Spring naar bijdragen

Bijbel incompleet? (Nag Hammadi geschriften)


Aanbevolen berichten

Ik zit een beetje met een probleem, ik hoor(en lees) steeds vaker dat de bijbel incompleet zou zijn en dat vroeger de Romeinen delen die hun niet aanstonden uit de bijbel hebben gelaten en verbrand of verborgen. En dat op deze manier gods boodschap incompleet zou zijn. Het zou dan gaan om deze boeken:

Het zijn ongeveer 50 evangelies met :

De Nag Hammadigeschriften zijn te verdelen in:

geschriften over Jezus Christus

geschriften over Hermes Trismegistus

scheppingsmythen

openbaringen

verlossingsteksten

Geschriften over Jezus Christus (23)

Gebed van Paulus de Apostel

Geheime boek van Jacobus

Evangelie der Waarheid

Verhandeling over de Opstanding

Geheime Boek van Johannes

Evangelie van Thomas

Evangelie naar Philippus

Boek van Thomas de Kampvechter

Wijsheid van Jezus Christus

Gesprek met de Verlosser

Openbaring van Paulus

Openbaring van Jacobus (1)

Openbaring van Jacobus (2)

Handelingen van Petrus en de Twaalf Apostelen

Tweede Verhandeling over de Grote Seth

Openbaring van Petrus

Lessen van Sylvanus

Brief van Petrus aan Filippus

Getuigenis der Waarheid

Vetolking van de Gnosis

Valentiniaanse verhandeling

Evangelie van Maria Magdalena

Handeling van Petrus

Geschriften over Hermes Trismegistus (3)

Verhandeling over de Achtste en Negende Hemelsfeer

Dankgebed

Asclepius

Scheppingsmythen

Geheime boek van Johannes

Oorsprong van de Wereld

Het Wezen van de Machten

Heilige Boek van de Grote, Onzichtbare Geest

Eugnostus de Gezegende of Wijsheid van Jezus Christus

Drievoudige Verhandeling

Openbaringen (7)

Openbaring van Adam

Allogenes

Marsanes

Melchizedek

Zostrianus

Hypsiphrone

Omschrijving van Sem

Verlossingsteksten (10)

Drievormige Eerste Gedachte

Drie Stèles van Seth

Donder: Volmaakt Bewustzijn

Begrip van Norea

Verhandeling over de Ziel

Authentieke Leer

Begrip van Onze Grote Kracht

Spreuken van Sextus

Plato, de Staat (588b-589b)

Overige fragmenten van Nag Hammadi

link

Wie kan me hier meer over vertellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

zeker de davinci code gelezenknipoog_dicht.gif

er zijn niet 50, maar slechts 2 alternatieve evangeliën geweest (bij mijn weten) namelijk die van judas en die van maria magdelena. De 4 bestaande evangeliëen zijn relatief kort na het overlijden van Christus op schrift gebracht, deze twee alternatieve evangeliën honderden jaren later. Het evangelie van Judas kan worden gezien als 'van de vos Rijnearde' in de bijbelse boeken. Spot drijvend met een moraal die probeert te worden duidelijk gemaakt (de mening van de schrijver)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat hier om gnostische dwaalleer die uit de bijbel gehouden is omdat het dus dwaalleer is.

Veel van die teksten zijn ook vaan veel latere datum dat de geschriften in het nieuwe testament. Laat ik zeggen, als ik nu het evangelie van Pilatus zou verzinnen, zou het ook logisch zijn dat dit niet in de bijbel kwam.

Verder zijn er nog een paar geschriften die wel echt oud zijn, zoals het evangelie van Thoma's. Maar ook oude gnostische dwaalleer blijft dwaalleer. knipoog_dicht.gif

Je moet niet gelijk geloven wat je hoort of leest. Die oude teksten zijn al lang bekend, maar ze zijn de laatste tijd weer wat populairder geworden doordat complot theorieën hip zijn, en dit soort ook, vandaar dat de Davinci code ook goed verkocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ok ok, neej niet de davinci code gelezen, maar ik had dit van iemand anders gehoord. Die kwam hier met die lijst. Er is ook een boek genaamd het andere christendom waarin deze boeken (of iniedergeval een paar van deze) in stonden. Maar is het waar dat de bijbel incompleet is doordat de Romeinen er aan gezeten hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

in de tijd van de Romeinen zijn er als het goed is er als ik het goed heb een besluit genomen over het wel of niet toevoegen van 2 evengeliëen. Hiervoor is een conclaaf gehouden en met een stand van rond de 500 tegen 2 is dat weggestemd knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sinds men het over de canon eens was (4e eeuw, kwam die definitief vast te staan), is er niks meer aan veranderd.

Daarvoor was men het over een heel groot deel eens. Alleen over een paar boekjes, zoals PetrusII was nog wat verschil qua mening.

Over de 4 evangeliën was men het al heel lang over eens.

Bijvoorbeeld, ergens rond 180 n.Chr. vergeleek Iraneus al de 4 evangelien al met de 4 windstreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit een beetje met een probleem

Quote:

ooh het gaat dus alleen om 2 evangelieen, ik hoorde telkens dat er gehele bijbel teksten aangepast waren.

Voor een 20-jarige ben je een enorme sarcast, of vrij naïef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

het zijn toch verhaaltjes?! bewijs maar eens dat dat niet zo is. iedereen kan een boek schrijven. en het is door mensen zoals jij en ik geschreven.

Er zit een wereld van verschil tussen de bijbel en boeken van het kaliber 'Nijntje gaat naar de dierentuin'...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ok ok, neej niet de davinci code gelezen, maar ik had dit van iemand anders gehoord. Die kwam hier met die lijst. Er is ook een boek genaamd het andere christendom waarin deze boeken (of iniedergeval een paar van deze) in stonden.

Dat kan er is veel meer geschreven dan de 66-72 boeken die we in de Bijbel hebben samengevoegd. Dit is, zoals Gorthaur al aangaf, een gegroeide samenstelling die het meeste voorkwam in de 4de eeuw. Het is een samenstelling, waarin de boodschap van Christus het meest naar voren komt.

Quote:
Maar is het waar dat de bijbel incompleet is doordat de Romeinen er aan gezeten hebben?

Nee, want wat maakt iets incompleet? Al die boeken die na de 4de eeuw geschreven zijn zouden die er dan ook in moeten komen? De Romeinen hebben niets gedaan aan de inhoud, dan alleen op concillie's bepalen wat het canon zou worden en dat ging ook niet over een nacht ijs, want als ik het correct heb, duurde dat concillie ook een jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het zijn ongeveer 50 evangelies met :

er is hooguit een tiental documenten uit de eerste paar eeuwen, wat de titel 'evangelie' draagt. Bekendste (naast uiteraard die van Matteus, Markus, Lukas en Johannes) zijn die van Petrus, Thomas en Maria Magdalena, en recentelijk dat van Judas. De 4 bijbelse evangelieën komen allemaal uit de eerste eeuw, de niet-bijbelse zijn van later datum (2e-4e eeuw).

Quote:

De Nag Hammadigeschriften zijn te verdelen in:

geschriften over Jezus Christus

geschriften over Hermes Trismegistus

scheppingsmythen

openbaringen

verlossingsteksten

Geschriften over Jezus Christus (23)

Gebed van Paulus de Apostel

Geheime boek van Jacobus

Evangelie der Waarheid

Verhandeling over de Opstanding

Geheime Boek van Johannes

Evangelie van Thomas

Evangelie naar Philippus

Boek van Thomas de Kampvechter

Wijsheid van Jezus Christus

Gesprek met de Verlosser

Openbaring van Paulus

Openbaring van Jacobus (1)

Openbaring van Jacobus (2)

Handelingen van Petrus en de Twaalf Apostelen

Tweede Verhandeling over de Grote Seth

Openbaring van Petrus

Lessen van Sylvanus

Brief van Petrus aan Filippus

Getuigenis der Waarheid

Vetolking van de Gnosis

Valentiniaanse verhandeling

Evangelie van Maria Magdalena

Handeling van Petrus

Geschriften over Hermes Trismegistus (3)

Verhandeling over de Achtste en Negende Hemelsfeer

Dankgebed

Asclepius

Scheppingsmythen

Geheime boek van Johannes

Oorsprong van de Wereld

Het Wezen van de Machten

Heilige Boek van de Grote, Onzichtbare Geest

Eugnostus de Gezegende of Wijsheid van Jezus Christus

Drievoudige Verhandeling

Openbaringen (7)

Openbaring van Adam

Allogenes

Marsanes

Melchizedek

Zostrianus

Hypsiphrone

Omschrijving van Sem

Verlossingsteksten (10)

Drievormige Eerste Gedachte

Drie Stèles van Seth

Donder: Volmaakt Bewustzijn

Begrip van Norea

Verhandeling over de Ziel

Authentieke Leer

Begrip van Onze Grote Kracht

Spreuken van Sextus

Plato, de Staat (588b-589b)

Overige fragmenten van Nag Hammadi

Wie kan me hier meer over vertellen?

ik weet niet wat "Plato, de Staat" er tussen doet, maar dat heeft iig niks met het christendom te maken. De lijst die je hier geeft is een lijst van documenten die in Nag Hammadi is gevonden. Het was een religieuze secte (gnostisch, lijkt op new age) die christendom en griekse mystiek vermengde. Het zijn voor het overgrote deel werken uit de 3e-4e eeuw, enkelen wellicht uit de 2e eeuw.

Het is een kwestie van betrouwbaarheid. Als je een eeuw na de gebeurtenissen ineens met een 'geheime openbaring van Petrus' op de proppen komt, dan moet je niet gek opkijken als niemand gelooft dat het een echt document is. Zeker niet als in die 'geheime openbaring' alles precies anders staat dan dat we uit de normale werken van Petrus weten. Dat is de heel eenvoudige reden waarom de vroege kerk in de 2e eeuw allerlei van dit soort geschriften kon afwijzen... het werd op een gegeven moment een beetje verdacht dat iedereen aankwam met weer een nieuw evangelie van X, Y of Z terwijl X, Y en Z allang dood waren, en tijdens hun leven heel andere dingen gezegd hadden.

je zou bv even kunnen kijken naar dit artikel of andere artikelen op dezelfde site.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

het zijn toch verhaaltjes?! bewijs maar eens dat dat niet zo is. iedereen kan een boek schrijven. en het is door mensen zoals jij en ik geschreven.

De betrouwbaarheid vd Bijbel hier even bewijzen? Heb je een maandje, en waar moet ik beginnen? Dat is toch geen vraag he... Overigens geloof ik niet dat je zoiets kunt bewijzen, hooguit aannemelijk maken. Maar zeggen 'dat het maar verhaaltjes zijn' zonder enige argumentatie gaat me te ver.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit een beetje met een probleem, ik hoor(en lees) steeds vaker dat de bijbel incompleet zou zijn en dat vroeger de Romeinen delen die hun niet aanstonden uit de bijbel hebben gelaten en verbrand of verborgen. En dat op deze manier gods boodschap incompleet zou zijn.

sowieso is dit een eigenaardige claim. Dit is ongeveer hetzelfde als zeggen dat de joden in de tweede wereldoorlog bezig waren met boekenverbranding om de boodschap van hun tegenstanders te onderdrukken.

Het christendom is namelijk de eerste 3 eeuwen van haar bestaan een vervolgde religie geweest. Pas in de 4e eeuw kreeg het dezelfde status als heidense religies (en helaas werd het daarna staatskerk van het romeinse rijk).

De canon is voor die tijd al (in de praktijk) compleet, en we hebben bijbel-manuscripten van voor die tijd, dus uit de vervolgingstijd.

Roepen dat de christenen boeken van hun tegenstanders verbrand hebben en dat daardoor de bijbel niet compleet is, is op z'n minst een enorme vergissing omdat het verschillende perioden in de geschiedenis door elkaar haalt (middeleeuwen tegenover de eerste paar eeuwen) en op z'n ergst gewoon een gemene leugen. Je ziet het vooral bij allerlei atheisten en new-age/theosofie/etc auteurs om het christendom mee aan te vallen. Het klinkt namelijk lekker: we houden niet zo van machthebbers en we hebben sympatie voor underdogs. Men probeert dus het christendom van de eerste paar eeuwen af te schilderen als een soort dictatuur (ondanks dat het juist een vervolgde religie was, maar ja, dat zou het hele argument omver halen, dus dat wordt nooit gemeld).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De betrouwbaarheid vd Bijbel hier even bewijzen? Heb je een maandje, en waar moet ik beginnen? Dat is toch geen vraag he... Overigens geloof ik niet dat je zoiets kunt bewijzen, hooguit aannemelijk maken. Maar zeggen 'dat het maar verhaaltjes zijn' zonder enige argumentatie gaat me te ver.

het zijn gewoon verhaaltjes omdat het door wie dan ook geschreven had kunnen zijn. waarom zou je er meer van maken dat het is? er staan totaal geen feiten in. of wel dan? als dat wel zo is dan wil ik het graag horen. maar voor mij is de bijbel net zo belandrijk als mijn sprookjesboek. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

het zijn gewoon verhaaltjes omdat het door wie dan ook geschreven had kunnen zijn. waarom zou je er meer van maken dat het is? er staan totaal geen feiten in. of wel dan? als dat wel zo is dan wil ik het graag horen. maar voor mij is de bijbel net zo belandrijk als mijn sprookjesboek.
puh2.gif

Voor Christenen is de bijbel een leidraad in hun leven, voor de één wat meer dan de andere, dus dan is het geen sprookjes boek en ik snap dat je probeert te provoceren, maar doe ajb niet, dat is zo niet lief flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

... er staan totaal geen feiten in. of wel dan? ...

Bijna alles wat er in de boeken Koningen staat bijv. is gewoon geschiedenis.

Er is bewijs te vinden in het British Museum te Londen (bekijk ook hun site eens, hele mooie site met o.a. bijbels archeologisch materiaal). Bijv. de val van Jeruzalem onder Nebuchadnezzar. Of de val van Nineve beschreven in het boek Nahum is bewezen op spijkerschrift tabletten ter plaatse.

De gevangenschap van de koning van Juda staat op spijkerschrift tabletten uit Babylon waarop de rantsoenen zijn aangegeven.

Koning Cyrus is echt koning van de Perzen geweest (zoek eens op wikipedia onder Cyrus of Alexander de Grote). De Cyrus Cilinder in het British Museum bevestigt het verhaal in het boek Ezra.

De vervolging van joden onder keizer Claudius zoals beschreven in de Handelingen der Apostelen wordt ook beschreven door de Romein Suetonius.

etc. etc. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Voor Christenen is de bijbel een leidraad in hun leven, voor de één wat meer dan de andere, dus dan is het geen sprookjes boek en ik snap dat je probeert te provoceren, maar doe ajb niet, dat is zo niet lief
flower.gif

maar waarom is dat boek dan een leidraad in je leven? je kunt zelf toch ook een beetje logisch nadenken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid