Spring naar bijdragen

Waarom is Jezus de Messias ?


Aanbevolen berichten

Ze maken van Jezus een God.

Terwijl er staat geschreven Alleen God zult gij dienen niemand anders. Jezus zei dat ook, of wou je zeggen dat hij heeft gezegd: Aanbid me ik ben jullie God. smile.gif


Samengevoegd:

Staat wel een beetje raat toch als hij zegt: Ik ben God dus aanbid me maar...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me niet voorstellen dat mensen Jezus zagen als een andere God. Ofwel is Jezus God, en dan aanbid je dus helemaal geen andere God, ofwel is Jezus gewoon een mens die bijzonder veel charisma had, en dan aanbid je een mens. Maar ik heb eigenlijk voor zo ver ik me kan herinneren nooit gehoord dat iemand Jezus zag als een nieuwe, andere God, dus in mijn ogen is het verbod op het dienen van andere goden hier naast de kwestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ze maken van Jezus een God.

Ze maken van Jezus geen god.

Nee, Jezus is God. Er is maar één God. JHWH. God die de tien geboden aan Mozes gaf.

Je kent de drie eenheidsleer, toch?


Samengevoegd:

Quote:

Ja, maar dat ging dacht ik toch nog steeds niet zo ver als dat ze Jezus echt gingen aanbidden als een andere God, los van 'de' God, of wel?

Ben er eerlijk gezegd niet zo thuis in, in de gnostiek.

Ik ken twee soorten vroeg christelijke ketterijen (gnostiek reken ik niet tot christelijk), nl, dat Jezus een schepsel is (bijv. het Arianisme). En de ander is dat Jezus een soort van 'rol' van God was (Modalisme).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je de bijbel doorleest en bekijkt welke voorspellingen er door de eeuwen zijn gedaan over de Messias, zie je dat Jezus al deze voorspelling heeft laten uitkomen. En dat is de reden dat veel mensen (waaronder ik) Jezus beschouwen als de Messias

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En staat er ook geschreven dat de Messias God in het vlees gekomen is volgens het OT ??

Er staat toch in de tien geboden dat we God alleen mogen dienen en naast hem geen andere Goden mag vereren ???

Hoe zit het nou man
verbaasd.gif

Je zou kunnen beginnen met het kijken in oudere topics over dit onderwerp. Een recente is:

link

Daarin werd o.a. de discussie over de drie-eenheid gevoerd, dus daar zul je veel van de bijbelverzen en argumenten terugvinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verder zou je, beste GotBalls, ook eerst wat rond kunnen kijken op het verdere internet of in datgene wat er in de kerkgeschiedenis over gezegd is. Bijvoorbeeld in de Heidelbergse Catechismus.

Vraag 25: Waarom noemt u drie Personen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, terwijl er toch maar één God is?

Antwoord: Omdat God Zich zo in zijn Woord geopenbaard heeft: deze drie onderscheiden Personen zijn de ene, ware en eeuwige God.

zie verder: http://home.hetnet.nl/~bijbel-site/hcnbg.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

NOu Waarom is hij dat eigenlijk ?
worshippy.gif

En staat er ook geschreven dat de Messias God in het vlees gekomen is volgens het OT ??

Er staat toch in de tien geboden dat we God alleen mogen dienen en naast hem geen andere Goden mag vereren ???

Hoe zit het nou man
verbaasd.gif

Toon mij de tekst uit het OT waar staat dat G*d in het vlees zal komen...

En Jezus heeft tijdens Zijn leven niemand aangespoord om Hem te aanbidden. Sterker nog: als iemand Hem goed noemt zegt Hij: "Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God." (Marcus 10, Lucas 18).

Zo zit het nou, man. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En Jezus heeft tijdens Zijn leven niemand aangespoord om Hem te aanbidden. Sterker nog: als iemand Hem goed noemt zegt Hij: "Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God." (Marcus 10, Lucas 18).

De klassieke uitleg van dit vers, waar zo'n beetje bijna alle denominaties het over eens zijn, is deze: Hij wijst degenen die Hem goed noemt op de consequentie hiervan. Hij ontkent hier in ieder geval niet dat Hij ook God was tijdens Zijn leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De klassieke uitleg van dit vers, waar zo'n beetje bijna alle denominaties het over eens zijn, is deze: Hij wijst degenen die Hem goed noemt op de consequentie hiervan. Hij ontkent hier in ieder geval niet dat Hij ook God was tijdens Zijn leven.

En Hij zegt in dat betreffende vers ook niet dat Hij wel G*d is. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je hier zo op reageert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En Hij zegt in dat betreffende vers ook niet dat Hij wel G*d is. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je hier zo op reageert.

Omdat er zo een verkeerd beeld kan ontstaan, nl. dat Jezus geen God was tijdens Zijn periode hier op aarde. Er zijn ook verscheidene verzen waarin Jezus wordt aanbeden waarin Hij daar niets tegen doet. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ach ja, eh... prima dan. Ik dacht dat je die Fil.2 discussie juist hier op gang wilde brengen.
knipoog_dicht.gif

Nee, dat wil ik absoluut niet, want daar bestaat al een topic over. Als ik iedereen graag zou willen overtuigen van 'mijn gelijk', dan zou ik continu dát topic voorzien van nieuwe posts. Dit topic gaat over de vraag waarom Jezus de Messiach is en om die reden snapte ik dus niet goed waarom je graag duidelijk wil laten merken dat jij gelooft dat Jezus op aarde ook G*d zou zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, dat wil ik absoluut niet, want daar bestaat al een topic over. Als ik iedereen graag zou willen overtuigen van 'mijn gelijk', dan zou ik continu dát topic voorzien van nieuwe posts. Dit topic gaat over de vraag waarom Jezus de Messiach is en om die reden snapte ik dus niet goed waarom je graag duidelijk wil laten merken dat jij gelooft dat Jezus op aarde ook G*d zou zijn geweest.

En met mij zo'n beetje de hele Christenheid, maar goed, het lijkt daar dus op omdat je die aanbiddingskwestie wél aansnijdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, dat wil ik absoluut niet, want daar bestaat al een topic over. Als ik iedereen graag zou willen overtuigen van 'mijn gelijk', dan zou ik continu dát topic voorzien van nieuwe posts. Dit topic gaat over de vraag waarom Jezus de Messiach is en om die reden snapte ik dus niet goed waarom je graag duidelijk wil laten merken dat jij gelooft dat Jezus op aarde ook G*d zou zijn geweest.

Ik geloof dat Jezus Christus niet alleen mens was of profeet maar ook God, een in wezen met de Vader (om het maar een beetje formeel te zeggen). Je kunt hier meer over lezen in de Heidelbergse Catechismus http://www.theologienet.nl/hc2.htm#29 (lees gerust de tekstverwijzingen na knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik zelf betrokken ben in deze discussie zeg ik het niet graag, maar we gaan hier vreselijk off-topic. Vanaf nu graag BOT.

Quote:

NOu Waarom is hij dat eigenlijk ?
worshippy.gif

En staat er ook geschreven dat de Messias God in het vlees gekomen is volgens het OT ??

Er staat toch in de tien geboden dat we God alleen mogen dienen en naast hem geen andere Goden mag vereren ???

Hoe zit het nou man
verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien interessant om eens opdeze site te kijken wie Jezus is. Het is niet echt gewoon om te argumenteren door links, maar de tekst is zodanig uitgebreid dat het niet uitkan om over te typen. En met samenvatten is het beeld niet geheel compleet dat toch uit deze tekstverzameling blijkt.

Nadere vragen voor verduidelijking kunnen wellicht voorzien worden van een rechtstreeks citaat van dat gedeelte waar de vraag over gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid