Spring naar bijdragen

Deuteronium 18:18 ..


Aanbevolen berichten

Quote:

Het vers begint met "een profeet zal Ik hun verwekken", hier spreekt God over een profeet die gelijk is aan Mozes, dus zijn profeetschap is te vergelijken met die van Mozes. Er staat niet zoals velen denken "ik zal een joodse profeet verwekken". Als we hun profeetschappen bestuderen:

Als profeet erkend.

Mozes (vzmh) en Mohammed (vzmh) kregen veel tegenstand van onder hun volk (de joden en Arabieren). Men weigerde in hen te geloven en men weigerde hen te erkennen als een profeet van God, van Allah. Maar uiteindelijk voor hun dood, werden ze erkend als boodschappers van Allah. Maar Jezus (vzmh), wederom daarentegen, werd niet door zijn volk geaccepteerd en erkend als profeet van God. Lees maar eens Johannes 1:11

i…Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen…

Profeet én koning.

Mozes (vzmh) en Mohammed (vzmh) waren zowel profeet als koning (leider). Ze hadden zeggenschap over leven en dood. Ze ontvingen de Boodschap, verkondigde de Boodschap en voerden de Wetten in. Diegene die de Wetten overtrad, werd volgens die Wet bestraft. Beide kregen de Boodschap van Allah en beide konden het in de praktijk uitvoeren. Ze leefde uiteindelijk als leiders onder hun volk en beide konden de Wetten van God ten uitvoer brengen (bijvoorbeeld Numeri 15:32-36). Alle andere profeten (vzmh) echter, kregen een Boodschap van Allah, ze verkondigde die aan de mensen, maar konden zelf de Wet nooit verplichten, omdat ze geen leiders (heersers) waren. Toen Jezus (vzmh) kwam, werd hij voor de joodse 'rechter' (Pilatus) gedaagd en ondervraagt voor verraad. En Pilatus vroeg aan Jezus (vzmh) volgens Johannes 18:33

…Zijt Gij de Koning der Joden?…

Jezus (vzmh) antwoordde volgens Johannes 18:34

…Zegt gij dit uit uzelf of hebben anderen u over Mij gesproken?…

Na verder verhoor zegt Jezus (vzmh) volgens Johannes 18:36

…Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld…

Dit betekend dat het koninkrijk van Jezus (vzmh) een geestelijk koninkrijk is. Het koninkrijk van een profeet. Mozes (vzmh) en Mohammed (vzmh) hadden zowel een geestelijk koninkrijk, als een materialistisch koninkrijk. Dus daarom is Jezus (vzmh) niet zoals Mozes (vzmh), maar is Mohammed (vzmh) wel zoals Mozes (vzmh).


Samengevoegd:

Nieuwe wetten.

Mozes (vzmh) en Mohammed (vzmh) brachten nieuwe wetten en regels voor hun volk. Voor de komst van Mozes (vzmh) hadden de mensen de Tien Geboden niet. Ze hadden geen goddelijke wetten. Ze wisten wel een beetje over goed en kwaad, en ze hadden

ook wel een vaag idee over God de Almachtige, maar ze hadden geen wet. Allah (SWT) openbaarde aan Mozes (vzmh) de Tien Geboden. Hij gaf zijn volk nieuwe goddelijke wetten over wat te eten en wat niet, wat rein en puur is en wat onrein en onpuur is, wat goed is en wat slecht. Tot in het kleinste detail werd alles geopenbaard en de goddelijke Wet werd compleet; nieuwe regels, nieuwe wetten.

De Arabieren vóór de Islam, hadden ook geen wet. Ze waren onwetende mensen. Een volk dat in vele goden geloofde, ze trouwde met hun stiefmoeders, ze doodden veel vrouwelijke baby's, ze dronken alcohol en ze gokten en ze vochten al eeuwen tegen elkaar om het kleinste akkefietje. In deze tijd was het verschil tussen Arabieren en dieren slechts de vorm. Het waren zeer onontwikkelde mensen, zonder wet en zonder regels. Toen kwam de profeet Mohammed (vzmh). In 23 jaar veranderde hij zijn volk tot een intelligent volk. Hij bracht zijn volk van het donker naar het licht. Eerst waren zij als dwalende in de woestijn. Niemand keek naar hen om, als waren zij menselijk afval. Maar na de komst van de profeet Mohammed (vzmh), werden de Arabieren een zeer sterk en ontwikkeld volk. Van onopvallend naar opvallend, van onbekend naar bekend. Van niks werden zij alles. Ze blonken uit in wetenschap, en binnen een eeuw waren er Arabieren van Grenada in Spanje tot aan Delhi in India. Arabië leek een klein hoopje zwarte aarde, maar het bleek een explosief poeder, dat zich zeer sterk ontwikkelde, na de komst van de Islam. Het rijk wat de Romeinen bouwden in zo'n duizend jaar, bewerkstelligden de moslims in enkele tientallen jaren, en zelfs meer. Wat gaf hen de kracht en de kennis? De nieuwe Boodschap van de Islam! De nieuwe Boodschap van Allah (SWT) die wel moest komen omdat de vorige Openbaringen waren veranderd en aangepast! Het vormde en ontwikkelde het volk van de Arabieren.

Nieuwe wetten en nieuwe regels. Mozes (vzmh) bracht nieuwe wetten en nieuwe regels. Mohammed (vzmh) bracht nieuwe wetten en nieuwe regels. Toen Jezus (vzmh) kwam, en gevangen werd genomen door de joden, dachten ze niet dat hij een nieuwe religie kwam brengen. En Jezus (vzmh) verzekerde hen dat hij inderdaad geen nieuwe religie kwam verkondigen. In Matteüs 5:17 lezen we:

…Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden, maar om te vervullen…

Dus Jezus (vzmh) kwam geen nieuwe wetten en geen nieuwe regels verkondigen, en ook niet om de huidige wet af te schaffen. Maar hij kwam om de wet te bevestigen, om de wet uit te voeren. Dus daarom is Jezus (vzmh) niet zoals Mozes (vzmh), maar is Mohammed (vzmh) wel zoals Mozes (vzmh).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 92
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Probeer maar een van die punten te ontkrachten.

Ik moet naar mijn werk. Anders krijgen de mensen geen post vandaag.

Het staat me bij dat je theorie niet zo lang geleden al ontkracht is. Waarom zou ik het dan nog een keer moeten doen? Lijkt mij een beetje onzinnige tijdsverspilling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is Mohammed niet zoals Mozes?

1. Mohammed was Arabier en Mozes was een Jood

2. Mozes verrichtte als profeet grote tekenen en wonderen, Mohammed niet

3. Mozes sprak direct met God, Mohammed slechts met een engel

4. Mozes wilde zijn naam in het boek des levens opgeven voor zijn volk, bij Mohammed is niets daarvan te merken

5. Mozes diende God ook als een priester, Mohammed niet

Dus Mohammed is niet zoals Mozes

En de tweede conclusie is dat het wel heel makkelijk is om steeds van dit soort rijtjes te maken. Het is maar net wat je wilt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Alle profeten van God waren van mannelijke geslacht.

nee:

Jesaja (zie Jes.8:3) was met een profetes getrouwd. Jezus werd gezegend door Hanna, van wie ook gezegd wordt dat ze een profetes was (luk.2:36). Zowel in het oude als het nieuwe testament komt dus tenminste 1 vrouwelijke profeet voor en wellicht nog wel meer.

Quote:

[...]Dit geldt ook voor de andre joodse profeten na Mozes.

inderdaad, en ik ben het met je eens dat "beiden waren profeet" niet zo'n sterk punt van vergelijking is, aangezien we profeten vergelijken. Zo'n punt aandragen is ongeveer even sterk als "beiden waren ze getrouwd" of "ze zijn alletwee geboren". Overeenkomsten die helaas maar al te vaak opduiken in het vergelijkingsrijtje Mohammed-Mozes.

Quote:
Wat jij vergeet is dat de voorspelde profeet uit de midden van de broederen van de Israelieten zou onstaan:
"een profeet zal Ik hun verwekken uit het midden van
hun broederen
"
Wie zijn de broederen van Israelieten?

zullen we eens wat nauwkeuriger naar deze bewering kijken?

Deuteronomium 18 (de context):

" 15 Een profeet uit uw midden, uit uw broederen, zoals ik ben, zal de HERE, uw God, u verwekken; naar hem zult gij luisteren. 16 Juist zoals gij van de HERE, uw God, gevraagd hebt op Horeb, op de dag der samenkomst, toen gij zeidet: Ik wil niet langer de stem van de HERE, mijn God, horen en dit grote vuur niet langer zien, opdat ik niet sterve. 17 Toen zeide de HERE tot mij: Het is goed, wat zij gesproken hebben; 18 een profeet zal Ik hun verwekken uit het midden van hun broederen, zoals gij zijt; Ik zal mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal alles tot hen zeggen, wat Ik hem gebied. 19 De man, die niet luistert naar de woorden welke hij in mijn naam spreken zal, van die zal Ik rekenschap vragen. 20 Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in mijn naam een woord te spreken, dat Ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt – die profeet zal sterven.

"

Uit Deut.18:15 blijkt al dat je uitleg volkomen de mist ingaat. Er staat: " Een profeet uit uw midden, uit uw broederen, zoals ik ben, zal de HERE, uw God, u verwekken". Het is dus duidelijk dat "uit hun midden" en "uit uw broederen" als synoniemen fungeren. Het gaat niet om de "broedervolken van Israel" maar om de "broeders (en zusters) binnen het volk Israel. Deut.18:18 herhaalt gewoon die belofte.

Het gaat dus - en iedereen had dat zelf kunnen lezen - om een profeet uit hun midden die tot de Israelieten zal prediken. Dat feit alleen al diskwalificeert Mohammed. Maar dat neemt niet weg dat de klungelige pogingen om Mohammed en Mozes te vergelijken, uitermate vermakelijk zijn.

Quote:
[...]Jezus (vzmh) kwam alleen de wetten van Mozes vervullen:
"…Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden, maar om te vervullen…"

lees eens verder dan 1 zinnetje. Jezus komt met een aanscherping van de wetten. Hij zegt niet voor niets steeds: "Maar ik zeg u" als contrast met wat vroeger tegen de vaderen gezegd is (door Mozes), zie Mat. 5:21, 5:27, etc..

Jezus komt dus evident met nieuwe wetten, net zoals Mozes met nieuwe wetten kwam en net zoals Mohammed dat ook deed.

Quote:
[...]Dit geldt ook voor andere profeten

inderdaad, en ik ben dan ook net als jij van mening dat het geen goed vergelijkingspunt is.

Quote:

[...]Niemand kan volgens jouw eigen Bijbel God van aangezicht tot aangezicht zien/spreken

Exodus 33:20
“…Gij zult mijn aangezicht niet kunnen zien, want
geen mens
zal mij zien en leven…â€

Johannes 1:18
“…
Niemand
heeft ooit God gezien…â€

is het nu zo moeilijk om context te lezen?

Johannes 1:18 (HELEMAAL en niet alleen het stukje wat jou uitkomt): " Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.". Jezus (de Zoon) is zelfs aan de boezem van God, en Hij is degene door wie wij God leren kennen.

Quote:
[...]Dit geldt ook voor Elisa en andere profeten.

ja, en het geldt niet voor Mohammed. Pijnlijk dat Mohammed op een belangrijk punt niet eens aan de profeten-eis voldoet.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Beschik jij over profetische gaven?
big-smile.gif

neutraal zijn is voldoende hoor smile.gif

Overigens schijn ik mezelf met Allah gelijkgesteld te hebben (alhoewel daar nooit enige zinnige uitleg over gekomen is) dus " profetische gaven" is dan eigenlijk ook wat te min voor mij engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst Prijs God voor deze Paus die we nu hebben. Zijn nieuwe boek zou eigelijk iedere christen moeten lezen, zo rijk is het boek. En vooral de christenen die verpest zijn door de excessen van de HK lijn.

De Paus gaat in zijn boek in op Rabbijn Neusner die in dialoog gaat met Jezus in het boek ""A rabby talks with Jesus". De Rabbijn belicht in dit boek oop een respectvolle wijze waarom hij niet in Jezus kan geloven. Jezus spreekt met gezag hier over de wet, maar herinterpreteerd deze ook op een aantal plaatsen. De Rabbijn kan hier niet in meegaan, omdat Jezus zich hier op gelijke voet stelt met God. Want alleen God heeft het recht de Wet te herinterpreteren. De Rabbijn kan niet meegaan in de Sabbatsstellingen van Jezus, met name omdat Jezus zegt "Ik ben Heer over de sabbat", zegt hij in feite dat hij God zelf is (p.120 in Jezus van Nazareth). De Paus zegt het volgende hier over in zijn boek:

"Als Jezus God is, kan en mag Hij met de Thora omgaan zoals Hij het doet. Alleen dan mag Hij de mozaische ordening van Gods geboden zo radicaal herinterpreteren als alleen de wetgever- God zelf- kan doen".(p124)

Hier ligt waarschijnlijk ook het gezag in waar Lucas over sprak. Jezus was anders dan de Rabbijnen. Hij leerde of hij alles zelf van God had, sterker nog hij leerde alsof hij zelf God was.

"Ze waren diep onder de indruk van zijn onderricht, want hij sprak met gezag." Lucas 4:32.

Dan gaat de paus in op de sociale ordening van Israel. Israel is nooit bedoelt om op zich zelft te staan. om zelf te leven voor om de geboden te onderhouden. Nee, Israel is bedoeld om een licht voor de volkeren te worden. Alleen de God van Israel moeten we erkennen als ware God en dat geld voor de hele wereld, alle volkeren.

"We horen steeds duidelijker dat de God van Israel, de enige God, de ware God, de schepper van hemel en aarde, de God van alle volkeren en alle mensen, in wiens handen het lot van alle volkeren ligt- dat deze God de volkeren niet aan hun lot zal overlaten. We horen dat allen Hem zullen erkennen, dat Egypte en Babel- de twee wereldmachten die tegenover Israel staan- Israel de hand zullen reiken en samen met Israel de ene God zullen aanbidden. We horen dat de grenzen verdwijnen en dat de God van Israel door alle volkeren als hun God, als de enige God erkend en aanbeden zal worden." P124-125.

Jezus heeft het doel van Israel, een licht voor de volkeren te zijn verbreed en verdiept. Jezus heeft de Vader laten zien en nu kunnen alle volkeren toetreden tot het volk van God door Hem, Jezus de Messias. Fysieke afstamming doet er niet toe, je hoeft niet genetisch afstammen van Abraham om bij het volk van God te horen.

"Hij heeft de God van Israel verkondigd aan de volkeren, zodat alle volkeren nu tot Hem bidden en in de Schriften van Israel zijn woord, het woord van de Levende God erkennen. Hij heeft universaliteit gebracht, die de enige, grote en beslissende belofte aan Israel en de wereld is. De universaliteit brengen; geloven aan de ene God van Abraham, Isaak en Jacob, In Jezus' nieuwe familie uit alle volkeren, uitsteigend boven de fysieke banden van de afstamming- dat is wat Jezus gedaan heeft. Dat is wat bewijst dat Hij de Messias is. Het geeft aan de Messiaanse belofte enerzijds een fundamet in Mozes en de Profeten, anderzijds vernieuwd het die belofte geheel en al." P125.

Mozes bracht het ouide verbond aan het volk Israel, Jezus bracht het nieuwe verbond en vormde hiermee de Kerk, de toegang tot de Vader, De God van Abraham Isaak en Jakob ligt open voor alle volken, door Jezus Christus onze Heer. Jezus iss de'nieuwe Mozes', die de Wet in de harten van de mensen schrijft en de mensen leidt naar de aanbidding van de enige ware God.

"In Hem zien we de belofte van mozes in vervulling gaan:'Uit uw eigen broeders zal de Heer uw God een profeet doen opstaan zoals ik' Deut 18:15'"P.130

Jezus is de profeet die belooft was in Deuteronomium.

Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Als profeet erkend.

Mozes (vzmh) en Mohammed (vzmh) kregen veel tegenstand van onder hun volk (de joden en Arabieren). Men weigerde in hen te geloven en men weigerde hen te erkennen als een profeet van God, van Allah.

als het moet, kan het ook echt alle kanten uit he met Mohammed en Mozes?

Quote:

(..) Mozes en Mohammed waren allebei onbetwiste volksleiders. (..)

Als het uitkomt is Mozes "onbetwist", maar als het even niet uitkomt dan kreeg Mozes weer "veel tegenstand".

Misschien dat jullie eerst maar eens moeten bepalen hoe het nu precies met Mozes zat, voordat je hem met Mohammed wil gaan vergelijken.

Quote:

Maar uiteindelijk voor hun dood, werden ze erkend als boodschappers van Allah. Maar Jezus (vzmh), wederom daarentegen, werd niet door zijn volk geaccepteerd en erkend als profeet van God. Lees maar eens Johannes 1:11

i…Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen…

en weer eens mis je de hele context. Uiteraard werd Jezus door mensen aangenomen (duh... anders zou er nu geen christendom zijn)

Meermalen staat ook in de evangelien vermeld dat mensen Hem als profeet zagen en erkenden, zie bv. Mat.14:5 "En hoewel hij hem wilde ter dood brengen, vreesde hij de schare, omdat zij hem voor een profeet hielden" en ook Mat.21:11 "En de scharen zeiden: Dit is de profeet, Jezus, van Nazaret in Galilea. " of Johannes 4:19 "De vrouw zeide tot Hem: Here, ik zie, dat Gij een profeet zijt." en joh.4:44 "want Jezus zelf had getuigd, dat een profeet in zijn vaderland niet in ere is" of Joh.6:14, 7:40 en 9:17.

Johannes beschrijft echter de reactie van de meerderheid (de "wereld") richting Jezus, en die is inderdaad afwijzend, net zo goed als dat bv. van Mohammed gezegd kan worden. De "zijnen" (namelijk de Joden, waarvan Jezus de rechtmatige koning is) hebben Hem inderdaad als collectief niet erkend en gekroond tot koning, maar vele joden (tienduizenden, lees Handelingen) kwamen wel tot bekering na Zijn opstanding.

Maar goed, of iemand erkend wordt als profeet, heeft niks te maken met of hij een profeet is of niet. Het oude testament staat vol met profeten die niet of nauwlijks erkend werden.

Quote:
Profeet én koning.

Mozes (vzmh) en Mohammed (vzmh) waren zowel profeet als koning (leider). Ze hadden zeggenschap over leven en dood. Ze ontvingen de Boodschap, verkondigde de Boodschap en voerden de Wetten in. Diegene die de Wetten overtrad, werd volgens die Wet bestraft. Beide kregen de Boodschap van Allah en beide konden het in de praktijk uitvoeren. Ze leefde uiteindelijk als leiders onder hun volk en beide konden de Wetten van God ten uitvoer brengen (bijvoorbeeld Numeri 15:32-36). Alle andere profeten (vzmh) echter, kregen een Boodschap van Allah, ze verkondigde die aan de mensen, maar konden zelf de Wet nooit verplichten, omdat ze geen leiders (heersers) waren.

dit is inderdaad een interessant verschil, maar is dit waar het in Deut.18 over gaat? Of de profeet die voorspeld wordt ook een wereldse heerser is? Of iemand namelijk ook wereldlijke macht heeft, heeft niks te maken met of iemand profeet is, dus het zou een overeenkomst kunnen zijn, maar waarom ze relevant is, snap ik niet precies. Het heeft namelijk niks met Mozes' profetische taak te maken.

Quote:
Toen Jezus (vzmh) kwam, werd hij voor de joodse 'rechter' (Pilatus) gedaagd en ondervraagt voor verraad. En Pilatus vroeg aan Jezus (vzmh) volgens Johannes 18:33

…Zijt Gij de Koning der Joden?…

Jezus (vzmh) antwoordde volgens Johannes 18:34

…Zegt gij dit uit uzelf of hebben anderen u over Mij gesproken?…

Na verder verhoor zegt Jezus (vzmh) volgens Johannes 18:36

…Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld…

Dit betekend dat het koninkrijk van Jezus (vzmh) een geestelijk koninkrijk is.

het betekent dat de nadruk geestelijk is, niet dat Jezus daarnaast geen koning van de wereld is. Als je dat meent op te kunnen maken uit Joh.18:36 dan heb je duidelijk niet het hele boek gelezen. Als in de inleiding maakt Johannes duidelijk dat Jezus (het Woord van God) alles geschapen heeft, en Johannes voegt daar in Openbaring 19 aan toe dat Jezus "koning der koningen en heer der heren" is. Jezus is duidelijk koning, alleen geen koning die slechts wereldlijk heerst.

Quote:
Het koninkrijk van een profeet. Mozes (vzmh) en Mohammed (vzmh) hadden zowel een geestelijk koninkrijk, als een materialistisch koninkrijk.

Mozes had geen koninkrijk, hij had de leiding over een rondtrekkend volk van vluchtelingen.

Quote:
Dus daarom is Jezus (vzmh) niet zoals Mozes (vzmh), maar is Mohammed (vzmh) wel zoals Mozes (vzmh).

als ik het zo zie, zijn ze alledrie verschillend. Mozes leider van een door de woestijn trekkend volk, Mohammed koning over een rijk, en Jezus de koning der koningen.

Maar goed, het "koningschap" heeft niets met Mozes' (of Mohammed's) profetische taak te maken.


Samengevoegd:

Quote:
Nieuwe wetten.

Mozes (vzmh) en Mohammed (vzmh) brachten nieuwe wetten en regels voor hun volk. Voor de komst van Mozes (vzmh) hadden de mensen de Tien Geboden niet. Ze hadden geen goddelijke wetten.

en voor de komst van Jezus hadden we de bergrede (nieuwe wetten) niet, en nog een paar andere regels.

Quote:
Ze wisten wel een beetje over goed en kwaad, en ze hadden ook wel een vaag idee over God de Almachtige, maar ze hadden geen wet.

een "vaag idee"? Abraham sprak geregeld met God de Almachtige, dus het zal vast iets meer dan een "vaag idee" geweest zijn.

Quote:
Allah (SWT) openbaarde aan Mozes (vzmh) de Tien Geboden. Hij gaf zijn volk nieuwe goddelijke wetten over wat te eten en wat niet, wat rein en puur is en wat onrein en onpuur is, wat goed is en wat slecht. Tot in het kleinste detail werd alles geopenbaard en de goddelijke Wet werd compleet; nieuwe regels, nieuwe wetten. (... lofrede op moslims overgeslagen ...)

En evenzo gaf Jezus nieuwe wetten over wat rein is om te eten en wat goed en slecht is: "nieuwe regels, nieuwe wetten" dus.

Quote:
(..) In Matteüs 5:17 lezen we:

…Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden, maar om te vervullen…

Dus Jezus (vzmh) kwam geen nieuwe wetten en geen nieuwe regels verkondigen, en ook niet om de huidige wet af te schaffen. Maar hij kwam om de wet te bevestigen, om de wet uit te voeren.
Dus daarom is Jezus (vzmh) niet zoals Mozes (vzmh), maar is Mohammed (vzmh) wel zoals Mozes (vzmh).

lezen zal altijd wel lastig blijven, met name als je het niet wilt lezen. Jezus kwam met nieuwe wetten en vervulde de wetten van Mozes. Maar ja, als je 1 citaatje van een site plukt en denkt dat dat alles is wat er te zeggen valt over Jezus en de Wet, dan zijn we snel klaar he.

Maar wellicht ga je nog een keer in op de inhoudelijke overeenkomsten tussen Mozes, Jezus en Mohammed? Ik heb daar eerder in dit topic (klik) al een aanzetje voor gegeven waarin ik laat zien dat Jezus en Mozes inhoudelijk heel veel overeenkomen in hun profetische taak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
zullen we eens wat nauwkeuriger naar deze bewering kijken?

Uit Deut.18:15 blijkt al dat je uitleg volkomen de mist ingaat. Er staat:
"
Een profeet uit uw midden, uit uw broederen, zoals ik ben
, zal de HERE, uw God, u verwekken"
. Het is dus duidelijk dat "uit hun midden" en "uit uw broederen" als synoniemen fungeren. Het gaat niet om de "broedervolken van Israel" maar om de "broeders (en zusters) binnen het volk Israel. Deut.18:18 herhaalt gewoon die belofte.

Nee mijn uitleg gaat niet de mist in maar jij leest helaas selectief. Er staat zowel uit uw midden als uw broederen, er wordt nergens gezegd dat deze twee zinnen synoniemen zijn. Maar als jij zegt dat het woord `broederen` op de Israelieten slaat, op wie slaat dan het woord `hun` op?

"een profeet zal Ik hun verwekken uit het midden van hun broederen"

Quote:
Het gaat dus - en iedereen had dat zelf kunnen lezen - om een profeet
uit hun midden
die tot de Israelieten zal prediken. Dat feit alleen al diskwalificeert Mohammed.

Nee hoor profeet Mohammed (vzmh) predikte aan zowel de Israelieten als anderen:

2:40 O kinderen Israëls Gedenkt Mijn gunsten welke Ik u bewees en weest getrouw aan Mijn verbond Ik zal Mijn verbond met u houden en Mij alleen zult u vrezen

Quote:
lees eens verder dan 1 zinnetje. Jezus komt met een aanscherping van de wetten. Hij zegt niet voor niets steeds:
"Maar ik zeg u"
als contrast met wat vroeger tegen de vaderen gezegd is (door Mozes), zie Mat. 5:21, 5:27, etc..

Precies, hij (vzmh) kwam de wetten van Mozes vervullen/aanscherpen, maar hij (vzmh) was geen wetgevende profeet als Mozes. Hij (vzmh) bracht geen nieuwe wetten die het oude moesten vervangen. Hij zegt zelf duidelijk:

Math. 5:17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dialoog zoeker schreef het volgende:

Precies, hij (vzmh) kwam de wetten van Mozes vervullen/aanscherpen, maar hij (vzmh) was geen wetgevende profeet als Mozes. Hij (vzmh) bracht geen nieuwe wetten die het oude moesten vervangen. Hij zegt zelf duidelijk:

Math. 5:17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.

In de tekst van Deuteronomium staat ook niet geschreven dat de aangekondigde profeet de wetten zou afschaffen.

Het woord "hun" slaat op het volk Israël, wat in vers 10 aangesproken wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
is het nu zo moeilijk om context te lezen?

Johannes 1:18 (HELEMAAL en niet alleen het stukje wat jou uitkomt)
:
" Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen."
. Jezus (de Zoon) is zelfs aan de boezem van God, en Hij is degene door wie wij God leren kennen.

Het klopt inderdaad dat men door de profeten God kennen, maar er staat in het vers duidelijk dat niemand OOIT God heeft gezien. Het zijn niet mijn woorden hoor!

Quote:
ja, en het geldt
niet
voor Mohammed. Pijnlijk dat Mohammed op een belangrijk punt niet eens aan de profeten-eis voldoet.

Profeet Mohammed heeft grote wonderen verricht maar wij maken daar geen punt van. Zij grootste blijvende wonder is bijvoorbeeld de Koran. Wij ontkennen ook niet de wonderen van profeet Jezus (vzmh) niet, maar wonderen zeggen niks, want die overtuigen alleen de omstanders.Johannes de Doper, die geen enkele wonder verrichtte, is volgens jezus (vzmh) groter dan hem en Mozes (vrede zij met hun allen).

Matteüs 11:11 "Ik verzeker jullie: er is onder allen die uit een vrouw geboren zijn nooit iemand opgetreden die groter was dan Johannes de Doper; maar in het koninkrijk van de hemel is de kleinste nog groter dan hij." Dus ook groter dan Jezus (vzmh), want hij was ook uit een vrouw geboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Profeet Mohammed heeft grote wonderen verricht maar wij maken daar geen punt van. Zij grootste blijvende wonder is bijvoorbeeld de Koran.

Dus Mohammed is Allah volgens jou?

Quote:
Wij ontkennen ook niet de wonderen van profeet Jezus (vzmh) niet, maar wonderen zeggen niks, want die overtuigen alleen de omstanders.

Dat is dan ook de reden dat Jezus en de apostelen vele tekenen en wonderen deden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]In de tekst van Deuteronomium staat ook niet geschreven dat de aangekondigde profeet de wetten zou afschaffen.

Dat de voorspelde profeet een wetgever en geen gewone profeet zou zijn, blijkt uit de woorden "zoals gij zijt". Net als Mozes een wetgever was, moest de profeet gelijk aan Mozes ook een wetgever zijn. De beloofde profeet wordt beschreven als een die "zal tot hen spreken al wat ik hem gebieden zal". Ook hieruit blijkt dat de beloofde profeet een wetgevende profeet moest zijn, die een volledige en omvattende leer de wereld zal geven. Jezus (vzmh) maakte er geen aanspraak op dat hij zelf een dergelijke zending had. Wel beschouwde hij zich als de voorbode van een groter leraar, die nog zou komen, zoals we lezen op Johannes 16:12-13:

"Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen."

Quote:
Het woord "hun" slaat op het volk Israël, wat in vers 10 aangesproken wordt.

Precies. Want God spreekt via Mozes tegen het volk Israel. Daarom kan het woord "broederen" niet op de Israelieten slaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus Mohammed is Allah volgens jou?

Ik snap je punt wel. De Koran is de grootste wonder die Allah zijn profeet Mohammed (vzmh) heeft gegeven.

Quote:
Dat is dan ook de reden dat Jezus en de apostelen vele tekenen en wonderen deden.
smile.gif

Jezus heeft zelf geen wonderen verricht, hij was slechts een instrument van God. Hij (vzmh) was volledig afhankelijk van God, wat God hem laat doen en wat Hij hem opdraagt. Johannes 5:19: Ik zeg u, de Zoon kan niets doen van Zichzelf

Vele mensen denken bijvoorbeeld dat Jezus (vzmh) de doden opwekte, terwijl het eigenlijk God was die dat deed. Dit om te duidelijk te maken dat Jezus (vzmh) een boodschapper van God was. Bij de opwekking van Lazarus bidt Jezus (vzmh) express hardop, zodat de mensen om hem heen kunnen waarnemenzienhoren dat hij slechts een boodschapper was, en dat al deze krachten van God kwamen:

Johannes 11:40 Jezus zeide tot haar: Heb Ik u niet gezegd, dat gij, indien gij gelooft, de heerlijkheid Gods zien zult? 41 Zij namen dan de steen weg. En Jezus sloeg de ogen opwaarts en zeide: Vader, Ik dank U, dat Gij Mij verhoord hebt. 42 Zelf wist Ik, dat Gij Mij altijd verhoort, maar ter wille van de schare, die rondom Mij staat, heb Ik gesproken, opdat zij geloven, dat Gij Mij gezonden hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat de voorspelde profeet een wetgever en geen gewone profeet zou zijn, blijkt uit de woorden "zoals gij zijt". Net als Mozes een wetgever was, moest de profeet gelijk aan Mozes ook een wetgever zijn. De beloofde profeet wordt beschreven als een die "zal tot hen spreken al wat ik hem gebieden zal". Ook hieruit blijkt dat de beloofde profeet een wetgevende profeet moest zijn, die een volledige en omvattende leer de wereld zal geven. Jezus (vzmh) maakte er geen aanspraak op dat hij zelf een dergelijke zending had. Wel beschouwde hij zich als de voorbode van een groter leraar, die nog zou komen, zoals we lezen op Johannes 16:12-13:

"Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer
Hij
komt, de Geest der waarheid, zal
Hij
u de weg wijzen tot de volle waarheid; want
Hij
zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat
Hij
hoort, zal
Hij
spreken en de toekomst zal
Hij
u verkondigen."

[...]Precies. Want God spreekt via Mozes tegen het volk Israel. Daarom kan het woord "broederen" niet op de Israelieten slaan.

Quote:

Mohammed komt met God's openbaring.

Deuterenomium 18:18: God zegt tegen Mozes: een
profeet
zal ik hun verwekken (figuurlijk) uit het midden van hun
broederen
(Joden en Arabieren zijn neven van elkaar maar worden in de bijbel als broederen aangeduid),
zoals gij zijt
(die lijkt op Mozes), ik zal mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal alles tot hen zeggen, wat ik hem gebied.

18 Ik zal in hun midden profeten laten opstaan zoals jij. Ik zal hun mijn woorden ingeven, en zij zullen het volk alles overbrengen wat ik hun opdraag. 19 Wie niet wil luisteren naar de woorden die zij in mijn naam spreken, zal ik ter verantwoording roepen. 20 Maar als een profeet de euvele moed heeft om in mijn naam iets te zeggen dat ik hem niet heb opgedragen, of om in de naam van andere goden te spreken, dan moet hij ter dood gebracht worden.? 21 Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van de HEER komt? 22 Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van de HEER, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van de HEER geweest. Heb geen ontzag voor een profeet die zich dat aanmatigt.

De tekst geeft ook meteen aan hoe God profeten zal straffen als deze de hoogmoed hebben om in naam van God te profeteren, terwijl zij niet in naam van God spreken. Het is dus een tekst die we ter hand kunnen nemen bij het toetsen van de dingen die Mohammed gesproken heeft of deze in lijn zijn met de Schrift.

Dat in dit stuk in Deuteronomium geduid wordt op Jezus, komt naar voren in Handelingen 3:

17 Volksgenoten, ik weet dat u uit onwetendheid hebt gehandeld, evenals uw leiders. 18 Zo heeft God echter in vervulling doen gaan wat hij bij monde van alle profeten had aangekondigd: dat zijn messias zou lijden en sterven. 19 Wend u af van uw huidige leven en keer terug tot God om vergeving te krijgen voor uw zonden. 20 Dan zal de Heer een tijd van rust doen aanbreken en zal hij de messias zenden die hij voor u bestemd heeft. Dat is Jezus, 21 die in de hemel moest worden opgenomen tot de tijd aanbreekt waarover God van oudsher bij monde van zijn heilige profeten heeft gesproken en waarin alles zal worden hersteld. 22 Mozes heeft al gezegd: ?De Heer, uw God, zal in uw midden een profeet zoals ik laten opstaan; luister naar hem en naar alles wat hij u zal zeggen. 23 Wie niet naar deze profeet luistert, zal uit het volk gestoten worden.?

Er staat ook duidelijk in Deuteronomium "Ik zal in hun midden" dat is dus uit het Joodse volk, niet uit het Arabische volk. Deze mogen dan verwant zijn aan elkaar, maar zijn twee verschillende volken. De tekst duid rechtstreeks op een Joodse profeet, die op zal staan. Jezus werd door een deel erkent alszijnde profeet, maar het overgrote deel niet.

40 Toen de mensen in de menigte dit hoorden zeiden ze: ?Dit moet wel de profeet zijn.? 41 Anderen beweerden: ?Het is de messias,? maar er werd ook gezegd: ?De messias komt toch niet uit Galilea? 42 De Schrift zegt toch dat de messias uit het nageslacht van David komt en uit Betlehem, waar David woonde?? 43 Zo ontstond er verdeeldheid in de menigte, 44 en sommigen wilden hem grijpen, maar niemand deed hem iets. (Johannes 7)

Bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid