Spring naar bijdragen

Twee keer naar de kerk?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

In de katholieke Kerk dien je minimaal één keer per zondag en per verplichte feestdag naar de Mis te gaan. Gewoon, omdat God je dan uitnodigt op de Calvariëberg en je dat dan niet kunt weigeren. In grotere parochies met voldoende priesters zijn er meerdere Missen op een zondag. Soms zelfs in verschillende stijlen, zodat je kunt kiezen. Ook zijn er parochies waarvan de priester dagelijks de Mis opdraagt.

De vraag is dan inderdaad hoevaak je wel niet naar de kerk moet gaan. Elke dag, indien mogelijk? Kan, je liefde voor Christus in het Sacrament kan je daartoe drijven. Maar het hoeft niet, want dat verschilt van persoon tot persoon. Sommigen vinden het één keer wel best, de ander zou Hem wel tien keer per dag kunnen ontvangen. Niet dat dat mogelijk is, twee keer per dag ter communie gaan is wel weer mooi geweest, maar toch, dat verlangen verschilt van persoon tot persoon. En het ene verlangen is niet méér of minder dan het andere.

Alleen speelt er nog iets meer mee. Want hoewel trouwe kerkgang noodzakelijk is om je te voeden met Hemzelf, moet deze kerkgang gedragen worden door een dagelijks gebedsritme. Als je niet minimaal één keer per dag de tijd voor en met Hem neemt, hoe eenvoudig en kort je gebed of stilte dan wel niet mag zijn, dan zal een viering, van welke aard ook, nooit volledig zijn vruchten kunnen afwerpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het komt er toch ook een beetje op neer dat wanneer er geschreven staat 'En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben', als er dan twee diensten zijn (hier zijn er ook wel eens drie) dan laat je een bijeenkomst toch na, als je maar één keer gaat.

Persoonlijk ga ik altijd (hoe dan ook) twee keer, tenzij ik ziek ben. Ik zie dat als een plicht niet alleen richting God, maar ook richting mijn gemeente. Kijk, het is natuurlijk erg triest dat je met je nek wordt aangekeken als je maar één keer gaat (met een goede reden!) dat is erg. Daarom zie ik het ook niet als een plicht.

Maar, misschien zie ik een eredienst dan wat meer als dé manier om God te ontmoeten. Natuurlijk ontmoet ik God ook in de Bijbel, en op andere plaatsen. Maar in Zijn Huis, is dat toch anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je niet minimaal één keer per dag de tijd voor en met Hem neemt, hoe eenvoudig en kort je gebed of stilte dan wel niet mag zijn, dan zal een viering, van welke aard ook, nooit volledig zijn vruchten kunnen afwerpen.

Amen broeder! Oh sorry, on-liners mochten niet meer. Maar goed, ik bedoelde dit ook een beetje toen ik zei dat je niet kan weten wat iemand voor een tijd aan God besteed buiten de kerkdienst om smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar, misschien zie ik een eredienst dan wat meer als dé manier om God te ontmoeten. Natuurlijk ontmoet ik God ook in de Bijbel, en op andere plaatsen. Maar in Zijn Huis, is dat toch anders.

Natuurlijk. Jezus ging ook twee keer op de Sabbath naar de synagoge, als het Hem weinig uitgemaakt zou hebben, dan zou Hij vast wel een dienst van de twee hebben overgeslagen. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Al vraag ik me dan wel weer serieus af of hij dat tijdens die 40 dagen in de woestijn ook deed...

Hmmm, dus je zou dus kunnen kiezen: of elke week een uurtje naar de kerk, of veertig dagen in de woestijn leven zonder eten...

* RobertF heeft zijn keuze al wel gemaakt. engel.gifengel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik had gewoon gezorgd dat ik uberhaupt die woestijn niet in kwam, maar goed, ik vroeg het me serieus af. Maar ja, dat is weer een ander iets en offtopic
smile.gif

Het is volgens mij op sabbat niet verplicht om naar de synagoge of naar de tempel te gaan, hoewel dat wel sterk de voorkeur heeft. Grotere synagogen hebben ook dagelijkse gebedsdiensten, en in het bijzonder dus op Sabbat. Wel zijn er verplichte feestdagen, net zoals de katholieke Kerk die ook heeft.

Jezus kon dus in de woestijn prima de sabbat houden en niet naar de synagoge gaan, hoewel Hij dat normaal dus wel deed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag of Jezus tijdens die 40 dagen in de woestijn ook naar de synagoge ging, is volgens mij niet echt relevant. Hij is Zélf Heer over de sabbath.

Je ziet bij het feest van de Tempelvernieuwing, dat Jezus daar zelfs zegt: Ik ben het levende water, je moet bij Mij zijn (ipv bij de tempel dus).

Zeg maar een beetje 'quod licet Jovi non licet bovi'(Wat Jupiter mag, mag een koe nog niet).

Daarnaast was Jezus niet naar de woestijn voor z'n lol. Het was om onze schuld naar de woestijn te dragen (na de doop, waarin Hij gezalfd werd: hij nam daar de zonden van de andere gedoopten op zich, net als het bokje op grote verzoendag, dat de woestijn in werd gestuurd). In feite één grote zondag. Elke kerkdienst opnieuw worden wij vrijgesproken van onze zonden om Jezus' lijden (waar ook dat naar-de-woestijn-gaan bij hoorde) en sterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het niet goed is dat mensen je scheef aankijken omdat je maar 1 keer per week naar de kerk gaat, maar tegelijk hebben je broers en zussen wel het recht om je ernaar te vragen. Vraag je eens af waarom je het teveel vindt om twee keer te gaan. Ga eens na wat je werkelijke beweegredenen zijn. De hele week kun je in je eentje met God bezig zijn, waarom wil je dan niet op die ene gewijde dag naar de samenkomsten van de hele gemeente? Jouw gemeente komt 2 keer bij elkaar om te bidden, te zingen en te leren. Waarom wil je daar niet bij zijn?

Mijn moeder zei vroeger een keer 'God zorgt de hele week voor jou, en dan vind jij het teveel moeite om een uurtje voor Hem vrij te maken?' En zo is het ook... of je wel of niet naar de kerk gaat heeft niet te maken met of je er zin in hebt. Het is ook een stukje discipline. De uitspraak 'Ik heb geen zin dus dan kan ik beter niet gaan' is er echt een uit de categorie onzinnige excuses. Je komt niet in de kerk om te consumeren maar omdat je bij de gemeente hoort en omdat God toewijding van je vraagt. Niet alleen voor jezelf, maar ook als onderdeel van je geestelijke familie.

Dat hele idee van 'Ik hoef niks' moet er niet toe leiden dat je laks en makkelijk wordt. Ook al ben je de hele dag enkel en alleen met God bezig, dat moet niet ten koste gaan van je aanwezigheid in de gemeente. Geloven is niet allereerst een zaak van individuen maar van het levende Lichaam van Christus, de Kerk. De apostel Paulus vond de gemeente zo belangrijk dat hij er al zijn energie en tijd in stak. Waarom? Omdat Jezus zelf het heeft ingesteld toen Hij aan het kruis Johannes en Maria aan elkaar gaf. Wij mensen hebben de gemeente nodig en de gemeente heeft ons nodig. Denk er nooit gemakkelijk over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb trouwens het vermoeden dat er nuanceverschillen zijn als het gaat om de vraag waarom je naar de kerk gaat. Katholieken zullen daar anders over denken dan reformatorischen, en evangelischen zien dat wellicht weer anders. Katholieken ontvangen in de Mis Christus zelf door de eucharistie en daarom lijkt kerkbezoek me onmisbaar. Reformatorischen leggen sterk de nadruk op het ontvangen van het Woord en hechten redelijk wat waarde aan discipline. Hoe het bij evangelischen zit weet ik niet, maar ik vermoed dat kerkbezoek daar meer wordt gezien als aanbidding en geestelijk opladen. Sla me niet als ik het fout zeg, ik hoor graag hoe het anders is.

Bovenstaand stukje is natuurlijk reformatorisch. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De vraag of Jezus tijdens die 40 dagen in de woestijn ook naar de synagoge ging, is volgens mij niet echt relevant.

Quote:

Maar ja, dat is weer een ander iets en offtopic
smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, offtopic, als het wel wordt gebruikt als argument, dan lijkt het me wel ontopic... Het heeft dan wel zin om het argument uit te pluizen.

Het gezegde 'what would Jesus do' heeft soms totaal geen bijbelse uitkomst. In dit geval bijvoorbeeld, omdat Jezus bóven de sabbath staat. Daarnaast óók nog omdat Hij een taak had die hoger stond dan sabbath vieren.

Wellicht zou je wel kunnen vragen: what would Jesus wánt me to do?. Om het antwoord te weten te komen, moet je wel goed luisteren naat wat Hij (direct of via zijn apostelen) als geboden heeft gegeven. Soms moet je dan inderdaad je eigen prioriteiten loslaten.

Nynthe, waarom zou je eigenlijk níet twee keer naar de kerk willen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, offtopic, als het wel wordt gebruikt als argument, dan lijkt het me wel ontopic...

Eerst zeg je dat het niet relevant is, ik beaam dat, en vervolgens ga je er toch verder op door verbaasd.gif

Quote:
Nynthe, waarom zou je eigenlijk níet twee keer naar de kerk willen?

Heb ik dat ergens gezegd dan?

Het enige punt wat ik wilde maken, en dat heb ik naar mijn idee toch wel duidelijk gedaan, is dat ik het niet vind kunnen dat je raar aangekeken wordt omdat je 'maar' één keer naar de kerk gaat omdat ik geloof dat je op een hele andere, socialere manier met elkaar om kan gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan ga ik even een stapje algemener.

Vind je dat er in de kerk regels moeten zijn waar de gemeenteleden zich aan dienen te houden? Of zouden die er niet mogen zijn?

Ãls er wél regels zijn, waarom zou dat 'twee keer naar de kerk gaan' daar dan niet onder vallen?

Als er wél regels zijn, en mensen houden zich er niet aan, moeten ze daar dan op aangesproken worden?

Hiermee zeg ik niets over de manier waaróp je elkaar erop aanspreekt, en ook niet over uitzonderingssituaties. Het gaat mij nu even om een algemeen principe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het niet goed is dat mensen je scheef aankijken omdat je maar 1 keer per week naar de kerk gaat, maar tegelijk hebben je broers en zussen wel het recht om je ernaar te vragen. Vraag je eens af waarom je het teveel vindt om twee keer te gaan. Ga eens na wat je werkelijke beweegredenen zijn. De hele week kun je in je eentje met God bezig zijn, waarom wil je dan niet op die ene gewijde dag naar de samenkomsten van de hele gemeente? Jouw gemeente komt 2 keer bij elkaar om te bidden, te zingen en te leren. Waarom wil je daar niet bij zijn?

Ze hebben ook zeker recht ernaar te vragen, maar bij mijn eigen belijdenis kwam iemand me complimenteren met direct daarna de "vraag" dat ik nu zeker wel 2keer per zondag in de kerk te vinden ben.

Ik ben wel de hele week met God bezig, maar door school schiet het er nog wel eens bij in. Zondags kan ik daar wel tijd voor maken en is het er ook. En het is absoluut niet teveel gevraagd om 2 keer te gaan zeker niet, God is die tijd meer dan waardt maar je verplicht voelen door je gemeente voelt niet prettig.

Het speelt misschien mee dat ik me in mijn gemeente niet helemaal op mijn plaats voel. Als ik bij sweet little lie ben of andere vrienden in krimpen ga ik zonder enig moeite 2keer naar de kerk. Het is het menselijke gedeelte wat me tegenhoudt.

Quote:

Mijn moeder zei vroeger een keer 'God zorgt de hele week voor jou, en dan vind jij het teveel moeite om een uurtje voor Hem vrij te maken?' En zo is het ook... of je wel of niet naar de kerk gaat heeft niet te maken met of je er zin in hebt. Het is ook een stukje discipline. De uitspraak 'Ik heb geen zin dus dan kan ik beter niet gaan' is er echt een uit de categorie onzinnige excuses. Je komt niet in de kerk om te consumeren maar omdat je bij de gemeente hoort en omdat God toewijding van je vraagt. Niet alleen voor jezelf, maar ook als onderdeel van je geestelijke familie.

Dan moet je je er wel thuis voelen niet waar. Het is niet zo dat ik me er geheel misplaatst voel en het met de jeugd absoluut niet kan vinden. Er zijn ook tijden dat ik er graag kom maar het blijft vaak de gemeente die me wat tegenhoudt. Ook daar hoor en lees je zovaak over dat "God je in deze gemeente geplaatst heeft"

En om nou te twijfelen aan God, maar ik vraag me af en toe af of ik er echt thuishoor.

Quote:

Dat hele idee van 'Ik hoef niks' moet er niet toe leiden dat je laks en makkelijk wordt. Ook al ben je de hele dag enkel en alleen met God bezig, dat moet niet ten koste gaan van je aanwezigheid in de gemeente. Geloven is niet allereerst een zaak van individuen maar van het levende Lichaam van Christus, de Kerk. De apostel Paulus vond de gemeente zo belangrijk dat hij er al zijn energie en tijd in stak. Waarom? Omdat Jezus zelf het heeft ingesteld toen Hij aan het kruis Johannes en Maria aan elkaar gaf. Wij mensen hebben de gemeente nodig en de gemeente heeft ons nodig. Denk er
nooit
gemakkelijk over.

Misschien ben ik dat over de jaren wel gaan doen en gewoon teveel opzoek naar mijn plekje in een gemeente die ik wel mijn eigen gemeente kan noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn moeder zei vroeger een keer 'God zorgt de hele week voor jou, en dan vind jij het teveel moeite om een uurtje voor Hem vrij te maken?' En zo is het ook... of je wel of niet naar de kerk gaat heeft niet te maken met of je er zin in hebt. Het is ook een stukje discipline. De uitspraak 'Ik heb geen zin dus dan kan ik beter niet gaan' is er echt een uit de categorie onzinnige excuses. Je komt niet in de kerk om te consumeren maar omdat je bij de gemeente hoort en omdat God toewijding van je vraagt. Niet alleen voor jezelf, maar ook als onderdeel van je geestelijke familie.

Dat hele idee van 'Ik hoef niks' moet er niet toe leiden dat je laks en makkelijk wordt. Ook al ben je de hele dag enkel en alleen met God bezig, dat moet niet ten koste gaan van je aanwezigheid in de gemeente. Geloven is niet allereerst een zaak van individuen maar van het levende Lichaam van Christus, de Kerk. De apostel Paulus vond de gemeente zo belangrijk dat hij er al zijn energie en tijd in stak. Waarom? Omdat Jezus zelf het heeft ingesteld toen Hij aan het kruis Johannes en Maria aan elkaar gaf. Wij mensen hebben de gemeente nodig en de gemeente heeft ons nodig. Denk er
nooit
gemakkelijk over.

Eensch. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is er mis met het bezoeken van 2 diensten op 1 dag? van huis uit ben ik dat zeker niet gewend. Ik kom zelf uit de evangelische traditie waarin de gemiddelde dienst al gauw tegen de 2 uur lengte aanzit. Mijn vriendin komt uit een traditionele gemeente en sinds ik haar ken, heb ik de waarde van het bezoeken van 2 diensten per zondag leren kennen. In de HHG (Hersteld Hervormde Gem) zijn de ochtend en middag/avonddiensten ook qua inhoud en voem verschillend vna elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Wat is er mis met het bezoeken van 2 diensten op 1 dag? van huis uit ben ik dat zeker niet gewend. Ik kom zelf uit de evangelische traditie waarin de gemiddelde dienst al gauw tegen de 2 uur lengte aanzit. Mijn vriendin komt uit een traditionele gemeente en sinds ik haar ken, heb ik de waarde van het bezoeken van 2 diensten per zondag leren kennen. In de HHG (Hersteld Hervormde Gem) zijn de ochtend en middag/avonddiensten ook qua inhoud en voem verschillend vna elkaar.

Daar is niks mis mee dat zeg ik ook niet smile.gif Alleen me verplicht voelen en aangesproken worden om het feit dat ik "maar" 1 keer ga is vrij demotiverend

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid