Spring naar bijdragen

Stufi?  

  1. 1. Stufi?

    • 4 jaar is te weinig
      30
    • 4 jaar is prima
      5
    • Mag wel minder
      0
    • Afschaffen
      0
    • geen idee
      1


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Een opleiding lijkt mij te gaan of je het niveau aan kan, niet of je het niveau aan kan en een X aantal bijbaantjes hebt. Daar leiden ze je ook niet voor op, want als het goed is is die studie er voor een fulltime baan.

Bedrijven selecteren op mensen die en hun opleiding aankunnen EN er nog wat naast doen, bijbanen, vrijwilligerswerk, studentenverenigingen etc... Iemand die 4 jaar lang alleen met zijn studie bezig geweest is begint met een achterstand in het bedrijfsleven.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Een 60 urige werkweek zou in het bedrijfsleven nogal onbespreekbaar zijn in Nederland.

voor de vakbonden is het onbespreekbaar, ondertussen zul je echt meer dan 40 uur moeten werken en flexibel zijn om het ergens te kunnen maken, als je dat tenminste zou willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En als je wel genoeg geld hebt dat je geen bijbaantjes hoeft te doen, ben je wel weg gelegd? Die personen halen blijkbaar wel hun papiertje en vinden werk.

Die zullen dan wellicht geen bijbaantjes hoeven te nemen en hebben dus meer tijd om op de bank te hangen. Ik zie het probleem niet, is het een soort jalousie dat rijke mensen het iets makkelijker hebben vaak?

Quote:
Een opleiding lijkt mij te gaan of je het niveau aan kan, niet of je het niveau aan kan en een X aantal bijbaantjes hebt. Daar leiden ze je ook niet voor op, want als het goed is is die studie er voor een fulltime baan.

Je kunt naast je 40 uurige studie toch gewoon een bijbaan nemen? Wat is het probleem. Dat zijn toch keuzes die je zelf maakt.

Quote:
Door een selectie van het niveau aankunnen + tijd en energie hebben voor bijbaantjes / rijke ouders laat je mensen afvallen die dus wel het beroep zouden kunnen vervullen. En onder die beroepen vallen ook beroepen waar tekorten zijn, beroepen van een hoog maatschappelijk belang zoals docenten.

Nogmaals ik zie niet in waarom je niet naast je studie zou kunnen werken. En als het dan echt zo'n opgave is om naast je studie een bijbaantje te gaan doen dan doe je de (HBO) studie toch in deeltijd, ook een mooie oplossing.

Quote:
Het is trouwens ook nog eens zo dat het niet persé studenten zijn die 60 uur studeren, maar onvoldoende energie over hebben om naast hun studie ook nog eens te werken.

Een gezonde jongen/meid van een jaar of 25 moet prima in staat zijn om naast 40 uur studie/werk nog wat extra te doen.

Quote:
Een 60 urige werkweek zou in het bedrijfsleven nogal onbespreekbaar zijn in Nederland.

Je hoeft niet te studeren, er zijn ook genoeg andere beroepen waar je geen HBO of uni voor nodig hebt. Het is geen kwestie van niet kunnen, het is een kwestie van niet willen. Volgens mij besef je nog niet helemaal wat voor een geluk je hier in Nederland hebt, niet alleen krijg je 4 jaar lang stufi van de staat, nee ook de opleidingen zijn zwaar gesubsidieerd zodat je voor een euro of 2000 een heel jaar kan studeren. Opleidingen die normaal tienduizenden euro's kosten.

Quote:
En jij had misschien een studie te te makkelijk voor je is, en misschien ook wel een niet zo belastende studie. Maar er zit nogal een verschil tussen hoe zwaar de studie is, hoeveel energie iets kost.

Misschien iets te makkelijk, maar wel het beroep wat ik wil. Maar al had ik 40 uur moeten studeren dan nog had ik er een bijbaantje bijgenomen, anders was ik niet rondgekomen.

Quote:
En dan hebt ik het nog niet eens over het klasse onderwijs wat je schept. Je kunt je dan dus werkelijk in het onderwijs kopen. Mensen met een rijke papa en mama kunnen studies volgen die iemand met gelijke intelligentie met arme ouders dus niet kunnen volgen.

Ja als je jezelf in de slachtoffer positie zet dan zal het er vast zwart uitzien. Maar iedereen in Nederland met een goed stel hersens kan in Nederland studeren, met of zonder rijke ouders.

Quote:
Maar zoals ik aangaf is er ook een maatschappelijk belang. Extra drempels opwerpen helpen niet, zeker niet als er een tekort is of je veel prestiges met 'de kenniseconomie' voor ogen hebt.

Er zijn gigantische tekorten aan bouwvakkers en al dat soort beroepen. Ook daar is een maatschappelijk belang. Een maatschappij kan niet draaien op doctoren en onderwijzers alleen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Bedrijven selecteren op mensen die en hun opleiding aankunnen EN er nog wat naast doen, bijbanen, vrijwilligerswerk, studentenverenigingen etc... Iemand die 4 jaar lang alleen met zijn studie bezig geweest is begint met een achterstand in het bedrijfsleven.

In het onderwijs zijn ze zelfs zij instromers en onderwijsassistenten aan het inzetten. En in de toekomst lijkt dat tekort in die sector alleen maar op te lopen.

En wil je in dienst van de uni betaald promotie onderzoek doen, dan is een cum laude voor je afstudeer scriptie belangrijker dan dat je in het weekend achter de lopende band hebt lopen werken om zo je studie te kunnen bekostigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem, wat je schrijft doet me een beetje denken aan 'Karakter' van Bordewijk: die hoofdpersoon werkte hard en studeerde daarnaast rechten. Dan denk je: bewonderenswaardig.

Maar... 40 uur per week studeren is al pittig, ik heb mensen die daarnaast ook nog bijbanen hadden overspannen zien worden. Daarvoor moet je karakter hebben, zeg maar. knipoog_dicht.gif

Er zijn studies zoals rechten, pabo, geschiedenis, die zich prima lenen om er een bijbaan naast te hebben. Ik heb echter ook een andere kant gezien: scheikunde, dan heb je blokken met 5 dagen in de week 8 uur per dag practica. Daarbuiten moet je ook nog de verslagen schrijven, en het is een studie die je hersens kraakt. Na zo'n week ben je doodsimpel aan vrije tijd toe, en dat mag best, vind het een beetje overdreven om dan te zeggen: ga maar werken, dat kan je er nog prima bij hebben.

Deze maatschappij staat al op klappen. Al dat gezeik met competenties en steeds efficiënter moeten zijn. Zeker de generatie van onze ouders kan 't vaak niet bijbenen, steeds meer mensen overspannen. Dat regime komt nu langzaam ook op in de wereld der studenten. Je moet alles tegelijkertijd doen: studeren, werken, jezelf ontwikkelen en een sociaal leven hebben. Daar hou je een diploma, geld/ werkervaring, een brede ontwikkeling en een netwerk over, allemaal erg nuttig, zelfs steeds noodzakelijker om ergens te komen.

Ik vind dat het allemaal een beetje te ver gaat. Wil allerminst terug naar de mentaliteit van de jaren zeventig (exteem nivelleren, lapzwansen is een recht), maar we dreigen nu de andere kant op door te slaan.

Trouwens Thorgrem, gewoon uit nieuwsgierigheid: in welke landen is het collegegeld tienduizenden euro's per jaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap niet dat mensen het idee hebben dat als er maar vier jaar (of vijf voor sommige studies) studifinaciering beschikbaar is. Tijdens je studie studie heb je vaak voor elk vak nog herkansingen of reparatie-opdrachten (bij ons tenminste), dus als je een keer pecht hebt kan je daar nog een kans wagen. Lukt het je alsnog niet, dan kan je altijd nog een halfjaartje, jaartje lenen. Misschien niet het meest ideaal, maar heb je wel je studie af. Als je echt jaren langer over je studie doet, dan heb je gewoon verkeerd gekozen of gewoon lui. Eigen schuld dikke bult. Dus het gros van de studenten kan het gewoon halen, daar heb je echt geen rijke ouders voor nodig. Mijn ouders zijn ook niet rijk, woon op kamers, heb geen bijbaan (moet er niet aan denken, veel te vermoeiend) en ik kan ook gewoon studeren. Heb wel een lening, maar daar lig ik niet van wakker. Ga er vanuit dat ik straks gewoon een baan heb en dan betaal ik het dan wel terug. Verdien ik geen kont, dan is de IBG wel zo dat je in die tijd ook niet of minder hoeft te betalen (al leggen ze de grens volgens mij wel hoog)

Voor de mensen die verkeerd kiezen is er volgens mij (jaar geleden nog wel iig) de 1 februari regeling, stop je daarvoor met je studie wordt die tijd dat je stufie kreeg niet aangerekend. Wel jammer voor de mensen die er pas na twee jaar achterkomen, maar je moet ergens een grens trekken denk ik dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben totaal niet op de hoogte van het Nederlandse systeem, maar hoe zit het dan eigenlijk met studies die gewoon veel langer duren dan vier jaar? Iemand die bijvoorbeeld geneeskunde studeert en chirurg of psychiater wil worden komt er met vier jaar bijvoorbeeld helemaal niet, iemand die advocaat of rechter wil worden heeft dacht ik ook meer dan vier jaar nodig, en zo zijn er wel meer studies die gewoon langer dan vier jaar duren. Zijn daar voorzieningen voor in jullie systeem van studiebeurzen, of hoe zit dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Saya, Een half jaar is vaak veel te vroeg. Mensen die bijv. journalistiek of een lerarenopleiding volgen hebben in de tweede helft van het jaar pas een stage. En juist op dat soort momenten haken er een hoop af. En dan heb ik het nog niet gehad over dat een studie je niet kan liggen en je een bns krijgt ondanks de motivatie, terwijl je een andere studie richting op dat niveau (of zelfs hoger niveau) wel prima lukt. Dan heb je dus pech. Één jaar stufi weg.

En waarom eigen schuld dan? Ik ken er zat die hard hun best doen, ook gewoon hun P. hebben en toch vertraging hebben opgelopen, omdat ze het bijvoorbeeld met een stage het slecht troffen.

En een lening is een drempel. Aan de ene kant krijg je berichten over mensen die in de problemen komen en berichten in de media over als bijv. mensen met schulden zijn toegenomen (en dat als iets negatiefs word afgeschilderd). Verder is het vooruitzicht dat je een schuld hebt na je studie ook niet echt iets waar ik blij van zou worden. En het punt nou net is dat er in verschilde velden een tekort is aan hoogopgeleiden en Nederland zo graag een kennis economie wilt zijn. Extra drempels opwerken helpt daar niet bij.

Thorgrem zegt dat er ook bouwvakkers is (dat klopt), maar dat neemt dat eerder genoemde probleem niet weg. Omdat er aids is, maakt dat malaria nog niet een minder ernstige ziekte. Het tekort aan bouwvakkers relativeert niet het leraren tekort. Beide zijn nodig. En mensen die voor het één geschikt zijn, zijn niet persé geschikt voor het ander.


Samengevoegd:

Quote:

Ik ben totaal niet op de hoogte van het Nederlandse systeem, maar hoe zit het dan eigenlijk met studies die gewoon veel langer duren dan vier jaar? Iemand die bijvoorbeeld geneeskunde studeert en chirurg of psychiater wil worden komt er met vier jaar bijvoorbeeld helemaal niet, iemand die advocaat of rechter wil worden heeft dacht ik ook meer dan vier jaar nodig, en zo zijn er wel meer studies die gewoon langer dan vier jaar duren. Zijn daar voorzieningen voor in jullie systeem van studiebeurzen, of hoe zit dat?

Met die studies geldt dat je langer recht hebt op studiefinanciering. Dus stel, voor een studie staat het minimum van 6 jaar, dan heb je voor die studie recht op 6 jaar, tenzij je daarvoor een jaar iets anders gestudeerd had, dan gaat er een jaar vanaf.

Maar: dat geldt wel met dingen als doorstroommasters, die inclusief bij die jaren inbegrepen zitten. Maar stel, je doet een 4 jarige journalistiek opleiding aan het hbo (dan ben je bachelor) en vervolgens ga je dan een master er achteraan plakken op de uni, dan zul je daar geen stufi voor krijgen. En wil je op je universitaire studie na je master een onderzoeksmaster halen, dan geldt het zelfde.

Stufi is trouwens een bedragje wat je krijgt, maar tegenwoordig is er geen kamer meer mee te huren van dat geld. En dan moet je vervolgens ook nog college geld betalen, boeken, etc. En ook zul je nog moeten eten.

Een voordeel van NL is dat je wel een OV jaarkaart krijgt, waardoor je door de week gratis met het openbaar vervoer kunt rijden (behalve in het weekend (tenzij je een weekend kaart kiest), feestdagen en zomervakantie). Die kaart kun je ook na die 4 jaar nog gebruiken, als je studeert en ik geloof onder de 30 bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, zo dus, bedankt voor de uitleg. smile.gif

Nu vraag ik me af hoe het hier eigenlijk zit met studiebeurzen voor bijzonder lange opleidingen, ik weet het eigenlijk niet exact. Ik krijg een beurs van de staat voor mijn bachelor- en masteropleiding, en daarna wil ik nog een master na master doen en die wordt geloof ik niet gefinancierd door de staat, maar je kan via de faculteit zelf wel beurzen aanvragen, maar hoe dat zit weet ik eigenlijk ook niet goed.

Bij ons is het zo dat je drie 'niveaus' hebt op financiëel vlak. Hiervoor wordt gekeken naar het inkomen van je ouders, hoeveel kinderen ze ten laste hebben, enzovoort. Studenten wiens ouders genoeg verdienen krijgen geen beurs, studenten wiens ouders onder een bepaalde grens zitten krijgen een volledige beurs, en studenten wiens ouders net boven de beursgrens zitten, maar toch nog wat moeite hebben om het studiegeld te kunnen betalen krijgen een soort van halve beurs. Aangezien mijn moeder een weduwe met drie kinderen en een halftijdse baan is hebben wij alledrie recht op een volledige beurs. Concreet houdt dit in dat ik ongeveer 100 euro jaarlijks inschrijvingsgeld voor de universiteit betaal ipv de gebruikelijke 500. Bovendien krijg ik aan het begin van het jaar ook nog een som van rond de 2000 euro die gebruikt kan worden om allerhande kosten (boeken, materiaal, studieuitstappen, enzovoort) te betalen. Ik woon zelf nog thuis, maar voor studenten die op kot gaan is het bedrag hoger, maar allicht niet hoog genoeg om echt een kot en eten enzo te betalen. Om dat op te lossen heeft de universiteit gesubsidiëerde studentenresidenties, waar studenten een kamer kunnen huren waarvan de prijs gebaseerd is op het inkomen van hun ouders, zodat ze eigenlijk altijd een kamer kunnen huren die betaalbaar is. Zo'n OV-kaart hebben wij niet, het enige dat wij krijgen is een gratis buskaartje dat enkel geldig is in de stad zelf, maar ik woon 7 km van Leuven en ik kan dat kaartje dus niet eens gebruiken om naar huis te gaan, zo veel heb je er dus ook niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De OV-kaart vind ik persoonlijk wel een uitkomst.. gewoon de vrijheid om overal naar toe te gaan, wanneer je maar wil (behalve dan in weekenden, feestdagen en die ene maand in de zomervakantie dan).

Leren voor tentamens doe ik het liefste in de trein.. dan stap ik gewoon ergens op een intercity die het land doorkruist met mijn mp3speler en het boek.. aan het einde van de dag is het boek uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Saya, Een half jaar is vaak veel te vroeg. Mensen die bijv. journalistiek of een lerarenopleiding volgen hebben in de tweede helft van het jaar pas een stage. En juist op dat soort momenten haken er een hoop af. En dan heb ik het nog niet gehad over dat een studie je niet kan liggen en je een bns krijgt ondanks de motivatie, terwijl je een andere studie richting op dat niveau (of zelfs hoger niveau) wel prima lukt. Dan heb je dus pech. Één jaar stufi weg.

Dan zou je misschien ook moeten kijken of er binnen de studie iets anders kan, zodat mensen misschien eerder die beslissing kunnen maken. Zijn er eigenlijk veel studies die dan met stage zitten, dus waar je dat probleem heb. Ben vooral bekend met mijn studie, pas in het vijfde jaar stage en niet eens verplicht, maar is het ook niet echt zo van belang als lerarenopleiding.

Quote:
En waarom eigen schuld dan? Ik ken er zat die hard hun best doen, ook gewoon hun P. hebben en toch vertraging hebben opgelopen, omdat ze het bijvoorbeeld met een stage het slecht troffen.

Je hebt er natuurlijk altijd mensen met pecht tussen zitten. Als er echt iets ernstigs aan de hand is kun je geloof ik ook langer geld krijgen, maar dat zijn echt de uitzonderingen geloof ik. Maar je ziet ook genoeg gevallen waarbij mensen gewoon hun best niet doen. Wie weet ben ik ook wat bevooroodeeld door mijn vriend die zijn eerste studie in of na het derde jaar gestopt is en vervolgens met zijn tweede studie al zoveel vertraging heeft opgelopen dat hoewel hij twee jaar eerder begonnen is nu waarschijnlijk nog later klaar is dan ik, omdat hij de eerste jaren gewoon ver**** heeft. Hij is ondertussen zover dat hij al heeft moeten regelen dat hij de IBG niks terug hoeft te betalen omdat hij geen cent verdient

Quote:
En een lening is een drempel. Aan de ene kant krijg je berichten over mensen die in de problemen komen en berichten in de media over als bijv. mensen met schulden zijn toegenomen (en dat als iets negatiefs word afgeschilderd). Verder is het vooruitzicht dat je een schuld hebt na je studie ook niet echt iets waar ik blij van zou worden. En het punt nou net is dat er in verschilde velden een tekort is aan hoogopgeleiden en Nederland zo graag een kennis economie wilt zijn. Extra drempels opwerken helpt daar niet bij.

Ik zal dan wel een van de weinigen zijn die er geen enkel probleem mee heeft smile.gif Al is het zonder schulden natuurlijk het handigst. In de media wordt het inderdaad zeer negatief afgeschilderd, maar wat leningen betreft heeft IBG volgens mij redelijk gunstige voorwaarden.

Als er op verschillende velden tekorten zijn, dan zouden ze daarvoor iets moeten regelen, maar lijkt me niet dat je de hele regeling aan hoeft te passen. (al zou ik het echt niet erg vinden als ze de stufi omhoog zouden gooien, maar zie de noodzaak er alleen niet van in)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Ik vind het zo wie zo een beetje vreemd geregeld! Je kunt tot je 30e met behoud van je studiefinanciering onbeperkt verschillende MBO opleidingen volgen als je je diploma maar binnen de gestelde tijd haalt, maar als je na bijvoorbeeld het HBO verder wilt leren krijg je niks meer! Terwijl Nederland toch streeft naar een kenniseconomie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb van de HAVO overgestapt op een HBO propedeuse om zo naar de universiteit te kunnen.. het feit dat ik maar 4 jaar recht heb op studiefinanciering vind ik wel een beetje jammer ja..

Maargoed.. dan leen ik wel wat extra.. werk ik wel wat extra.. als ik straks een baan heb is mijn studieschuld niet veel hoger dan een gemiddelde middenklasse-auto. Daarkomt bij dat je lang genoeg hebt om heb af te betalen.

Kijk toch eens naar de torenhoge leningen in de VS..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Laatst sprak ik een docent van mij die het uiterst bedroevend vindt dat veel studenten niet buiten hun verplichte literatuur lezen om hun vakkennis te verbreden. Dat was vanzelfsprekend. Vroeger scheen daar standaard vanuit te gaan, tegenwoordig niet meer.

Mede studenten begrijpen ook wel waarom, daar heb je toch geen tijd voor? Je moet immers nog werken naast je studie... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ thorgrem of anderen die van een 'met hard werken kom je er wel' mentaliteit zijn smile.gif:

Het is al wel eerder genoemd, maar de grootste studievertrager die ik om mij heen zie is het werk dat mensen vrijwillig verzetten voor kerk, alphacursus, studentenvereniging, etc. 40 uur studeren en 20 uur werken kan, maar dan kun je er ook niets meer bij hebben behalve met vrienden een filmpje of biertje doen. Als je ook andere verantwoordelijkheden op je neemt werkt dit schema niet langer.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een jaar nauwelijks gestudeerd (iets van 12 ECTS gehaald) omdat ik bestuurslid van een vereniging was. Daarvoor kregen we maar 2 maanden stufi, hoewel we net zo veel te doen hadden met een vereniging van 170 man als anderen met 1500 man en een volledige beurs..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ thorgrem of anderen die van een 'met hard werken kom je er wel' mentaliteit zijn
smile.gif
:

Het is al wel eerder genoemd, maar de grootste studievertrager die ik om mij heen zie is het werk dat mensen vrijwillig verzetten voor kerk, alphacursus, studentenvereniging, etc. 40 uur studeren en 20 uur werken kan, maar dan kun je er ook niets meer bij hebben behalve met vrienden een filmpje of biertje doen. Als je ook andere verantwoordelijkheden op je neemt werkt dit schema niet langer.

Vrijwilligers werk doe je naast je andere werkzaamheden. Kun je dat niet aan dan is de tijd nog niet rijp voor je om aan vrijwilligerswerk te doen. En anders werk je toch 5 uur minder en besteed je die 5 uur aan vrijwilligerswerk.

Quote:
Zelf heb ik bijvoorbeeld een jaar nauwelijks gestudeerd (iets van 12 ECTS gehaald) omdat ik bestuurslid van een vereniging was. Daarvoor kregen we maar 2 maanden stufi, hoewel we net zo veel te doen hadden met een vereniging van 170 man als anderen met 1500 man en een volledige beurs..

Dat is een keuze die je zelf gemaakt hebt. En dan doe je er 5 jaar over. Ook ik doe er 5 jaar over (volgend jaar mijn 5de en laatste jaar), erg jammer maar helaas.

In je hele leven zul je keuzes moeten maken. Er zijn altijd wel dingen die je wil doen maar waar je simpelweg geen tijd voor hebt en dus moet opschuiven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid