Spring naar bijdragen

Bidden tijdens het masturberen


Zou je kunnen bidden tijdens het masturberen?  

  1. 1. Zou je kunnen bidden tijdens het masturberen?

    • ja
      8
    • nee
      23


Aanbevolen berichten

Salam,

Beste Pius, volgens de bijbel is sex geen vorm van gebed.

2 Korintiërs 7:1 blz. 163

laten wij ons reinigen van alle bezoedeling des vlezes en des geestes

Exodus 3:5 blz. 45

doe uw schoenen van uw voeten, want de plaats, waarop gij staat, is heilige grond…

1Korintiërs 11:4-6 blz. 155

Iedere man, die bidt of profeteert met bedekten hoofde, doet zijn hoofd schande aan. Maar iedere vrouw, die blootshoofd bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan

Psalmen 96:9 blz. 531

Buigt u neder voor de Here

1 Koningen 18:39 en 42 blz. 303

wierpen zij zich op hun aangezicht… en …boog zich ter aarde en legde zijn aangezicht tussen zijn knieën

Matteüs 26:39 blz. 27

Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad

Kortom: Het gebed dient zorgvuldig uitgevoerd te worden en er is absoluut geen plaats voor masturbatie tijdens het gebed.

Laat jezelf niet verleiden door de satan

Mvg


Samengevoegd:

In de hemel is er ook dan geen sex volgens de bijbel smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 105
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Salam,

Beste Pius, volgens de bijbel is sex geen vorm van gebed.

Ik twijfel er niet aan dat je met een 'bible only' benadering minstens twee tegenovergestelde meningen kan onderbouwen. Dat kan met de Koran overigens ook, vandaar dat je meerdere Islamitische stromingen hebt. flower.gif

Quote:
2 Korintiërs 7:1 blz. 163

laten wij ons reinigen van alle bezoedeling des vlezes en des geestes

De sleutel zit in het woord 'bezoedeling'

Quote:
Exodus 3:5 blz. 45

doe uw schoenen van uw voeten, want de plaats, waarop gij staat, is heilige grond…

Seks in een Kerk is dan ook niet aan te raden. Vrder lijkt me dit toch vooral een kwestie van 'tang' en 'varken'. enz.

Quote:
1Korintiërs 11:4-6 blz. 155

Iedere man, die bidt of profeteert met bedekten hoofde, doet zijn hoofd
schande
aan. Maar iedere vrouw, die blootshoofd bidt of profeteert, doet haar hoofd
schande
aan

Inderdaad, een hoed op in een Kerk is een goede gewoonte. Ook niet meer dan dat.

Quote:
Psalmen 96:9 blz. 531

Buigt u neder voor de Here

Ik zal maar geen flauwe grappen maken over 'op en neer'. puh2.gif

Quote:
1 Koningen 18:39 en 42 blz. 303

wierpen zij zich op hun aangezicht… en …boog zich ter aarde en legde zijn aangezicht tussen zijn knieën

Oh ik snap 'm al. De literalistische benadering. Snap je de aanpak van Mgr. Escriva? Kennen jullie de uitdrukking 'schietgebedjes'?

Quote:
Matteüs 26:39 blz. 27

Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad

Wat ook een hele goede gebedshouding is. yes.gif

Quote:
Kortom
: Het gebed dient zorgvuldig uitgevoerd te worden en er is absoluut geen plaats voor masturbatie tijdens het gebed.

Met het laatste ben ik het uiteraard eens, en voor de rest bedankt dat je weer eens precies aantoont waar het mis gaat in de Islam. flower.gif

Quote:
In de hemel is er ook dan geen sex volgens de bijbel
smile.gif

Ik twijfel er niet aan of zoiets valt met pijn en moeite uit de Bijbel te halen. Volgens ons (katholieken) is sex echter een (van vele vormen) afspiegeling van de totale hypostase die er in de hemel plaatsvind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Seks is absoluut geen vorm van gebed.

Dat is inderdaad nergens te vinden in de bijbel.

Dan mag ik je, als katholiek, nog eens wijzen op de 'Theology of the body' van Paus Johannes Paulus II? Staat hier ook weer gelinkt in het topic. flower.gif

Quote:
Masturbatie is een zonde,als je daarbij ook nog eens gaat bidden is het gewoon godslastering.
boosrood.gif

Kijk, dit is precies het punt. Masturbatie is óf een zonde, of het is het niet, en dan kun je er in principe bij bidden. Het mag duidelijk zijn wat ik vind. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou denken, dat juist de mensen die het een zonde vinden, heeeel hard zouden bidden tijdens de activiteit die zie niet kunnen laten, maar waar ze toch heel graag van af zouden willen.

Als je het geen zonde vindt, dan zou ik een gebed van dankbaarheid dat God in het lichaam zo'n prettige functie heeft ingebouwd niet geheel en al vreemd vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou je kunnen bidden tijdens het masturberen?

Laat ik het zo zeggen, je tot God wenden als je zondigt is het meest logische, je van God afwenden als je zondigt is onlogisch. Zijn genade heb je juist nodig als je zondigt.

Toch is het heel krachtig als je midden in je zonde je kan losmaken en God aanroepen om je hiervan af te helpen. Makkelijk is het in elk geval niet smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Laat ik het zo zeggen, je tot God wenden als je zondigt is het meest logische, je van God afwenden als je zondigt is onlogisch. Zijn genade heb je juist nodig als je zondigt.

Toch is het heel krachtig als je midden in je zonde je kan losmaken en God aanroepen om je hiervan af te helpen. Makkelijk is het in elk geval niet
smile.gif

Absoluut niet makkelijk nee. Ik ben het met je eens Dave, dat het inderdaad logisch is als je je tot God wendt als je zondigt. Logisch, in de zin van vergeving vragen. Eigenlijk is dat weer onlogisch, want 'van nature' hebben we daar niet zo'n behoefte aan... knipoog_dicht.gif

Je tot God wenden, is dan vaak in de vorm van een (schiet)gebed. Het vervelende aan de situatie is echter, dat als je masturbatie ervaart als een steeds terugkerende zonde, dat je je weer voelt aankomen als je er vergeving om vraagt (en soms daarom ook niet meer durft). En je in die zin op dat moment ook niet tot God durft te bidden, maar dat achteraf doet wanneer je je er berouw over hebt. Het zou zoals je zegt heel krachtig zijn om je midden in je zonde tot God te bidden om verlossing...

Echter, ervaar je masturbatie als geen zonde, dan ben ik het met Pius eens, dat je zou moeten kunnen bidden, omdat je niet meer in jezelf maar in Christus leeft, in verbondenheid met Hem. Om het anders te zeggen, Christus leeft in mij. Maar dat geldt evengoed zo voor de mensen die masturbatie wél als zonde ervaren.


Samengevoegd:

Eigenlijk zou voor mij de poll vraag veranderd moeten worden naar:

Zou je moeten bidden tijdens het masturberen?

Dan geef ik voluit ja aan smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zeg nee. Maar al was het alleen al op punten die al eerder in dit topic genoemd werden: Ik zou ook niet bidden als ik op de wc zit. Ik zou ook niet bidden tijdens seks binnen het huwelijk. Ik vind het ook bij die punten oneerbiedig om dat te doen.

Zou je daar dan eens een argumntatie bij willen geven? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is voor mij gevoelsmatig. Ik vind het oneerbiedig te bidden op de wc, als je bezig bent te doen waar die wc voor bestaat. Kan het niet uitleggen waarom, ik vind het oneerbiedig. Met seks idem.

En daarbij vind ik dat als je bid (wat marliesje ook al aanhaalde) je gedachten naar God gericht moeten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoezo altijd een argumentatie,ik vindt het logisch dat katholieken en ook protestanten zeggen dat ze het oneerbiedig vinden om te bidden terwijl je musturbeert of seks hebt.

En als je er zo graag van af wilt komen,bidt dan later smile.gif

Want het is en blijft een zonde vindt ik.Daar is geen argumentatie bij nodig knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is voor mij gevoelsmatig. Ik vind het oneerbiedig te bidden op de wc, als je bezig bent te doen waar die wc voor bestaat. Kan het niet uitleggen waarom, ik vind het oneerbiedig. Met seks idem.

En daarbij vind ik dat als je bid (wat marliesje ook al aanhaalde) je gedachten naar God gericht moeten zijn.

Jezus zelf heeft 'dat wat het lichaam op een zekere plaats verlaat' onrein genoemd. Ik weet niet precies hoe ik dit met het nieuwe verbond en onreinheid moet toepassen, maar ik deel het gevoel met Gorthaur...


Samengevoegd:

Quote:

...

1Korintiërs 11:4-6 blz. 155

Iedere man, die bidt of profeteert met bedekten hoofde, doet zijn hoofd
schande
aan. Maar iedere vrouw, die blootshoofd bidt of profeteert, doet haar hoofd
schande
aan

...

Da's hetzelfde stukje als langharige mannen hè? Had dat niet te maken met associaties vna heidense priesters en prostituees?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus zelf heeft 'dat wat het lichaam op een zekere plaats verlaat' onrein genoemd. Ik weet niet precies hoe ik dit met het nieuwe verbond en onreinheid moet toepassen, maar ik deel het gevoel met Gorthaur...

Ik denk dat je deze tekst in gedachten had. knipoog_dicht.gif

Mattheüs 15: 11

Niet wat de mond ingaat maakt een mens onrein, maar wat de mond uitkomt, dat maakt een mens onrein.’

Mattheüs 15: 18

Wat daarentegen de mond uitgaat komt uit het hart, en die dingen maken een mens onrein.

De echte onreinheid komt uit het hart, dat zijn de dingen die je onrein maken. Wanneer jouw hart allerlei onreine naar boven doet brengen, dan denk ik inderdaad dat het niet zo mogelijk is om te bidden. Maar wanneer jouw hart gewoon rein is, dan zie ik er geen probleem in om te bidden in wat voor situatie dan ook. Ik bedoel, wat kan het God schelen dat ik op de wc zit? Als het goed is ziet hij dat vele miljarden keren per dag gebeuren bij alle mensen hier op aarde. Het is iets dat Hij zelf zo geschapen heeft en waarom zou Hij er dan moeilijk over doen?

Voor mezelf kan ik me iig geen situatie voorstellen waar ik niet zou willen bidden, wc niet, op de fiets niet, waar dan ook niet. Ik kan alleen niet bidden wanneer onreinheid vanuit mijn hart opborrelt naar boven. Of wellicht het enige dat ik dan bidden kan is of God mij wil helpen/redden van dat duister dat in mij opkomt.

En om dan terug te komen op masturberen. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit met zuivere motieven oid gemasturbeerd heb, kan me ook niet voorstellen dat ik dat ooit een keer zou doen. En daarom kan ik me wel vinden in het idee van, bidden onder het masturberen is eigenlijk niet mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu zijn hier mensen op het forum die wel Christelijk zijn, en masturbatie géén zonde vinden. Dan vraag ik me af; is het dan een goede activiteit waarmee je voor God kiest? Explicieter:

Zou je kunnen bidden tijdens het masturberen?

Ik had al op 'ja' geklikt voordat ik het verhaal erbij had gelezen widegrin.gif Moge duidelijk zijn, dat ik masturbatie géén goede activiteit vind. En toch zou ik erbij kunnen bidden. Als ik het weer eens zou doen (is gelukkig alweer heel lang geleden en ik denk dat ik er nu ook echt overheen ben), dán zou ik God smeken me ermee op te laten houden - op het punt dat het nog een dagelijkse zonde is en geen doodzonde, if you get what I mean.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoezo altijd een argumentatie,ik vindt het logisch dat katholieken en ook protestanten zeggen dat ze het oneerbiedig vinden om te bidden terwijl je musturbeert of seks hebt.

Wat masturbatie betreft ben ik het met je eens. Maar wat vind je van m'n verwijzing naar de 'Theology of the body' van Johannes Paulus II?

Quote:
En als je er zo graag van af wilt komen,bidt dan later
smile.gif

Want het is en blijft een zonde vindt ik.Daar is geen argumentatie bij nodig
knipoog_dicht.gif

Masturbatie, ja, maar seks (binnen het huwelijk) niet, dat is zelfs sacramenteel.


Samengevoegd:

Quote:

Jezus zelf heeft 'dat wat het lichaam op een zekere plaats verlaat' onrein genoemd.

Nou, 'dat' is dat natuurlijk ook, maar het maakt het naar de WC gaan juist daarom géén zondige bezigheid. Want dat is een beetje het punt he? Een activiteit is op God gericht of het is het niet. Het eerste is goed, en het tweede is fout (in welke gradatie ook) uiteindelijk valt het toch dusdanig tot die twee begrippen terug te brengen.

Quote:
Ik weet niet precies hoe ik dit met het nieuwe verbond en onreinheid moet toepassen, maar ik deel het gevoel met Gorthaur...

Ik moet zeggen dat ik het nog wel snap ook. Maar kom je dan op drie soorten activiteiten? Goede activiteiten (op God gericht), slechte activiteiten (die je van God afbrengen, zonde dus) én nog een grijs gebied daartusssen in?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het wel eens met wateengedoe2, alleen dat laatste gebed zou ik nog wel uit m'n mond kunnen krijgen denk ik. Verder zou ik het erg vreemd vinden om te bidden op zo'n moment, aangezien je gedachten toch wel ergens anders zijn lijkt me...

Ik heb er trouwens op zich geen moeite mee te bidden op de wc ofzo, ik heb het regelmatig gedaan zelfs. Ik kan begrijpen dat mensen het oneerbiedig vinden, maar ik deel die mening niet. Ik eer mijn ouders ook, maar als ze even vanaf de gang roepen of ik kom eten hou ik me niet stil ofzo hoor knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je je ouders erbij betrekt, ik blèr ook voor eten.

Maar zou jij je ouders uitnodigen op de wc om eens te kletsen of een goed gesprek te voeren? Dat komt dichter in de burt dan bidden. Dat is namelijk niet te vergelijken met oppervlakkig 'JAAAAAAA' brullen terwijl je op de bruine troon zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies, een gebed is niet zomaar wat woordjes opdreunen oid.

Om antwoord te geven op de vraag: nee, dat zou ik niet kunnen. Net als ik dat niet zou kunnen tijdens een gesprek, het lezen van een boek of tijdens het geven van een presentatie. Mijn geest kan maar bij 1 ding tegelijk zijn.

En bidden tijdens de seks? Voor mij klinkt dat een beetje verknipt, het spijt me zeer, misschien ben ik zo narrow-minded als de pest maar ik vind dat creepy.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En bidden tijdens de seks? Voor mij klinkt dat een beetje verknipt, het spijt me zeer, misschien ben ik zo narrow-minded als de pest maar ik vind dat creepy.

Vind je sex dan een activiteit die je voor God verborgen moet houden?

Overigens, onder bidden versta ik vooral het op God gericht zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar baseer jij dat op?

Van Xanten is orthodox-gelovig katholiek en heeft daarom o.h.a. dezelfde opvatting als ik (al ben ik het hier pertinent niet met hem eens dat bidden tijdens masturbatie godslastering zou zijn). Als het gaat over het eerste deel van de stelling: Marillion en ik hebben daar de afgelopen dagen een gesprek over lopen in het zelfbevredigingstopic, zie deze post en verder. Dat is een goeie plaats om te beginnen, als je wilt weten wat er achter deze oneliner van Van Xanten zit knipoog_dicht.gif

En hé, Van Xanten, ik blíjf niet bezig hè widegrin.gif (zoals ik je vandeweek ook al schreef) ... Doe wat minder 'one-linerig' en dan begrijpen mensen je hopelijk ook direct, zonder bemiddeling door mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vind je sex dan een activiteit die je voor God verborgen moet houden?

Overigens, onder bidden versta ik vooral het op God gericht zijn.
smile.gif

Tijdens een zonde op God gericht zijn? Als je graag op God gericht wilt zijn kun je die zonde in kwestie beter gewoon achterwege laten. Ik denk niet dat de H. Jozefmaria zou juichen bij het lezen van deze interpretatie van zijn spiritualiteit. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Tijdens een zonde op God gericht zijn? Als je graag op God gericht wilt zijn kun je die zonde in kwestie beter gewoon achterwege houden. Ik denk niet dat de H. Jozefmaria zou juichen bij het lezen van deze interpretatie van zijn spiritualiteit.
rofl.gif

Volgens mij bedoelde Pius het anders. Hij bedoelde het voor christenen die masturbatie op zich geen zondige activiteit vinden (en die zijn er maar zat, zie bijv. dat topic waarin ik in mijn post hierboven naar link). Zou je dan (kunnen) bidden, dat was zijn vraag. En dan met de insteek van de H. Josémaria, nl. dat alles wat je doet, op God gericht moet zijn. Natuurlijk valt zondigen daar niet onder, maar hé, dat was nu juist het punt - dat niet iedereen dat zondigen vindt. Eigenlijk is het dan zelfs gek te noemen als je dan níet wilt bidden. Waarom dan niet? Zoals al div. mensen in dit topic zeiden, is het op zich niks raars om te bidden als je iets met je onderlijf aan het doen bent (nl. op de wc, en ik kan me voorstellen dat een bevallende vrouw ook wel zou kunnen bidden).

En bidden tijdens huwelijkse seks, daar kun je het ook over hebben met mensen die masturberen een zonde vinden. Ik zou dat niet gek vinden - en dan niet in de zin van een rozenkrans bidden ofzo knipoog_dicht.gif, maar meer: het met je hart op God gericht zijn (naast op je man/vrouw). Plus dat ook je daden een vorm van bidden zijn, en seks-zoals-seks-bedoeld-is, valt daar zéker onder (vind ik dan, hè smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid