Spring naar bijdragen

christelijke tijdschriften


Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af of jullie soms interessante christelijke tijdschriften lezen.

Zelf lees ik het opinieblad Tertio al eens (wel, ik heb er eerlijk gezegd geen abonnement op, maar aardig wat artikels zijn te vinden op hun website, www.tertio.be). Ik heb door onderzoek voor m'n scriptie ook het fantastische blad Catechetische Service ontdekt. Dit tijdschrift is gericht op godsdienstleerkrachten, maar het is eigenlijk zo interessant dat iedereen er wel iets in vindt (ik heb menig studieuur verspeeld doordat ik tijdens m'n opzoekwerk bleef hangen bij andere leuke artikels en niet kon stoppen met lezen!). De artikels zijn ook heel practisch en begrijpbaar geschreven, je moet er helemaal geen theologische achtergrond voor hebben ofzo, en da's wel eens een verademing in vergelijking met andere tijdschriften die ik moet doorspitten. knipoog_dicht.gif

En nu jullie. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het blad "Ellips" vroeger bekend als "Bijbel en wetenschap" heeft best wel een aantal interessante artikelen in de nummers die ik ervan gelezen heb. smile.gif Het gaat meestal over van alles en nog wat, altijd wel een aantal stukken met een theologisch/filosofische inslag. En je moet eigenlijk al best wat voorkennis hebben van het christelijk gedachtegoed om veel van die stukken goed te kunnen lezen. Maar het is wel interessant. smile.gif

En voor de rest houd ik het bij de Visie. puh2.gif

Ow ja, ik heb als tiener natuurlijk de Hebbez gelezen. smile.gif Het enige blad waarin de christelijke metal en aanverwanten goed werden besproken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn moeder leest de Eva, een christelijk vrouwenblad. Komt voor zover ik weet uit de EO-stal, net als onze Visie tv-gids. En dan hebben we nog de Hebbez. Die is eigenlijk voor m'n zusje van 14, maar meestal ben ik de enige die 'm leest. Leuk blad, al mag het van mij soms wat duidelijker in de levensbeschouwelijke stukken. Radicaler, zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

AMEN: link

Naar eigen zeggen, een eigentijds magazine met een Bijbelse visie

Kheb er een abonnement op en tot nu toe vind ik dit blad het beste qua diepgang en bijbelstudie (van de papieren versies heb ik het dan over, niet over websites), al komen de plaatjes soms wel wat sektarisch over; daar moet je ff doorheen prikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Communio, opgericht door Joseph Kardinaal Ratzinger en Hans Urs von Balthasar. Beiden behorend tot de katholieke toptheologen van de 20e eeuw.

Communio wil de boodschap van Jezus Christus uitdragen in verbondenheid met de levende geloofstraditie van de katholieke Kerk. Een systematische reflectie over onze cultuur vormt daarbij het uitgangspunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daniel (met puntjes, maar dat werkt weer eens niet) blad van de Jeugdbond van mijn kerk. Verder *denkt* CV Koers een enkele keer, vind het niet zo boeiend. Beweging (blad van de Stichting Reformatorische Wijsbegeerte).

*denkt harder*

Ellips, ook al genoemd.

*rammel*

Ik weet niet meer, maar ik kan natuurlijk al wel heel zachtjes fluisteren dat een aantal vrienden en ik, bezig zijn met een algemeen christelijk jongerenmagazine (wel hebben allen die heerlijk gereformeerde achtergrond).

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben hier een heleboel interessante en een heleboel niet interessante puh2.gif

Ik lees:

Ronduit Insite

Str8

X[ist] in Christ

Identity

Edit: CV Koers, Visie, en eerst kwam hier ook de Zeggus, maar die las ik nooit.

En nog een heleboel kleine blaadjes waarvan ik de naam niet weet puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De HGJB heeft ook een blad, de Cruciaal. Ik heb eens een nummer gekregen omdat ik er zelf in stond en vond het wel een leuk tijdschrift smile.gif

Hebbez heet tegenwoordig IDentity, maar is er niet echt op vooruit gegaan naar wat ik hoor uit de verhalen van lezers.

De Elisanbethbode vind ik ook altijd wel interessant smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo'n beetje alles wat ik lees of wel eens gelezen heb is hier al genoemd, behalve de die-hard-refo-bladen clown.gif (op de Daniël na dan):

- Terdege

- Gezinsgids

- De Saambinder

Verder de Daniël, Cruciaal, Visie, Eva, Ellips, Elisabeth-bode (oh help, we zijn wel erg into de christelijke tijdschriften puh2.gif). Buiten dat heb ik ook wel eens de CV-Koers, X[ist] in Christ, Hebbez, Zeggus en de Ronduit Insite ingekeken.

@Joëlle: jij in de Cruciaal? Wanneer was dat?

De Terdege en de Gezinsgids zijn beide reformatorische gezinsbladen. De Daniel is het blad van de Gereformeerde Jeugdbond (jongerenblad van de Gergem dus), de Saambinder is ook een blaadje van de Gereformeerde Gemeenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vroeger had je het kinderblad: 'De goede Herder'. Die goede oude tijd...
smile.gif

Oja! die las ik altijd bij de tandarts en toen ik soms in de kerkdienst moest blijven zitten vroeger, die werden meegenomen door iemand in de kerk.

Mooi was die tijd[/nostalgie]

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid