Spring naar bijdragen

Bijbel letterlijk of symbolisch 2


Aanbevolen berichten

Ik heb veel moeite om de bijbel letterlijk op te vatten. Het scheppingsverhaal, alle gruwelijkheden als stenigen in de bijbel enz.

Ik loop hier echt als een blok tegen aan, kan er 10 keer niks mee....

Zijn er mensen die met hetzelfde worstelen en zou het kunnen dat het er misschien niet toe doet of je letterlijk de bijbel gelooft of niet. Kan je er ook gewoon neutraal in staan zeg maar. Ik vermoed dat het antwoord van vele 'nee' is, maar waarom zou je niet gewoon neutraal kunnen zijn hierin?? Hoe komt het dat vele christenen over zoveel dingen anders denken????

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 167
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

nee, inderdaad, je moet niet alles willen bewijzen. Daar ben ik het volledig mee eens. het gaat mij denk ik niet eens zozeer om het bewijs ergens van, maar moet het wel begrijpen. Ik stuit tegen dingen aan die niet kloppen, of op zijn minst merkwaaridg zijn als je erover doordenkt. Zoals stenigen, God die mensen opdracht geeft mensen te moorden enz. DAT begrijp ik niet en god zal wel weten wat hij gedaan heeft is voor mij geen antwoord. Hoe bepaal je nu of je wel in rok naar de kerk moet of niet, of je wel homosex mag hebben of niet. Je kan toch niet het een wel opvolgen en et andere niet? welke redenatie zit daar achter. De ene kerk preekt dat wel homohuwelijk mag, andere niet. Wie heeft geijk???Of is er misschien helemaal een gelijk en is DAT niet waar het om gaat???

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi pilar...

Om eerst je laatste vraag te beantwoorden kan je jezelf ook de vraag stellen waarom is er niet gewoon kerk? Waarom is er niet gewoon 1 geloof? Maarja daar zou je een keertje een ander topic voor moeten openen..

De Bijbel letterlijk nemen... tja ik neem de Bijbel voor een groot gedeelte letterlijk (denk hierbij aan de 10 geboden en een aantal verhalen van Jezus)

Maar het andere gedeelte zie ik als lessen waar je over na moet denken en daaruit jouw conclusie kan/moet trekken.. en dat vind ik dus ook juist het leuke van de Bijbel.. je leest een boek.. denkt daar over na.. en trekt je conclusie(s), je gaat leven naar hetgeen waar jij bent uit gekomen...

Dat is denk ik ook juist het gevaar van de Bijbel..

ik weet niet precies hoe ik 't moet zeggen maar dat is een beetje hoe ik 't zie.. Hopelijk heb je er wat aan..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Scheppingsverhaal was vroeger voor mij een blok.

(Zoals je al weet puh2.gif )

De stenigingen zijn nooit echt een blok geweest voor mij.

Wanneer ik andere mensen hiermee moeite zie hebben vallen deze twee dingen meestal op:

-Het zijn westerlingen/verwesterde mensen.

Met weinig inlevingsvermogen voor andere culturen.

-Ze hebben weinig inzicht over hoe de Joden zelf de wet toepassen.

Edit: ik haal m'n Sanhedrin kennis helemaal door elkaar. bloos.gif

Van deze link: http://www.ou.org/about/judaism/sanhedrin.htm

De Sanhedrin was de Joodse religieuze gerechtshof.

Volgens de Talmud werd een Sanhedrin bloedig gevonden als het eens in de 7 een doodstraf oordeelde.

Anderen in de Talmud zeggen eens in de 70 jaar en weer anderen zeggen dat het met de generatie wisselt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik neem de Bijbel wel letterlijk aan. Hier heb ikzelf ook heel veel moeite mee....maar ik denk dan ook dat ik niet alles hoef te begrijpen...k bedoel God is toch veel groter en overziet alles yes.gif en jah k ben maar klein enzow en denk dat k er verstand van heb terwijl als je van Zijn positie kijkt het misschien heel anders zou zien....en als k het heel moeilijk heb dan denk k van jah..het hoorde nu eenmal zo bij Zijn plan maar dan ga k God ook wel vragen om me te helpen enzow om het beter te begrijpen.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook net weer in het begin van het OT zitten lezen en net zoals de eerste keer bevreemd het me wel op het eerste gezicht. Het is totaal in tegenstelling tot wat het NT ons leert. Maar dat volgde wel pas na de OT periode. In de periode dat Israel in de woestijn trok waren er veel ontberingen en ik denk dat God op die manier het volk een gevoel voor reinheid bij heeft proberen te brengen en hoeveel toewijding Hij werkelijk waard was. Liefde gaat ook gepaard met een toorn....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan me voorstellen dat je moeite hebt met het letterlijk nemen van de bijbel. Ook al hebben mijn ouders me christelijk opgevoed, ik heb ook getwijfeld aan de hele bijbel, iedereen kon het wat mij betreft geschreven hebben. Ik weet dat ik geroepen heb dat het helemaal niet vreemd is dat mensen kranten wel geloven en de bijbel niet. Maar ik ben erachter gekomen dat geen mens zo'n boek kan schrijven als de bijbel is zonder Gods Geest.

En ik heb ook moeite met bepaalde dingen in de bijbel. Net als Jeiel had, heb ik nu moeite met schepping en evolutie. Als ik, zoals nu, een rits colleges heb waarin gerefereerd wordt naar een miljoenen jaren oude aarde en effecten van ijstijden die we nog steeds zien, als er gepraat wordt over de lengte van dag en het aantal dagen in een maand miljoenen jaren geleden, dan weet ik het allemaal niet meer. Het klopt niet met elkaar, maar ik weet ook nog geen weerwoord op de docent (+ dat ik waarschijnlijk de enige ben in de groep die er zo over denkt, schiet ook niet op).

De wetten die in het OT staan ben ik echter de laatste tijd wel meer gaan waarderen. Ze hebben wel degelijk een betekenis. Ze stammen uit de tijd dat het volk Israel door de woestijn trok en hebben vooral betrekking op hun gezondheid. En ze hebben ook een diepere betekenis.

Ik ben ervan overtuigd dat de bijbelse verhalen waar gebeurd zijn, maar ook een diepere betekenis hebben. En als ik het niet kan rijmen met mijn beeld van God, ga ik op onderzoek uit (= oa jullie lastig vallen op het forum).

En dat alle kerken dingen interpreteren (het woord zegt het al) heeft ook een historische achtergrond. De traditionele kerken hebben ook geschriften (Dortsche Leerregels, Heidelbergse Cathechismus, en nog 1, dacht ik) waarvan ik alleen de Heidelbergse Cathechismus ken (weet niet eens welke geschriften mijn eigen kerk onderschrijft bloos.gif ) waarin het geloof wordt samengevat. En hierin is al geinterpreteerd. En soms worden deze geschriften even belangrijk gevonden als de Bijbel. Daar kunnen problemen ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik neem de bijbel verhalen ook letterlijk, maar probeer ook altijd de les te zoeken die het mij te bieden heeft.

Wat ik zelf erg mooi vind in het OT is dat je heel goed ziet dat God met mensen bezig is. Dat hij zich om zijn volk bekommert (al betekend dat soms wel dat harde maatregelen nodig zijn om zijn volk te laten zien dat Hij regeert).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie antwoorden. Fijn te weten dat er meer mensen zijn die ook wel eens denken: he, hoe zit dat met die bijbel.

Toch ben ik er nog niet uit. Er kloppen gewoon dingen niet in ed bijbel en ook al is het allemaal letterlijk waar dan weet ik niet of ik een God wil dienen die massamoord tewee brengt en mensen elkaar laten stenigen. Nooit, nooit, nooit kan dat goed zijn, ook niet als God dat zelf doet, vind ik. Altijd zullen er onschuldige slachtoffers zijn geweest....

Ik vind dan het antwoord: het is Gods plan met ons, niet gerechtvaardigd en veel en veelste symplistisch.

En dan blijf ik ook niet snappen dat iedereen de regels uit de bijbels weer anders opvat en iedereen denkt dat ie gelijk heeft.bv. homohuwelijken enz., rok aan naar de kerk, wel of niet werken op zondag.

Het is dus zo dat niemand eienlijk zeker eet of ie wel doet wat God van ons verlangt en dat jij of ik of allebei er misschien wel volledig naast zitten.......

Link naar bericht
Deel via andere websites

oke, ik ben wel niet christelijk, maar ik zie de bijbel als iets dat je juist niet letterlijk moet nemen. Het zijn verhalen die je moeten leren hoe je je moet gedragen. Hiermee wil ik niet zeggen dat het onzin is, maar het zijn in mijn ogen gewoon levenslessen verpakt in het woord van Yaweh God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 18 februari 2004 10:36:49 schreef Guardian het volgende:

Maar staat er daarom ook niet in de bijbel dat wij moeten worden als een Kind? Als een kind tegen bijvoorbeeld de schepping aankijken?

Dit is in mijn ogen echt gevaarlijk. Alles aannemen wat je verteld word. Dat klinkt als sekte achtige praktijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 19 februari 2004 09:54:14 schreef elric het volgende:

[...]

Dit is in mijn ogen echt gevaarlijk. Alles aannemen wat je verteld word. Dat klinkt als sekte achtige praktijken.

Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede!

Wees zo ontvankelijk "als een kind", maar toets alles aan de Bijbel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door Pilar

guardian...ik vind dit wel mooi van je gezegd. bedoel je daarmee, dat we misschien ons niet zoveel moeten afvragen en net als kinderen moeten aannemen dat 'alles'kan...

Door Guardian

Yup -- that's what I meant ...

---------------------------------------

s4c: Nope ik weet niet wat de bijbel ermee bedoeld, maar als ik uit mag gaan van wat deze mensen lijken te zeggen: niet veel goeds puh2.gif

zei lijken het namelijk te hebben over het gewoon aannemen van alles...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 19 februari 2004 09:54:14 schreef elric het volgende:

[...]

Dit is in mijn ogen echt gevaarlijk. Alles aannemen wat je verteld word. Dat klinkt als sekte achtige praktijken.

Deze vraag of beter gezegd dit antwoord had ik wel verwacht. Hiermee bedoelde ik dus NIET van dat je alles zomaar moet aannemen wat je verteld wordt. Het is zoals Kate het al zei:

>> Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede!

Wees zo ontvankelijk "als een kind", maar toets alles aan de Bijbel!

Kijk je zou het kunnen vergelijken met de relatie tussen een vader en een kind (er vanuitgaande dat de relatie goed is >> en niet zoals in deze wereld soms verminkt). Als je zo een kind tegenover andere kinderen over zijn vader hoort praten dan kan zijn vader alles is de sterkste (etc.).

Als de vader dat kind wat verteld of beloofd .. dan geloofd het kind zijn vader op zijn woord.

>> is het dan niet zo dat wij God ook op zijn woord (o.a. de bijbel) zouden moeten geloven ??

Of ga ik nu TÉ ver?

Link naar bericht
Deel via andere websites

volgensmij ga je nu te ver. Yaweh God heeft de bijbel namelijk niet zelf geschreven of vertaald. Dit is door mensen zelf gedaan (in naam van god etc etc) maar toch door mensen. Mensen maken fouten, mensen zetten neer wat zij toch echt iets belangrijkers vinden... >> Als de vader dat kind wat verteld via een kennis .. dan geloofd het kind zijn vader's kennis op zijn woord? (kan je dat wel?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 19 februari 2004 19:59:37 schreef elric het volgende:

volgensmij ga je nu te ver. Yaweh God heeft de bijbel namelijk niet zelf geschreven

Hij heeft het geinspireerd, dat is goed genoeg.

Quote:
of vertaald.

Dan moet je een fout in de vertaling aanwijzen, maar vertalingen zijn in alle opzichten goed genoeg

Quote:
Dit is door mensen zelf gedaan (in naam van god etc etc) maar toch door mensen.

Hoe kom jij hierbij?

De bijbel zegt dat het door God is geschreven, op meerdere plekken.

HEb jij enig argument om te bewijzen dat het niet door God is geschreven?

Quote:
Mensen maken fouten, mensen zetten neer wat zij toch echt iets belangrijkers vinden...

Waar dan in de bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid