Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Om even terug te komen op wat eerder gezegd is, volgens mij is het niet zo dat een man die invoelend is en behulpzaam in het huishouden en meer van dat soort dingen geen echte man zou zijn oid. Integendeel, dat zijn ook gewoon dingen die erbij horen en die zeker lovenswaardig zijn. Wat ik meer probeerde aan te stippen is dat daarnaast het avontuurlijke ook een belangrijk kenmerk is van de man, of iig voor veel mannen. Het idee van inderdaad de held willen zijn, het idee van risico's willen nemen (vaders gooien hun jonge kinderen bijvoorbeeld in de lucht, vrouwen absoluut niet...) en meer van dat soort dingen.

Juist het idee van het teveel benadrukken van al die zorgzame kanten van de man, heeft als valkuil dat die andere kant van de man, die voor de vrouw vreemder is, teveel naar achteren verdwijnt. Juist ook binnen de christelijke wereld denk ik, waar de man verantwoordelijk moet zijn, zorgzaam, pastoraal ed. Niet dat dat niet goed is, maar die andere kant van het aangaan van het avontuur met God, het strijden voor God, risico's nemen voor God, die mag in mijn ogen ook best wel genoemd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het voor 100% met de starter van deze draad eens. Onze samenleving is teveel gefeminiseerd. Traditionele "zachte" vrouwelijke eigenschappen zijn ons door allerlei figuren, waardoor échte mannen in deze cultuur zeldzaam zijn. Waarom denk je dat zo veel Nederlandse meiden vallen op Marokkanen? Precies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Jesaja 3 wordt er het een en ander geschreven over de gevolgen van vrouwen en kinderen die aan de macht zijn. Een man dient te regeren en de vrouw valt daarin bij. Echter wanneer de man zich laat verleiden door de vrouw (zie vs. 12), dan zal de welvaart van een volk op een dwaalspoor komen.

@Nynthe: Ik ben het eens met je posts.

@Robert: Mee eens!

Ik heb daar nog een toevoeging aan. Doordat vrouwen zijn gaan werken, kregen gezinnen een hoger gezamelijk inkomen, waardoor de koopkracht steeg, waardoor de inflatie op zijn beurt weer steeg en wat tot gevolg had dat de alleenstaanden en weduwnar(ess)en onder een hogere financiële druk zijn komen te staan. De armen zijn nu de dupe. De gezagsvoerders zijn hiervoor verantwoordelijk.

Zoals Jezus ook al zei tegen de farizeeën: Jullie eten de huizen van de weduwen op.(Mar. 12 : 40 & Luc. 20 : 47)

Iets anders wat me opvalt in onze maatschappij, is dat mannen die een gezin hebben vaak een huis kopen. Daarvoor is een vaste baan nodig. Nu dan... zodra een werkgever weet dat zijn werknemer in deze positie staat, kan hij hem onderdrukken op het werk. Zulke mensen kan een hoge werkdruk opgelegd worden door de werkgever, omdat deze weet dat zo iemand bang is om ontslag te krijgen. Dit is onderdrukking cq manipulatie. Al verschillende mannelijke collega's hebben mij dit zo uitgelegd. Als wij dit nu accepteren, zijn wij straks de volgenden die slaaf worden gemaakt en daarna onze kinderen.

Maar wat nou als je het gevoel hebt dat je niet zo avontuurlijk ingesteld bent?

Hoe zou je dan als mannelijke man die zich ook veranwoordelijk voelt voor de financiële zekerheid van zichzelf en zijn gezin moeten omgaan met deze druk?

Gewoon geen huis kopen? Tegen je baass zeggen dat hij je rug op kan? Je vrouw vragen ook 3 dagen per week te gaan werken en de kiinderen maar te dumpen bij de buitenschoolse opvang?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, ik adviseer om niet te veel over je privé-zaken te vertellen op het werk. Op je werkplaats kun je beter zwijgen als het aankomt op religie, politiek en geld. Want zodra dit de thema's worden op je werkplaats, dan ontstaat er een rotsfeer.

Daar ben ik het niet mee eens. Op personeelsfeestjes heb ik het vaak zat over politiek maar voornamelijk religie omdat ze (denk ik) dan hun kans zien om er dingen over te vragen. Er is daardoor nooit een rotsfeer ontstaan, maar juist een gevoel van wederzijds respect.

Even terug te komen op het onderwerp puh2.gif Ik denk dat vrouwen ook vaak zeuren over het man zijn. Aan de ene kant is het: Waarom issie nou niet wat gevoeliger? Waarom snapt ie dat nou niet? Waarom helpt ie niet mee in het huishouden? Blabla, dat soort dingen. Maar aan de andere kant, als een vent té lief is, dan begin je niet eens aan een relatie. Ik kan me voorstellen dat dat best frustrerend is voor de man.

Dit soort gedachtes hoor ik dan vaak van vrouwen om me heen en ik betrap me zelf er ook op. Ik moet er niet aan denken om een vent thuis te hebben die altijd het huishouden wil doen en elke dag met rozen aan komt zetten..Maar ik liep ook vaak zat te zeuren dat ie niet over z'n gevoelens kon praten etc. (Terwijl ik er niet aan moet denken om telkens met een man te praten die elke keer z'n gevoelens op tafel legt).

Dat is natuurlijk ook iets persoonlijk, maar ik hoop gewoon dat elke man (en elke vrouw ook trouwens) gewoon zichzelf kan zijn en met goede communicatie en het begrip dat we nou eenmaal verschillend zijn, moet dat vast wel goedkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Even terug te komen op het onderwerp
puh2.gif
Ik denk dat vrouwen ook vaak zeuren over het man zijn. Aan de ene kant is het: Waarom issie nou niet wat gevoeliger? Waarom snapt ie dat nou niet? Waarom helpt ie niet mee in het huishouden? Blabla, dat soort dingen. Maar aan de andere kant, als een vent té lief is, dan begin je niet eens aan een relatie. Ik kan me voorstellen dat dat best frustrerend is voor de man.

Dit soort gedachtes hoor ik dan vaak van vrouwen om me heen en ik betrap me zelf er ook op. Ik moet er niet aan denken om een vent thuis te hebben die altijd het huishouden wil doen en elke dag met rozen aan komt zetten..Maar ik liep ook vaak zat te zeuren dat ie niet over z'n gevoelens kon praten etc. (Terwijl ik er niet aan moet denken om telkens met een man te praten die elke keer z'n gevoelens op tafel legt).

Ik ben zo'n man van die tweede orde, fijn he? widegrin.gif (lees cry.gif) Maar goed, ik wil (proberen) me niet anders voor te doen dan ik ben. Dat is volgens mij de uitdaging voor alle mensen, dat maakt iemand tot een echt persoon, of dat nou een man of een vrouw is. Trouw durven zijn aan wie je bent.

Ik denk trouwens ook dat de "echte mannen" in veel opzichten net zo zijn als de softies, het verschil ligt niet in hoe ze zijn, maar in hoe ze (niet) communiceren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even terug te komen op het onderwerp
puh2.gif
Ik denk dat vrouwen ook vaak zeuren over het man zijn. Aan de ene kant is het: Waarom issie nou niet wat gevoeliger? Waarom snapt ie dat nou niet? Waarom helpt ie niet mee in het huishouden? Blabla, dat soort dingen. Maar aan de andere kant, als een vent té lief is, dan begin je niet eens aan een relatie. Ik kan me voorstellen dat dat best frustrerend is voor de man.

Ja herkenbaar, dat gaat ook in vriendschappen op. Je merkt dat te lief zijn afstoot, dus wat doe je? Ach om eens te compenseren kom je dan ongelovelijk bot uit de hoek, en dan is het weer janken geblazen.

Meiden, beslis nou eens iets! clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja herkenbaar, dat gaat ook in vriendschappen op. Je merkt dat te lief zijn afstoot, dus wat doe je? Ach om eens te compenseren kom je dan ongelovelijk bot uit de hoek, en dan is het weer janken geblazen.

Meiden, beslis nou eens iets!
clown.gif

Oeh.. zo herkenbaar inderdaad.... yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja herkenbaar, dat gaat ook in vriendschappen op. Je merkt dat te lief zijn afstoot, dus wat doe je? Ach om eens te compenseren kom je dan ongelovelijk bot uit de hoek, en dan is het weer janken geblazen.

Meiden, beslis nou eens iets!
clown.gif

als je te lief ben, dan wil je iets.......ik ben nog nooit een man tegengekomen die lief voor me was zonder reden. Ik kom niet meteen achter de reden, maar die is er altijd wel. Of hij wil ik hem aardig vind, leuk vind enz. of hij wil dat ik iets voor hem doe in welke context dan ook. En als mannen bot zijn dan communiceren ze meestal niet.....

dan heb ik zoiets van zit er echt niets tussenin.....gewoon praten zonder doel ofzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom marliesje,

Quote:
als je te lief ben, dan wil je iets.......ik ben nog nooit een man tegengekomen die lief voor me was zonder reden. Ik kom niet meteen achter de reden, maar die is er altijd wel. Of hij wil ik hem aardig vind, leuk vind enz. of hij wil dat ik iets voor hem doe in welke context dan ook.

Vrouwen gebruiken vaak ook hun emoties om dingen gedaan te krijgen. En ik ben überhaupt nog nooit een mens tegengekomen die redeloos lief is. Veel mensen zijn lief omdat ze inderdaad genegenheid of liefde zoeken, en er daarom veel van weggeven. Is nog christelijk ook. Is dat een onredelijk verlangen dan?

Quote:
En als mannen bot zijn dan communiceren ze meestal niet.....

dan heb ik zoiets van zit er echt niets tussenin.....gewoon praten zonder doel ofzo?

Vrouwen communiceren inderdaad op andere manieren dan mannen. Dat leidt soms tot botsingen of onbegrip, vooral als ze elkaar proberen te doorgronden zonder elkaar écht te willen leren kennen. In plaats van de vrouwelijke communicatie daarom maar superieur te vinden, kun je beter je eens verdiepen in de man en samen proberen nader tot elkaar te komen.

Misschien geloof je het niet, maar man en vrouw vullen elkaar volmaakt aan, ook op dat soort gebieden. Alleen willen vrouwen graag mannen verbeteren en mannen graag vrouwen. Niet doen, ook niet proberen op eigen houtje "de man" proberen te doorgronden. Want dat leidt onherroepelijk tot generalisaties en onbegrip. Laat de man nou maar gewoon man zijn en de vrouw gewoon vrouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

als je te lief ben, dan wil je iets.......ik ben nog nooit een man tegengekomen die lief voor me was zonder reden. Ik kom niet meteen achter de reden, maar die is er altijd wel. Of hij wil ik hem aardig vind, leuk vind enz.

Ja, maar tot op een zekere hoogte is dat logisch toch? Als ik lief ben tegen iemand, natuurlijk wil ik dan aardig gevonden worden. Wel is het zo dat je, naarmate je meer vriendschappelijk tot iemand aangetrokken voelt, accepteert dat dat niet steeds wederzijds is en er dan toch mee doorgaat.

Quote:
En als mannen bot zijn dan communiceren ze meestal niet.....

Natuurlijk wel, je moet het gewoon leren te verstaan. widegrin.gif

Quote:
dan heb ik zoiets van zit er echt niets tussenin.....gewoon praten zonder doel ofzo?

'De waarheid ligt in het midden' zeggen ze dan. Nou ja, in werkelijkheid ligt de waarheid eigenlijk nooit in het midden. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik mis hier toch wel de inhoudelijke insteek. Is het zo dat God mannen in het algemeen met een bepaalde set eigenschappen uit heeft gerust, en dat deze eigenschappen verschillen met de eigenschappen van vrouwen in het algemeen?

Ik heb sterk de neiging om daar ja op te zeggen.

Maar ik heb, anders dan dat Elderedge dat doet, niet zomaar een lijstje voorhanden met daarop de hierboven bedoelde mannelijke eigenschappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik mis hier toch wel de inhoudelijke insteek. Is het zo dat God mannen in het algemeen met een bepaalde set eigenschappen uit heeft gerust, en dat deze eigenschappen verschillen met de eigenschappen van vrouwen in het algemeen?

Ik heb sterk de neiging om daar ja op te zeggen.

Maar ik heb, anders dan dat Elderedge dat doet, niet zomaar een lijstje voorhanden met daarop de hierboven bedoelde mannelijke eigenschappen.

Zo'n heel gek idee is dat misschien nog niet. Ik denk dat je zeker wel een 'rode draad' ontdekken kan. De uitdrukkingen 'typisch iets voor vrouwen' en 'typisch iets voor mannen' is er niet zomaar.

De hersenen van mannen en vrouwen zitten anders in elkaar, de hormonen ook en die bepalen ook voor een groot gedeelte je gedrag. Maar je kan ook stellen dat bijv de hormonen bij vrouwen over het algemeen hetzelfde zijn zeg maar.

Dus ik denk dat het best een mogelijkheid is ja smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik mis hier toch wel de inhoudelijke insteek. Is het zo dat God mannen in het algemeen met een bepaalde set eigenschappen uit heeft gerust, en dat deze eigenschappen verschillen met de eigenschappen van vrouwen in het algemeen?

Ik heb sterk de neiging om daar ja op te zeggen.

Maar ik heb, anders dan dat Elderedge dat doet, niet zomaar een lijstje voorhanden met daarop de hierboven bedoelde mannelijke eigenschappen.

Volgens mij is dat zo Bijbels als maar kan, het is niet voor niets dat Paulus allerlei richtlijnen uitzet voor de omgang van vrouwen en mannen onderling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van de cover van John Eldredge´s boek:

De moderne man is een gekooid dier. Hij lijkt getemd, maar diep in zijn hart sluimert de droom dat hij een held is. als hij niet kan leven zoals God hem heeft ontworpen, zit hij niet lekker in zijn vel en grijpt naar het surrogaat. Of de lafaard in hem krijgt de overhand.

En de kerken? Helpen die hem om naar Gods plan te leven? Wordt hij gestimuleerd gewaagde dingen te doen voor zijn Heer, te strijden tegen het onrecht en zijn vrouw te laten merken dat zij een schoonheid is?

De meeste kerken moedigen hem aan vooral plichtsgetrouw te zijn, braaf. En als je om je heen kijkt, zie je dat heel veel mannen zich.... vervelen in de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Van de cover van John Eldredge´s boek:

De moderne man is een gekooid dier. Hij lijkt getemd, maar diep in zijn hart sluimert de droom dat hij een held is. als hij niet kan leven zoals God hem heeft ontworpen, zit hij niet lekker in zijn vel en grijpt naar het surrogaat. Of de lafaard in hem krijgt de overhand.

En de kerken? Helpen die hem om naar Gods plan te leven? Wordt hij gestimuleerd gewaagde dingen te doen voor zijn Heer, te strijden tegen het onrecht en zijn vrouw te laten merken dat zij een schoonheid is?

De meeste kerken moedigen hem aan vooral plichtsgetrouw te zijn, braaf. En als je om je heen kijkt, zie je dat heel veel mannen zich.... vervelen in de kerk.

Ow wacht, kritiek op de Kerk? Dan kan het meteen in de vuilnisemmer. Probleem opgelost, slotje. Wat is het leven toch envoudig als katholiek. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ow wacht, kritiek op de Kerk? Dan kan het meteen in de vuilnisemmer. Probleem opgelost, slotje. Wat is het leven toch envoudig als katholiek.
party.gif

Zelfs voor katholieken is dit nog niet zo simpel. puh2.gif

Het gaat hier namelijk niet om kritiek op de leer van de kerk, maar om kritiek op hoe het er in de praktijk van de kerk aan toe gaat. En dan moeten zelfs de katholieken toegeven dat er in de praktijk af en toe toch wel eens iets is misgegaan. knipoog_dicht.gif

Ik denk dat mannen binnen de kerk uitgedaagd mogen worden om priester te zijn in hun gezin, om profeet te zijn binnen het gezin en wellicht nog wel breder. Ik denk dat de man binnen de kerk opgeroepen mag worden om een geestelijke held te zijn. En ik denk dat wanneer dat niet gebeurt, dat er dan sprake is van een gemis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik loop sinds kort stage bij een basis van de Luchtmacht, en wel op de afdeling Voorlichting. Daar heb ik eens een boekje doorgelezen die uiteenzet hoe een millitair zich moet presenteren. Wat me heel erg opviel, is niet alleen de hoeveelheid richtlijnen voor de verschillende uniforms voor verschillende gelegenheden. Maar ook de hoeveelheid richtlijnen voor hoe je je moet gedragen in gezelschap van andere mensen. Ook in je privéleven, als je niet aan het werk bent, blijf je beleefd en zorgvuldig.

Als een militair dit boekje strikt zou opvolgen, dan is hij of zij naast een dappere soldaat, die het avontuur en het gevaar niet schuwt, ook een hoffelijke heer of dame. Iemand die nauwkeurig zorg draagt voor zijn uiterlijk en dat hij op beleefde en onberispelijke wijze met andere mensen omgaat. Zowel met millitairen als met burgers. Wat de krijgsmacht betreft, hoeft moed en dapperheid, beleefdheid en zorgvuldigheid dus geenszins uit te sluiten. Een goede militair bezit het allemaal.

Ik denk niet dat je bij de krijgsmacht hoeft te werken om te begrijpen waarom elke militair, man én vrouw, zich aan die ogenschijnlijke spagaat moet houden. Moed en correctheid gaan hand in hand. Dat je vuil en hard werk doet, betekent niet dat je tegelijkertijd vuil en hard moet zijn tegenover je naasten. Ik denk dat elk mens, man of vrouw, zowel dapper als correct mag zijn, maar dan ieder op zijn eigen plaats en in zijn eigen rol. Met een wet die dat op écht consequente wijze erkent en niet zo halfslachtig als nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid