Spring naar bijdragen

'Gelukkig gereformeerd!'


Aanbevolen berichten

Inmiddels alweer een jaar geleden is er een boekje uitgegeven met de titel 'gelukkig gereformeerd!', geschreven door Jasper Klapwijk. Ik heb het boekje met veel plezier gelezen.

Waar het over gaat? Eigenlijk gewoon over de basis van het gereformeerde belijden. Het is heel erg leesbaar.

Ik vroeg me af: hebben jullie het ook gelezen? En zo ja, wat vond je er dan van?

Vorig jaar in de zomer hebben we met een groepje het boekje besproken, dat was erg tof om te doen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

De eerste helft van het boekje behandelt de 'vijf Sola's' van de Reformatie (Sola gratia, Sola fide, Sola scriptura, Solus Christus en Soli Deo gloria). De tweede helft gaat over 'hoe lees je de bijbel?' - met een paar voorbeelden van grote lijnen door de bijbel.

De schrijver heeft op Curaçao ontdekt (als zendeling) dat er juist dáárin grote verschillen zijn tussen gereformeerden en evangelischen. En dat evangelischen vaak echt verrast zijn over de rijkdom van die grote lijnen. En dat in Nederland gereformeerden daar ook opnieuw enthousiast over worden, als ze er handvatten voor krijgen om die lijnen zelf te gaan ontdekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het boekje met veel plezier gelezen. smile.gif De schrijver zet op een eenvoudige manier, zonder plat te worden de kernpunten van het Gereformeerd Christelijk geloof uiteen. Het is overigens vooral de wijze waarop hij dat doet die nogal vernieuwend is. Elke Gereformeerde zou het eigenlijk in huis moeten hebben. thumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hem pas weer in de winkel gezien en wil hem deze maand lezen omdat de volgende studentenkring gaat over 'gereformeerd' zijn, overigens is het 'gereformeerd' uit het boekje wel 'vrijgemaakt-gereformeerd' en niet direct 'gereformeerd' in het hele spectrum. Wel komt de typische gereformeerde theologie over verkiezing, verwerping etcetra duidelijk naar voren (en bijvoorbeeld termen als wedergeboorte, doodstaat enzo). Dat is best gereformeerd (de hele gereformeerde stroming).

Alleen de toepassing, tsjá knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een dun boekje las ik.... Ik dacht, hey dat is best intressant voor mij om me eens in te verdiepen. Lees ik 1 reactie verder 180 pagina's.....

Waarvan 20 pagina's plaatjes hoor, en daarbij in teletubbietaal knipoog_dicht.gif voor een waere katholiek die de KKK kan dromen, is dit dus zo gepiept knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het formaat van het boekje: a5.

Lettergrootte: 12 ofzo

Marges: vrij ruim

Ruimte tussen de regels: ook niet te krap.

Aantal pagina's: 118 (niet 180!!!)

Volgens mij probeerd iemand het aan de man te brengen... puh2.gif

Binnenkort weet ik meer, als ik het in huis heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerder het laatste: het zet de gereformeerde leer uiteen, en legt zo nu en dan uit waarin dat verschilt van evangelisch.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Volgens mij probeerd iemand het aan de man te brengen...
puh2.gif

Nee hoor, ik ben er gewoon enthousiast over party.gif

Als iemand dan bang is dat het een dik boekje is, door een typefoutje, dan wil ik dat wel even rechtzetten - kleine moeite smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Behandelt het boekje enkel de verschillen tussen de Evangelische Beweging en de Gereformeerde leer of zet het nu meer de Gereformeerde (vrijgemaakte) leer uiteen ten overstaan van de Evangelische Beweging.

Het is de gereformeerde leer tegenover de evangelische leer. Ik ben ook gereformeerd (lid van de Gereformeerde Gemeente) en sommige toepassing van de gereformeerde leer vind ik typisch vrijgemaakt (niets ergs aan hoor, het is alleen niet altijd de invulling die ik er aan geef).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid