Spring naar bijdragen

Hoe ik God zie...


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Waaruit heb je die gedachte opgemaakt?

Het was meer een gedachte die bij me opkwam. Misschien omdat ik recentelijk nog dacht dat God onmogelijk door de duivel kan worden verleid. Daarom heeft Hij zijn Geest, wij dus, opgedeeld in bijna oneindig veel zielen. Daardoor kon Hij testen of elk individu wel verleidt zou kunnen worden. Maarja dat is weer zo'n gedachte van mij die dus niet klopt . smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

he snusa ik wou even zeggen dat ik jouw voorbeeld wat je noemd heel erg mooi vind!

op deze manier om de 3eenheid uit teleggen was nog niet in mij op gekomen.

ik heb je verhaal mooi op geslagen op mijn pc.

mocht ik het vergeten en toch een keer iemand dit moet uit leggen.

Dank je ik ben er heel blij mee big-smile.gif

Quote:

[...]

Het is me veel duidelijker geworden.
smile.gif
Thanx voor de informatie
smile.gif

Fijn dat het nu duidelijker is! Graag gedaan hoor. Ik ben er ook blij mee (zoals ik al zei smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien omdat ik recentelijk nog dacht dat God onmogelijk door de duivel kan worden verleid.

Dat klopt, kijk maar naar satan die Jezus wilde verleidde in de woestijn en hierin niet slaagde.

Quote:
Daarom heeft Hij zijn Geest, wij dus, opgedeeld in bijna oneindig veel zielen. Daardoor kon Hij testen of elk individu wel verleidt zou kunnen worden. Maarja dat is weer zo'n gedachte van mij die dus niet klopt .
smile.gif

Iedereen wordt getest, maar weet zich gesteund door de Heilige Geest en Christus om die test te doorstaan.

De stap die je maakt van het verleiden van God naar een test voor mensen zie ik niet zo, waarbij de conclusie die je in eerste instantie maakte voor mij ook niet helder is. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

In het boekje "Wat mythen ons vertellen" van Joseph Campbell kwam ik een boeiende uitleg over de drie-eenheid tegen:

Quote:
De vader is het symbool vóór, of de personificatie ván, het uiteindelijke goddelijke. Als de vader gekend wil worden, moet er een zoon zijn. God kan alleen gekend worden door God, daarom is de tweede persoon van de heilige drievuldigheid -hij die kent- de zoon. Als er een kenner is en het gekende, bestaat er er een relatie tussen die twee en dat is de heilige geest.

Je kunt dit in het Sanskriet vertalen als
sit-chit-ananda
.

Sat
wil zeggen
zijn
-dat is de vader;
chit
is
bewustzijn
-dat is de zoon die de vader kent;
ananda
is
extaze
of
zegen
-dat is de relatie tussen de vader en de zoon (de heilige geest).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In het boekje
"Wat mythen ons vertellen"
van Joseph Campbell kwam ik een boeiende uitleg over de drie-eenheid tegen:

[...]

Het levert dan wel wat praktische problemen op voor de orthodoxie. puh2.gif Wel zie ik hier ook weer een beetje het probleem-Panofsky in terugkomen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat wordt er bedoeld in Micha 5:1;

"Uit jou, Bethlehem in Efrata,

te klein om tot Juda's geslachten te behoren,

uit jou komt iemand voort die voor mij over Israel zal heersen.

Zijn oorsprong ligt in lang vervlogen tijden,

in de dagen van weleer."

Ik hoor vaak dat God er altijd al geweest is. Wordt hier met "Zijn oorsprong", Jezus bedoelt? Of iets of iemand anders? Indien Jezus bedoeld wordt, zou je bijna denken dat Hij later geschapen is door God en dus niet gelijk is aan God. Want een oorsprong heb je niet als je er altijd al bent geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij wordt er op Jezus gedoeld, die niet geschapen is zoals wij maar al vanaf "het begin" (wat eigenlijk oneindig is) al bij de Vader is geweest. In het evangelie naar Johannes is eigenlijk hetzelfde te lezen:

1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. (Johannes 1)

Het Woord is Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Hallo allen, ik ben nieuw hier en waarschijnlijk een stuk ouder als jullie. Wat mij opvalt is dat jullie god zien als een persoon die oordeelt en veroordeelt en ons straft als we iets niet goed doen. Voor mij is god onvoorwaarlijke liefde en zal ons nooit straffen of veroordelen dat doen we zelf wel.

God eist, vraagt niets aan ons.

Nog een klein dingetje, onthoud altijd dat de bijbel of welk boek dan ook geschreven is door mensen en niet door god zelf. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allen, ik ben nieuw hier en waarschijnlijk een stuk ouder als jullie. Wat mij opvalt is dat jullie god zien als een persoon die oordeelt en veroordeelt en ons straft als we iets niet goed doen. Voor mij is god onvoorwaarlijke liefde en zal ons nooit straffen of veroordelen dat doen we zelf wel.

God eist, vraagt niets aan ons.

Zou je die visie vanuit de Bijbel kunnen onderbouwen?

Quote:
Nog een klein dingetje, onthoud altijd dat de bijbel of welk boek dan ook geschreven is door mensen en niet door god zelf.
engel.gif

Christenen houden daar al rekening mee. Echter voor Christenen geld dat de Bijbel geschreven is door mensen, maar geïnspireerd door God. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid