Spring naar bijdragen

Eisen we te weinig kwaliteit?


Aanbevolen berichten

Quote:

... Geen hart voor de muziek of de drang zichzelf te excelleren op hun instrument, niet bereid te zweten voor een muzikale prestatie. Niet bereid hun hersens te laten kraken of te jammen over een originele opvatting voor een liedje. Nee, letterlijk de even belabberde muziekcd naspelen op een abominabele wijze.

Bah! Christenen zijn slechte muzikanten.

Christenen hebben nog wel eens last van het "Als het voor de Heer is, dan is kwaliteit ondergeschikt aan hartsgesteldheid-principe." Opzich is daar (ten diepste) nog niet eens zoveel mis mee, maar als dat betekent dat je verwacht dat je daarmee wegkomt als het niet gaat om het aanbidden van God tijdens je stille tijd...?

Als je gewoon vals zingt of echt geen gitaar kan spelen maar het toch doet dan zullen de meeste gemeenteleden daar geen waardering kunnen opbrengen, laat staan als je het dan ook nog seculier uitbrengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Komt het niet gewoon door de makrt van vraag en aanbod? Al ga je in het seculiere circuit kijken dan zijn er duizenden bandjes waaruit je kan kiezen, maar er is in verhouding slechts een kleine vraag naar bandjes.

Christelijke bandjes zijn er een stuk minder, maar de vraag is in verhouding groter. Hierdoor zullen meer middel matige bandjes de publiciteit halen, er is gewoon weinig beters! Als jij op zoek bent naar een mannenkoor met zeemansliederen dan kom je niet zo heel ver, hooguit bij een shantykoor, als deze niet goed zijn, pech! Als jij zoekt naar een entertainer met toffe nummers dan kan je kiezen uit entertainers van Marco Borsato tot een lokale straat zanger! Veel keus en je moet kwaliteit hebben om jezelf te onderscheiden.

In Christelijk Nederland is veel vraag en weinig aanbod. Ik zie het ook bij mezelf: ik ben niet een bijzonder goed pianist (zelf vind ik zelfs dat ik er niks van bak, anderen zeggen dat t meevalt) maar toch speel ik in 3 bandjes, bij een koor en af en toe solo. In het reguliere circuit was me dat noot gelukt, ook omdat ik af en toe voor best groot publiek speel (onlangs 600 man).

We moeten christelijke muziek niet vergelijken met de reguliere muziek. Het is een andere wereld met een andere markt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Komt het niet gewoon door de makrt van vraag en aanbod? Al ga je in het seculiere circuit kijken dan zijn er duizenden bandjes waaruit je kan kiezen, maar er is in verhouding slechts een kleine vraag naar bandjes.

Christelijke bandjes zijn er een stuk minder, maar de vraag is in verhouding groter. Hierdoor zullen meer middel matige bandjes de publiciteit halen, er is gewoon weinig beters! Als jij op zoek bent naar een mannenkoor met zeemansliederen dan kom je niet zo heel ver, hooguit bij een shantykoor, als deze niet goed zijn, pech! Als jij zoekt naar een entertainer met toffe nummers dan kan je kiezen uit entertainers van Marco Borsato tot een lokale straat zanger! Veel keus en je moet kwaliteit hebben om jezelf te onderscheiden.

In Christelijk Nederland is veel vraag en weinig aanbod. Ik zie het ook bij mezelf: ik ben niet een bijzonder goed pianist (zelf vind ik zelfs dat ik er niks van bak, anderen zeggen dat t meevalt) maar toch speel ik in 3 bandjes, bij een koor en af en toe solo. In het reguliere circuit was me dat noot gelukt, ook omdat ik af en toe voor best groot publiek speel (onlangs 600 man).

We moeten christelijke muziek niet vergelijken met de reguliere muziek. Het is een andere wereld met een andere markt.

AMEN, en zo simpel is het....... worshippy.gif

vandaar dat christelijke muziek altijd mainstream is. Voor de minder mainstreammuziek is geen specifiek christelijke markt en dus zullen deze artiesten zich automatisch in het reguliere circuit moeten begeven. Daarnaast is er ook nog muziek wat specifiek alleen gemaakt wordt voor de christelijke markt, denk aan gewijde muziek (dus alle worshipcd's tot en met de koor- en orgelcd's).

Verder vraag ik me af of het wenselijk is of we van alle muziek een christelijke variant zouden hebben, moeten we bijvoorbeeld in de jazzmuziek onderscheid maken tussen christenen en niet-christenen (is er dan verschil????)

Verder vraag ik me ook af waarom we wel onderscheid maken tussen christelijke en niet-christelijke popmuziek en geen onderscheid maken bij andere kunstvormen (ok, op een paar hele slechte christelijke films na dan).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Komt het niet gewoon door de makrt van vraag en aanbod? Al ga je in het seculiere circuit kijken dan zijn er duizenden bandjes waaruit je kan kiezen, maar er is in verhouding slechts een kleine vraag naar bandjes.

Christelijke bandjes zijn er een stuk minder, maar de vraag is in verhouding groter. Hierdoor zullen meer middel matige bandjes de publiciteit halen, er is gewoon weinig beters!

Maar hoe komt het dat er niks beters is? Niet doordat er niet meer goede christelijke muzikanten zijn, maar doordat een muzikant gewoon niet zoveel "kan" in christelijk muziekland. Niet qua samenspel (er zijn om precies deze reden weinig professionele muzikanten actief), niet qua repertoire (het moet wel passend zijn) en niet qua werk (want je verdient er niets mee). Om die redenen is het niet zo uitdagend om er echt voor te gaan. Een oplossing zie ik alleen in het serieuzer nemen van muziek als kunstvorm en het waarderen daarvan met geld. Als je een professionele muzikant wilt, dan moet je die ook belonen. Anders kan hij zij heil beter ergens anders zoeken, aangezien de meeste mensen toch echt een inkomen nodig hebben. smile.gif

Maargoed, ik zie ook wel dat dat niet gerealiseerd zal worden. Het geld wordt logischerwijs liever aan andere dingen besteed. Het heeft alleen tot gevolg dat we afhankelijk zijn van elke volgende gek met een gitaar. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gaat het hebben van muzikaal niveau en het op dezelfde golflengte als jou zitten voor wat betreft de muzieksmaak wel samen?
puh2.gif

Vooruit, ik vond Slechtvalk altijd wel mooi en heb ook best wel kunnen genieten van Extol. Maar voor de rest zijn er ook in Nederland echt wel christenen te vinden die muziek kunnen maken. Of wellicht staan, zoals wel vaker, de beste stuurlui aan wal.
yes.gif

Sally Forth en Volkoren Records zijn daar wel een bewijs van, maar er zou meer moeten zijn ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Maar hoe komt het dat er niks beters is? Doordat een muzikant gewoon niet zoveel "kan" in christelijk muziekland. Niet qua samenspel (er zijn weinig professionele muzikanten), niet qua repertoire (het moet wel passend zijn) en niet qua werk (want je verdient er niets mee). Om die redenen is het niet zo uitdagend om er echt voor te gaan. Een oplossing zie ik alleen in het serieuzer nemen van muziek als kunstvorm en het waarderen daarvan met geld. Als je een professionele muzikant wilt, dan moet je die ook belonen. Anders kan hij zij heil beter ergens anders zoeken, aangezien de meeste mensen toch echt een inkomen nodig hebben.
smile.gif

Maargoed, ik zie ook wel dat dat niet gerealiseerd zal worden. Het geld wordt logischerwijs liever aan andere dingen besteed. Het heeft alleen tot gevolg dat we afhankelijk zijn van elke volgende gek met een gitaar.
widegrin.gif

De 'afnemers' van seculiere bands zijn over het algemeen discotheken, bars en evenementen, die van christelijke bands kerken en kleine georganiseerde groepen. Groep 1 heeft geld, groep 2 minder, of iig wat bter voor andere doeleinden gebruikt kan worden smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ik luister zelf amper christelijke muziek dus ik zou eigenlijk niet weten hoe jullie bij die bands komen. Seculiere bandjes zie je natuurlijk op tv en hoor je op de radio, maar waar vind je goede christelijke bands? Worden die ergens gepromoot?

christiantorrents.com puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De 'afnemers' van seculiere bands zijn over het algemeen discotheken, bars en evenementen, die van christelijke bands kerken en kleine georganiseerde groepen. Groep 1 heeft geld, groep 2 minder, of iig wat bter voor andere doeleinden gebruikt kan worden
smile.gif

idd. dus een oplossing is er ook niet echt.

Quote:
Samengevoegd:

[...]

christiantorrents.com
puh2.gif

tnx

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met christelijke pop heb ik eigenlijk niets. Ik vind het vrij inspiratieloos en volgens mij vooral bedoeld voor bandjes die niet al te succesvol waren en dan maar de stempel christelijk op zichzelf hebben gezet om toch een vaste doelgroep te hebben. Commercieel gezien dus wel een handige zet.

Onder mooie christelijke muziek versta ik eerder Gregoriaans, het mooie zingen uit de liedbundel in de kloosters of mooie klassieke werken van componisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Onder mooie christelijke muziek versta ik eerder Gregoriaans, het mooie zingen uit de liedbundel in de kloosters of mooie klassieke werken van componisten.

Voor mij is muziek niet alleen de klanken, maar ook de creativiteit. Bij klassieke werken e n traditonele koorzangen vind ik dit vaak verloren gaan (uitzonderingen daargelaten) omdat het volgens een standaard paripatuur wordt gespeeld. Vergelijkbaar met hoe mensen de 'vlooienmars' muziek durven te noemen. Muziek moet origineel en creatief zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ontkennen dat de vlooienmars muziek is heeft geen zin, dat is het namelijk wel. Ik zeg niet dat ik het mooie muziek vind.

Het ging mij om het citaat van jou wat ik aanhaalde.

Vlooienmars is geen muziek. Vlooienmar is is een verzameling klanken.

En ja dat begrijp ik knipoog_dicht.gif Misschien moet je het verschil leren maken tussen muziek en geluid/klanken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid