Luther dat uitgedrukt heeft) aapt dit na, door ook 'in mensen te varen'.

Een korte gedachte: is het niet opvallend dat binnen de (katholieke) theologie wel angelogie bestaat, maar er eigenlijk geen demonologie bestaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lees het artikel maar, het is er maar een beetje, lees de woorden van Albertus Magnus maar
A daemonibus docetur, de daemonibus docet, et ad daemones ducit

Er zit wel veel kaf tussen het koren. widegrin.gif Maar dit zijn sowieso een beetje de buitengrenzen van de theologie. Maar dat geldt denk ik ook voor de angelogie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Door de bijbel heen zien we dat demonen in mensen kunnen wonen, en ze bezet kunnen houden en mensnen plaagt. Demonen zijn gevallen engelen die aanhangers zijn van Satan.

je ziet ook regelmatig in het woord van God dat Jezus boze geesten uit een menesen werpt.

Omdat Demonen gevallen Engelen zijn en in mensen kunnen wonen kan het dan ook zo zijn dat Engelen van God in ons kunnen wonen?

Een vreemde stelling misschien maar een engel is toch een engel??? Dus als een Boze engel in een mens kan schuilen kan een goede engel van God dat dan toch ook?

Nuzelf denk ik van niet. Want je vindt het nergens terug in de bijbel. Dat een Engel van God in je kan wonen.

Hoe denken jullie hierover?

Het hart van de mens is bedoeld om gevuld te worden met Gods Heilige Geest. De mens moest vol zijn van God en niet van welk ander iets dan ook, dat is het uitgangspunt. Dat is het uitgangspunt dat Gods engelen zelf ook kennen. Gevolg is dus dat het menselijke hart niet bedoeld is huis te geven aan engelen. Mijns inziens kun je dan ook zeggen dat elke engel die in een hart van een mens zou huizen, per definitie een gevallen engel moet zijn. Omdat alles wat in het hart van de mens woont, per definite daar ook de plaats inneemt die God toebehoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het hart van de mens is bedoeld om gevuld te worden met Gods Heilige Geest. De mens moest vol zijn van God en niet van welk ander iets dan ook, dat is het uitgangspunt. Dat is het uitgangspunt dat Gods engelen zelf ook kennen. Gevolg is dus dat het menselijke hart niet bedoeld is huis te geven aan engelen. Mijns inziens kun je dan ook zeggen dat elke engel die in een hart van een mens zou huizen, per definitie een gevallen engel moet zijn. Omdat alles wat in het hart van de mens woont, per definite daar ook de plaats inneemt die God toebehoort.

Dus eigenlijk zeg je dat Gods engelen het wel zouden kunnen maar niet doen omdat ze weten dat Gods Geest in ons behoord te wonen?

Volgens mij kan je het bijbels ook niet onderbouwen dat een engel in ons zou kunnen huizen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, dat zou eigenlijk 'reverse logica' zijn. Omdat een gevallen engel het misschien kan, kan een engel dat ook. Een duivel is niet voor niets gevallen, hij is geen engel, hij is geen boodschapper, geen dienstknecht geen wat dan ook van God.

Volgens mij is het alleen met inlegkunde en veronderstellingen te onderbouwen, ik zie nergens in de Bijbel een engel in een persoon varen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, dat zou eigenlijk 'reverse logica' zijn. Omdat een gevallen engel het misschien kan, kan een engel dat ook. Een duivel is niet voor niets gevallen, hij is geen engel, hij is geen boodschapper, geen dienstknecht geen wat dan ook van God.

Satan, de duivel of Lucifer , wordt door christenen en moslims gezien als een gevallen (aarts-)engel, die door God uit de hemel werd geworpen toen deze tegen God in opstand kwam. Hij is de leider van rebellerende gevallen engelen die onder zijn aanvoering God verlaten hebben.

Satan is volgens traditionele christenen, joden en moslims nooit gelijkwaardig aan God en verwerpen dan ook de gedachte dat er een soort tweestrijd aan de gang is tussen een 'macht van het goede' en een tegengestelde 'macht van het kwade', die even sterk zijn. God heeft het laatste woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er stond me iets bij over geknipte en geplakte teksten zonder bronvermelding:

Bron voor de tekst van Nehemia:

Excuus Thorgrem, je hebt helemaal gelijk daar heb ik het inderdaad vandaag ik had de bron vermelding moeten weer geven.

Niet te min sta ik wel achter deze uitleg. Dat jij er niet zo goed tegen kan dat ik mijn overtuiging van een site af haal dat is aan jou.

Ik zal in het gevolg een bron vermeding geven als ik het ergens vandaag haal (misschien voel je je daar wat prettiger bij)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is niet dat je teksten van Wiki leent beste Nehemia, dat doe ik zelf ook geregeld. Het probleem is ook niet dat ik het niet eens zou zijn met dat stukje tekst. Het probleem is dat we hier afspraken hebben over het knippen en plakken van het werk van een ander. Die afspraak houd in dat we er een bronvermelding bij zetten.

Blijkbaar wist je het nog niet, en dus heb ik voor jou even de bronvermelding erbij gehaald (wat voor geïnteresseerde mensen behulpzaam kan zijn zodat ze nog meer informatie kunnen vinden). Nu weet je het wel en kan je het dus zelf doen de volgende keer. smile.gif En daar zou ik, en geheel Credible zich idd prettiger bij voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het probleem is niet dat je teksten van Wiki leent beste Nehemia, dat doe ik zelf ook geregeld. Het probleem is ook niet dat ik het niet eens zou zijn met dat stukje tekst. Het probleem is dat we hier afspraken hebben over het knippen en plakken van het werk van een ander. Die afspraak houd in dat we er een bronvermelding bij zetten.

Blijkbaar wist je het nog niet, en dus heb ik voor jou even de bronvermelding erbij gehaald (wat voor geïnteresseerde mensen behulpzaam kan zijn zodat ze nog meer informatie kunnen vinden). Nu weet je het wel en kan je het dus zelf doen de volgende keer.
smile.gif
En daar zou ik, en geheel Credible zich idd prettiger bij voelen.

Thanx Thorgrem

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Salam,

Quote:
Satan, de duivel of Lucifer , wordt door christenen
en moslims
gezien als een gevallen (aarts-)engel, die door God uit de hemel werd geworpen toen deze tegen God in opstand kwam. Hij is de leider van rebellerende gevallen engelen die onder zijn aanvoering God verlaten hebben.

Nehemia, even ter correctie:

De duivel wordt in de islam niet gezien als een gevallen (aarts-)engel, omdat engelen geen vrije wil hebben.

De duivel behoort tot de categorie djinn's en deze is zeer te onderscheiden met de engelen.

In de islam kennen wij ook exorcisme op de islamitische manier

en hoe wij ons kunnen beschermen tegen zwarte magie.

De engelen komen in huizen dat rein is en geen afbeeldingen bevat van dieren en mensen.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Salam,

[...]

Nehemia, even ter correctie:

De duivel wordt in de islam niet gezien als een gevallen (aarts-)engel, omdat engelen geen vrije wil hebben.

De duivel behoort tot de categorie djinn's en deze is zeer te onderscheiden met de engelen.

In de islam kennen wij ook exorcisme op de islamitische manier

en hoe wij ons kunnen beschermen tegen zwarte magie.

De engelen komen in huizen dat rein is en geen afbeeldingen bevat van dieren en mensen.

Mvg

wil je wat meer uitleg geven over je laatste zin? Waar haal je deze dogmatische uitleg vandaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid