Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Stelling: met het hanteren cq invoeren van een Diftar-Systeem, onder het altijd gehanteerde motto: "De Vervuiler Betaald" worden zéker gezinnen met méér dan 2 kinderen op kosten gejaagd.

* Ook die gehanteerde kreet: "De Vervuiler Betaald" deugt niet, omdat daarbij (gemakshalve ?) uitgegaan wordt dat de (nu alreeds regelmatig afval scheidende) burger !!! (we scheiden al in grijs en groene containers, flessen gaan ook al apart !!!) als die vervuiler wordt bezien, terwijl de producenten (de eigenlijke vervuilers !) veel meer buiten schot blijven ! 't Is dus gewoon een alweer nieuwe manier om de (al best redelijk bezig zijnde) burger (financieel) te plukken !

Flipper

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik dacht toch dat ik qua inhoud nu serieuzer bezig was..., toch ?

Flipper


Samengevoegd:

Ik dacht toch dat ik qua inhoud nu serieuzer bezig was..., toch ?

Flipper

Je zult mij niet vaak zien beweren dat vorm belangrijker is dan inhoudt, maar eil je de inhoud goed weergeven dan is vorm (en daarmee dus ook leesbaarheid) weldegelijk erg belangrijk. Als je nog niet begrijpt wat ik/wij bedoelen, dan raad ik je aan je eigen feedback-topic nog eens goed door te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kom, kom Mr. Emilio... toevallig wéét ik... dat je het niet zo meent. Privé ben je namelijk een geweldig personage. Dus, wat vind je van Diftar (en vergeet die [noodzakelijke !] accenten des Dolfijn nu maar even...)...

Flipper

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kom, kom Mr. Emilio... toevallig wéét ik... dat je het niet zo meent. Privé ben je namelijk een geweldig personage. Dus, wat vind je van Diftar (en vergeet die [noodzakelijke !] accenten des Dolfijn nu maar even...)...

Flipper

A. Ik meen het wel zo,

B. Hoe weet je wie ik als privépersoon ben? (Ik wil dan wel eens weten wie je echt bent)

C. Wat is diftar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Momenteel kan ik er niet meer van zeggen dan dat ik -min of meer- een der kennissen van je ben...

Met Diftar laten de gemeente de bevolking financieel nog harder bloeden t.a.v. afval onder het valse voorwensel: De Vervuiler Betaald. De échte vervuiler: De producent !!! wordt echter met rust gelaten (werkgelegenheid hé ?!)

Flipper

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk verhaal in WiKi... maar gemakshalve wordt (altijd !!! tsja, hoe zou dàt nu toch komen ???) altijd maar even vergeten dat gezinnen met kinderen vaak niet zo heel anders kunnen omgaan met afval dan dat zij nu reeds doen, en voor hen wordt het dus gewoon duurder !!! En in een gezin met opgroeiende kinderen is het leven al niet zo goedkoop meer... !!!

Flipper

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar bij mijn afvalstoffenheffing wordt altijd gerekend met hoeveel mensen er bij mijn huishouden horen... dus de prijs wás al hoger voor gezinnen met meerdere kinderen.

Het enige wat nu gaat veranderen is dat er niet meer per persoon maar per hoeveelheid afval wordt gerekend.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor gezinnen niet zo gek veel verschil gaat maken. Maar in feite is het niet nieuw dat gezinnen met kinderen méér moeten betalen voor het afval dat ze produceren.

Een ander nadeel vind ik misschien nog wel belangrijker: zou diftar niet een probleem creëren? Namelijk zwerf-huisvuil... als je per kg afval moet betalen, kun je 't beter dumpen als je krap bij kas zit...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat hele diftar systeem zorgt ook weer voor de onnodige bureaucratie en onnodig hoge kosten. De vervuiler betaald, maar kan ik er wat aan doen dat fabrikanten zoveel verpakkings materiaal gebruiken? Daarnaast zijn de gemeentelijke belastingen ook zonder differentiatie (met diftar ben je waarschijnlijk nooit goedkoper uit, enkel duurder) te hoog. Sterker nog, voor veel mensen is rond de 500 euro op jaarbasis al niet te doen. En dan hebben we ook nog een gigantische verschillen tussen gemeentes. Kan iemand mij uitleggen waarom ik het dubbele betaal als iemand in een andere stad/dorp? (wat ook zo met rijbewijs,id kaart enz is)

Nee in mijn ogen is diftar gewoon set nieuwe regeltjes die werkelijk niets bijdragen aan vermindering van het afval, maar enkel om de burger financieel en uit te kleden en werkgelegenheid scheppen voor het gigantische ambtenaren leger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij Diftar komt ook nog een ander probleem om de hoek kijken waar altijd (okk al ?) angstvallig door belanghebbenden over gezwegen wordt: namelijk het periodiek vaststellen van de tarieven... Als blijkt dat de inkomsten voor de gemeente minder worden doordat veel mensen aangepast gedrag vertonen... worden geheid... de tarieven bijgesteld !!! Dusss de vraag van waaróm Diftar ? is hiermee wel beantwoordt dacht ik zo !?

Tjsa, en zwerf-huisvuil cq afval zal er slecht mondjesmaat bij komen. De overgrote meerderheid zal de negatieve gevolgen van Diftar goed merken ! Gemeente: Bedankt ! (in elk geval de gemeenten waarvoor dat geldt !).

Flipper

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar kan een gewone burger op besparen als het gaat om afval? Als ik een doosje koekjes koop zitten de koekjes regelmatig met 2 of 3 verpakkingsmaterialen verpakt, een beetje overbodig... Een burger kan aan deze overbodige verpakkingsmaterialen niks doen, hooguit kiezen voor een ander koekje. Je wordt dus gedwongen om andere smaken te kopen als je minder afval wilt produceren, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Diftar is gewoon een veredelde manier om de burgers nog maar wat extra uit te knijpen. Nu de OZB wegvalt weten gemeentes van gekkigheid soms niet meer hoe ze de burgers op een andere manier moeten pakken, de inkomstenderving moet worden opgevangen.

In Groningen worden al mensen opgepakt omdat ze luiers (die wegen blijkbaar nogal veel) in glasbakken gooien, toch weer een paar eurocent bespaart op de Diftar party.gif

Welkom in de wonder wereld van het zwerfvuil bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad verpakt, maar de gebruiker kiest er toch wel deels zelf voor om dat vlees in een supermarkt te kopen. Bij een slager wordt het anders verpakt.

Opzich vind ik het idee dat een persoon die meer aanspraakt maakt op een systeem van de overheid daar ook wat meer voor betaald. Niet de volle bak, daar is de overheid en de productie ook verantwoordelijk voor. Daarnaast lijkt het mij goed om te inversteren in 'duurzame' verpakkingen, biologische afbreekbare meug enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Momenteel kan ik er niet meer van zeggen dan dat ik -min of meer- een der kennissen van je ben...

Met Diftar laten de gemeente de bevolking financieel nog harder bloeden t.a.v. afval onder het valse voorwensel: De Vervuiler Betaald. De échte vervuiler: De producent !!! wordt echter met rust gelaten (werkgelegenheid hé ?!)

Flipper

Dan kan je wel. Als je dat niet durft of vanwege een of sndere theatrale ongein niet wilt, ben je wmb geen knip voor de neus waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dit moment zijn de levens van mensen zo druk dat ze meestal geen tijd meer hebben om naar de groenteman, slager, kaaswinkel, bakker, weetikveelwatwinkel te gaan en als je in een half uurtje alles wat je wil in de supermarkt kan halen, is dat een uitkomst. Meer tijd creëren door andere drukte af te stoten betekent vaak cruciaal inkomensverlies, dus dat is geen optie. Kortom: in zekere zin word je inderdaad gedwongen al dat afval van supermarktproducten maar voor lief te nemen.

Ik sta op zich achter de gedachte dat je mensen moet stimuleren zo weinig mogelijk afval te produceren, maar denk toch dat Thorgrem en Dolfijn (heel heldere openingspost trouwens, en dat bedoel ik niet sarcastisch) gelijk hebben.

@Groninger: toen ik in de Rivierenbuurt kwam wonen en een afvalpas kreeg, stond in een brief "het aantal zakken dat u in de container gooit wordt bijgehouden, maar dit zal op geen enkele manier gebruikt worden om uw afvalkosten te veranderen". Ofzoiets. knipoog_dicht.gif Maar nu snap ik die mensen wel, die proberen met grof geweld drie volle vuilniszakken in de laadbak van de container te stampen. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid