Spring naar bijdragen

Geen Christen verstaat...


Aanbevolen berichten

Had er een poll van gemaakt. puh2.gif

Maargoed, ik ben het met je eens. De Heilige Geest geeft ons kennis, inzicht en wijsheid, maar Paulus schrijft dat we de gaven van de Heilige Geest slechts ten dele verkrijgen. Hij zegt zelfs letterlijk dat we nu maar 'ten dele kennen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kun je weten dat je de Heilige Geest volledig verstaat?

Wanneer doet iemand dat?

Volgens mij is dat nogal persoonlijk.

God is voor iedereen een persoonlijke God.

Je vraagt ook persoonlijk of Jezus bij je komt.

En je krijgt dan persoonlijk de Heilige Geest als je Gids, die je helpt met groeien.

Dus al ik de Heilige Geest op 'de voor mij nodige' manier versta,

en iemand anders verstaat Hem op 'de voor hem nodige' manier,

dan kun je denk ik wel stellen dat niemand Hem 'volledig' verstaat.

Maar aan de andere kant ook weer wèl,

omdat de Heilige Geest doet met iemand wat voor die iemand nodig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...de Heilige Geest volledig.

Dat is mijn stelling. Ik ben benieuwd in hoeverre men dit hier kan onderschrijven.

Als je bedoelt dat ik niet alles weet, of gelijk goed begrijp, of dat het soms lastig is om de Heilige Geest te onderscheiden van je eigen gedachten, dan geef ik je daar helemaal gelijk in.

Daarom is het denk ik belangrijk dingen ook te toetsen aan de Schrift en de Gemeente. Hoe zeker je misschien ook ergens over denkt te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je bedoelt dat ik niet alles weet, of gelijk goed begrijp, of dat het soms lastig is om de Heilige Geest te onderscheiden van je eigen gedachten, dan geef ik je daar helemaal gelijk in.

Eens.

Quote:
Daarom is het denk ik belangrijk dingen ook te toetsen aan de Schrift en de Gemeente. Hoe zeker je misschien ook ergens over denkt te zijn.

En die zekerheid kan ook ontstaan door de manier van presenteren van de leer. Kritisch kijken naar wat er geleerd wordt is goed, maar je kan ook te kritisch worden/ zijn en daarmee het geloof om zeep helpen en je heil zoeken in feiten kennis en niet in geloofskennis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je bedoelt dat ik niet alles weet, of gelijk goed begrijp, of dat het soms lastig is om de Heilige Geest te onderscheiden van je eigen gedachten, dan geef ik je daar helemaal gelijk in.

Dat bedoel ik inderdaad, en ook als je 'for the sake of argument' uitgaat van een heldere en éénduidige leer, dan is het nog steeds mogelijk dat je die leer wel snapt, maar ten diepste nog niet begrijpt, zeker ook omdat ethische thema's bijvoorbeeld, altijd maar moeilijk in taal en begrip zijn te vangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En die zekerheid kan ook ontstaan door de manier van presenteren van de leer. Kritisch kijken naar wat er geleerd wordt is goed, maar je kan ook te kritisch worden/ zijn en daarmee het geloof om zeep helpen en je heil zoeken in feiten kennis en niet in geloofskennis.

Absoluut.


Samengevoegd:

Quote:

Dat bedoel ik inderdaad, en ook als je 'for the sake of argument' uitgaat van een heldere en éénduidige leer, dan is het nog steeds mogelijk dat je die leer wel snapt, maar ten diepste nog niet begrijpt, zeker ook omdat ethische thema's bijvoorbeeld, altijd maar moeilijk in taal en begrip zijn te vangen.

Klopt. Soms zou ik wel eens dingen anders willen zien, soms begrijp ik dingen niet, waarom iets zo en zo moet gaan of zijn. Maar daar komt dan het geloof (vertrouwen) om de hoek kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus al ik de Heilige Geest op 'de voor mij nodige' manier versta,

en iemand anders verstaat Hem op 'de voor hem nodige' manier,

dan kun je denk ik wel stellen dat niemand Hem 'volledig' verstaat.

Maar aan de andere kant ook weer wèl,

omdat de Heilige Geest doet met iemand wat voor die iemand nodig is.

is het dan niet "je denkt hem volledig te kunnen verstaan"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

is het dan niet "je
denkt
hem volledig te kunnen verstaan"?

Het is wat je gelooft, waar je op vertrouwd. smile.gif

Maar vandaar ook dat mijn antwoord op de stelling een vraag was. (en daarna mijn idee erover)

Hoe en wanneer weet iemand nou dat hij de HG volledig verstaat, en of dat überhaubt wel mogelijk is?

Moet je dat toetsen en zo ja, waarom, zo nee, waarom niet? Is dat te toetsen en zo ja, waaraan?

Zoals ik al zei is het volgens mij persoonlijk.

Als de HG mij verteld hoe-of-wat, en Hij heeft dat bij jou ook gedaan, zullen we allebei iets anders gehoord hebben, maar wél dátgene wat nodig was voor míj, en jij wat nodig was voor jou.

Versta ik de HG dan volledig of jij, of allebei, of allebei niet? verbaasd.gif

Moeilijk onderwerp om iets te vatten wat niet te vatten valt.

Blijft een kwestie van geloof en vertrouwen, geloof ik. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...de Heilige Geest volledig.

Dat is mijn stelling. Ik ben benieuwd in hoeverre men dit hier kan onderschrijven.

Toch leuk dat velen, zij en niet allen, hier verder geen last van hebben bij het verkondigen van 'de' waarheid terwijl we allemaal op deze vraag denk ik ja zeggen. Mmmm, tijd voor wat zelfreflectie knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Toch leuk dat velen, zij en niet allen, hier verder geen last van hebben bij het verkondigen van 'de' waarheid terwijl we allemaal op deze vraag denk ik ja zeggen. Mmmm, tijd voor wat zelfreflectie
knipoog_dicht.gif

*grinnik* dat dacht ik ook toen ik de stelling las... Waarom zijn we dan toch altijd zo overtuigd dat we de Heilige Geest aan het woord laten? Vaak springen christenen ergens bovenop met de stempel in de hand "ik heb de waarheid"... waar zou toch die verdeeldheid vandaan komen nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, katholieken hebben natuurlijk wél de mogelijkheid om te toetsen of de H. Geest tot hun spreekt of niet, daarom heeft God ook een Kerk gegeven.

Let wel dat dit nog weer iets anders is dan dat katholieken zich betere mensen zouden wanen. En dan nog zijn bepaalde onderwerpen niet te toetsen denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vaak springen christenen ergens bovenop met de stempel in de hand "ik heb de waarheid"... waar zou toch die verdeeldheid vandaan komen
nosmile.gif

Als het om doctrinaire kwesties gaat, dan is het antwoord redelijk eenvoudig; vaak ontbreekt er een helder toetsingskader, waardoor er geen eenduidigheid is over de te volgen leer, dan ben je al snel aangewezen op je eigen interpretatie. Sommige beseffen dit, en lopen wellicht het gevaar té lankmoedig en relativistisch te worden, en anderen beseffen dit niet, en zijn ervan overtuigt dat hun eigen interpretatie wel de ware moet zijn. In beide gevallen zal trots waarschijnlijk niet zo'n grote rol spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]*grinnik* dat dacht ik ook toen ik de stelling las... Waarom zijn we dan toch altijd zo overtuigd dat we de Heilige Geest aan het woord laten?

En ik dacht toen ik dit las: waar heeft ze het over. knipoog_dicht.gif Ik ben helemaal niet zo overtuigd namelijk, dat ik de Heilige Geest aan het woord laat. Tis wel mijn doel, maar ik vrees dat er een verschil is tussen die norm en de realiteit van mijn dagelijks leven.

Quote:
Vaak springen christenen ergens bovenop met de stempel in de hand "ik heb de waarheid"... waar zou toch die verdeeldheid vandaan komen
nosmile.gif

Tsja, dat komt natuurlijk door de mensen die het niet met mij eens zijn. widegrin.gif Maar serieus: in deze volg ik de katholieke kerk, waarvan ik geloof dat die de waarheid heeft. Indirect zeg ik daarmee dat ik de waarheid heb, maar ik heb niet de illusie dat ik dat alles op mijzelf kan verzinnen "met de hulp van de Heilige Geest".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar blijft toch, met zo'n 30.000 denominaties enige onzekerheid in zitten dan, maar inderdaad beter dat dan niets.

Jewel, maar als iemand denkt dat de H. Geest je ingeeft dat de kerk de nieuwste rolls royce voor hem moet aanschaffen, denk ik niet dat van die 30.000 er veel zijn die zeggen "oké!". Bij een minder overdreven voorbeeld zou ik toch iig dan om een teken ter bevestiging vragen, of denken dat God het vast niet enkel aan de eigenaar in spe zou openbaren. puh2.gif

Die 30.000 denominaties zijn niet 30.000 compleet verschillende werelden. Het grootste deel overlapt elkaar.

Besides, de RKK is ook 'maar' één van die 30.000. Dan geloof je wel in de onfeilbaarheid van haar leer, maar dat doe je vast ook niet op basis van die zelfde leer, dus dat de leer onfeilbaar is omdat de leer stelt onfeilbaar te zijn. Daar moet toch ook 'iets' zijn waarom je dat gelooft. Iets zo absoluuts en wat minstens zo hard is als de onfeilbaarheid van de leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Besides, de RKK is ook 'maar' één van die 30.000. Dan geloof je wel in de onfeilbaarheid van haar leer, maar dat doe je vast ook niet op basis van die zelfde leer, dus dat de leer onfeilbaar is omdat de leer stelt onfeilbaar te zijn. Daar moet toch ook 'iets' zijn waarom je dat gelooft. Iets zo absoluuts en wat minstens zo hard is als de onfeilbaarheid van de leer.

Ja, dat is de grote open deur waar iedereen op dit forum altijd omheen loopt, onze leer is intern consistent én vind de meeste empirische ondersteuning in de geschiedenis. Anders geloofde ik het niet uiteraard. knipoog_dicht.gif

Oh ja, én wij zijn niet één van die 30000 denominaties, katholieken zijn, 'zoals het hoort' gewoon verdeeld over menselijke ruzietjes, alemaal zaken die je hun terecht kan verwijten, maar niet doctrinair, eigenlijk zelfs niet met de orthodoxie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid