Spring naar bijdragen

Goede Vrijdag


Aanbevolen berichten

Vandaag is het Goede Vrijdag. De dag waarop de kerk het sterven van haar Here Jezus Christus gedenkt.

Heb jij vandaag stilgestaan bij het offer van Jezus voor jou? Post hier gedachten, gedichten of andere teksten.

Jezus gekruisigd en begraven

Zij voerden Jezus weg; 17 hij droeg zelf het kruis naar de zogeheten Schedelplaats, in het Hebreeuws Golgota. 18 Daar kruisigden ze hem, met twee anderen, aan weerskanten één, en Jezus in het midden. 19 Pilatus had een inscriptie laten maken die op het kruis bevestigd werd. Er stond op ‘Jezus uit Nazaret, koning van de Joden’. 20 Het stond er in het Hebreeuws, het Latijn en het Grieks, en omdat de plek waar Jezus gekruisigd werd dicht bij de stad lag, werd deze inscriptie door veel Joden gelezen. 21 De hogepriesters van de Joden zeiden tegen Pilatus: ‘U moet niet “koning van de Joden†schrijven, maar “Deze man heeft beweerd: Ik ben de koning van de Jodenâ€.’ 22 ‘Wat ik geschreven heb, dat heb ik geschreven,’ was het antwoord van Pilatus.

23 Nadat ze Jezus gekruisigd hadden, verdeelden de soldaten zijn kleren in vieren, voor iedere soldaat een deel. Maar zijn onderkleed was in één stuk geweven, van boven tot beneden. 24 Ze zeiden tegen elkaar: ‘Laten we het niet scheuren, maar laten we loten wie het hebben mag.’ Zo ging in vervulling wat de Schrift zegt: ‘Ze verdeelden mijn kleren onder elkaar en wierpen het lot om mijn mantel.’ Dat is wat de soldaten deden.

25 Bij het kruis van Jezus stonden zijn moeder met haar zuster, Maria, de vrouw van Klopas, en Maria uit Magdala. 26 Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar de leerling van wie hij veel hield, zei hij tegen zijn moeder: ‘Dat is uw zoon,’ 27 en daarna tegen de leerling: ‘Dat is je moeder.’ Vanaf dat moment nam die leerling haar bij zich in huis.

28 Toen wist Jezus dat alles was volbracht, en om de Schrift geheel in vervulling te laten gaan zei hij: ‘Ik heb dorst.’ 29 Er stond daar een vat water met azijn; ze staken er een majoraantak met een spons in en brachten die naar zijn mond. 30 Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest.

31 Het was voorbereidingsdag, en de Joden wilden voorkomen dat de lichamen op sabbat, en nog wel een bijzondere sabbat, aan het kruis zouden blijven hangen. Daarom vroegen ze Pilatus of de benen van de gekruisigden gebroken mochten worden en of ze de lichamen mochten meenemen. 32 Toen braken de soldaten de benen van de eerste die tegelijk met Jezus gekruisigd was, en ook die van de ander. 33 Vervolgens kwamen ze bij Jezus, maar ze zagen dat hij al gestorven was. Daarom braken ze zijn benen niet. 34 Maar een van de soldaten stak een lans in zijn zij en meteen vloeide er bloed en water uit. 35 Hiervan getuigt iemand die het zelf heeft gezien, en zijn getuigenis is betrouwbaar. Hij weet dat hij de waarheid spreekt en wil dat ook u gelooft. 36 Zo ging de Schrift in vervulling: ‘Geen van zijn beenderen zal verbrijzeld worden.’ 37 Een andere schrifttekst zegt: ‘Zij zullen hun blik richten op hem die ze hebben doorstoken.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Improperia

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Omdat Ik u uit het land van Egypte heb gevoerd:

hebt gij voor uw Verlosser een Kruis bereid

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Heilige God

Heilige Sterke

Heilige Onsterfelijke

ontferm U over ons.

Omdat Ik u gedurende veertig jaren door de woestijn heb geleid, met manna

gespijzigd, en een heerlijk land binnengeleid:

hebt gij voor uw Verlosser een Kruis bereid

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Heilige God

Heilige Sterke

Heilige Onsterfelijke

ontferm U over ons.

Wat meer had Ik voor u moeten doen dat Ik niet gedaan heb> Ik immers heb u geplant als mijn allerschoonste wijngaard:

en gij zijt Mij zeer bitter geworden: want met azijn hebt gij mijn dorst gelest en met een lans hebt hij de zijde van uw Verlosser doorboord.

hebt gij voor uw Verlosser een Kruis bereid

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Heilige God

Heilige Sterke

Heilige Onsterfelijke

ontferm U over ons.

Ik heb om u Egypte en zijn eerstgeborenen gegeseld:

en gij hebt Mij gegeseld en overgeleverd.

hebt gij voor uw Verlosser een Kruis bereid

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Ik heb u uit Egypte gevoerd en Pharao in de Rode Zee verdronken:

en gij hebt Mij overgeleverd aan de hogepriesters.

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Ik heb voor u de zee geopend:

en gij hebt met een lans mijn zijde geopend.

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Ik ben voor u uitgegaan in de wolkkolom:

en gij hebt Mij naar het rechthuis van Pilatus gevoerd.

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Ik heb u in de woestijn met manna gespijzigd:

en gij hebt Mij met vuist en gesel geslagen.

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Ik heb u gelaafd met heilzaam water uit de rots:

en gij hebt Mij gelaafd met gal en azijn.

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Ik heb om u de koningen der Kanaänieten geslagen:

en gij hebt Mij met een rietstok op het hoofd geslagen.

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Ik heb u een koninklijke scepter gegeven:

en gij hebt mijn hoofd met doornen gekroond.

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Ik heb u verheven met grote kracht:

en gij hebt Mij gehangen aan het Kruishout.

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?

of waarmee heb Ik u bedroefd?

Antwoord Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hier heb ik zeker bij stilgestaan. Ik heb deze dag enkel een warme maaltijd gegeten om 6 uur en verder niets. Alleen daardoor denk ik er al de gehele dag aan. Ik ben vanmiddag om 3 uur ook naar de kruisweg gegaan in mijn parochie. Daar liepen we langs de 14 statie's (kruisweg) prenten en bij elke statie stonden we stil werd er een verhaal verteld en hebben we gebeden. Daarna hebben we bloemen gelegd bij het kruis.

Het was vrij vreemd om de kerk in te komen. Het altaar was verwijderd. Het paarse doek wat al enkele weken aan het kruis hing was verwijderd. Het tabernakel was leeg en stond open en daarop volgend was ook de godslamp verwijderd, het licht brande niet en ging ook niet aan.... Nee Jezus was niet meer lijfelijk aanwezig in de kerk, en dat voelde zwaar en verdrietig.

Daarvoor was Hij gekomen, de dood haar kracht ontnomen, het kwaad opzij gezet. Gij kreeg van God nieuw leven, ook ons is dat gegeven, Gij hebt ons van de dood gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfoeh, vandaag bijna 5 uur in de kerk gezeten. Niet aaneengesloten weliswaar, maar toch. 3 uur lang kruiswegstaties vanmiddag en biechthoren en vanavond was er 2 uur lang de Kruisdood Gedachtenis in het Latijn (waar ook de Impropria hierboven van Tom in voorkwam). Erg indrukwekkend allemaal en afgeladen kerk, beide keren. Ik weet niet waarom ,maar dit jaar maakt het meer indruk dan andere jaren. Misschien meer voorbereiding etc. Bovendien is het verplichte vastendag, maar ik heb wel ff gesmokkeld want ik kreeg gewoon kramp vanmiddag mondhouden.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christus schreeuwde: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten? Hij had dát voor ons over, verlaten te worden door mensen én door Zijn vader. Hij hing tussen hemel en aarde. Verstoten door de mensen, de toorn van God werd over hem uitgestort.

Mijn God, mijn God, hoe zou ik ooit het lef kunnen hebben om U te verlaten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stabat mater dolorosa

Juxta crucem lacrimosa,

Dum pendebat filius.

En dan van de componist Pergolesi... cry.gif

(Niet echt gereformeerd, maar ach.)

Bij ons werd er vandaag het Heilig Avondmaal gevierd. Verder worden van onze kerk uit geen dingen als vasten of de kruisweg gedaan. Daarom heb ik heb me er zo goed en zo kwaad als het ging zelf mee beziggehouden in gedachten. Op de een of andere manier maak ik het veel en veel bewuster mee dan vorige jaren.

Wat in de verkondiging vanavond erg toepasselijk was: echte verandering in je leven komt er niet door goede voornemens, geestkracht of mooie idealen. Jezus moest sterven omdat wij het niet zelf kunnen, nooit. Onze enige hoop is Jezus Christus, de nieuwe Adam, die ons vrijkoopt van de vloek van de zonde en ons, wanneer het Paasfeest aanbreekt, werkelijk nieuw leven geeft.

Dit breekt mijn trots. Waar zou ik nog op bogen?

Ik lig in 't stof, maar God komt mij verhogen,

nu ik van vijand Gods en tegenstander

in vriend verander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was Mel Gisbon niet Heer, die U doodsloeg.

Ook niet mijn buurman, die zo stevig vloekt en tiert.

Niet mijn collega die steeds een andere vrouw versiert.

Het was de moslim niet die nooit naar U vroeg.

En niet de criminelen die steeds geweld beleden

of fundamentalisten van wie het leven sterven moet.

Het zijn de joden niet, die schreeuwen om Uw bloed

ook geen romeinen die toch hun werk maar deden.

Ik ben het, Heer. De reden van deze daad.

Ik stond U daar te overladen met mijn smaad.

Ik was de hamer en het hout, de nagels in Uw wonden.

Het daglicht ging om mij drie uren lang op zwart.

het was mijn speer die U doorstak

onder Uw hart.

Dit niet te filmen leed. Eylaes! om mijne zonden.

(Peter van Dijk)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is vreemd, dat we het dode lichaam van het Kruis haalden, met eerbied balsemden en met tederheid in het graf legden. Maar het levende lichaam schopten we, sloegen we, bespuwden we. Het dode lichaam wordt gerespecteerd, we buigen ervoor bij de teraardebestelling en zullen het nooit laten vallen als we het lichaam plechtig wegdragen. Maar het levende lichaam laten we struikelen en moet respect maar zien te verdienen. Voor de dood hebben we respect, maar het leven verachten we.

Wat is er toch mis gegaan? We hielden zo intens van elkaar, we groeiden met elkaar op en dronken van de liefde. Wat is er toch mis gegaan? We lachten met elkaar, we dansten, we deelden onze geheimen met elkaar. Wat is er toch mis gegaan? We huilden met elkaar, we deelden het verdriet om de wereld, we rusten in elkaars armen. Wat is er toch mis gegaan? Wat ging er toch fout, dat enkel nog een gruwelijke marteldood onze band met elkaar kon redden? Mijn God, mijn lieve God, wat is er toch mis gegaan?

Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten? Eenzaam wordt ik in de steek gelaten. Eenzaam wordt ik vernederd en kapotgemaakt. Verdreven naar de gaskamer, eenzaam opgesloten in kampen, weggestopt in afgesloten gestichten. Ik ben ziek, zo ziek. Besmet met Aids, vernietigd door radio-actieve straling, niemand die mij durft aan te raken. Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten? Zal ik de hoop nog vinden, de hoop op nieuw leven? Of zal ik moeten wachten tot God mij eruit trekt, door een helpende hand van iemand die mij ziet?

Zomaar wat eigen gedachten, geïnspireerd op de vieringen die ik vandaag bijwoonde. 's Middags door de binnenstad gewandeld, van statie naar statie, 's avonds een heel sobere viering waarin vooral de lijdende mens centraal stond. Veel wat horizontale teksten, maar daardoor bewust of onbewust des te duidelijker dat God afwezig was vandaag. Ik miste Hem een beetje en dat maakte dat deze viering voor mij toch iets speciaals had, eigenlijk misschien juist daardoor wel de essentie van Goede Vrijdag raakte. O God, ik hou zo van U, ik wil U zo graag, maar mij rest niets anders dan maar te gaan en hoopvol te wachten op morgen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

aansluitend op wat RobertF schreef:

Uit de diepten roep ik u

HEER, mijn God.

Ik heb u nodig,

Here luister

nu ik schor gebeden fluister,

luister toch,

Heer, luister toch.

Als u niets dan zonden zag,

Heer, mijn God,

wie bleef in leven? Maar u wilt nu

juist vergeven. Dus verdient u

diep ontzag,

ons diep ontzag.

Ik blijf wachten tot u komt,

HEER, mijn God.

Ik blijf nog sterker op u wachten

dan een mens in lange nachten

wacht op licht,

het morgenlicht.

Israël, hoop op de HEER.

Hoop op God,

want hij heeft zich aaan jou verbonden.

Hij verlost je van je zonden.

Hij maakt vrij.

Hij maakt jou vrij!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aansluitend op Nienke:

Ad Te Clamavi

De adelaar is neergeschoten.

Hij daalde cirkelend: heel het dal

zag met ontzetting naar zijn val.

Een land door bergen ingesloten.

Mijn ziel door bergen ingekraagd.

Vleugelen had ik uitgeslagen -

God, wil mij op uw adem dragen;

aanzie mij, God, ik ben belaagd.

Ida Gerhardt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat in de kerk en ik kon me gewoon niet concentreren. Waarom, juist vandaag, kan ik niet serieus zijn in de kerk. Ik voel me echt rot!

Vandaag herdenken we juist de meest erge gebeurtenis en tegelijk ook het beste wat ons is gegeven en ik kan daar niet eens normaal bij stilstaan?! Het is alsof ik in een roes leef, alles gaat langs me heen.

Gelukkig mogen we God elke dag danken voor wat Hij voor ons heeft gedaan. Gelukkig hangt dat niet af, van een bui die iemand heeft.

Juist op een dag als vandaag, bedenk ik maar weer hoe geweldig is om in Gods genade te mogen leven. Jezus heeft voor ons zijn leven gegeven. Jezus heeft voor ons gebloed, gestreden en overwonnen. Hij is voor ons een lijdensweg gegaan. Hij is gegeseld en moest zijn eigen kruis dragen naar Golgotha. Jezus was als timmermanszoon gewend zware balken te tillen, maar op weg naar Golgotha was hij te zwak om zijn eigen kruis te dragen. Jezus was God, maar hij kon zijn kruis niet dragen doordat hij zo verzwakt door onze zonden...

En dan alsnog halen wij het in ons hoofd om ongehoorzaam te zijn...

Lieve Vader,

Bedankt, voor wie U bent, voor wat U doet, voor wat U heeft gedaan en voor wat U nog zal doen. Bedankt Heer, dat U omkijkt naar iemand zoals ik. Er zijn zoveel mensen in zoveel steden, in zoveel landen, in verschillende continenten, op een kleine planeet, in een klein melkwegstelsel, in een enorm heelal. Toch kent U mij. U kent alles van mij, elke beweging en elke gedachte.

Heer ik wil u vragen of U mij wilt helpen. Helpen om me aan U vast te klampen en nooit meer los te laten. Dat is het enige wat ik wil. Het is alleen zo moeilijk. Moeilijk om niet afgeleid te worden, U uit het oog te verliezen. Er zijn zoveel verleidingen, angsten, karaktereigenschappen die het moeilijk maken om me helemaal op U te richten.

Het zou geen moeite moeten kosten. U heeft uw armen wagenwijd openstaan en ik wil in Uw armen rennen, maar er zijn aardse dingen die aan mij trekken. Ik ben soms zo dichtbij, zo dichtbij U dat ik daar altijd wil blijven. Het voelt zo goed, zo vertrouwd, dat ik nooit meer ergens anders zou willen zijn. Maar langzamerhand voel ik weer de wereld aan me trekken. Wilt U me vasthouden en die aardse dingen van me los maken.

Ik neem me vaak voor om morgen dingen anders te doen, anders met mensen om te gaan en niet toe te geven aan verlangens en zonden. Om alles anders te doen. Om alles tot eer van U te doen. Maar zodra ik opsta, voel ik weerstand, verleidingen, onmacht. Ik wil U vragen juist op die momenten de sterkte in mij te zijn. Want alleen dan kan ik tegen al die dingen nee zeggen. Wilt u me van die dingen losmaken, opdat als ik zeg dat morgen alles anders is, dat dat waarheid mag zijn, door U.

Ik voel dat U al zoveel dingen van me heeft losgemaakt, maar pas als ik helemaal los ben, kan ik helemaal in Uw aanwezigheid zijn. Nu ik het zeg, verlang ik er alleen maar meer naar, Uw aanwezigheid. Daar zal het geweldig zijn. Dat ik daar ooit mag zijn is pure genade.

Dank U wel voor de genade, die U toont voor mij, Heer.

Heer ik houd van U, ik wil U volgen, en mijn leven als offer aan u geven.

Dank U, voor alles.

Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik niet dankbaar genoeg kan zijn. Dat komt nog wel... In ieder geval ben ik dankbaar genoeg om het offer met open armen te verwelkomen, ik moet wel gek zijn om zo'n daad van alles opofferende liefde te weigeren.

Het mooiste komt trouwens nog, over twee dagen. Overwinning! party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

virdolor.jpg

Pas geleden maar kwam ik dit schilderij van Geertgen tot Sint Jans tegen. Stilistisch gezien is het nog wat onbeholpen t.o.v. de Renaissance, maar ik heb daarentegen nog maar weinig schilderijen gezien die het gevoel van Jezus' lijden zo treffend konden overbrengen. Hier zie je het meest intieme moment van de hele wereldgeschiedenis. God maakt zich klein en offert zich op voor ons...

Er zijn eigenlijk geen woorden voor en het is ook totaal niet te vergelijken met welke andere godsdienst dan ook. Geen mollige, volgegeten Boeddha, geen afstandelijke 'onbewogen beweger' van de Grieken, geen ijzig strenge 'warrior God' van de Islam, maar een God die zich speciaal voor ons mensen klein maakt, zich laat bespotten, wordt gemarteld en gedood op de meest schandelijke manier denkbaar in die tijd...

Dat is eigenlijk zo intiem, zo vol van liefde, dat we er eigenlijk niet mee om kunnen gaan, liever houden we het beeld voor ons van Christus Pantokrator. En ook dat beeld klopt, maar het is niet compleet... cry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

moet je als katholiek zijnde vasten deze dagen?

moeten is misschien een verkeerd woord, maar word het van je verwacht als katholiek zijnde?

Ja, als je er toe geroepen voelt, zoals met alles. Zodat je een heel klein beetje meelijdt en compasie toont met Jezus, ook al staat het natuurlijk tot in geen enkele verhouding...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De gedachte eigenlijk dat God zijn Zoon stuurde naar ons. Dat vergeleek onze voorganger vanavond met de mierenhoop in zijn tuin. Hij beelde zich in dat de enige manier om de mierenhoop te redden is om zelf mier te worden. Eigenlijk te gek voor woorden.

1 Kor. 1:22-23 De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

je kan ook meelijden zonder te vasten

Zoals ik al zei:

Quote:

Ja, als je er toe geroepen voelt, zoals met alles.


Samengevoegd:

Aan de ene kant is het raar, aan de andere kant toch wel weer goed, maar ondanks dat je weet wat er overmorgen gebeurt, slaat het toch weer in... hamer.gifnosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De weg was lang en donker

Een eenzame weg, vol onbegrip

één van de twaalf gaf Zijn leven weg

Slechts dertig zilverstukken was het waard

Met de twaalf deelde hij nog één maal, voor de laatste keer

In de tuin van de olijfberg, werd de last hem te zwaar

Bloeddruppels vloeide over zijn gezicht

Met een kus kwam zijn dood

Bespot en geslagen uitgeleverd aan het volk

Ze nagelde Hem, dé grote Koning, aan het kruis

Die drie nagels

met daar aan Zijn bloed

Betekenen voor mij veel meer, voor mij is het mijn redding

Mijn leven

De Heerser van de wereld

Als een misdadiger aan het kruis riep:

Eloi, Eloi, lama sabachthanie

Hij gaf zijn geest en stierf

Voor mij

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid