Spring naar bijdragen

Generatieconflict anno nu


Aanbevolen berichten

Mjah, het heeft niet echt de omvang van een probleem, dus daarom niet in PP. knipoog_dicht.gif

Maar toch wat persoonlijks; in de jaren '60 had je een vrij duidelijke kloof tussen jongeren die vrij linksig 'progressief' waren, tegenover ouderen die dan weer erg de andere kant benadrukten. Natuurlijk kan dit eindeloos genuanceerd worden, maar de rode lijn lijkt me vrij duidelijk. In mijn geval lijkt nu een beetje het omgekeerde aan de hand te zijn. In mijn familie heb je veel 'AMB'ers', dat is, laten we zeggen, de katholieke variant op Kuitert c.s. Zo had ik vandaag een heel gesprek met m'n vader over o.m. Schilebeeckx (ook een vrijzinnige theoloog), over dat God o.k. was, maar de Kerk natuurlijk fout, dat hij boos was over het feit dat hij indertijd niet mocht scheiden, enz. enz. De tijd dat dit echte conflictgesprekken waren, is inmiddels allang voorbij, en het was ook veel te kort om echt de diepte in te gaan, maar ik vond het wel een apart verschijnsel, de rollen lijken nu een beetje omgekeerd te zijn. Zoonlief is orthodox en paps is vrijzinnig.

Herkent iemand dit?

Half offtopic; een fotootje van mijn vader op het moment dat ik over de verdiensten van JPII begon, hij: "één van de grootste misdadigers die er rondgelopen hebben op deze aardkloot" clown.gif

DSCN0092.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dit is te herkenbaar smile.gif Ik ben zelf nogal vast in bepaalde geloofsopvattingen, het intergraal christen zijn, ik kan zelf veel kritiek geven op de kerk dat deze te weinig een gemeenschap is en zou dit graag verbeterd zien. Mijn ouders daarentegen vinden juist dat ik me teveel met geloof bezig houdt en ze zien ook liever dat ik stop met Credible knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn ouders nuanceren teveel en zijn ook wat losjes in hun opvattingen heb ik het idee. Ik weet niet of dit licht aan het feit dat ik nu de fase beriek dat ik het leven een beetje begin door te krijgen en veroveren (ofzo) of dat ik ook wat 'orthodoxer' ben.

Het is trouwens wel een logisch gevolg. Na een periode van vrijzinnigheid zijn het latere generaties die zich corrigeren omdat ze zien dat het niet werkt en wat er verbeterd moet worden. Iedereen die bang is dat de maatschappij de afgrond instort, weest niet bevreesd, dit trekt zichzelf in verloop van tijd wel weer de goeie kant op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar daar gaat het toch niet om?

Inderdaad, en dat is het punt ook een beetje, en ik twijfel daar nog een nieuw topic over te openen, deze discussies zijn niet zo rationeel van aard. knipoog_dicht.gif Mijn vader heeft gewoon veel ergernissen, ook best oprechte pijn enz. enz. Ik zal dit ntuurlijk wel in de loop der tijd proberen aan te pakken, maar je moet denk ik niet de illusie hebben dat 'sola argumentatio' dit op gaat lossen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad, en dat is het punt ook een beetje, en ik twijfel daar nog een nieuw topic over te openen, deze discussies zijn niet zo rationeel van aard.
Mijn vader heeft gewoon veel ergernissen, ook best oprechte pijn enz. enz. Ik zal dit ntuurlijk wel in de loop der tijd proberen aan te pakken, maar je moet denk ik niet de illusie hebben dat 'sola argumentatio' dit op gaat lossen.

Je kan praten en argumenteren tot je een ons weegt, maar daarmee zal je vader niet overtuigd raken. Je kan beter hem dingen laten inzien aan de hand van vragen en gesprekken, dan op basis van "onder de tafel l*llen". Begin bij het begin en waarom denk jij dat jij degene bent die hem Orthodoxer zou moeten maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken dit ook bij mijn ouders. Het probleem is dat ze niet zozeer een hekel hebben aan de "theoretische kerkleer" maar des te meer aan de Kerk zoals zij die hebben leren kennen. Een door de strot gedrukt geloof en nonnen die zich niet echt barmhartig opstelde op de momenten dat het, het meest nodig was. Dat heeft niks te maken met "onder tafel l*llen".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vele van die generatie hebben nog een oorlog meegemaakt.Dat heeft velen afgekeerd van hun religie.Of ben ik nou terug de enige die alleen deze gedachte deel?

Of is het omdat ik juist in een landstreek woon waar tienduizenden jonge mannen begraven liggen die vermoord zijn door hun eigen geloofsgenoten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vele van die generatie hebben nog een oorlog meegemaakt.Dat heeft velen afgekeerd van hun religie.Of ben ik nou terug de enige die alleen deze gedachte deel?

Of is het omdat ik juist in een landstreek woon waar tienduizenden jonge mannen begraven liggen die vermoord zijn door hun eigen geloofsgenoten?

Eerlijk gezegd ben ik jij de enige die ik daar ooit over heb gehoord. Ohja... natuurlijk Watchtower magazine maarja dat telt niet.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vele van die generatie hebben nog een oorlog meegemaakt.Dat heeft velen afgekeerd van hun religie.Of ben ik nou terug de enige die alleen deze gedachte deel?

Of is het omdat ik juist in een landstreek woon waar tienduizenden jonge mannen begraven liggen die vermoord zijn door hun eigen geloofsgenoten?

Jij bent de enige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kan praten en argumenteren tot je een ons weegt, maar daarmee zal je vader niet overtuigd raken. Je kan beter hem dingen laten inzien aan de hand van vragen en gesprekken, dan op basis van "onder de tafel l*llen".

Waarom denk jij dat we iets verschillend zeggen? widegrin.gif

Quote:
Begin bij het begin en waarom denk jij dat jij degene bent die hem Orthodoxer zou moeten maken?

Nou ja, zeker niet de enige in elk geval, maar je moet denk ik toch, als de gelegenheid daar is, én als het inderdaad wat uithaalt, proberen te getuigen van je geloof. (met alle mits en maaren die je al aangeeft hoor. knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vele van die generatie hebben nog een oorlog meegemaakt.Dat heeft velen afgekeerd van hun religie.Of ben ik nou terug de enige die alleen deze gedachte deel?

Of is het omdat ik juist in een landstreek woon waar tienduizenden jonge mannen begraven liggen die vermoord zijn door hun eigen geloofsgenoten?

Was het niet zo dat alle kerken tijdens de oorlog voller zaten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zou hij uberhaupt orthodoxer moeten worden?

Mijn familie is ook niet bepaald orthodox, maar het gaat prima.

Nou ja, je hebt toch wel enige plicht mag ik hopen, om van je geloof te getuigen toch? smile.gif (wederom, met alle mitsen en maaren hoor) knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou ja, je hebt toch wel enige plicht mag ik hopen, om van je geloof te getuigen toch?
smile.gif
(wederom, met alle mitsen en maaren hoor)
knipoog_dicht.gif

Ik heb het vrij makkelijk. Ze zijn allen nog katholiek. Het is aan mij verder niet om te oordelen hoe ze het geloof invullen. En ja, ze vragen zich wel eens af waarom ik het op deze manier invul, daar geef ik dan gewoon rustig antwoord op, daar blijft het dan bij. Geen discussie, dat is niet nodig, wederzijds respect.

Getuigen is beter dan overtuigen.

Maar geen van mijn familie leden hoeft bijvoorbeeld zoiets te zeggen over de paus, dan zal ik wel onderbouwing vragen en daar tegen in gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb het vrij makkelijk. Ze zijn allen nog katholiek. Het is aan mij verder niet om te oordelen hoe ze het geloof invullen. En ja, ze vragen zich wel eens af waarom ik het op deze manier invul, daar geef ik dan gewoon rustig antwoord op, daar blijft het dan bij. Geen discussie, dat is niet nodig, wederzijds respect.

Getuigen is beter dan overtuigen.

Maar geen van mijn familie leden hoeft bijvoorbeeld zoiets te zeggen over de paus, dan zal ik wel onderbouwing vragen en daar tegen in gaan.

Eh... ja, maar dan zeg je toch niet zo gek veel anders dan ik? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

gister heb ik nog aan mn pa moeten uitleggen da ik nie alleen maar naar de kerk ging om mooie verhaaltjes te horen,waar je wijze levenslessen uit kan halen, maar dat ik er in de eerste plaats heen ga om de Heer te aanbidden. Maar ja, zulke reacties krijg je as je uit de gereformeerde kerk (PKN) komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik herken dit ook bij mijn ouders. Het probleem is dat ze niet zozeer een hekel hebben aan de "theoretische kerkleer" maar des te meer aan de Kerk zoals zij die hebben leren kennen. Een door de strot gedrukt geloof en nonnen die zich niet echt barmhartig opstelde op de momenten dat het, het meest nodig was. Dat heeft niks te maken met "onder tafel l*llen".

Dat is zeker een uitdaging voor onze generatie. yes.gif You know, 'de toon die de muziek maakt' knipoog_dicht.gif

J23 candle-smiley.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid