Spring naar bijdragen

(Volwassen) Doop of Belijdenis??


Aanbevolen berichten

Hoi Hoi mensen.

Ik had even een vraagje, waar ik zelf vaak moeite mee heb: Wat zegt de bijbel over Belijdenis en de doop??

Zelf ben ik een Jaar geleden gedoopt vanwege de tekst:

Handelingen 2:38.

En petrus antwoordde: U moet zich bekerin tot God en u laten dopen in de naam van Jezus Christus, want dan worden uw zonden vergeven. Dan komt ook de Heilige Geest in u wonen.

Maar nu hoor ik steeds van meer mensen die belijdenis doen.

mijn vraag was dus:

Hoe denken jullie over het dopen, en over belijdenis.

wat zijn jullie principes daarin??

ik hoop hier (snel) antwoord op te krijgen.

Be Blessed Mariska

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mezelf volwassen laten dopen en snap ook goed wat de redenering achter die 'handeling' is, maar kinderdoop en belijdenis zijn ook goed onderlegd, dus ik voel me niet helemaal in de positie om daar een waardeoordeel over te geven.

Hoewel de doop een hele belangrijke rol krijgt vanuit de Bijbel is het dopen leeg zonder een bijgaand levend geloof en dat is iets waar ik toch meer naar 'kijk' bij mensen als het over kinderdoop vs. volwassenendoop gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben als kind gedoopt en ga naar een traditionele gemeente, maar ik wil me laten dopen. Iets wat binnen onze kerk dus eigenlijk verboden is.

Ik wil me voornamelijk laten dopen, omdat ik het idee heb dat ik dan meer Jezus volg(ik zeg dus niet, dat als je beleidenis doet, je Jezis neit goed volgt, maar zo voel ik het voor mij persoonlijk wel). Jezus was immers zelf al besneden en zou als Zoon van God toch helemaal niet gedoopt hoeven worden. En toch liet Hij zich dopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben als kind gedoopt, en ik ga volgende week belijdenis doen..

Ik heb ook nog wel nagedacht over dopen, maar dan zou ik ten eerste al een andere kerk moeten zoeken, en daarnaast ben ik als kind al gedoopt en zouden een aantal mensen in mijn familie dat niet erg op prijs stellen..

ik kan me voorstellen dat dopen beter lijkt dan belijdenis, omdat het vaker genoemd wordt in de bijbel.. Maar deze tekst vind ik ook heel mooi:

Romeinen 10: 9-10

Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered.

het ene is niet beter of slechter dan het andere, als je gelooft, dan ben je gered..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bedankt voor de reacties!!

ik stelde deze vraag omdat hier vaak over gedicuseerd wordt bij ons in de familie.. en dat wekt toch wel zijn twijvels op.

ik heb me zelf laten dopen en voel me daar nog steeds goed bij!

als nog heel erg bedankt voor de reacties
big-smile.gif

be blessed Mariska

Hoe dan ook, je moet sowieso altijd eerst gedoopt worden, dat geldt ook voor mensen die belijdenis hebben gedaan. knipoog_dicht.gif Bij katholieken, in de vroege Kerk en zelfs in de Bijbel, kun je al wel terugzien dat het H.Vormsel bij volwassenen ook niet synoniem was met de doop. Meestal werd het bij volwassenen na elkaar toegedient, maar bij kinderen gaat dat wat moeilijk. De echte kwestie is overigens niet kinderdoop vs. volwassenendoop, maar geloofsdoop vs. heilsdoop. De laatste is aanmerkelijk beter geschiedkundig te onderbouwen dan de eerste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo dat is een snelle reactie biggrin.gif

Jezus werd gedoopt door Johannes, die de bekeringsdoop praktiseerde. Dat was een voortzetting van een Joods reinigingsritueel. Bij welke gelegenheden dit precies gebeurde weet ik niet. Maar in elk geval, als je van heiden Jood werd, kon je je laten dopen om je zonden te laten afwassen. Je bekeerde, beleed je zonden en werd gereinigd. De doop die wij hebben gekregen is de doop in de naam van de Vader, Zoon en Heilig Geest. Je bent daarmee gestorven en opgestaan met Jezus Christus. Er zit een wezenlijk verschil tussen die twee dopen: de eerste tot reiniging van zonden, de tweede tot delen in het sterven en opstaan van Christus. Een ander belangrijk ding om in gedachten te houden is, dat de doop die Jezus onderging niet "nodig" was zoals die bij anderen wel nodig is. Het was een teken van zijn taak op aarde, namelijk het dragen van de zonden van de mensen. Jezus liet zich dopen in het water waarin alle mensen net hun zonden hadden achtergelaten en zo liet Hij zich ook aan het kruis nagelen: met al onze zonden die wij achter mochten laten. Ik vind het dus te kort door de bocht om te zeggen dat wij ons mogen laten wederdopen omdat Jezus besneden en gedoopt was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 23:07:09 schreef *nath* het volgende:

Jezus was immers zelf al besneden en zou als Zoon van God toch helemaal niet gedoopt hoeven worden. En toch liet Hij zich dopen.

Als Zoon van God hoefde Hij ook niet besneden te worden..

We dopen kinderen omdat ze verbondskinderen zijn en die behoren (volgens de gereformeerde traditie iig) gedoopt te zijn. Ik hoop en bid dat je je nooit laat overdopen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Als Zoon van God hoefde Hij ook niet besneden te worden..

We dopen kinderen omdat ze verbondskinderen zijn en die behoren (volgens de gereformeerde traditie iig) gedoopt te zijn. Ik hoop en bid dat je je nooit laat overdopen..

Ik hoop het ook niet, mijn standpunt in deze is volgens mij bij iedereen op Credible wel bekend. smile.gif

Maar daar ging de discussie toch ook niet over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is een heel goed punt Nath.

Mwa, niet echt dus....De doop is de vernieuwing van het verbond. Door besnijdenis kwam men vroeger tot het gezinsverbond van God. Nu Hij het verbond heeft vernieuwd, is hier ook een nieuw verbondsmiddel voor nodig en dat is de doop....Althans, zo zie ik het knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid