Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Wat mij nou zo opvalt, in ieder geval aan het segment van de maatschappij waar ik kennelijk in verkeer, is dat er eigenlijk een nieuw soort burgerlijke truttigheid aan het ontstaan is.

Aan de ene kant lijkt het alsof alles 'platter' moet, dat is een thema dat inmiddels al aardig uitgekauwd is in de media en de politiek, en wat daar nu allemaal precies onder valt, dat is aardig bediscussieerbaar.

Aan de andere kant is er ook gewoon een stuk continuiteit als het ware, want zelfs in bepaalde zaken die 'vroeger' extreem waren, ontstaat er nu een nieuw soort conformisme dat eigenlijk iets koddigs heeft, bijna schattig. Ik zeg dan verder niets over de al dan niet juistheid ervan, maar meer het gevoel dat het bij me oproept.

Wat voorbeeldjes; bij linkse politici heerst er tegenwoordig echt zo'n dresscode om er maar zo slonzig mogelijk uit te zien. Je moet op z'n minst géén stropdas dragen, het liefst een jasje uit de kringloopwinkel met daaronder een spijkerbroek. Zo'n Hans Spekman van de PvdA neemt dat helemaal tot het extreme, met z'n poncho's in de Tweede kamer. En toch is het, als je het allemaal van een afstandje bekijkt, gewoon een nieuwe eenheidsworst aan het worden allemaal.

Wat anders, en misschien controversiëler puh2.gif : bij meisjes zie je ook een trend tot verplatting, al vanaf hun tiende jaar ofzo moeten ze persé een naveltruitje en een piercing, als ze ouder worden moeten ze ook allemaal zonodig zo'n 'though girl'-uitstraling hebben, je weet wel, type Anouk 'angry at the world', 'nobody mess' with me'. (waarbij het dan steevast zo'n laag is waarmee men de onzekerheid verbergt, ook al zo voorspelbaar rofl.gif ) Terwijl het omgekeerde 'not done' is. Meisjes die zich ook echt als meisje durfen te kleden, met een rok aan bijvoorbeeld, of heel netjes verzorgd, wat vroeger misschien als enigzins achterhaald werd beschouwd, is nu een revolutionaire daad.

Ook de manier waarop met sex wordt omgegaan heeft precies datzelfde, ooit was het schokkend, gewaagd, maar het is eigenlijk dat ook allang niet meer. Hele tienerblaadjes worden er volgeschreven met sexuele ervaringen, aan de ene kant lijkt het alsof alles kan, maar het is vooral dat er van alles 'moet'. Ook als men dan later ouder wordt, Truus en Henk die elke vrijdagavond, tipt om zeven uur naar de parenclub gaan.

Zoals ik al zei, los nog van de morele component, is het vooral zó lullig allemaal, zoveel meer van hetzelfde. Herkennen jullie ook de nieuwe burgerlijkheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat heeft niets met burgerlijkheid te maken, maar met het doodgewone feit dat non-conformisme een illusie is. Niemand, maar dan ook niemand is non-conformistisch. Zij die zich non-confirmistisch zeggen te gedragen, doen niet veel anders dan zich aan elkáár conformeren, zodat het non-conformisme ook in zo'n groep slechts illusie is. Er worden dan regels afgesproken die bepalen wanneer je non-conformistisch bent en wanneer niet. En wee degene die zich daar niet aan, ja, conformeert...

Heel erg tekenend vond ik een aflevering van Jouw vrouw mijn vrouw. Daarin speelde onder andere een alternatief gezin mee, met hanenkammen, aparte kleding en een fascinatie voor de dood, dus het hele huis vol doodskoppen en -kisten. Nu was er een meisje die dat allemaal niet echt zag zitten en haar eigen gang wilde gaan door zich gewoner te kleden. Net als haar vriendinnen.

Dat mocht aanvankelijk dus niet. Zie hier de paradox. Het gezin stimuleerde haar kinderen vooral de eigen gang te gaan en zich nergens aan te willen conformeren. Maar als dat meisje dat dan deed en zich niet aan het gezin wilde conformeren, dan kreeg ze commentaar en zou ze niet non-conformistisch genoeg zijn. Daarom, non-conformisme bestaat niet en zal ook nooit bestaan. Daarvoor hebben mensen elkaar teveel nodig en dat is misschien maar goed ook.

Wees daarom niet verbaasd als ook vandaag de dag iedereen zich naar elkaar conformeert. Net zoals men vijftig jaar geleden zich netjes naar elkaar conformeerde. Misschien moeten we daarom niet zo drammen over non-conformisme en over vooral de eigen moeten gang willen gaan, maar gewoon over wat goede normen en waarden zijn. De eigen gang gaan mensen tóch wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat snap ik, ik conformeer me zelf vast ook wel, en één van de 'geheimen van het leven' is ook het conformeren op de juiste manier. smile.gif Maar er speelt nog iets anders mee, ik voel er zo'n afkeer voor, sommige dingen vond ik als kind wel stoer, maar nu werkt het eigenlijk alleen nog maar op m'n lachspieren. Ik bedoel, neem nou zo'n metrosexual, ik heb gewoon moeite om dat serieus te nemen. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Héél herkenbaar. Ik merk het zelf vaak bij goths, zo'n hele 'alternatieve' subcultuur die zogezegd zou moeten draaien rond individualiteit enzovoort bevat ook weer zo gigantisch veel ongeschreven regeltjes over wat kan en wat niet kan, en als je wat met die regeltjes speelt komt er gegarandeerd wel ergens commentaar. Ik denk dat zo'n dingen gewoon erg menselijk zijn.

Het seksuele herken ik ook wel, tegenwoordig moet je in de ogen van veel mensen wel verschillende vriendjes gehad hebben en hier en daar wat geëxperimenteerd hebben, of je wordt bekeken als niet normaal.

Maar eum, dat van meisjes die zich niet meer als meisjes mogen kleden herken ik eigenlijk niet zo, in mijn omgeving zijn er best veel jongedames die zich graag goed verzorgen en vaak rokken en hakschoentjes enzo dragen. Ik heb nooit de indruk gehad dat dat bekeken werd als raar - maar ik vind het stiekem best wel stoer dat ik revolutionair blijk te zijn, ook al wist ik het zelf niet. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel herkenbaar. Wie kan zich de discussie de billboard van de dame met de gouden bikini niet herinneren? Wat vonden we ook alweer? Dat moest kunnen, want dat was ook vrijheid van meningsuiting en mensen die er aanstoot aan namen die waren ouderwets en preuts.

What happened to taste and dignity?

Wat is er mis met smaakvol zijn? Wat is er mis in deze maatschappij dat dat als raar wordt gezien. Ik vind echt dat we zijn doorgeslagen in het open en bloot zijn. Niet alleen qua kledij, maar ook over het delen van ons seksleven. Dat het taboe eraf is, is goed.

Andere vraag is dan ook: wat is smaakvol?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik bedoel, neem nou zo'n metrosexual, ik heb gewoon moeite om dat serieus te nemen.
puh2.gif

Ik vat het niet meer, wat bedoel jij met 'zo'n metrosexual'?

Ik heb het idee dat juist het 'in' is om netjes te zijn. Wat jij schrijft over linkse politici bijvoorbeeld; dat was een aantal jaren geleden misschien zo maar tegenwoordig zie ik zelf de meeste linkse partijen in nette kleding in de Tweede Kamer zitten:

061007_jan_marijnissen.jpg

femke_2.jpg

bos1_235px.jpg

(Wouter Bos gaat tegenwoordig zelfs strak-in-pak)

De platheid van kleden bij jongeren herken ik wel, maar dat is al jaren aan de gang, en bovendien ook niet echt gemeengoed; wat het string-topic op credible al aangeeft (blehg, ondergoed zichtbaar dragen kan echt niet).

Quote:

Meisjes die zich ook echt als meisje durfen te kleden, met een rok aan bijvoorbeeld

Tegenwoordig zijn rokken best wel in de mode, je kunt er zat krijgen. Terwijl je er vroegah echt met een vergrootglas naar moest zoeken. Ik denk dat dit ook vrij achterhaald is; meisjes die het nog als 'refolutionaire daad' zien om in een vale spijkerbroek rond te lopen zijn vooral de refo's die het móeten, en daar dus tegen in opstand komen (zoals elke puber zou doen). Wat netheid in kleding betreft; de meeste meiden die ik tegen kom zien er juist behoorlijk netjes en verzorgd uit, valt mij op.

Wat je zegt herken ik wel, maar dan van jaren terug. Toen was het zo dat iedereen het heel erg cool vond wanneer je non-conformistisch was waardoor het juist conformistisch was.

@ Iriacynthe: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vat het niet meer, wat bedoel jij met 'zo'n metrosexual'?

Dat zijn mannen die zich heel druk maken over hun uiterlijk, veel verzorgingsmiddelen gebruiken, soms zelfs make up. Maar uitgesproken hetero zijn. David Beckham is bijv. een metro seksueel.

Quote:
tegenwoordig zie ik zelf de meeste linkse partijen in nette kleding in de Tweede Kamer zitten:

Ik mis André Rouvoet, die ziet er ook altijd net uit.

Bos is natuurlijk gewoon rechts en Groenlinks is liberaal. knipoog_dicht.gif

Ik vind het opzich niet zo 'links'. Ik denk dat het meer een kwestie van 'jong' over willen komen is. Zo lopen figuren als de SP-er de Wit altijd met stropdas, en zo had Mark Rutte een tijd geen stropdas.

Ik denk dat de hype wel idd een beetje op z'n retour is.

Trouwens, geen stropdas zou prins Claus prachtig gevonden hebben. De stropdas is opzich ook een nutteloos kleding stuk. En het pak is toch al vaak niet meer drie delig, dus waarom dit er dan ook niet van af? Tevens denk ik ook dat een spijkerbroek in het kader van semi-informal kleding nog best net kan staan.

Dat zie ik liever dan de business business-suits, als of bepaalde kamerleden net hun management vergadering achter de rug hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tegenwoordig zijn rokken best wel in de mode, je kunt er zat krijgen. Terwijl je er vroegah echt met een vergrootglas naar moest zoeken. Ik denk dat dit ook vrij achterhaald is; meisjes die het nog als 'refolutionaire daad' zien om in een vale spijkerbroek rond te lopen zijn vooral de refo's die het móeten, en daar dus tegen in opstand komen (zoals elke puber zou doen). Wat netheid in kleding betreft; de meeste meiden die ik tegen kom zien er juist behoorlijk netjes en verzorgd uit, valt mij op.

Wat je zegt herken ik wel, maar dan van jaren terug. Toen was het zo dat iedereen het heel erg cool vond wanneer je non-conformistisch was waardoor het juist conformistisch was.

Dat is dus ook het beeld dat ik zelf heb. Toen ik een jaar of 14 was weet ik dat het inderdaad not done was om een nette rok te dragen, alle coole meisjes liepen toen rond in vormeloze skatekledij en wie dat niet deed was een complete seut. De laatste jaren zie ik meisjes en jongevrouwen van alle leeftijden weer rondlopen in nette kleding: ballerina's, hakschoentjes, nette hemdjes, knierokjes, strakgesneden broeken,... Ik zou niet eens weten waar je tegenwoordig nog van die skatekleding vindt, in de populaire winkels zie ik het alleszins niet hangen.

Trouwens, bedankt voor de link. Ik vind het wel een leuke bikini. puh2.gif

Zelf snap ik de ophef die er blijkbaar over bestond niet zo, lingeriewinkels hebben toch constant reclameaffiches waar modellen opstaan die -uiteraard- lingerie showen dus waarom deze affiche plots zo'n punt was (buiten de grootte dan, maar dat maakt zo'n foto op zich niet erger of minder erg) zie ik niet echt maar goed, daar gaat het topic ook niet over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vat het niet meer, wat bedoel jij met 'zo'n metrosexual'?

Wat Gorthaur zegt. knipoog_dicht.gif

Quote:

Ik heb het idee dat juist het 'in' is om netjes te zijn.

Ik heb geen flauw idee eigenlijk. Als ik zo op straat loop, dan zou ik zeggen; driekwart om een kwart

Quote:

Wat jij schrijft over linkse politici bijvoorbeeld; dat was een aantal jaren geleden misschien zo maar tegenwoordig zie ik zelf de meeste linkse partijen in nette kleding in de Tweede Kamer zitten:

velzen_krista.jpg

Hans_Spekman(1).jpg

Jammer dat ik geen plaatje van Spekman kan vinden in de Tweede kamer met z'n poncho. widegrin.gif

Maar ja, het was echt zo'n mode om stropdasloos in de Kamer te zitten als je links was. En dan een spijkerbroek eronder, maar wél een colbert... Tja, ik vind dat eenheidsworst. widegrin.gif

Quote:

De platheid van kleden bij jongeren herken ik wel, maar dat is al jaren aan de gang, en bovendien ook niet echt gemeengoed; wat het string-topic op credible al aangeeft (blehg, ondergoed zichtbaar dragen kan echt niet).

Maar Credible vertegenwoordigt niet de doorsnee Nederlandse jeugd denk ik.

Quote:

Tegenwoordig zijn rokken best wel in de mode, je kunt er zat krijgen. Terwijl je er vroegah echt met een vergrootglas naar moest zoeken. Ik denk dat dit ook vrij achterhaald is; meisjes die het nog als 'refolutionaire daad' zien om in een vale spijkerbroek rond te lopen zijn vooral de refo's die het móeten, en daar dus tegen in opstand komen (zoals elke puber zou doen).

Ik zie ze nog steeds niet zoveel. Ja bij studentes inderdaad, én zomers veel wikkelrokken, maar verder eigenlijk niet. Maar misschien loopt men hier wel achter. clown.gif

Quote:

Wat netheid in kleding betreft; de meeste meiden die ik tegen kom zien er juist behoorlijk netjes en verzorgd uit, valt mij op.

Mjah, het verschilt heel erg eigenlijk. Het ligt er maar net aan in wat voor kringen je komt denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid