Spring naar bijdragen

Generatieconflict anno nu


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

gister heb ik nog aan mn pa moeten uitleggen da ik nie alleen maar naar de kerk ging om mooie verhaaltjes te horen,waar je wijze levenslessen uit kan halen, maar dat ik er in de eerste plaats heen ga om de Heer te aanbidden. Maar ja, zulke reacties krijg je as je uit de gereformeerde kerk (PKN) komt.

Herkenbaar! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

gister heb ik nog aan mn pa moeten uitleggen da ik nie alleen maar naar de kerk ging om mooie verhaaltjes te horen,waar je wijze levenslessen uit kan halen, maar dat ik er in de eerste plaats heen ga om de Heer te aanbidden. Maar ja, zulke reacties krijg je as je uit de gereformeerde kerk (PKN) komt.

Kan je even voor de beeldvorming deze post nader toelichten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is zeker een uitdaging voor onze generatie.
yes.gif
You know, 'de toon die de muziek maakt'
knipoog_dicht.gif

J23
candle-smiley.gif

Ik hoorde van mijn biechtvader dat onze generatie voor opener over de kerk praat en ook bereid is zichzelf er voor open te stellen.

Bij de vorige generatie is dat minder omdat die het met de paplepel ingegoten kregen, een vrije keuze was het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Makkelijker gezegd als gedaan.
widegrin.gif

Zeker, zeker, maar ik heb toch teveel voorbeelden gezien waarbij het goed gaat, om te zeggen dat het onmogelijk is. knipoog_dicht.gifflower.gif En dan heb ik het nog over oecomene in het klein. Ik heb persoonlijk veel toenadering tot Gereformeerden, waarvan zelfs twee bevindelijk-Gereformeerden, en als we eens discussies hebben, dan verlopen ze toch op een andere manier, gewoon omdat dat* er is. knipoog_dicht.gif

En de resultaten in het groot, die mogen overduidelijk zijn, in veertig/vijfig jaar tijd een akkoord met de Lutheranen en Methodisten, een feitelijke erkenning in de wandelgangen door de Orthodoxie dat doctrinaire kwesties niet de de echte reden tot scheiding vormen, het pausschap dat bij conservatieve Anglicanen geen taboe-onderwerp meer is en dat de Twee-naturenleer als doctrinaire kwestie geen beletsel meer vormt v.w.b. eenheid met de Oriëntaals-Orthodoxen... Het zijn allemaal voortekenen dat, in de wake van de komst van de antichrist, er ook aan de kant van het goede, revolutionaire ontwikkelingen gaande zijn.

Het is goed om de problemen onder ogen te zien, maar durf ook de niet malse resultaten te zien goede Tom. flower.gif

Nog een klein resultaatje;

Lees dit interview eens, en probeer de toon eens op te snuiven, en bedenk dan dat dit iemand is uit een kring van mede-Christenen die tot voor kort doodsangsten uitstond voor katholieken.

klik

En mijn vader, hij gaat tenminste sinds kort weer naar de Kerk ondanks alles, betaalt weer parochiebijdrage... Het zijn allemaal kleine, doch waardevolle tekenen. worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan niet echt zeggen dat ik mij meer bezig hou met geloof an sich, ik ben alleen jong en meer activistisch in gesteld. Kan overigens wel eerlijk bekennen dat we niet voor elkaar onderdoen in ons gezin. Mijn vader zingt op het koor en zit in de Muziekcommissie, mijn moeder zit op de Volwassenvereniging, in het bestuur, verzorgt daar jaarlijks een inleiding. Mijn jongste zusje zit op de +16 vereniging, mijn tweede zusje zat op de -18 (per September op de +18 bij grote broer engel.gif), en ja ik zit op de +18 vereniging, verzorg elkaar wel een avond..

Qua geloofsopvatting zitten we niet altijd op een lijn, ik en mijn oudste zus zijn duidelijk wat meer ongergem qua opvattingen (komt ook in uiting welke dingen je bezoekt en waar je ouders liever hebben dat we wat anders bezoeken, mijn zusje wordt lid van CSFR Groningen, en ik vermoedelijk in Utrecht, ze hebben dan liever dat ik lid wordt van DC, maar weten ook wel weer erg goed dat ik daar niet pas puh2.gif).

Dus nee.. ik moet eerlijk zeggen dat ik meer progressief ben dan mijn ouders, de '60 moeten bij ons nog komen... met de TV enzo puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus nee.. ik moet eerlijk zeggen dat ik meer progressief ben dan mijn ouders, de '60 moeten bij ons nog komen... met de TV enzo
puh2.gif

widegrin.gif

Half terzijde, op zich, en dat is dan ook misschien een beetje mijn fout die ik gemaakt heb in de OP, maar eigenlijk ben ik ook veel progressiever dan mijn ouders, misschien is dat ook niet de beste onderverdeling geweest. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Charismatischen kunnen ook maar wat conservatief zijn hoor, hooguit ontraditioneel, maar laten we traditie en conservatief zijn niet vereenzelvigen.

true, je hebt gelijk...ik ben zeker traditioneler dan mijn ouders...

of ik conservatiever ben, in de zin van behoudend....uhm nou nee, anders was ik nu nog charismatisch geweest en mijn ouders zijn ondanks wat ze mee hebben gemaakt, nog behoorlijk behoudend.

en dat doen de meeste charismatische mensen wel, vasthoudend zijn.....(je kan het ook oogkleppen noemen, maar dat is een andere discussiesmile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach het is gewoon een verzamelterm. Net als "protestanten". En geen manier om de interne variatie te ontkennen, maar als je de hele tijd alle nuances moet noemen dan wordt dat vermoeiend. Dus worden "charismatisch" en "evangelisch" gebruikt als inwisselbare termen voor dezelfde zeer brede groep.

Verzamelterm? Dat is net zoiets als appels met wielklemmen vergelijken. Zo kan je evangelisch en charismatisch helemaal niet met elkaar vergelijken, alleen dat we in dezelfde God geloven. Je hebt ook katholieken die charismatisch zijn. Ik vind het vervelend, dus voor mij niet echt een "ach".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach het is gewoon een verzamelterm. Net als "protestanten". En geen manier om de interne variatie te ontkennen, maar als je de hele tijd alle nuances moet noemen dan wordt dat vermoeiend. Dus worden "charismatisch" en "evangelisch" gebruikt als inwisselbare termen voor dezelfde zeer brede groep.

Ik vind best dat je ze als naamkaartjes gebruikt maar dan wel correct. Zelfs Pinkster/Pentecost gemeenten hoeven geen charismatische gemeenten te zijn. Dus tja, we noemen protestanten toch ook geen lutheranen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tsja en als je zegt "evangelisch" dan gaan de baptisten en de pinksteraars weer zeuren, zo blijf je bezig. Dat is het probleem een beetje: dat wereldje is zo'n chaotische puinzooi, je kunt er totaal geen grip op krijgen, en dus veeg ik al die gemeentes bijeen en noem ze evangelisch of charismatisch, waarmee ik dus niet doel op een brede charismatische beweging.

Ik vind trouwens dat je charismatischen wat respectloos omschrijft.

Zo dan, wat hypocriet. Als er iemand evangelisch hier respectloos beschrijft, ben jij het wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe dan ook knipoog_dicht.gif Mijn punt is denk ik wel duidelijk. Dus maar weer terug naar het onderwerp. Ik ben laatst in een Gereformeerde Kerk geweest (ben er nog niet echt uit wat er Gereformeerd aan is, en het Kerk ook niet echt), maar goed. Tijdens het zingen van een of ander rockend Opwekkingslied werden er door een paar mensen de handjes in de lucht gegooid.

Gemiddeld boven de 65.. Verder niemand

Link naar bericht
Deel via andere websites

kortom is de huidige generatie conservatiever dan hun paps en mams, toch????? dat was toch de stelling van dit topic?

[off-topic] definities wat charismatisch en evanglisch nou is, zijn idd inwisselbaar en je moet wel heel veel interne info hebben, wil je de verschillen snappen, maar dat is binnen de gereformeerde stroming net zo. [/off-topic]

@dostojevski: je vergeet de huisgemeentes en de vrij anarchistische vogels die het denken zonder kerk te kunnen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn pa die is atheist,zijn ouders katholiek maar ze geloven wel niet in een hemel enzo...ze denken dood is dood. Al denk ik wel dat oma wel in een hemel geloofd maar dat ze dat niet durft toegeven met opa erbij.

Mijn moeder is beetje zoals ik, maar nog wel anders. Ze heeft veel interesse in budhisme enzo maar omschrijft zichzelf wel als christelijk. Ze gelooft in Jezus maar niet meteen dat je in hem moet geloven om gered te zijn etc.

Als er eens een gesprek over geloof is, dan zal mijn pa al snel beginnen over de slechte dingen die de kerk gedaan heeft, het geld en het goud en de mooie kledij etc... Dus commentaar op al het gedoe eromheen.

De rest van mijn familie is ook volledig ongelovig. Sommigen geloven wel in iets maar kunnen niet beslissen wat dat "iets" is.

Oh en mijn broer...tjapuh2.gif die moet niks hebben van geloof. Die vind het belachelijk enzo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

kortom is de huidige generatie conservatiever dan hun paps en mams, toch????? dat was toch de stelling van dit topic?

Mjah, ik ben het dus wel eens met de intentie van je woorden, maar ik vraag me ondertussen wel af of conservatief wel het juiste woord is. Bij ons heb je drie stromingen; vrijzinnigen/modernisten, ultramontanen en conseratieven. De eerste en de laatse hebben de neiging om over de rand te gaan, ik reken me dan ook tot de ultramontanen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

hebben jullie soms ook het idee dat je je ouders voorbij gegroeid bent (niet met betrekking tot het geloof) maar omdat je heel anders in het leven staat?

ik kan echt geen fatsoelijke discussies meer voeren zeker niet met mijn moeder, omdat zij z'n 'beperkt' leven hebben en zich vele dingen niet kunnen voorstellen..


Samengevoegd:

hebben jullie soms ook het idee dat je je ouders voorbij gegroeid bent (niet met betrekking tot het geloof) maar omdat je heel anders in het leven staat?

ik kan echt geen fatsoelijke discussies meer voeren zeker niet met mijn moeder, omdat zij z'n 'beperkt' leven hebben en zich vele dingen niet kunnen voorstellen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid