Spring naar bijdragen

Eisen we te weinig kwaliteit?


Aanbevolen berichten

Ik zag laatst een filmpje van South Park op internet waar er eigenlijk een parodie wordt gemaakt op de Christelijke pop/rockmuziek. (geen commentaar op south park zelf, daar is al een topic over)

Quote:

quote uit filmpje

Cartamn: Our band should play Christian rock!

Kyle: Christian rock?!

Cartman: Think about it! It's the easiest crappiest music in the world, right? If we just play songs about how much we love Jesus, all the Christiand will buy our crap!

Quote:

vertaling:

C: Onze band zou christelijke rock moeten spelen?

K: Christelijke rock?

C: denk er maar over na, als we liedjes spelen over hoeveel we wel niet van Jezus houden, dan zullen alle christenen onze cd kopen

Ik heb er hartelijk om gelachen, en kan het nu ook, en wat mij al eerder aan het denken zette, deed het nu nog meer. Zijn wij als Christenen niet veel te makkelijkmet muziek die we lusiteren? Zolang het maar Halleluja, Prijs de heer is dan luisteren we het al. Als seculiere bandjes het soort muziek zouden spelen als dat de christelijke bandjes spelen, dan zou ik het dus echt niet luisteren.

Hoe denken jullie hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef ze groot gelijk, toen iedereen 2 Unlimited al jaaaaaren zat was liepen alle christenen te stuiteren op M.I.C. wat eigenlijk ongeveer hetzelfde was.

Het is ook een van de redenen waarom ik nauwelijks christelijke muziek luister.

Zelfs de muzikanten in mijn kerk zitten op hun beperkte christelijke eilandjre, weinig mensen met wie je kan praten over geniale muziek die is gecomponeerd of hoe ze muziek ervaren. Oppervlakkigheid in de muziek. als je maar redelijk kan zingen en je akkoordjes uit het opwekkingboerkje op de gitaar kan harken. En natuurlijk lekker je handen in de lucht kan gooien.

Geen hart voor de muziek of de drang zichzelf te excelleren op hun instrument, niet bereid te zweten voor een muzikale prestatie. Niet bereid hun hersens te laten kraken of te jammen over een originele opvatting voor een liedje. Nee, letterlijk de even belabberde muziekcd naspelen op een abominabele wijze.

Bah! Christenen zijn slechte muzikanten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, de muziek die duidelijk chirstelijke is heeft een ander doel dan te amuseren of om te musiceren het gaat vooral om de boodschap, techniek, experimenten, avantgarde en dergelijke...

Het gros van de mensen die die christelijke muziek luisteren luisteren dat ook niet om die virtuositeit waardoor je in de cirkel van 'middelmatigheid' blijft draaien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan is de vraag der vragen, wat is het doe van muziek? HEt aanbidden van God. Daarbij maakt het niet uit hoe goed het is, maar met welk doel het is gemaakt.

vraag 2 dan: Kan je God aanbidden met iets middelmatigs?

hij vroeg ook het beste van het beste bij schappen enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan is de vraag der vragen, wat is het doe van muziek? HEt aanbidden van God. Daarbij maakt het niet uit hoe goed het is, maar met welk doel het is gemaakt.

Volgens mij eist God ook wel een stuk toewijding. Jij mag uit je dak gaan terwijl je liederen tettert door een kam met een vloeitje, maar ik wil iets van hoge kwaliteit neerzetten.

Als het ging om het doel, niet om de manier waarop we het doel bereikten dan had God waarschijnlijk geen instructies gegeven voor het bouwen van de Ark, voor altaren, Tabernakel en tempels enzo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bah! Christenen zijn slechte muzikanten.

Hoho, niet zo snel. Ga maar eens naar een zondagse, goed orthodoxe Mis met een beetje professioneel koor. Dan hoor je ineens een héél andere kant van het verhaal. Dat is dan weer het voordeel van katholiek zijn: je hoort nog eens goede (koor-)muziek. Immers, zijn de meest briljante westerse composities niet geïnspireerd door het christelijk geloof geschreven? Het Requiem van Mozart, de Mattheüs Passion van Bach, of de schitterende gregoriaanse gezangen waarmee elk getijdenkoor de viering in meditatieve sferen kan onderdompelen...

Ik zelf luister al heel weinig muziek (ik heb iets met stilte, als ik aan het werk ben), dus ben ook bijzonder kritisch. Popmuziek doet mij weinig, en christelijke popmuziek zegt mij ook niet veel. Ik hoor wel van meerdere mensen dat de kwaliteit van christelijke pop over het algemeen matig zou zijn. Een beetje op commerciële leest geschoeid: gelikt, politiek correct, maar wel wat fantasieloos en daardoor niet echt. Jammer, want ik geloof ook dat muziek maken voor God ook betekent: niet snel tevreden zijn, maar werkelijk tot het uiterste gaan.

Maar ja, ook hier geldt dat je de bagger nodig hebt voor de juweeltjes die ook in het popgenre hier en daar uitkomen. Zonder de stroom aan middelmatige muziek, krijg je de juweeltjes ook niet. Hetzelfde principe als bij een brainstorm dus. Wie weet wordt het nog beter en krijgen we nog een echte Mozart onder de popmuzikanten. Zodat je niet meer per se katholiek of orthodox hoeft te zijn om te genieten van schitterende composities, die je meevoeren naar hemelse sferen, naar God, voorbij de horizon, tot in de eeuwen der eeuwen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geef ze groot gelijk, toen iedereen 2 Unlimited al jaaaaaren zat was liepen alle christenen te stuiteren op M.I.C. wat eigenlijk ongeveer hetzelfde was.

Het is ook een van de redenen waarom ik nauwelijks christelijke muziek luister.

Zelfs de muzikanten in mijn kerk zitten op hun beperkte christelijke eilandjre, weinig mensen met wie je kan praten over geniale muziek die is gecomponeerd of hoe ze muziek ervaren. Oppervlakkigheid in de muziek. als je maar redelijk kan zingen en je akkoordjes uit het opwekkingboerkje op de gitaar kan harken. En natuurlijk lekker je handen in de lucht kan gooien.

Geen hart voor de muziek of de drang zichzelf te excelleren op hun instrument, niet bereid te zweten voor een muzikale prestatie. Niet bereid hun hersens te laten kraken of te jammen over een originele opvatting voor een liedje. Nee, letterlijk de even belabberde muziekcd naspelen op een abominabele wijze.

Bah! Christenen zijn slechte muzikanten.

worshippy.gif

edit: beter lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geen hart voor de muziek of de drang zichzelf te excelleren op hun instrument, niet bereid te zweten voor een muzikale prestatie. Niet bereid hun hersens te laten kraken of te jammen over een originele opvatting voor een liedje. Nee, letterlijk de even belabberde muziekcd naspelen op een abominabele wijze.

Bah! Christenen zijn slechte muzikanten.

boosrood.gifboosrood.gifboosrood.gifboosrood.gif

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

christenen die geen mainstream christelijke muziek maken die zitten gewoon in de seculiere muziekindustrie. Denk aan Woven Hand, Sufjan Stevens, maar ook commerciëlere artiesten zoals Daniel en Natasja Bedingfield, Stacie Orico enz. enz.

muziek is meer dan een tekst. Ik ben zelf van mening dat als je God wil aanbidden met muziek dat je dan niet perse een bijbelse tekst hoeft te gebruiken, maar dat je vooral moet zorgen dat het geheel zo goed mogelijk is, dus de combinatie van tekst, muziek en eventueel beeld. God verdient het allerbeste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb er hartelijk om gelachen, en kan het nu ook, en wat mij al eerder aan het denken zette, deed het nu nog meer. Zijn wij als Christenen niet veel te makkelijkmet muziek die we lusiteren? Zolang het maar Halleluja, Prijs de heer is dan luisteren we het al. Als seculiere bandjes het soort muziek zouden spelen als dat de christelijke bandjes spelen, dan zou ik het dus echt niet luisteren.

Hoe denken jullie hierover?

Neuh, Wij niet, jullie (zonder ik) misschien wel. puh2.gif

Ik luister zowel seculier als christelijk. En in beide groepen zoek ik wel eens de marge op, tekstueel.

Slechte goedkope kwaliteit muziek houd ik niet van. Dan maakt het me niet uit of die christelijk of seculier is. Van worship muziek houd ik sowiso niet van (waar ik niet zeg dat alle worship slechte kwaliteit is, tis m'n smaak alleen niet).

Maar er is wel degelijk goede christelijke muziek, die in hun genre ook als zodanig bekend staan en invloed hebben uitgeoefend (qua muziek trends) in hun scene, dus ook binnen het seculiere deel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ligt niet aan talent gebrek bij christelijke muziek, het ligt aan christenen die genoegen nemen met matige muziek, als het maar christelijk is. Had christelijke band A seculier geweest, dan zou niemand er naar luisteren...

... Oké dat klopt niet, dan zou die band misschien wel hoog in de top40 staan omdat ze een knappe schaars geklede zangeres hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, gelukkig vermaak ik me nog altijd wel met de enkel christelijke muziek die ik thuis heb liggen. widegrin.gif En het klopt dat het niet allemaal van het hoogste niveau is, maar dat is alle seculiere muziek ook niet. Er is echter wel genoeg muziek bij die wel van goed niveau is, muzikaal en tekstueel. Zo kan ik bijvoorbeeld enorm genieten van Jars of Clay met hun prachtige poëtische teksten en ook mooie muziek. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wordt narrig van dit topic. Het is zo'n kul om christen musici per defenitie zo generaliserend weg te zetten. bah

Maar goed, ik troost me maar bij de gedachte dat de beste stuurlui altijd aan wal staan.

O, als ik christelijke muzikanten had die op een beetje niveau zaten en de juiste muzieksmaak hadden dan was ik volop aan het stomen op de volle zee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

O, als ik christelijke muzikanten had die op een beetje niveau zaten en de juiste muzieksmaak hadden dan was ik volop aan het stomen op de volle zee.

Gaat het hebben van muzikaal niveau en het op dezelfde golflengte als jou zitten voor wat betreft de muzieksmaak wel samen? puh2.gif

Vooruit, ik vond Slechtvalk altijd wel mooi en heb ook best wel kunnen genieten van Extol. Maar voor de rest zijn er ook in Nederland echt wel christenen te vinden die muziek kunnen maken. Of wellicht staan, zoals wel vaker, de beste stuurlui aan wal. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de muziekwereld an sich ook niet. Ik denk dat daar opzich niet zoveel verschil in zit.

Nee, maar als je niet genoeg rulet om je geld te verdienen in de gewone muziekwereld dan kun je dus altijd nog christelijke muziek gaan maken. Daar gaat het immers niet in eerste instantie om het niveau van het spelen maar om het groot maken van God (hoewel Hij dat al is). widegrin.gif

Met die geldkwestie bedoel ik vooral: als muziek je bron van inkomsten is dan word je niet blij van opdraven bij christelijke activiteiten. Waar je bij "normale" optredens ook normaal betaald wordt, wordt er bij christelijke dingen vaak verwacht dat je het wel voor een vriendenprijsje doet. En doe je dat niet, dan is er wel een ander die het wel doet. Dat die ten hemel schreiend vals zingt, nemen we wel op de koop toe.

Het gaat er denk ik niet om dat er geen goede christelijke muzikanten zijn, want die zijn er in mijn ogen/oren wel. Het probleem is eerder dat er ook heel veel ruimte is voor crap. Hoe het met bekende bands zit weet ik niet, maar op kleine schaal gaat het in mijn ervaring zo. Wil je muziek maken? Er is in christenland altijd een podium. Elke kerk vindt het leuk als je er komt zingen of spelen. Het mag niks kosten maar dan hoeft de lat ook niet zo hoog. Muzikaal niveau? Ach nouja... dit is toch ook goed? En betaalbaar. Pro Deo!

Wat dus mateloos frustrerend is voor muzikaal kritische christelijke muzikanten als Audiophile.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Oja, muziekmaken gaat om geld, dat vergeet ik telkens...
clown.gif

Nee. Maar als ik serieus muziek zou willen maken dan zou ik een omgeving opzoeken waar gemotiveerde, creatieve muzikanten met enig niveau werkzaam zijn. En dan is de christelijke muziekwereld lang niet altijd de plek bij uitstek, aangezien muziek daar vooral gewaardeerd wordt om zijn functie en niet per se om de muziek an sich. Als de muziek zelf meer gewaardeerd zou worden (en ik vind geld daar niet los van staan) dan zou het voor professionele muzikanten wellicht aantrekkelijker zijn om aan de weg te timmeren in christenland.

Tenzij je bij het handjevol mensen hoort die christelijk (populair) muziekland ownen. Dan heb je een leuke baan waar je tijd en energie in kunt steken omdat je het niet nog eens naast je 40-urige werkweek hoeft te repeteren. Je moet je constant aanpassen, is het niet aan de andere spelers dan wel aan het publiek. Misschien dat een ander het wel leuk vindt om tijd en energie te steken in een niet-ambitieus bandje waar je haast geld op toe moet leggen... maar als ik een goede muzikant zou zijn dan zou mij dat niet echt trekken. Als muziek je beroep is zal je er toch iets voor moeten vragen. Maar je niveau wordt niet echt gehoord en er is altijd wel een matigere muzikant die het nog wat meer pro deo doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid