Spring naar bijdragen

Kleding


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

"Tussen religie en kledij is er een nauwe band. Door middel van kledij kan men zich identificeren met de religieuze gemeenschap waartoe men behoort en zich onderscheiden van de anderen. Daarnaast zijn er religieuze invloeden in de mode te vinden. Jongeren koppelen het dragen van religieuze kleding zelf aan mode."

Ik vraag me af in hoeverre dit voor Christelijke jongeren geldt!?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 94
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik draag, omdat ik me om de een of andere reden nog Christen voel, geen aanstootgevende kleding, geen strakke broeken, geen korte rokjes, geen blote buiken, geen lage halzen, etc. Dit omdat ik vind dat je vanuit Bijbels oogpunt zeker op moet letten wat je draagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kledij heeft ook vaak te maken met muzikale voorkeur.Ik weet wel dat de zwaar Christelijke jongeren zich anders kleden maar ik zag daarin nooit een link met het geloof.Ik dacht dat is gewoon hun cultuur.In de Bijbel staat niks over een bepaalde "dresscode".Ik zie bij jongeren dat muziek toch een bepalender invloed heeft wat betreft kleding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kledij heeft ook vaak te maken met muzikale voorkeur.Ik weet wel dat de zwaar Christelijke jongeren zich anders kleden maar ik zag daarin nooit een link met het geloof.Ik dacht dat is gewoon hun cultuur.In de Bijbel staat niks over een bepaalde "dresscode".Ik zie bij jongeren dat muziek toch een bepalender invloed heeft wat betreft kleding.

Nou, even een nieuwsflits voor je:

Reformatorische jongeren dragen (lange) rokken en donkere kleding omdat zij vinden dat dat zo in de Bijbel staat.

wel degelijk bijbels dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Alleen heidenen maken zich druk om kleding. Don't blame me, Jezus zei het engel.gif

Quote:
Mattheüs 6:

[25] Daarom zeg Ik jullie: maak je niet bezorgd over wat je zult eten of drinken om in leven te blijven, en ook niet over de kleding voor je lichaam. Is het leven niet meer dan het eten, en het lichaam niet meer dan de kleding? [26] Kijk naar de vogels van de hemel: ze zaaien niet en maaien niet en oogsten niet, je hemelse Vader voedt ze. Zijn jullie niet meer waard dan vogels? [27] Wie van jullie kan met al zijn zorgen een el toevoegen aan zijn leven? [28] En wat maak je je bezorgd over je kleren? Leer van de lelies op het veld hoe ze groeien. Ze werken niet, ze spinnen niet. [29] Maar Ik zeg jullie: zelfs Salomo met al zijn pracht en praal ging niet gekleed als een van hen. [30] Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag staat en morgen in de oven wordt gegooid, zo kleedt, hoeveel te meer kleedt Hij dan jullie, kleingelovigen? [31] Vraag je dus niet bezorgd af: Wat zullen we eten? Wat zullen we drinken? Wat zullen we aantrekken? [32] Want naar dat alles zijn de heidenen op zoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb wel vaak een bandshirt aan van een chr metalband...

maar dat is niet altijd even duidelijk...

mn vaakevandring longsleeve bijv. heeft alleen op den achterkant een plaatje en op de mouw een logo...

maar toch...

ik zal niet snel met een zeer foute tekst rond gaan lopen ofzo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou, even een nieuwsflits voor je:

Reformatorische jongeren dragen (lange) rokken en donkere kleding omdat zij vinden dat dat zo in de Bijbel staat.

wel degelijk bijbels dus.

De vraag was Christelijke jongeren.Reformatorisch is slechts een deel daarvan.Dat zijn niet alle Christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik draag, omdat ik me om de een of andere reden nog Christen voel, geen aanstootgevende kleding, geen strakke broeken, geen korte rokjes, geen blote buiken, geen lage halzen, etc. Dit omdat ik vind dat je vanuit Bijbels oogpunt zeker op moet letten wat je draagt.

Ik draag geen aanstootgevende kleding. Ik draag geen kleding waar bepaalde teksten of symbolen opstaan.

Ik draag wel strakke broeken (megastraks zelfs, ze heten niet voor niets skinnyjeans knipoog_dicht.gif), ik draag wel korte rokjes, geen blote buiken maar meer omdat dat mijn ding niet is, wel lage halzen etc...

Korte rokjes, strakke broeken etc zijn niet per defintie aanstootgevend. De kunst met kleding is dat je je weet te kleden, niet iedereen kan dat.

Kortom: Ik let erop dat mijn kleding past bij de gelegenheid, er geen teksten of symbolen opstaan die tegen mijn geloof en/of principes ingaan en ik er netjes uitzie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf gemerkt dat ik als niet-gelovige mijn kledij ging aanpassen toen ik veel in contact kwam met christenen. Vroeger droeg ik regelmatig een ketting met bijvoorbeeld een anch-teken aan, gewoon omdat ik het een mooie hanger vond, maar sinds ik dagelijks in een omgeving ben waar het voor vele mensen toch een geloofsstatement is om met een kruisje rond te lopen leek het mij ongepast om zelf een symbool te dragen om een reden als 'het ziet er leuk uit'.

Verder vind ik het beangstigend hoe erg die beschrijvingen van reformatorische kledij op mijn eigen stijl lijken. Ik denk niet dat ik ooit reformatorische mensen gezien heb (wel, hoe dan ook geen mensen die zich duidelijk anders kleedden), maar als ik wat ik hier op credible lees een beetje samenpuzzel kom ik aan: vrij lange ouderwetse rokken, dikke zwarte kousen, een voorkeur voor conservatieve, oude kledij... laat ik nu toevallig zelf bijna altijd rokken dragen (en altijd onder de knie, ik hou niet van hoger) en dan nog vaak in donkere kleuren, samen met ondoorzichtige zwarte panty's, schoenen met een lage hak, en een deftige donkere blouse! Ik denk dat het beeld dat ik van de typische kledij van reformatorische mensen heb gewoon heel fout is, ik vind namelijk niet dat ik er bijzonder Bijbels uitzie. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat je geheel vrij bent in je kledingkeus. Echter als je bandshirts draagt van anti-christelijke bands draag hiermee wel wat uit. (das een beetje hypocriet vind ik dan)

Verder geloof ik niet dat refo's bij definitie zwarte kleding dragen.

Hoewel ik zelf dol ben op zwarte kleding zie ik genoeg refo's die in kleding lopen waarvan de kleur pijn aan je ogen doen.

Lange rokken welliswaar, en in de meeste refomatorische kerken is het dragen van een hoed door de vrouwen ook normaal. (stond iets over in de Bijbel)

Wat ik vooral belangrijk vind is dat iedereen zich prettig in hun kleding vind. Als de moslima's in een burka lopen zie ik geen problemen. (hooguit als ze intensief in de communicatie betrokken zijn)

Net zo min als refo's in lange rokken, gotic's in zwarte kleding etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik let wel op wat er voor teksten op de kleding staan maar verders maakt het me niet zoveel uit.

heb 1 shirt wat ik wel leuk vind maar oft goed is?

staat op de voor kant IK BEN CHIZOFREEN.

en op de achter kant IK OOK.

vond het wel grappig.

maar of het kan ????

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lange rokken welliswaar, en in de meeste refomatorische kerken is het dragen van een hoed door de vrouwen ook normaal. (stond iets over in de Bijbel)

Om preciezer te zijn, er staat in de Bijbel dat je bij het aanroepen van God/bezighouden met je geloof je als vrouw zijnde gesluierd moet zijn.

Dat wij nu iets heel anders er van maken...

Overigens loop ik nu voor de tweede dag bij mijn broertje op school, heb hem voor het eerst sinds jaren eens van school gehaald. Hij zit op een streng reformatorische school. Punt 1. Meisjes die met rokken aan ondersteboven aan een klimrek hangen verbaasd.gif Pedofielen, sla uw slag.... Doe er dan een legging onder zou ik zeggen, kinderonderbroekjes zijn ook niet echt Bijbels denk ik knipoog_dicht.gif

Verder valt mij gewoon de kleding op. Je ziet het gewoon wanneer iemand streng christelijk is. En ik, in mijn broek, word straal genegeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Verder valt mij gewoon de kleding op. Je ziet het gewoon wanneer iemand streng christelijk is. En ik, in mijn broek, word straal genegeerd.

Deuteronomium 22

Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God,13) een gruwel.

Kom op wij waren gewoon eerder met de broeken. knipoog_dicht.gif

Nee hoor, ik blijf bij mijn standpunt dat je moet aantrekken wat je prettig vind.

Overigens ook wellicht interessant om te lezen: 1 Korinthiërs 11 (over het bedekken van het hoofd bij het bidden en over lang haar bij mannen en kort haar bij vrouwen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Deuteronomium 22

Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God,13) een gruwel.

Kom op wij waren gewoon eerder met de broeken.
knipoog_dicht.gif

Nee hoor, ik blijf bij mijn standpunt dat je moet aantrekken wat je prettig vind.

Overigens ook wellicht interessant om te lezen: 1 Korinthiërs 11 (over het bedekken van het hoofd bij het bidden en over lang haar bij mannen en kort haar bij vrouwen)

Tjah. Vast wel. Maar christenen beweren toch altijd dat de Bijbel zo aansluit bij de hedendaagse tijd? Nou, kleding veranderd, dus veranderen de regels mee.

Dit gaat over travestie knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

heb 1 shirt wat ik wel leuk vind maar oft goed is?

staat op de voor kant IK BEN CHIZOFREEN.

en op de achter kant IK OOK.

vond het wel grappig.

maar of het kan ????

Het enige grappige aan die uitspraak is eigenlijk dat hij helemaal fout is.

Schizofrenie heeft namelijk helemaal niets te maken met meerdere persoonlijkheden knipoog_dicht.gif

De stoornis waar men op doelt is de Dissociatieve IdentiteitsStoornis, oftewel DIS.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ikzelf ben niet Christelijk.. maar qua kledingstijl.. sjah.. vaak broeken van Levi's en de rest van de H&M.. niet te duur en er moeten absoluut geen merken of rare texten op mijn shirtjes staan..

Heb echt een gigantische hekel aan van die t-shirtjes met D&G er op.. of G-Star..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen, om even het misverstand van 'de refo' uit de wereld te helpen:

Ik zit zelf op een strenge reformatorische school. Je moet persé rokjes dragen, en ze mogen niet korter dan tien centimeter boven je knie. Voor de rest geen naveltruitjes, truitjes met een twijfelachtige opdruk en de lage decolleté (ofzo) is helemaal uit den boze. Hieraan hebben sommige mensen de lak, logisch, sommige mensen hebben die kledingprincipes helemaal niet.

Een vriendin van mij is een echte refo, en zij draagt rokken omdat God volgens haar in de Bijbel zegt dat meiden meidenkleding moeten dragen, en jongens jongenskleding. De rok is langer dan kniehoogte omdat ze vind dat ze er niet uitdagend voor jongens uit mag zien. (lees: als hoer erbij lopen) Dit vind ik een vrij logisch iets.

Dat refo's alleen maar zwart en donkere kleuren dragen slaat eigenlijk helemaal nergens op. De kleding van 'de refo' moet er netjes uitzien, en heeft geen kleurenregel ofzo. Met andere woorden; refo's zijn net mensen. hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar staat dan precies dat een rok bijv 'echte meidenkleding' is?

Dat staat nergens knipoog_dicht.gif

Alleen komt het ook voort uit het feit dat in de jaren '60/'70 men vond dat vrouwen en mannen gelijk zijn, en daarom gingen vrouwen broeken dragen, mannen hadden lang haar en vrouwen hadden kort haar, mannen liepen in jurken enz. Daar wilden orthodoxe christenen niet in meegaan, en daaruit komt ook het idee voort dat een rok voor een vrouw bestemd is, en een broek voor een man.

(dit is ws enigszins kort door de bocht, maar je snapt de redenering hopelijk smile.gif)

Overigens hoor ik vrij vaak om me heen van niet-christenen, dat ze een rok er vrouwelijk uit vinden zien smile.gif

Overigens @Gilrea: Er bestaan nóg strengere reformatorische scholen, dan die in Rotterdam, dacht ik puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid