Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Aangezien er zoveel om deze moskee te doen is geef ik het maar een eigen topic. In dit topic kan over alles gepraat worden met betrekking tot deze moskee en Milli Görüs.

Bij deze gelijk een vers artikeltje om af te trappen.

Bestuur Milli Görüs dreigt met opstand

Ruzie over bouw moskee loopt op

Lodewijk Dros

Lezersreacties op dit artikel (59) geef uw reactie

Mocht Amsterdam de Turkse organisatie Milli Görüs een nieuwe moskee weigeren, dan zal het verzet enorm zijn. ’Al-Jazeera brengt het groot’.

De Westermoskee in Amsterdam komt er wél, zegt Fatih Dag van de Turkse moskeekoepel Milli Görüs. Als de overheid dat dwarsboomt, dan gaat Milli Görüs demonstreren. Dag zal daartoe Turken uit heel Europa oproepen, kondigt hij aan in een vraaggesprek met Trouw. Hij hoopt op een vreedzame optocht en een geweldloze ’opstand’, maar hij vreest dat het uit de hand loopt. „Onze mensen zijn emotioneel en er kan zomaar een gek tussen lopen.â€

Dag, voorzitter van het moskeebestuur, verwacht dat tv-zender Al-Jazeera een mogelijk ’nee’ tegen de Westermoskee groot zal brengen. „En ik sta ze te woord.†Wat de gevolgen zijn? „Ik houd mijn hart vast.â€

Milli Görüs leek de afgelopen weken buitenspel te staan in de vastgelopen besprekingen rond de bouw van een nieuwe moskee in Amsterdam-West. Berichten over een aandelenzwendel door de conservatieve organisatie deden de bereidheid van gemeente en woningbouwvereniging om nog met haar samen te werken geen goed. Al langer bestond argwaan tegen Milli Görüs nadat het een nieuw bestuur had gekregen. Het oude was volgens velen afgezet door het ’extremistische’ Duitse hoofdkantoor.

De ’Westermoskee’, eerst het paradepaardje van de integratie, was voor bestuurders en bouwers een paard van Troje geworden. „Iedereen wilde van ons af, maar dat gaat niet lukkenâ€, zegt Dag. Volgens hem gaat de bouw door, in eigen beheer.

Daarvoor heeft Milli Görüs de medewerking van woningbouwvereniging Het Oosten helemaal niet nodig, stelt Dag. Hij baseert die stelling op een exitregeling, die het mogelijk maakt dat Het Oosten wordt uitgekocht. Het afkoopbedrag is 6,2 miljoen euro, zo blijkt uit stukken die Fatih Dag aan Trouw laat zien. Nadat deze som voldaan is, wordt de nieuwe moskee er één die volledig onder bestuur van het Keulse hoofdkwartier van Milli Görüs valt, zegt Dag.

Bron: link

---------

Wat vinden jullie hiervan? En van de moskee op zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dit is uiteraard belachelijk. Het plaatst ons wel voor een dilemma, aan de ene kant ben ik een voorstander van de bouw van de moskee. De vrijheid van godsdienst in Nederland is iets waar we bijzonder trots op moeten zijn en wat bewaakt dient te worden. Daarnaast is de samenwerking met een organisatie als Milli Görüs ongewenst, helemaal als dit soort uitspraken worden gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik vooraf even zeggen dat ik niet tegen de bouw van een moskee ben. In mijn stadje staat ook een nieuwe moskee en de mensen aldaar leveren goed werk voor de integratie van de Turkse moslims die er in grote getalen zijn in deze stad. Ondanks dat het bouwerk niet past in een volkswijk en de gemeente een betere lokatie had kunnen vinden geloof ik niet dat er nu nog problemen zijn bij de wijkbewonders of andere mensen.

Maar deze moskee in Amsterdam is zo reusachtig groot. Past die wel in een west Europeese stad?

Die beslissing is al genomen door de eerste steen te leggen. Maar wat er zich nu allemaal omheen afspeelt is toch werkelijk te zot voor woorden. Het blijkt heel wat geld zomaar te zijn verdwenen en contracten worden niet nagekomen. En nu ze (het bestuur) door krijgen dat ze hun zin niet krijgen op hun manier (ze hebben eerdere contracten die door het bestuur was getekend en die voorwaarde waren voor de bouw naast zich neergelegd) gaan ze dreigen. Ik vind het echt waanzin. Laat de rijksrecherge het hele zooitje maar eens onderzoeken volgens mij komen er dan heel wat lijken uit de kast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou jammer zijn als de bouw van de moskee een extra bevestiging of een verkapte steun zou zijn aan dezelfde groep welke bepaalde (middenstanders) mensen wegtreiterdt uit de binnenstad.

Politiekcorrect genomen mag die link natuurlijk niet worden gelegd, maar dat de islam in het algemeen militant is van oorsprong is mij genoeglijk bekent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het zou jammer zijn als de bouw van de moskee een extra bevestiging of een verkapte steun zou zijn aan dezelfde groep welke bepaalde (middenstanders) mensen wegtreiterdt uit de binnenstad.

Politiekcorrect genomen mag die link natuurlijk niet worden gelegd, maar dat de islam in het algemeen militant is van oorsprong is mij genoeglijk bekent.

Hmmm, Milli Görus is niet zo'n lekkere club, maar het is toch weer heel ander volk dan die k"tmarokkaantjes die die middenstanders hebben weggepest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hmmm, Milli Görus is niet zo'n lekkere club, maar het is toch weer heel ander volk dan die k"tmarokkaantjes die die middenstanders hebben weggepest.

Het is zeker heel ander volk. Waar je bij die Noord Afrikanen die middenstanders hebben weggepest nog kunt spreken van uit de hand gelopen puberaal gedrag is Milli Görüs een zeer strak georganiseerde beweging met een machtige arm in heel Europa. Ook op plekken waar je die arm liever niet zou zien. Het is en blijft de vraag in hoeverre je deze organisatie wil betrekken bij een dergelijk project. Vooral niet als interviews met een strekking als het vraaggesprek met de heer Dag vandaag in Trouw worden gepubliceerd.

En natuurlijk is de balans tussen de vrijheid van godsdienst enerzijds en het terugdringen van bepaalde malafide praktijken anderzijds een lastige.

Mijn uitgangspositie is dan ook, zijn er wettelijke bezwaren tegen de bouw van de moskee of de organisatie Milli Görüs dan is weigeren van bouw gerechtvaardigd. Zijn die tegenwerpingen er niet dan moet er geen belemmering tot bouw zijn. Het is mijn hoop dat de beslissing op deze grond wordt genomen.


Samengevoegd:

Quote:
Maar deze moskee in Amsterdam is zo reusachtig groot. Past die wel in een west Europeese stad?

Ach, als dat het bezwaar is. Vanuit esthetisch oogpunt heb ik grotere problemen met vele industrieterreinen en ook vanuit ruimtelijk oogpunt is daar veel meer tegen in te brengen. Overigens moet ik zeggen dat de plannen die ik gezien heb absoluut niet lelijk zijn. Sterker nog, het gebouw heeft wel iets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het is zeker heel ander volk. Waar je bij die Noord Afrikanen die middenstanders hebben weggepest nog kunt spreken van uit de hand gelopen puberaal gedrag is Milli Görüs een zeer strak georganiseerde beweging met een machtige arm in heel Europa. Ook op plekken waar je die arm liever niet zou zien. Het is en blijft de vraag in hoeverre je deze organisatie wil betrekken bij een dergelijk project. Vooral niet als interviews met een strekking als het vraaggesprek met de heer Dag vandaag in Trouw worden gepubliceerd.

En natuurlijk is de balans tussen de vrijheid van godsdienst enerzijds en het terugdringen van bepaalde malafide praktijken anderzijds een lastige.

Mijn uitgangspositie is dan ook, zijn er wettelijke bezwaren tegen de bouw van de moskee of de organisatie Milli Görüs dan is weigeren van bouw gerechtvaardigd. Zijn die tegenwerpingen er niet dan moet er geen belemmering tot bouw zijn. Het is mijn hoop dat de beslissing op deze grond wordt genomen.

Ja, wel mee eens, maar hoe erg Islamitisch is Milli Gorus eigenlijk? Zijn ze niet voornamelijk nationalistich?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar deze moskee in Amsterdam is zo reusachtig groot. Past die wel in een west Europeese stad?

Nou in islamitische landen doen ze een stuk minder moeilijker over de bouw van reusachtige kerken. en dan wonen daar nog eens minder christenen dan hier moslims!

De kathedraal in Casablanca":

ma-casablanca-eglise580.jpg

in India:

india_jacobite_church3.jpg

In Cairo:

HangingChurch.jpg

En zo kan ik er nog vele laten zien, in bijv. Teheran (Iran) etc. etc.

Dus.. zijn de christelijke West-Europeanen nou zo toleranter? Ik betwijfel het..

Link naar bericht
Deel via andere websites

LOl. Breek me de bek alsjeblieft niet open over tollerantie van veel islamitische landen tegenover christenen. Iedereen met ogen kan zien dat christenen 9 van de 10 keer zwaar onderdrukt worden. Meer woorden hoef ik er niet aan vuil te maken neem ik aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

eh iedereen met oogklepjes kan dat misschien zien, maar uiteindelijk hebben de christenen in bijna alle islamitische landen de grootste vrijheid om hun geloof te uiten in reusachtige kerken. Zelfs in bijv. Iran. Maar in Nederland, dat zo graag met het vingertje wil wijzen, is er wel discussie over de bouw van (grote) moskeeën.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

eh iedereen met oogklepjes kan dat misschien zien, maar uiteindelijk hebben de christenen in bijna alle islamitische landen de grootste vrijheid om hun geloof te uiten in reusachtige kerken. Zelfs in bijv. Iran. Maar in Nederland, dat zo graag met het vingertje wil wijzen, is er wel discussie over de bouw van (grote) moskeeën.

Als jij bedoeld dat vermoord worden om je geloof, minder/geen rechten, tweederangsburger, verbod op het evangeliseren verbod op de Bijbel enz enz grote vrijheid noemt dan moet het hier in het westen werkelijk het paradijs zijn voor moslims.

Op zich heb ik niets tegen een moskee. Maar helaas blijken de leiders van de islamitische gemeenschap zwaar corrupt te zijn en beloften niet na te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als jij bedoeld dat vermoord worden om je geloof, minder/geen rechten, tweederangsburger, verbod op het evangeliseren verbod op de Bijbel enz enz grote vrijheid noemt dan moet het hier in het westen werkelijk het paradijs zijn voor moslims.

Dit is aantoonbaar onjuist voor de meeste islamitische landen, zoals Turkije en Marokko. En ook in Iran hebben christenen dezelfde rechten en plichten als niet-moslims. En alsof Nederland zo tolerant is; othordoxe moslims worden als crimineel gezien, worden afgeluisterd, kunnen sommige banen wel vergeten etc. etc. Je zou ook kunnen zeggen dat moslims in Nederland 2erangsburgers zijn..

Quote:
Op zich heb ik niets tegen een moskee. Maar helaas blijken de leiders van de islamitische gemeenschap zwaar corrupt te zijn en beloften niet na te komen.

We gaan toch ook niet verbieden dat er kerken worden gebouwd omdat er priesters zijn die zo graag kleine kinderen misbruiken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit is aantoonbaar onjuist voor de meeste islamitische landen, zoals Turkije en Marokko. En ook in Iran hebben christenen dezelfde rechten en plichten als niet-moslims. En alsof Nederland zo tolerant is; othordoxe moslims worden als crimineel gezien, worden afgeluisterd, kunnen sommige banen wel vergeten etc. etc. Je zou ook kunnen zeggen dat moslims in Nederland 2erangsburgers zijn..

Dat er in landen als Turkije en Marokko een licht positieve trend is waar te nemen kan ik onderschrijven. Al blijft het bij een lichte trend die wordt tegengewerkt door veel nationalistisch-islamitische facetten in de samenlevingen van deze twee landen. Je opmerking over Iran is echter stuitend, in Iran kun je als christen niet normaal je geloof beleven sinds in 2004 de ultra orthodoxe regering aan de macht is gekomen. Het christendom is weliswaar een erkende godsdienst met de bijbehorende vrijheid, maar de praktijk blijkt weerbarstiger. Iemand die zich bekeert van moslim tot christen kan volgens de wetgeving in Iran ter dood worden gebracht. Je bent het, waarschijnlijk, met me eens dat dit in Nederland toch heel anders gaat.

Orthodoxe moslims worden niet an sich als crimineel gezien, worden ook niet afgeluisterd zonder aanleiding. Dat ze sommige banen kunnen vergeten is wat mij betreft inderdaad aanleiding tot zorg. Vooral bij de overheid moet voor iedereen plaats zijn. Dit beperkt zich gelukkig veel, moslims in Nederland hebben de vrijheid om hun geloof te beleven en hun eigen godshuizen te bouwen. Ik daag je uit om als je het hier niet mee eens bent een voorbeeld te geven van een moskee die werd geweigerd zonder dat een wettelijke basis voor die weigering aanwezig was. Het zal moeilijk zijn om daar een voorbeeld van te vinden, die zijn er namelijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet de eerste imam nog vermoord zien worden in Nederland ook heb ik nog niet meegemaakt dat mensen die de islam promoten gearresteerd worden en ik heb nog niet gehoord van een aanslag op een islamitische boekhandel. Dingen die allemaal aantoonbaar wel in het afgelopen jaar plaats hebben gevonden in Turkije.

Maar daar gaat deze hele discussie niet over, het gaat over de Westermoskee en of die er nog moet komen na zoveel scandalen. En over de organisatie Milli Görüs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben je vergeten dat er verschillende moskeeën en islamitische scholen (gepoogd) zijn in brand te steken? En vrouwen in hoofddoek worden zo vaak getreiterd hier, geslagen zelfs. Othordoxe moslims die dat in hun kleding laten zien worden als criminele gezien. En zo kan ik nog doorgaan.

En dan nog.. Nederlanders wijzen toch altijd met dat vingertje "Wij zijn een democratie en hebben mensenrechten" Dan is het een beetje laf om jezelf met landen als Saoedie Arabië en Iran te vergelijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor zover ik weet is Turkije (het land wat ik aanhaalde) ook democraties. Een beetje jammer dat je vervolgens een rookgordijn probeert op te werpen met Saoedie Arabië en Iran.

En in Turkije hebben christenen ook gewoon evenveel rechten als niet-moslims volgens de wet. Dat er een paar gekken zijn die een christen hebbenm vermoord, wil nog niet zeggen dat dit stereotiep is voor alle islamitische landen nosmile.gif nogmaals, in Nederland en andere westerse landen worden moslims ook vaak het leven zuur gemaakt.

En kijk eens naar de (christelijke) balkanlanden zoals Bulgarije en Roemenië. Wel EU-lid, maar qua mensenrechten zijn ze zeker niet beter dan Turkije.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid