Spring naar bijdragen

Engelen en Demonen


Een Engel kan net zoals een demoon (gevallen engel in mij wonen  

  1. 1. Een Engel kan net zoals een demoon (gevallen engel in mij wonen

    • Oke dat is iets om over na te denken
      15
    • echt niet
      13
    • Ja
      2
    • Verder gaat het wel goed met je?
      8


Aanbevolen berichten

Ik geloof niet in de duivel, dus ik geloof ook niet dat een demon in een mens kan huizen. Mijn moeder zei vroeger als ik boos was wel vaak dat ze de duivel zag zitten. Zonder de eigenschappen van 'God' te willen beschrijven (vandaar ook de aanhalingstekens, mijn godsbeeld wijkt af van het traditionele godsbeeld), geloof ik echter wel dat 'God' ook in mensen kan huizen. Sommige mensen mensen zijn zo menslievend en zo goed dat je je niet kunt voorstellen hoe zulke prachtige, warmhartige mensen kunnen overleven in deze wrede wereld. Dan noem ik mensen als Jezus (aangenomen dat hij bestaan heeft) en Majoor Bosshardt en vast nog wel meer personen waar ik nu even niet op kan komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Ik denk dat ik het niet weet smile.gif, wat bezetenheid is.

Wat ik wel weet is dat veel mensen lijden aan MPS multiple person syndrom. Dit MPS kan veroorzaakt worden door een trauma en de wetenschap -weet- hoe je dit kunstmatig kan veroorzaken.

Het MPS kan met veel moeite genezen worden. Als de 'twee personen' één worden, (iemand kan bijvoorbeeld kind zijn maar volwassen in één) dan is het effect een harde schreef, veel emotie, en daarna een groot gelukkig gevoel.

Dat zie je ook bij de genezingen die Jezus verrichtte.

Een vrouw met MPS, kan bijvoorbeeld 'denken' dat ze een grote sterke afrikaan is. Het gekke, en onverklaarbare is dat ze ook werkelijk zo sterk is!

Dat heeft toch echts niets met demonen te maken. Als je de film van Mel Gibson 'conspirary' ziet, weet je hoe die persoonlijkheden 'wetenschappelijk' worden gecreeerd.

Toch geloof ik dat er wel 'demonen' bestaan, en die kunnen gebruik maken van dezelfde technieken als wetenschap inmiddels ook weet hoe ze mensen kunnen manipuleren (met het grootste gemak).

Volgens het NT, waren mensen soms ziek door een 'kwade geest'. De waarheid zal wel in het midden liggen. De middenoosterse gedachte was dat ziekte door boze geesten was. Gods heilige geest 'wist' natuurlijk wel hoe mensen genezen moesten worden, onafhankelijk van of het de schuld van demonen was of van lichamelijke of geestelijke aandoeningen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat ik het niet weet
smile.gif
, wat bezetenheid is.

Wat ik wel weet is dat veel mensen lijden aan MPS multiple person syndrom. Dit MPS kan veroorzaakt worden door een trauma en de wetenschap -weet- hoe je dit kunstmatig kan veroorzaken.

Het MPS kan met veel moeite genezen worden. Als de 'twee personen' één worden, (iemand kan bijvoorbeeld kind zijn maar volwassen in één) dan is het effect een harde schreef, veel emotie, en daarna een groot gelukkig gevoel.

Dat zie je ook bij de genezingen die Jezus verrichtte.

Een vrouw met MPS, kan bijvoorbeeld 'denken' dat ze een grote sterke afrikaan is. Het gekke, en onverklaarbare is dat ze ook werkelijk zo sterk is!

Dat heeft toch echts niets met demonen te maken. Als je de film van Mel Gibson 'conspirary' ziet, weet je hoe die persoonlijkheden 'wetenschappelijk' worden gecreeerd.

Toch geloof ik dat er wel 'demonen' bestaan, en die kunnen gebruik maken van dezelfde technieken als wetenschap inmiddels ook weet hoe ze mensen kunnen manipuleren (met het grootste gemak).

Volgens het NT, waren mensen soms ziek door een 'kwade geest'. De waarheid zal wel in het midden liggen. De middenoosterse gedachte was dat ziekte door boze geesten was. Gods heilige geest 'wist' natuurlijk wel hoe mensen genezen moesten worden, onafhankelijk van of het de schuld van demonen was of van lichamelijke of geestelijke aandoeningen.

Misschien moet je eens gaan uitzoeken wat er met deze kwade geest werd bedoeld!

Hoe verklaar je dan de bijbel text dat Jezus demonen uitdrijft en ze in een kudde met zwijnen stuurd??

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Rooms-Katholieke Kerk kennen wij het verschijnsel bezetenheid al sinds het begin van onze traditie, die immers gelegen is in het Evangelie. Daarom heeft ook elk bisdom een vaste exorcist, ook al komt het maar zelden voor dat het om echte bezetenheid gaat.

Wat engelen betreft: die zullen nooit proberen iemands vrijheid aan banden te leggen door hem of haar te 'bewonen.' Wel kennen wij de leerstelling dat iedereen een bewaarengele heeft die zeer nauw met die persoon verbonden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de Rooms-Katholieke Kerk kennen wij het verschijnsel bezetenheid al sinds het begin van onze traditie, die immers gelegen is in het Evangelie. Daarom heeft ook elk bisdom een vaste exorcist, ook al komt het maar zelden voor dat het om echte bezetenheid gaat.

Wat engelen betreft: die zullen nooit proberen iemands vrijheid aan banden te leggen door hem of haar te 'bewonen.' Wel kennen wij de leerstelling dat iedereen een bewaarengele heeft die zeer nauw met die persoon verbonden is.

kan je me daar meer over vertellen??

Ik ben er erg nieuwsgierig naar!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Wat engelen betreft: die zullen nooit proberen iemands vrijheid aan banden te leggen door hem of haar te 'bewonen.' Wel kennen wij de leerstelling dat iedereen een bewaarengele heeft die zeer nauw met die persoon verbonden is.

wil ik ff op reageren.

het klopt dat engelen nooit iemands vrijheid aan banden zal leggen door hem of haar te bewonen.

maar dat ieder een eigen bewaar engel heeft staat nergens beschreven in de bijbel.

wat men uit de bijbel kan halen is dat God wel aan engelen opdracht geeft om bepaalde mensen te beschermen maar er staat nergens dat iedereen zn eigen bewaarder engel heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 ding is voor mij zeker er bestaat wel degenlijk dat demonen in mensen kunnen huizen.

helaas zelf ervaren en dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

heb behoorlijke rare dingen daar van mee gemaakt.

Het valt mij wel op dat veel mense zo makkelijk een verklaring hebben en ieder op zn eigen manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doe dat niet zo'n boude bewering dat een beschermengel niet Bijbels gefundeerd zou kunnen worden. Er zijn weinig teksten voor inderdaad, maar je kunt het met Bijbelteksten onderbouwen..

Persoonlijk geloof ik niet direct in een persoonlijke beschermengel, ik geloof in elk geval, absoluut, hoe dan ook dat God Zijn volk beschermd en dat Hij daar zijn engelen ook voor kan en wil gebruiken. Ookal komt de term engel van Angelos, wat min of meer Boodschapper betekend, het wil niet zeggen dat ze alleen boodschappers zijn.

Ook zie je in de Bijbel bijvoorbeeld bij de bevrijding van Petrus uit de gevangenis door een engel zoiets terug. Hij gaat naar het huis van vrienden en de vrouw die open zou doen zo verbouwereerd is dat ze terug loopt en zegt dat Petrus voor de deur staat. De mensen reageren dan 'het is zijn engel'..

Natuurlijk kun je dat ook opvatten als 'het is een engel in de gedaante van Petrus die zijn overlijden komt aankondigen'. Misschien is het dan geen persoonlijke beschermengel, maar engelen beschermen het volk van God, niet omdat ze engel zijn, slechts omdat God dat wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Doe dat niet zo'n boude bewering dat een beschermengel niet Bijbels gefundeerd zou kunnen worden. Er zijn weinig teksten voor inderdaad, maar je kunt het met Bijbelteksten onderbouwen..

Persoonlijk geloof ik niet direct in een persoonlijke beschermengel, ik geloof in elk geval, absoluut, hoe dan ook dat God Zijn volk beschermd en dat Hij daar zijn engelen ook voor kan en wil gebruiken. Ookal komt de term engel van Angelos, wat min of meer Boodschapper betekend, het wil niet zeggen dat ze alleen boodschappers zijn.

Ook zie je in de Bijbel bijvoorbeeld bij de bevrijding van Petrus uit de gevangenis door een engel zoiets terug. Hij gaat naar het huis van vrienden en de vrouw die open zou doen zo verbouwereerd is dat ze terug loopt en zegt dat Petrus voor de deur staat. De mensen reageren dan 'het is zijn engel'..

Natuurlijk kun je dat ook opvatten als 'het is een engel in de gedaante van Petrus die zijn overlijden komt aankondigen'. Misschien is het dan geen persoonlijke beschermengel, maar engelen beschermen het volk van God, niet omdat ze engel zijn, slechts omdat God dat wil.

dat hoor je mij ook niet zeggen ik zeg alleen dat er nergens in de bijbel beschreven staat dat iedereen zn eigen engel heeft.

maar wel dat God bepaalde mensen een engel geeft als het nodig is.

zoals ind bij peters maria enz enz

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, maar er is ook niet te zeggen dat het ab-so-luut niet zo is, er zijn zelfs teksten die daar heen wijzen. Net als bijvoorbeeld de Drie-eenheid ook niet op die manier beschreven staat of de twee naturen van Christus..

als jij bijbel teksten hebt die dat beschrijven graag.

maar ik heb gelezen wat daar over gaat, en in dat boek is alles onderzocht van uit de bijbel en daar is niks van te vinden over persoonelijke engelen.

wel van dat God opdracht geeft om bepaalde mensen bij te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid