Spring naar bijdragen

Koopzondagen


Aanbevolen berichten

Kabinet wil minder koopzondagen

            

Het kabinet wil het aantal koopzondagen terugdringen. Het misbruik van de regeling moet worden aangepakt.

In de huidige Winkeltijdenwet staat dat gemeenten maximaal twaalf koopzondagen per jaar mogen hebben. Gemeenten met een toeristisch gebied mogen de winkels vaker open houden.

De wet blijft bestaan, maar het kabinet vindt dat te veel gemeenten menen dat er sprake is van een toeristisch gebied binnen hun grenzen. Van de 443 gemeenten maken er 157 gebruik van deze bepaling in de Winkeltijdenwet.

link

------------------------------------------

Wat vinden jullie van het aantal koopzondagen in Nederland? Helemaal niet? Recht van de ondernemers? Complete rustdag? Waarom een rustdag? Wie mag er wel werken, wie niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ben niet opgevoed met het concept "rustdag" en nu ik in een kerk zit waar ze wel de zondag zien als "rustdag", moet ik zeggen dat ik het idee wel ontspannen vind voor mezelf. Een dagje verplicht relaxen zeg maar en geen haastige dingen doen en je vooral bezighouden met God en de kerk.

Overigens vind ik wel dat een ieder het voor zichzelf moet weten hoe hij of zij met de zondag omgaat. Complete rustdag is niet mogelijk, zeker niet voor essentiële dienstverlening binnen de samenleving. En zo zijn er ook in de industrie fabricageprocessen die niet stopgezet kunnen worden. En ja, een complete rustdag kan niet, want dan zou de dominee ook niet mogen werken big-smile.gif.

Misschien worden ondernemers wel tegen zichzelf beschermd door deze verplichte rustdag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat vinden jullie van het aantal koopzondagen in Nederland? Helemaal niet? Recht van de ondernemers? Complete rustdag? Waarom een rustdag? Wie mag er wel werken, wie niet?

Ik vind wat het kabinet doet prima (althans, dit puntje dan).

De VVD klaagt natuurlijk, want die wilt de winkeliers betuttelen, door ze te verplichten door op zondag te gaan werken, want dat krijg je. Kleine winkeliers kunnen het nl. niet permiteren om de winkel dan te sluiten, want dan krijg je flinke omzet verlies. (want die mensen die op zondag inkopen doen, hadden dat anders op zaterdag gedaan)

Dus typische betutteling, die paternalistische houding van het liberalisme door winkeliers te dwingen om op zondag te werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Best grappig trouwens dat het blijkbaar betuttelend is als je je strikter aan de wet gaat houden. En uitgerekend heeft dan de VVD daar kritiek op, die partij waar zo op het 'regels zijn regels' gedram werd. En nu men dat ook doet bij deze wet is het plots betuttelend (zoals ik al eerder schreef, zij zijn juist betuttelend op dit punt). Dus blijkbaar is voor de vvd 'regels zijn regels' zolang het hun uitkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eensch met Gorthaur.

[...]

Beetje naïef om te denken dat er überhaupt iets van onderop uit de gemeenschap komt. Als de politiek haar handen van dit onderwerp aftrekt, dan zullen de grote bedrijven de dienst gaan uitmaken. Dat lijkt mij persoonlijk minder "van onderop" dan de politiek, die tenminste nog eens in de vier jaar door "van onderop" beïnvloed kan worden.

Ik was gister in Enschede om te winkelen (ja het was koopzondag, net zoals elke andere eerste zondag van de maand) en het was anders bijzonder druk. Schijnbaar is er dus grote vraag vanuit de bevolking naar koopzondagen. Eerst was er geen koopzondag en door geluiden vanuit de gemeenschap zijn er op een gegeven moment koopzondagen gekomen. Er komen dus wel degelijk geluiden vanuit de samenleving.

Of denk je dat al die mensen zijn gedwongen door de bedrijven om te gaan winkelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beetje naïef om te denken dat er überhaupt iets van onderop uit de gemeenschap komt. Als de politiek haar handen van dit onderwerp aftrekt, dan zullen de grote bedrijven de dienst gaan uitmaken. Dat lijkt mij persoonlijk minder "van onderop" dan de politiek, die tenminste nog eens in de vier jaar door "van onderop" beïnvloed kan worden.

Je beseft dat deze gedachtegang radicaal botst met het katholieke subsidiariteitsdenken zoals verwoord in de encyclieken Rerum Novarum en Quadragesimo Anno? Het botst trouwens eveneens met het Gereformeerde s.i.e.k.-beginsel. Je hebt niet twee polen; overheid-bedrijfsleven en verder niets. De Kerk is een gemeenschap, en als zodanig het hoofd/hart van de activiteiten, de politiek en de overheid zijn uiteindelijk aan haar schatplichtig en kunnen nooit meer zijn dan de handen en voeten. Als je het breder trekt en er de communautaristische filosofie op los laat, dan zie je ook dat de overheid slechts dat moet doen waar een duurzaam draagvlak voor is. En dat is er niet voor het afschaffen van de koopzondag, zo simpel ligt het. Daar kun je best aan werken, maar dat zal van onderop moeten gebeuren, vanuit de samenleving, door via het particulier, en belangrijker, gemeenschappelijk initiatief draagvlak te verwerven, zeker in zo'n polynucleair samengesteld land als Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beetje naïef om te denken dat er überhaupt iets van onderop uit de gemeenschap komt.

Hoe denk je trouwens dat het Christelijk geloof is uitgebouwd? Niet door een klein groepje Bolsjewieken of Liberalen die de macht grepen ten behoeve van wat zij zeiden wat het volk nodig had. Nee, van onderop. Altijd als de Kerk écht successen heeft gekend, dan kwamen die vanuit de gemeenschap.

Ik vind dat nogal een cruciaal punt hoor. Je ziet het door de hele geschiedenis terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, maar wat jij stelt klopt ook niet. Er is vraag
gecreëerd
. Net als met allerlei nieuwe techniek: er wordt iets op de markt gezet waar vanuit het publiek helemaal geen behoefte bestaat, maar omdat het met slimme marketingtechnieken wordt aangeprezen, gaat men er toch behoefte voor voelen. Dat lijkt me bepaald niet "van onderaf", het is eerder manipulatie.

Nu denk je wel erg ver door hoor. Dan valt achter alles wel een complot te bedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, maar wat jij stelt klopt ook niet. Er is vraag
gecreëerd
. Net als met allerlei nieuwe techniek: er wordt iets op de markt gezet waar vanuit het publiek helemaal geen behoefte bestaat, maar omdat het met slimme marketingtechnieken wordt aangeprezen, gaat men er toch behoefte voor voelen. Dat lijkt me bepaald niet "van onderaf", het is eerder manipulatie.

Ik ben het met je eens dat er altijd verleiding zal zijn, maar moet je dan het ene kwaad met het andere bevechten door de overheid terug te laten manipuleren? Het moet beginnen in de harten van de mensen. Anders gaat het linksom danwel rechtsom toch wel mis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb het niet over een complot, maar zo werkt de markt nu eenmaal. Dat liberale idee over vraag die aanbod bepaalt, is een sprookje, want met de huidige technieken van marketing is het eerder andersom. Da's geen complot, dat is hoe het nu eenmaal gaat en ik heb er geen ander woord voor dan "manipulatie".

Blijkbaar wil de mens schijnbaar gemanipuleerd worden en worden ze daar gelukkiger van. Wie zijn wij dan om dat tegen te houden. Atheïsten denken ook dat gelovigen gemanipuleerd worden. Wie bepaald waneer er sprake is van manipulatie, dat lijkt me toch sterk afhankelijk van je standpunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat ik je visie beter niet naïef had kunnen noemen, want je haalt er dingen bij, die ik in ieder geval niet bedoelde in mijn reactie.
knipoog_dicht.gif

No prob. flower.gif

Neemt niet weg dat je wél de kern van het probleem bloot legt m.i.

Quote:
Ik heb het over de koopzondagen en toegegeven, ik uitte me wat ongenuanceerd, waardoor je het ook kunt lezen alsof ik stel dat er geheel in het algemeen nooit initiatieven voortkomen uit de gemeenschap. Dat bedoelde ik niet, dat vind ik ook niet. Maar voor wat koopzondagen betreft is er geen tegenstelling "je laat het aan de politiek, of aan de gemeenschap". De gemeenschap heeft in deze niks te zeggen, tenzij je het hebt over haar beïnvloeding van de politiek tijdens de vierjaarlijkse verkiezingen.

Integendeel, de gemeenschap kan mits zij eendrachtig optreed, dus via georganiseerde organisaties, juist heel gericht invloed uitoefenen op politici. Dat blijft écht niet beperkt tot één keer in de vier jaar. Maar dat is dus het hele punt he? Dan moet men het wel doen; draagvlak creëeren, daar begint alles mee. Want stel nu dat deze regering alle koopzondagen af zou schaffen (doen ze niet, maar even om het idee), en over vier jaar zit er een coalitie met een rechtsere signatuur die dat besluit gewoon weer terugdraait? Dan krijg je toch jojo-beleid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben het met Dostojevski eens (dat zal vast een verassing zijn engel.gifpuh2.gif) )

Dat heb je met historici, die begrijpen de maatschappij, hoe die in elkaar zit en hebben een realistische kijk. engel.gif

Maaruh, om bot te gaan (en hier herhaal ik mesmile.gif afschaffing is niet aan de orde, het is gewoon strikt naleven van de wet.

En ipv de taliban erbij te halen, zou ook eens de positie van de kleine winkeliers bekeken kunnen worden (is ook de reden waarom een seculiere partij als de SP tegen koopzondagen is). Want die dwing je dus ook open te zijn, op straffe van winstverlies (want zonder koopzondag koopt de klant het brood op zaterdag). Ik vraag mij ook sterk af of winkeliers wel blij hier mee zijn (iig een deel niet).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid