Spring naar bijdragen

Hoe ik God zie...


Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben vrij nieuw op dit forum maar toch zou ik graag mijn mening over God willen laten horen. God is naar mijn mening transcendent en immanent (zoals velen geloven). Daarnaast: vroeger vond ik de Drie-Eenheid een beetje vreemd maar later ben ik daar nog eens over na gaan denken en is het eigenlijk best wel logisch. Even een plaatje gemaakt over hoe God er schematisch volgens mij uitziet:

504486597_9a34a8ca26.jpg?v=0

(paint skillz widegrin.gif)

God bestaat uit de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Mijn interpretatie:

504486599_eca560c3df.jpg?v=0

God de Vader is de schepper van hemel en Aarde (hemel+Aarde=universum smile.gif maar daarnaast is er ook nog de hemel die fijne plek waar we hopelijk allemaal naar toe gaan).

De Heilige Geest bestaat uit zielen... onze zielen. Alle geesten overal, waar dan ook (hemel, Aarde etc.) zijn deel van de Heilige Geest.

De Zoon is de verbinding tussen de Vader en de Heilige Geest. Eens was deze band er, maar die is langzaam afgezwakt. De Zoon is de lijm tussen de Vader en Heilige Geest. Door Hem staan we weer in wederzijds contact met de Vader.

Hoe denken jullie erover? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

transcendent:

1 de grens van de zintuiglijke waarneming te boven gaand, transcendentaal => buitenzintuiglijk; <=> immanent

2 [rel.] (van God) boven en buiten de wereld bestaande

immanent:

im·ma·nent (bn.)

1 [fil.] niet bovenzinnelijk <=> transcendent

2 in zichzelf besloten => innerlijk

dat even als eerste.. er zijn vast nog wel meer mensen die die woorden niet kennen (dat hoop ik, anders voel ik me zo dom widegrin.gif), maar hierbij struikel ik gelijk al over één ding: als ik het goed begrepen heb zijn transcendent en immanent tegenovergesteld aan elkaar.. Hoe kan God dan beide zijn?

En daarnaast: de Heilige Geest is deel van de drie-eenheid, dus een deel van God. Hoe kunnen het dan ooit onze zielen zijn? Dan moeten wij ook God zijn, maar dat zijn we toch niet..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Alxirael,

Een beginner die al de Drie-eenheid kan verklaren? knipoog_dicht.gifknipoog_dicht.gif Even serieus: het is mooi dat je over de Drie-eenheid nadenkt, maar je schema doet helaas geen recht aan deze ingewikkelde materie. Misschien kun je iets met onderstaande oude, soms scherpe, maar ware en algemeen beleden woorden:

Geloofsbelijdenis van Athanasius

Al wie behouden wil worden, moet voor alles het algemeen geloof vasthouden;

als iemand dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal hij ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.

Het algemeen geloof nu is dit, dat wij de ene God in de Drieheid en de Drieheid in de Eenheid vereren,

zonder de Personen te vermengen of het wezen te delen.

Want de Persoon van de Vader en die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn van elkaar onderscheiden,

maar de Vader en de Zoon en de Heilige Geest hebben één goddelijkheid, gelijke heerlijkheid, dezelfde eeuwige majesteit.

Zoals de Vader is, zo is de Zoon, zo is ook de Heilige Geest.

Ongeschapen is de Vader, ongeschapen de Zoon, ongeschapen de Heilige Geest;

eeuwig is de Vader, eeuwig de Zoon, eeuwig de Heilige Geest.

En toch zijn Zij niet drie eeuwigen, maar één eeuwige;

zoals Zij niet drie ongeschapenen of drie onmetelijken zijn, maar één ongeschapene en één onmetelijke.

Evenzo is de Vader almachtig, de Zoon almachtig, de Heilige Geest almachtig;

en toch zijn Zij niet drie almachtigen, maar één almachtige.

Zo is de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest God;

en toch zijn Zij niet drie Goden, maar één God.

Zo is de Vader Here, de Zoon Here, de Heilige Geest Here;

en toch zijn Zij niet drie Heren, maar één Here.

Want zoals de christelijke waarheid ons noodzaakt elke Persoon afzonderlijk als God en als Here te belijden, zo belet het algemeen geloof ons van drie Goden of Heren te spreken.

De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht.

De Zoon is door de Vader alleen, niet gemaakt of geschapen, maar voortgebracht.

De Heilige Geest is door de Vader en de Zoon niet gemaakt of geschapen of voortgebracht, maar Hij gaat van hen uit.

Eén Vader dus, niet drie Vaders; één Zoon, niet drie Zonen; één Heilige Geest, niet drie Heilige Geesten.

En in deze Drie-eenheid is geen sprake van eerder of later, noch van meer of minder, maar alle drie Personen zijn aan elkaar gelijk in eeuwigheid en in hoedanigheid.

Daarom moet, zoals reeds gezegd werd, in alle opzichten zowel de Eenheid in de Drieheid als de Drieheid in de Eenheid vereerd worden.

Wie dus behouden wil worden, moet wat betreft de Drieëenheid deze overtuiging hebben.

Maar het is voor zijn eeuwig behoud noodzakelijk dat hij ook de vleeswording van onze Here Jezus Christus oprecht gelooft.

Het ware geloof is nu, dat wij geloven en belijden, dat onze Here Jezus Christus, Gods Zoon, God en mens is.

God is Hij uit het wezen van de Vader, voortgebracht voor de tijden, en mens is Hij uit het wezen van zijn moeder, geboren in de tijd;

volkomen God en volkomen mens, met een menselijke ziel en een menselijk lichaam;

gelijk aan de Vader naar zijn goddelijke natuur, minder dan de Vader naar zijn menselijke natuur.

En hoewel Hij God en mens is, is Hij toch niet twee, maar één Christus.

Eén is Hij, echter niet doordat zijn goddelijke natuur in de menselijke veranderde, maar doordat Hij als God de menselijke natuur aannam.

Eén is Hij, volstrekt niet door vermenging van naturen, maar door eenheid van Persoon. Want zoals ziel en lichaam één mens zijn, zo zijn God en mens één Christus.

Hij heeft geleden voor ons behoud, is neergedaald in de hel en op de derde dag opgestaan uit de doden.

Hij is opgevaren naar de hemel en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader; vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.

Bij zijn komst zullen alle mensen opstaan met hun lichaam en zij zullen rekenschap afleggen van hun daden.

En zij die het goede gedaan hebben, zullen het eeuwige leven ingaan, maar zij die het kwade gedaan hebben, het eeuwige vuur.

Dit is het algemeen geloof. Wie dit niet oprecht en standvastig gelooft, zal niet behouden kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gods immanentie, om die erg wetenschappelijk aandoende term maar te gebruiken, komt allereerst tot uiting in Jezus Christus, de mensgeworden God. In Jezus is God dus in zekere zin onderdeel van Zijn eigen schepping geworden. Daarnaast is de immanentie van God ook het inwonen van Zijn Geest in de mensen. Zo staat God niet enkel buiten/boven de wereld, maar is Hij ook ten volle aanwezig in die wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Gods immanentie, om die erg wetenschappelijk aandoende term maar te gebruiken, komt allereerst tot uiting in Jezus Christus, de mensgeworden God. In Jezus is God dus in zekere zin onderdeel van Zijn eigen schepping geworden. Daarnaast is de immanentie van God ook het inwonen van Zijn Geest in de mensen. Zo staat God niet enkel buiten/boven de wereld, maar is Hij ook ten volle aanwezig in die wereld.

Dat is waar, maar toch is er niet echt sprake van een échte eenheid, omdat de mens er geen onderdeel van is. Wat dat betreft deel ik de visie van Alxirael.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het plaatje anders willen maken.

God de Vader

-- Geest --

Christus Jezus

-- Geest --

Wij

God handelt (schept, toont Zichzelf, etc) door Zijn Zoon, Christus Jezus, die Hij opgewekt heeft door Zijn Geest. Diezelfde Geest, die Christus Jezus als eerste uit de dood heeft opgewekt, woont nu ook in ons, door het geloof in Christus Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is waar, maar toch is er niet echt sprake van een échte eenheid, omdat de mens er geen onderdeel van is. Wat dat betreft deel ik de visie van Alxirael.

De mens is geen onderdeel van God, maar een 'product' van God, waarin God Zijn wezen heeft willen leggen. Wij worden daarmee geen God, maar zijn, zoals de Psalmdichter het al zegt "bijna goddelijk geschapen". We zijn geschapen door een in Zichzelf relationele God, die ook met Zijn maaksel een relatie onderhoudt.

Als mens werkelijk deel zouden uitmaken van God,

dan zie ik daar enerzijds een bevestiging voor de mensen die vanuit het lijden e.d. in de wereld roepen dat er geen relationele God kan zijn, maar anderzijds is het dus een terminus contradictus, aangezien vanuit het zojuist genoemde de mens dan ook zichzelf ontkent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Heilige Geest bestaat uit zielen... onze zielen. Alle geesten overal, waar dan ook (hemel, Aarde etc.) zijn deel van de Heilige Geest.

Waaruit heb je die gedachte opgemaakt?

Quote:
De Zoon is de verbinding tussen de Vader en de Heilige Geest.

Door de Zoon kunnen we nader tot God komen en door de Zoon hebben wij de Heilige Geest ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Alxirael,

Een beginner die al de Drie-eenheid kan verklaren?
knipoog_dicht.gifknipoog_dicht.gif
Even serieus: het is mooi dat je over de Drie-eenheid nadenkt, maar je schema doet helaas geen recht aan deze ingewikkelde materie.

Wel raar dat het allemaal zo ingewikkeld is. Ik dacht dat Jezus zei dat het allemaal te begrijpen was voor mensen met wat minder kennis. Je zou het zelfs het beste begrijpen als je je als kind zou openstellen.

Quote:

Misschien kun je iets met onderstaande oude, soms scherpe, maar ware en algemeen beleden woorden:

Geloofsbelijdenis van Athanasius

Al wie behouden wil worden, moet voor alles het algemeen geloof vasthouden;

als iemand dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal hij ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.

Het algemeen geloof nu is dit, dat wij de ene God in de Drieheid en de Drieheid in de Eenheid vereren,

zonder de Personen te vermengen of het wezen te delen.

Want de Persoon van de Vader en die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn van elkaar onderscheiden,

maar de Vader en de Zoon en de Heilige Geest hebben één goddelijkheid, gelijke heerlijkheid, dezelfde eeuwige majesteit.

Zoals de Vader is, zo is de Zoon, zo is ook de Heilige Geest.

Ongeschapen is de Vader, ongeschapen de Zoon, ongeschapen de Heilige Geest;

eeuwig is de Vader, eeuwig de Zoon, eeuwig de Heilige Geest.

En toch zijn Zij niet drie eeuwigen, maar één eeuwige;

zoals Zij niet drie ongeschapenen of drie onmetelijken zijn, maar één ongeschapene en één onmetelijke.

Evenzo is de Vader almachtig, de Zoon almachtig, de Heilige Geest almachtig;

en toch zijn Zij niet drie almachtigen, maar één almachtige.

Zo is de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest God;

en toch zijn Zij niet drie Goden, maar één God.

Zo is de Vader Here, de Zoon Here, de Heilige Geest Here;

en toch zijn Zij niet drie Heren, maar één Here.

Tot zover lijkt het wel alsof er drie namen zijn gegeven voor hetzelfde. Maar verderop worden de verschillen van hetzelfde aangegeven. (?)

Quote:

Want zoals de christelijke waarheid ons noodzaakt elke Persoon afzonderlijk als God en als Here te belijden, zo belet het algemeen geloof ons van drie Goden of Heren te spreken.

Wat wordt er nu ongeveer of precies bedoeld hier met "de christelijke waarheid"?

Quote:

De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht.

De Zoon is door de Vader alleen, niet gemaakt of geschapen, maar voortgebracht.

De Heilige Geest is door de Vader en de Zoon niet gemaakt of geschapen of voortgebracht, maar Hij gaat van hen uit.

Eindelijk de verschillen, maar nu begrijp ik het nog niet. Hij gaat van hen uit? Hij wordt voortgebracht? Wat betekenen deze begrippen (voortbrengen en van hen uitgaan) in deze context? Wat zijn de verschillen? Voortbrengen; daar kan ik me min of meer nog wel iets bij voorstellen, maar "van hen uitgaan"? Van wie uitgaan? Wat uitgaan? Hoe? Haha, sorry hoor, maar ik snap het echt niet. Aangezien je behouden wordt door dit algemeen geloof volgens deze belijdenis, neem ik aan dat je voor je dit gelooft dit zou moeten begrijpen? Anders weet je niet eens waar je in gelooft? Of hoeft dat niet? Of zit ik er helemaal naast?

Quote:

Eén Vader dus, niet drie Vaders; één Zoon, niet drie Zonen; één Heilige Geest, niet drie Heilige Geesten.

En in deze Drie-eenheid is geen sprake van eerder of later, noch van meer of minder, maar alle drie Personen zijn aan elkaar gelijk in eeuwigheid en in hoedanigheid.

Daarom moet, zoals reeds gezegd werd, in alle opzichten zowel de Eenheid in de Drieheid als de Drieheid in de Eenheid vereerd worden.

Wie dus behouden wil worden, moet wat betreft de Drieëenheid deze overtuiging hebben.

Maar het is voor zijn eeuwig behoud noodzakelijk dat hij ook de vleeswording van onze Here Jezus Christus oprecht gelooft.

Het ware geloof is nu, dat wij geloven en belijden, dat onze Here Jezus Christus, Gods Zoon, God en mens is.

God is Hij uit het wezen van de Vader, voortgebracht voor de tijden, en mens is Hij uit het wezen van zijn moeder, geboren in de tijd;

volkomen God en volkomen mens, met een menselijke ziel en een menselijk lichaam;

gelijk aan de Vader naar zijn goddelijke natuur, minder dan de Vader naar zijn menselijke natuur.

En hoewel Hij God en mens is, is Hij toch niet twee, maar één Christus.

Eén is Hij, echter niet doordat zijn goddelijke natuur in de menselijke veranderde, maar doordat Hij als God de menselijke natuur aannam.

Eén is Hij, volstrekt niet door vermenging van naturen, maar door eenheid van Persoon. Want zoals ziel en lichaam één mens zijn, zo zijn God en mens één Christus.

Hij heeft geleden voor ons behoud, is neergedaald in de hel en op de derde dag opgestaan uit de doden.

Hij is opgevaren naar de hemel en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader; vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.

Bij zijn komst zullen alle mensen opstaan met hun lichaam en zij zullen rekenschap afleggen van hun daden.

En zij die het goede gedaan hebben, zullen het eeuwige leven ingaan, maar zij die het kwade gedaan hebben, het eeuwige vuur.

Dit is het algemeen geloof. Wie dit niet oprecht en standvastig gelooft, zal niet behouden kunnen worden.

Je hoeft toch niet te geloven dat mensen die het kwade gedaan hebben het eeuwige vuur ingaan? Dat vind ik een beetje sneu. Iedereen maakt toch fouten? Waar is nou die boodschap van vergeving ineens?

Ik probeer het alleen te begrijpen. Ik vind het zo vaag dat er geen duidelijk antwoord is voor wat zo belangrijk lijkt te zijn. Maar ja, niet alles is in woorden te vangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloven als een kind slaat vooreerst op vertrouwen. Een kind heeft in zijn afhankelijkheid (even uitgaand van een gezonde situatie) zijn vertrouwen volledig op zijn ouders gesteld. Het kind weet dat het altijd bij zijn ouders terecht kan. In die zin wordt er gevraagd van mensen om volledig op God te vertrouwen.

Geloven als een kind staat dus los van het begrijpen. Begrijpen vraagt kennis en dat is iets wat kinderen leren naarmate ze ouder worden. Maar ook als volwassene zal het kind altijd nog dingen hebben die hij niet begrijpt. Het is ook maar de vraag of het nodig is om alles te begrijpen. Hoe noodzakelijk is dat? Hetzelfde geldt ook weer waar het om de relatie met God gaat. We hoeven God niet compleet te begrijpen/doorgronden om toch een relatie met Hem te kunnen aangaan en onderhouden.

Wat betreft de 3-1heid. Dat is nu net zoiets waarvan je je af kunt vragen of het werkelijk nodig is om dit te doorgronden. Het belangrijkste om eruit te halen:

1 God is een God van relatie;

2 God is niet enkel een God boven ons, maar ook een God bij, ja zelfs in ons.

Tot slot je opmerking over het eeuwige vuur. Dit is niet Gods wens. Maar het is wel Zijn realiteit als we Hem niet aannemen. Als we ons tot Hem keren, dan komt Hij ons met zijn genade en vergeving tegemoet. Maar dat betekent niet dat Hij alles maar vergeeft. Om het met woorden uit de Bijbel te zeggen: God is wel barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig! Een rechter laat hier toch ook, als de wet die we samen hebben vastgesteld stelt dat iemand na een moord levenslang krijgt, niet iemand gewoon maar lopen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geloven als een kind slaat vooreerst op vertrouwen. Een kind heeft in zijn afhankelijkheid (even uitgaand van een gezonde situatie) zijn vertrouwen volledig op zijn ouders gesteld. Het kind weet dat het altijd bij zijn ouders terecht kan. In die zin wordt er gevraagd van mensen om volledig op God te vertrouwen.

Geloven als een kind staat dus los van het begrijpen. Begrijpen vraagt kennis en dat is iets wat kinderen leren naarmate ze ouder worden. Maar ook als volwassene zal het kind altijd nog dingen hebben die hij niet begrijpt. Het is ook maar de vraag of het nodig is om alles te begrijpen. Hoe noodzakelijk is dat? Hetzelfde geldt ook weer waar het om de relatie met God gaat. We hoeven God niet compleet te begrijpen/doorgronden om toch een relatie met Hem te kunnen aangaan en onderhouden.

Wat betreft de 3-1heid. Dat is nu net zoiets waarvan je je af kunt vragen of het werkelijk nodig is om dit te doorgronden. Het belangrijkste om eruit te halen:

1 God is een God van relatie;

2 God is niet enkel een God boven ons, maar ook een God bij, ja zelfs in ons.

Tot slot je opmerking over het eeuwige vuur. Dit is niet Gods wens. Maar het is wel Zijn realiteit als we Hem niet aannemen. Als we ons tot Hem keren, dan komt Hij ons met zijn genade en vergeving tegemoet. Maar dat betekent niet dat Hij alles maar vergeeft. Om het met woorden uit de Bijbel te zeggen: God is wel barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig! Een rechter laat hier toch ook, als de wet die we samen hebben vastgesteld stelt dat iemand na een moord levenslang krijgt, niet iemand gewoon maar lopen?

jij heb zeker Grenz gelezen? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom Alxirael,

Het is moeilijk te bevatten, maar ik heb ooit iets gehoord en ik zal het je proberen uit te leggen.

Jij, Alxirael, bent een mens. Je hebt een lichaam, waarmee je dingen doet, je hebt een geest of beter gezegt 'het brein', waarmee je dingen overdenkt, en je hebt een hart, waarmee je liefhebt en die, als je de fout in gaat, ook een beetje je geweten kan zijn. Zijn dat drie verschillende Alxiraellen?? Nee, ze zijn allemaal Alxirael, maar allemaal op een andere manier.

Zo is God ook Drie:

God, de Geest, de 'Brein'.

God, in de vorm van Jezus, het Lichaam, die dingen doet.

God, in de vorm van de Heilige Geest, die liefheeft.

Zijn dat drie verschillende Goden? Nee, ze zijn allemaal God, maar allemaal op een andere manier.

Ik zie de Heilige Geest als de Liefde die ik voel, op bepaalde momenten, als Datgene wat mij in God laat geloven, ondanks dat ik het niet kan verklaren, als net die juiste Woorden die ik spreek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geloven als een kind slaat vooreerst op vertrouwen. Een kind heeft in zijn afhankelijkheid (even uitgaand van een gezonde situatie) zijn vertrouwen volledig op zijn ouders gesteld. Het kind weet dat het altijd bij zijn ouders terecht kan. In die zin wordt er gevraagd van mensen om volledig op God te vertrouwen.

Geloven als een kind staat dus los van het begrijpen. Begrijpen vraagt kennis en dat is iets wat kinderen leren naarmate ze ouder worden. Maar ook als volwassene zal het kind altijd nog dingen hebben die hij niet begrijpt. Het is ook maar de vraag of het nodig is om alles te begrijpen. Hoe noodzakelijk is dat? Hetzelfde geldt ook weer waar het om de relatie met God gaat. We hoeven God niet compleet te begrijpen/doorgronden om toch een relatie met Hem te kunnen aangaan en onderhouden.

Dat dacht ik ook. Maar uit bovenstaande geloofsbelijdenis maak ik op dat je beleidt dat je zus gelooft en zo gelooft. Maar waarom zou je dat beleiden als er niets van te begrijpen is? Als het onbevattelijk is, waarom zeg je dat dan niet? Waarom wordt er dan geprobeerd het onbegrijpelijke begrijpelijk te maken en wordt er niet gezegd dat het gewoonweg niet te begrijpen is, maar zodra je je vertrouwen erop los laat, het op de een of andere manier goedkomt?

Quote:
Wat betreft de 3-1heid. Dat is nu net zoiets waarvan je je af kunt vragen of het werkelijk nodig is om dit te doorgronden. Het belangrijkste om eruit te halen:

1 God is een God van relatie;

2 God is niet enkel een God boven ons, maar ook een God bij, ja zelfs in ons.

mooi

Quote:
Tot slot je opmerking over het eeuwige vuur. Dit is niet Gods wens. Maar het is wel Zijn realiteit als we Hem niet aannemen.

Hmm, ik hoop dat het niet zo zwart-wit is, maar ja, dat weet God wel.

Quote:
Als we ons tot Hem keren, dan komt Hij ons met zijn genade en vergeving tegemoet. Maar dat betekent niet dat Hij alles maar vergeeft. Om het met woorden uit de Bijbel te zeggen: God is wel barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig! Een rechter laat hier toch ook, als de wet die we samen hebben vastgesteld stelt dat iemand na een moord levenslang krijgt, niet iemand gewoon maar lopen?

Maar alleen God mag toch oordelen? Hij kan toch, bij wijze van spreken, een ongelovige naar de hemel laten gaan, en een gelovige naar het eeuwige vuur, mocht Hij dat willen. Daar hebben wij mensen toch niets over te zeggen? Dat kunnen we zelfs nooit weten... Gelukkig maar, want dan zouden we voor God gaan spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Shalom Alxirael,

Het is moeilijk te bevatten, maar ik heb ooit iets gehoord en ik zal het je proberen uit te leggen.

Jij, Alxirael, bent een mens. Je hebt een lichaam, waarmee je dingen doet, je hebt een geest of beter gezegt 'het brein', waarmee je dingen overdenkt, en je hebt een hart, waarmee je liefhebt en die, als je de fout in gaat, ook een beetje je geweten kan zijn. Zijn dat drie verschillende Alxiraellen?? Nee, ze zijn allemaal Alxirael, maar allemaal op een andere manier.

Zo is God ook Drie:

God, de Geest, de 'Brein'.

God, in de vorm van Jezus, het Lichaam, die dingen doet.

God, in de vorm van de Heilige Geest, die liefheeft.

Zijn dat drie verschillende Goden? Nee, ze zijn allemaal God, maar allemaal op een andere manier.

Ik zie de Heilige Geest als de Liefde die ik voel, op bepaalde momenten, als Datgene wat mij in God laat geloven, ondanks dat ik het niet kan verklaren, als net die juiste Woorden die ik spreek.

he snusa ik wou even zeggen dat ik jouw voorbeeld wat je noemd heel erg mooi vind!

op deze manier om de 3eenheid uit teleggen was nog niet in mij op gekomen.

ik heb je verhaal mooi op geslagen op mijn pc.

mocht ik het vergeten en toch een keer iemand dit moet uit leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Everliving

Wie is Grenz?

@Ka

1 Geloven is aannemen in vertrouwen. Vanuit dit aannemen belijden we de dingen die we geloven.

Quote:
Hebreeën 11
:1

Het geloof is een vaste grond voor wat men hoopt; een overtuiging over dingen, die men niet ziet.

2

Quote:

Hij kan toch, bij wijze van spreken, een ongelovige naar de hemel laten gaan, en een gelovige naar het eeuwige vuur, mocht Hij dat willen.

...als Hij zou willen...En dat is het hetm nu net: dat wil Hij niet!

Quote:
1 Johannes 5

10 Wie in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis Gods in zich. Wie God niet gelooft, maakt Hem tot een leugenaar; want dan gelooft hij niet in de getuigenis, die God heeft gegeven over zijn eigen Zoon.

11 En dit is de getuigenis: God heeft ons het eeuwig leven geschonken; en dat leven is in zijn Zoon.

12 Wie den Zoon heeft, heeft het leven; wie den Zoon van God niet heeft, heeft ook het leven niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Shalom Alxirael,

Het is moeilijk te bevatten, maar ik heb ooit iets gehoord en ik zal het je proberen uit te leggen.

Jij, Alxirael, bent een mens. Je hebt een lichaam, waarmee je dingen doet, je hebt een geest of beter gezegt 'het brein', waarmee je dingen overdenkt, en je hebt een hart, waarmee je liefhebt en die, als je de fout in gaat, ook een beetje je geweten kan zijn. Zijn dat drie verschillende Alxiraellen?? Nee, ze zijn allemaal Alxirael, maar allemaal op een andere manier.

Zo is God ook Drie:

God, de Geest, de 'Brein'.

God, in de vorm van Jezus, het Lichaam, die dingen doet.

God, in de vorm van de Heilige Geest, die liefheeft.

Zijn dat drie verschillende Goden? Nee, ze zijn allemaal God, maar allemaal op een andere manier.

Ik zie de Heilige Geest als de Liefde die ik voel, op bepaalde momenten, als Datgene wat mij in God laat geloven, ondanks dat ik het niet kan verklaren, als net die juiste Woorden die ik spreek.

Het is me veel duidelijker geworden. smile.gif Thanx voor de informatie smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar alleen God mag toch oordelen? Hij kan toch, bij wijze van spreken, een ongelovige naar de hemel laten gaan, en een gelovige naar het eeuwige vuur, mocht Hij dat willen. Daar hebben wij mensen toch niets over te zeggen? Dat kunnen we zelfs nooit weten... Gelukkig maar, want dan zouden we voor God gaan spelen.

Jezus is toch gekomen voor vergeving? Hij heeft namens God gezegd dat ieder die in Hem gelooft niet in het duister blijft maar eeuwig mag leven. Als wij dat vertellen, hoezo spelen wij voor dan voor God? Het is idd niet aan ons om te zeggen "jij gaat", maar we kunnen wel zeggen dat je Jezus nodig hebt om het eeuwige leven te hebben. Paulus zegt ook in een van zijn brieven dat Jezus zal verloochenen wie Hem verloochent. De bijbel staat vol met het feit dat je de Zoon niet mag verloochenen, want wie de Zoon verloochent zal Hij verloochenen.

God kan inderdaad doen wat Hij wilt, maar Hij heeft ons een belofte gedaan waarop je mag vertrouwen. De belofte dat je door je vertrouwen in God zijn genade mag ontvangen. Daar hoef je niet aan te twijfelen maar is JUIST de kern van evangelie, dus de boodschap voor de niet gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Ka,

Quote:
Wel raar dat het allemaal zo ingewikkeld is. Ik dacht dat Jezus zei dat het allemaal te begrijpen was voor mensen met wat minder kennis. Je zou het zelfs het beste begrijpen als je je als kind zou openstellen.

Ben jij dan zo'n simplistisch, ééndimensionaal persoon dan, dat je in één dag volledig kunt leren kennen? knipoog_dicht.gif Vast niet, dus hoe complex en ingewikkeld mag God dan wel niet zijn? Het evangelie is voor iedereen te verstaan, maar Jezus totaal leren kennen, daar ben je een eeuwigheid mee bezig. Het kind-zijn gaat meer over het vertrouwen in God, die ándere vorm van geloven die net zo essentiëel is.

Quote:
Tot zover lijkt het wel alsof er drie namen zijn gegeven voor hetzelfde. Maar verderop worden de verschillen van hetzelfde aangegeven. (?)

Niet drie namen, maar drie Personen. Drie Personen, die één ondeelbare God zijn.

Quote:
Wat wordt er nu ongeveer of precies bedoeld hier met "de christelijke waarheid"?

In de context van deze belijdenis: hetgeen God aan de Kerk heeft geopenbaard.

Quote:
Eindelijk de verschillen, maar nu begrijp ik het nog niet. Hij gaat van hen uit? Hij wordt voortgebracht? Wat betekenen deze begrippen (voortbrengen en van hen uitgaan) in deze context? Wat zijn de verschillen? Voortbrengen; daar kan ik me min of meer nog wel iets bij voorstellen, maar "van hen uitgaan"? Van wie uitgaan? Wat uitgaan? Hoe?

De auteur C.S. Lewis vergeleek het met twee boeken die voor eeuwig op elkaar liggen en ook altijd op elkaar hebben gelegen, waarbij boek B bovenop boek A ligt. Boek A is de reden van de positie van boek B, dus boek A brengt als het ware boek B voort. Alleen, omdat deze situatie eeuwig is en nooit een begin heeft gekend, bestaan beide boeken evenlang en heeft boek B nooit anders dan op boek A gelegen.

De heilige Geest komt voort uit de Vader en de Zoon. Om er enigszins vat op te krijgen kun je het het beste als volgt zien: de Vader en de Zoon hebben elkaar in volmaakte eenheid lief. Ze hebben dus pure liefde voor elkaar en die liefde, dát is nu de heilige Geest. Maar omdat Gods scheppende kracht zo puur en volmaakt krachtig is, is die Liefde niet iets abstracts, maar een volwaardig Persoon. Zo komt de Geest dus voort uit de Vader en de Zoon. Maar de Vader, de Zoon en de heilige Geest zijn wel een échte Drie-eenheid en dus écht één God. Niet drie Goden dus, of drie Personen in een Groep.

Quote:
Haha, sorry hoor, maar ik snap het echt niet. Aangezien je behouden wordt door dit algemeen geloof volgens deze belijdenis, neem ik aan dat je voor je dit gelooft dit zou moeten begrijpen? Anders weet je niet eens waar je in gelooft? Of hoeft dat niet? Of zit ik er helemaal naast?

Je moet geloven dat God een Drie-eenheid is, maar het mysterie van de Drie-eenheid is nooit helemaal te begrijpen. God vraagt ons niet Hem volkomen te doorgronden, want dat is gewoonweg onmogelijk. We kunnen elkaar niet eens volledig doorgronden. Hij vraagt ons te geloven wat Hij heeft geopenbaard en het is dan aan ons of we er verder over willen nadenken.

Quote:
Je hoeft toch niet te geloven dat mensen die het kwade gedaan hebben het eeuwige vuur ingaan? Dat vind ik een beetje sneu. Iedereen maakt toch fouten? Waar is nou die boodschap van vergeving ineens?

Mensen die het kwade gedaan hebben, in die zin dat ze in het kwaad ook volharden en zich dus niet uitstrekken naar Zijn genade.

Quote:
Ik probeer het alleen te begrijpen. Ik vind het zo vaag dat er geen duidelijk antwoord is voor wat zo belangrijk lijkt te zijn. Maar ja, niet alles is in woorden te vangen.

Precies, en dat is misschien wel één van de belangrijkste conclusies die je als christen kunt maken. De Waarheid is nauwelijks in woorden te vangen, maar dat wat we kunnen en mogen omschrijven, moeten we wel aanvaarden en geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid