Spring naar bijdragen

God spreekt door Jezus?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

In Joh 14:24 staat:

Quote:
"Wat jullie horen zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader die mij gezonden heeft"

Als God door Jezus spreekt, hoe is het dan te verklaren dat de tekst in Joh 14:6 "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven" uitlegd wordt alsof Jezus dit is i.p.v de Vader?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 101
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Precies een onderscheid, geen scheiding. God prersenteert Zich als ondeelbare God in meervoudige hoedanigheid. Een mysterie, maar tegelijk een opening om het wezen van God beter te kunnen vatten in menselijke termen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus != de Vader

Jezus is de weg naar de Vader. De weg, de waarheid en het leven. Het is Gods wil dat iedereen tot Hem komt door Jezus Christus.

Wie de Zoon heeft, heeft de Vader.

voor een duidelijk, hoewel enigzins lange uitleg van "de drieenheid", zie link

De Vader is voor ons onbegrijpelijk, daar wij mensen zijn, en dat wat God is, ons ver ontstijgt. Maar door Gods Woord (het beeld van de Vader), aanschouwen wij de Vader. Hij was het die in het oude testament verscheen aan de profeten, en later als mens naar de aarde kwam, om Zijn Vader te verheerlijken, en ons kennis te laten maken met het goddelijke. En door geloof in Hem leren wij ook de Vader zien en hebben wij toegang tot de Vader, doordat Zijn Geest in ons komt wonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Joh 14:24 staat:

[...]

Als God door Jezus spreekt, hoe is het dan te verklaren dat de tekst in Joh 14:6 "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven" uitlegd wordt alsof Jezus dit is i.p.v de Vader?

Johannes 14:6 gaat nog verder: "Niemand kan bij de Vader komen dan door mij."

Lijkt me toch vreemd dat de Vader dat over Zichzelf zegt knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Precies een onderscheid, geen scheiding. God prersenteert Zich als ondeelbare God in meervoudige hoedanigheid. Een mysterie, maar tegelijk een opening om het wezen van God beter te kunnen vatten in menselijke termen.

Het is net zoals een goed huwelijk een twee-eenheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Johannes 14:6 gaat nog verder: "Niemand kan bij de Vader komen dan door mij."

Lijkt me toch vreemd dat de Vader dat over Zichzelf zegt
knipoog_dicht.gif

Drie-eenheid aanhangers worden eigenlijk verplicht leugens te accepteren,en nare bochten te maken om hun dogma's in stand te houden.

Ja, Jezus was de weg en de waarheid en het leven omdat hij mensen terugvoerde tot zijn Vader, hun ware God, Jehovah.

Jehovah God heeft in zijn allesovertreffende liefde Jezus naar de aarde gezonden als een baken van licht en waarheid om mensen tot de Vader te leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus _is_ de weg bedoel je natuurlijksmile.gif De Vader heeft het koninkrijk overgedragen in Jezus hand, en daar blijft het tot alles aan Hem (Jezus) onderworpen is geworden.

1 Kor. 15:24 En dan komt het einde en draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft. 25 Want hij moet koning zijn totdat ‘God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd’. 26 De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood, 27 want er staat: ‘Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd.’ Wanneer er ‘alles’ staat, is dat natuurlijk uitgezonderd degene die alles aan hem onderwerpt. 28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

Fil. 2:9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ?Jezus Christus is Heer,? tot eer van God, de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Prima, ik wil ook hier wel wat JG's leugentjes posten hoor. Kijk, jij zoekt de aanval, dan moet je ook niet vreemd opkijken dat je de boemerang terug krijgt.

de andere wang bedoel je toch Pius?

maar BOT maar weersmile.gif

God spreekt inderdaad door Jezus, Jezus wordt ook niet voor niets het Woord van God genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewiste en irrelevante posts verwijderd, zoals onder meer een ABL-post.

Verder wil ik - in overeenstemming met de oproep van Dan - verzoeken om de discussie wel te voeren op een christen-waardige manier. Iedereen mag het met elkaar oneens zijn, maar wel het verzoek om dit op een beheerste manier onder woorden te brengen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Aimé

Quote:

[...]

Drie-eenheid aanhangers worden eigenlijk verplicht leugens te accepteren,en nare bochten te maken om hun dogma's in stand te houden.

Je doet hier nogal een uitspraak. En dat zonder enige argumentatie. Waar zie/hoor jij de leugens en nare bochten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Joh 14:24 staat:

[...]

Als God door Jezus spreekt, hoe is het dan te verklaren dat de tekst in Joh 14:6 "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven" uitlegd wordt alsof Jezus dit is i.p.v de Vader?

Volgens mij gaat het hier meer om de autoriteit. De Vader zegt dit over de Zoon. Daarom kan Jezus het over zichzelf zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Drie-eenheid aanhangers worden eigenlijk verplicht leugens te accepteren,en nare bochten te maken om hun dogma's in stand te houden.

Ja, Jezus was de weg en de waarheid en het leven omdat hij mensen terugvoerde tot zijn Vader, hun ware God, Jehovah.

Jehovah God heeft in zijn allesovertreffende liefde Jezus naar de aarde gezonden als een baken van licht en waarheid om mensen tot de Vader te leiden.

Het staat je natuurlijk vrij om op wat bewijzen in te gaan: elders op dit forum

Of je kunt me nu vast even uitleggen waarom Jezus ingevuld wordt in profetieën die over JHWH gaan?

"Hoort het woord des HEREN (Jehovah dus), gij die voor zijn woord beeft: Uw broeders die u haten, die u verstoten om mijns naams wil" (Jes.66:5) en "En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams (Jezus dus) wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden." (Mat.10:22, zie ook Mat. 24:9). Matteus moet wel flink in de war geweest zijn, dat hij dacht dat Jezus Jehova was!

En die stoute Paulus doet het ook al: "En het zal geschieden, dat ieder die de naam des HEREN (Jehovah dus) aanroept, behouden zal worden" (Joel 2:32) en "Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden (..) Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren (Jezus dus) aanroept, zal behouden worden." (Rom.10)

Naast Constantijn, kunnen we dus nu ook Matteus en Paulus al niet meer vertrouwen, want die blijken stiekem trinitariasch!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Johannes 14:6 gaat nog verder: "Niemand kan bij de Vader komen dan door mij."

Lijkt me toch vreemd dat de Vader dat over Zichzelf zegt
knipoog_dicht.gif

Ja heel vreemd, want hij noemt zichzelf geen Vader. Ik ben het tot nu toe eens met Aimé die zei:

Quote:

[...]

Drie-eenheid aanhangers worden eigenlijk verplicht leugens te accepteren,en nare bochten te maken om hun dogma's in stand te houden.

Ik vraag me af wat er dan bedoelt wordt met de tekst in Joh 14:28b waarin Jezus zegt

"Als jullie van hielden, zou je blij zijn dat ik naar de Vader ga, want de Vader is meer dan ik"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een bekende verwarring (misconceptie) over de drieenheid is: Vader = Zoon = Heilige Geest, wat eigenlijk ook geen drieenheid is, maar een unitarische visie.

In de link die ik hierboven ergens gepost heb (hier nog een keertje link ) legt Tertualian (kerkvader) heel duidelijk uit wat de christelijke visie (zo ano 200 na christus denk ik) op de drieenheid is, juist om de visie van Praxeas te weerleggen die leerde dat de Vader dezelfde was als de Zoon.

Het is denk ik tevens een van de eerste geschriften die uitvoerig over de drieeenheid (verhouding van de Vader tot de Zoon en de Heilige Geest) spreekt, en daarvoor ook dit woord gebruikt.

Voor de tegenstanders van de drieenheid heb ik de volgende quote van Tertullian: "I prefer your exercising yourself on the meaning of the thing rather than on the sound of the word." (Ik heb liever dat je je richt op wat het woord betekent, dan op het woord zelf.)

Als je de tijd hebt, en goed engels kunt lezen is het een aanrader.

Inhoudelijk is het ook in overeenstemming met wat andere kerkvaders uit die tijd leerde, die vaak bewoordingen gebruikten als "zoals vuur uit vuur voortkomt", of "zoals een zonnestraal uit de zon komt", om de verhouding van de Zoon tot de Vader te verduidelijken.

Wat betreft de tekst die je aanhaalt, ik denk dat die gewoon betekent wat er staat, dat de Vader meer is dan de Zoon (en ook dat was de visie van de kerkvaders).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja heel vreemd, want hij noemt zichzelf geen Vader. Ik ben het tot nu toe eens met Aimé die zei:

[...]

Ik vraag me af wat er dan bedoelt wordt met de tekst in Joh 14:28b waarin Jezus zegt

"Als jullie van hielden, zou je blij zijn dat ik naar de Vader ga,
want de Vader is meer dan ik
"

zoals ik dus al eerder zei: link naar elders op dit forum waar dit soort vragen ook al aan de orde kwamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar in die uitspraak wordt een onderscheid gemaakt tussen Jezus en de Vader. Bovendien is het onzinnig om te zeggen \"de Vader die mij gezonden heeft\" wanneer je het zelf bent. Zeg dan gewoon: \"Ik heb mezelf gezonden\".

Heb je dit als eens gelezen:

21 Hij nam opnieuw het woord en zei: ‘Ik ga weg, en u zult me zoeken. Maar u zult in uw zonde sterven. Waar ik naartoe ga, daar kunt u niet komen.’ 22 De Joden zeiden: ‘Hij zal toch geen zelfmoord plegen, dat hij zegt dat hij ergens naartoe gaat waar wij niet kunnen komen?’ 23 Jezus vervolgde: ‘U bent van beneden, ik ben van boven; u hoort bij deze wereld, ik hoor niet bij deze wereld. 24 Ik heb tegen u gezegd dat u in uw zonden zult sterven, want als u niet gelooft dat ik het ben, zult u inderdaad in uw zonden sterven.’ 25 ‘Wie bent u dan?’ vroegen ze. Jezus zei: ‘Wat ik vanaf het begin al tegen u gezegd heb. 26 Ik heb veel over u te zeggen, en veel in uw nadeel, maar ik zeg tegen de wereld wat ik gehoord heb van hem die mij gezonden heeft, en hij is betrouwbaar.’ 27 De mensen begrepen niet dat hij over de Vader sprak. 28 ‘Wanneer u de Mensenzoon hoog verheven hebt,’ ging Jezus verder, ‘dan zult u weten dat ik het ben, en dat ik niets uit mijzelf doe, maar over deze dingen spreek zoals de Vader het mij geleerd heeft. 29 Hij die mij gezonden heeft is bij mij; hij heeft me niet alleen gelaten, omdat ik altijd doe wat hij wil.’ (Joh. 8)

Uit dit gedeelte kan je lezen dat er een éénheid tussen God de Vader is en Jezus die menselijkerwijs onmogelijk is, een mysterie, niet te bevatten.

In het O.T. zien we dat God Zichzelf 'Ik Ben' noemt, ook hier laat Jezus iets zien van wie Hij is.

Stel jezelf anders eens de vraag Kyran, wanneer Jezus enkel en alleen een goed mens was. Kon Hij dan zonden vergeven?

Kijk eens wat er gebeurde tijdens het sterfproces:

50 Nog eens schreeuwde Jezus het uit, toen gaf hij de geest. 51 Op dat moment scheurde in de tempel het voorhangsel van boven tot onder in tweeën, en de aarde beefde en de rotsen spleten. 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; 53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen. 54 Toen de centurio en degenen die met hem Jezus bewaakten de aardbeving voelden en merkten wat er gebeurde, werden ze door een hevige angst overvallen en zeiden: ‘Hij was werkelijk Gods Zoon.’ (Mat. 27)

En na Zijn verrijzenis:

16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg waar Jezus hen had onderricht, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’ (Mat. 28)

Denk eens na over de consequenties die het heeft wanneer Jezus enkel maar een goed mens was, niet meer of minder dan dat! Een ondergod of kleine god is onmogelijk. Er is maar één God, één Schepper!

Lees maar eens:

13 Als de doden niet opstaan, is ook Christus niet opgewekt; 14 en als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos. 15 Dan blijkt dat wij als getuigen van God over hem hebben gelogen, omdat we verklaard hebben dat hij Christus heeft opgewekt – want als er geen doden worden opgewekt, dan kan hij dat niet hebben gedaan. 16 Wanneer de doden niet worden opgewekt, is ook Christus niet opgewekt. 17 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden 18 en worden de doden die Christus toebehoren niet gered. 19 Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn.

20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen. 21 Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. 22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt. 23 Maar ieder op de voor hem bepaalde tijd: Christus als eerste en daarna, wanneer hij komt, zij die hem toebehoren. 24 En dan komt het einde en draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft. 25 Want hij moet koning zijn totdat ‘God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd’. 26 De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood, 27 want er staat: ‘Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd.’ Wanneer er ‘alles’ staat, is dat natuurlijk uitgezonderd degene die alles aan hem onderwerpt. 28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren. (1 Kor. 15)


Samegevoegd:

Daarbij kun je je ook nog afvragen wat Paulus bedoelde toen hij de volgende woorden opschreef:

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. (Fil. 2)

Gode gelijk = is God zijn. Ondenkbaar dat een mens, als schepsel zijnde dit van zichzelf kan zeggen.

Ontledigd heeft? Zo klein geworden, aan de mens gelijk geworden, dienstknecht.

Met andere woorden. Spreekt Jezus door God? Ja, Hij is God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Precies een onderscheid, geen scheiding. God prersenteert Zich als ondeelbare God in meervoudige hoedanigheid. Een mysterie, maar tegelijk een opening om het wezen van God beter te kunnen vatten in menselijke termen.

Zoals je zegt kunnen wij als mensen er niet met onze gedachten bij hoe we de drie-eenheid moeten zien!

Wat mij altijd helpt om te begrijpen hoe ik God, Jezus en de Heilige Geest als één moet zien is het volgende:

Je zou het kunnen vergelijken met H2O, het is water, het is ijs en het is damp! Ofterwijl; water, ijs en damp is allemaal wat anders maar het is ook allemaal hetzelfde, namelijk H2O...

Een andere die ik erg leuk vind is:

Je kan God zien als een driehoek:

De ene kant is God de Vader, de andere kant is God de Zoon, en de andere kant is God de Heilige Geest...

Misschien vinden jullie het niets, maar voor mij zet het wel helder neer hoe ik die drie-eenheid moet zien!

Link naar bericht
Deel via andere websites

op een ander forum schreef ik iets wat hier ook goed van pas kan komen. Het is wel wat wiskundig, maar misschien helpt het dus de wat meer wiskundig of filosofisch ingestelden? C.S.Lewis' voorbeeld van de kubus en de vierkanten (3D en 2D), is in feite gelijk aan het voorbeeld van de driehoek en de zijden (2D en 1D).

----quote-----

Afgelopen weekend heb ik m'n brein nog eens gepijnigd om je een zinnig antwoord te kunnen geven. Ik neem aan dat je op z'n minst bekend bent met de fraaie analogie die C.S. Lewis ooit poneerde? In het kort gaat ie als volgt, en ik ga 'm gebruiken als opzet naar een (mogelijkerwijs) betere.

C.S.Lewis en z'n kubus

Stel dat je in 2D-wereld leeft, en dus maar 2 dimensies kent. In die 2D-wereld heb je figuren, zoals cirkels en vierkanten, etc. In die 2D-wereld zijn 6 losse vierkanten niet meer dan dat, 6 losse vierkanten. Echter in de 3D-wereld kunnen 6 losse vierkanten ineens de 6 zijden van een kubus blijken te zijn. Het zijn nog steeds vierkanten op hun 'eigen' niveau (2D) maar vanuit een 'hoger' perspectief zijn ze samen één kubus. So far, so good... Lewis wijst erop dat wat wij 3 Personen (bewustzijnen, etc) noemen, op een hoger niveau samen één wezen kunnen vormen. Wat in feite de crux van de analogie is, is het uit elkaar trekken van 2 begrippen. Op het ene niveau heb je 3 personen die op het andere niveau 1 wezen vormen. De vraag is natuurlijk, of kijken in termen van niveau recht doet aan de Drie-eenheid.

Probleem is m.i. iig dat een vierkant, als onderdeel van het geheel (de kubus) duidelijk minder is, en je kunt dus nooit zeggen dat het vierkant aan de voorkant, gelijk is aan de hele kubus. Hij staat wel (letterlijk smile.gif ) voor de kubus, maar dat vat toch niet helemaal de manier waarop Christenen redelijk onbevangen "Jezus=God" en "de Vader=God" etc zeggen.

Voor de wiskundig en filosofisch onderlegden en geinteresseerden daarom een metafoor die (juist) dat laatste probleem aanpakt. Hoe kan het immers dat een deel (bv. Jezus of de Vader) tóch ook met recht met 'het geheel' kan worden aangeduid en andersom? Het aardige is, dat de exacte wetenschappen ons uitkomst bieden. Net zoals de golf-deeltjes-dualiteit binnen de QuantumMechanica een heel aardig beeld kan vormen voor de Incarnatie (Jezus die als Goddelijk Woord mens werd, en zo zowel goddelijke als menselijke natuur volledig bezat), kan de wiskunde uitkomst bieden in het 'deel=geheel?'-probleem.

(n.b. voor diegenen die bekend zijn met het tellen van oneindige verzamelingen, sla de simpele uitleg gerust over)

simele uitleg

Stel dat we een tweetal verzamelingen van objecten hebben, en we willen weten of ze evengroot zijn. Hoe bepalen we dat? Een simpele vraag, tel gewoon het aantal objecten, en dat is de grootte van de verzameling. En als beide tellingen op hetzelfde uitkomen, dan weten we dat ze even groot zijn, en anders niet. En inderdaad, dat werkt bij eindige verzamelingen. Bij oneindig grote verzamelingen gaat die truc niet meer op (aangezien we oneindig lang zouden moeten doortellen en waren we nog niet eens begonnen aan de tweede verzameling smile.gif)

De wiskundige oplossing daarvoor is, om niet te tellen maar te combineren in paren. Stel dat ik alleen wil weten welke groter is (of dat ze evengroot zijn) en niet hoe groot. Wat ik dan kan doen, is steeds één element uit het ene, en één element uit de andere verzameling pakken, op allebei een 'OK'-stikker plakken, en verder negeren. Op een gegeven moment is alles tegelijkertijd op, of sta ik met één object in de ene hand, en blijft de andere leeg, en weet ik m'n antwoord! Het idee is dus, om een 1-op-1-relatie (2 dingen tegelijk pakken en labelen) te verzinnen.

Uiteraard zou ik nog steeds oneindig lang bezig blijven bij oneindig grote verzamelingen als we dit naïef aan zouden pakken, immers, als ik ze één voor één vergelijk, moet ik de hele verzameling door. Maar er zijn slimmere manieren (uiteraard, we spreken hier over wiskunde, en als er luie mensen zijn, dan zijn dat wel wiskundigen!). Wat we kunnen doen, is kijken of we een algemene regelmaat kunnen ge(mis)bruiken.

Stel nu dat ik wil kijken of er méér getallen zijn, dan dat er even getallen zijn? Op het eerste gezicht zou je zeggen: "er zijn meer hele getallen, want de even getallen kom je maar om het andere getal tegen, dus dat zijn er minder! Simpel!". En als er een beperkt aantal getallen was geweest (ipv oneindig) dan had je helemaal gelijk. Dan was 'even' een kleiner aantal dan 'alle getallen'.

1-op-1-relatie

Maar als er oneindig veel zijn, gebeurt er iets heel vreemds. Kijk eens naar de volgende rij:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,....

2, 4, 6, 8,10,12,14, .....

het aardige is, dat er een heel duidelijke regelmaat is. Bij elk geheel getal (bovenste rij) kun je altijd heel makkelijk een bijbehorend even getal vinden (onderste rij) door het met 2 te vermenigvuldigen. Het gehele getal N en z'n "2 keer N" vormen samen het paar wat we nodig hebben, de 1-op-1-relatie. Immers, van elk getal hebben we maar één dubbel zo groot getal, en andersom hebben we van elk even getal maar één getal wat de helft ervan is, dus het is duidelijk 1-op-1 (naar beide kanten) en we kunnen niet stiekem getallen erbij smokkelen enzo.

Maar omdat we altijd bij een willekeurig groot geheel getal N het bijbehorende even getal (namelijk 2 keer N) kunnen vinden, heeft elk geheel getal een even tegenhanger!. Er zijn dus gek genoeg even veel even getallen, als er gehele getallen zijn.

Let wel, dit werkt omdat we met oneindig te maken hebben, en we dus tot in het oneindige door kunnen schuiven. De wiskundige Hilbert heeft ooit ter illustratie het Hilbert-hotel bedacht, wat oneindig veel kamers heeft. Jij wilt daar een kamer huren, maar ze zijn allemaal bezet. Maar, geen enkel probleem zeggen ze bij de balie, want wat doen ze? Aangezien er voor elk getal (N) wel een getal ééntje hoger (N+1) te vinden is, zijn die verzamelingen ook even groot (oneindig en oneindig+1), dus we versplaatsen de gast in kamer 1 naar kamer 2, in kamer 2 naar 3, ad infinitum, en uiteindelijk is kamer 1 vrij voor de nieuwe gast. Oneindig is vreemd!

de drieeenheid

Stel dat we de Geest even buiten beschouwing laten en alleen de Vader en de Zoon bekijken. We weten dat Christenen zeggen dat de Vader God is, en de Zoon ook, maar toch zijn ze één God. Wat nu als we in de metafoor de Vader aanduiden als de rij oneven getallen en de Zoon als de rij even getallen? Voor oneven geldt uiteraard dezelfde rednering als voor even, dus óók van oneven zijn er evenveel als van gehele getallen. We hebben dus nu: "even" = "alles" en "oneven" = "alles". En dat bij gratie van het feit dat we met oneindigheden aan het spelen waren. Dit lijkt heel aardig op trinitarische formuleringen dat Jezus God is net als de Vader dat ook is, maar dat ze toch samen één Wezen, één God zijn. Even en oneven zijn beide oneindige rijen en zijn daarmee precies evengroot als de oneindige rij met alle hele getallen, maar tegelijkertijd zijn ze samen die oneindige rij met al de gehele getallen.

En 'even' komt ook nog voort uit 'oneven' omdat je van elk oneven getal een even getal kan maken door er '1' bij op te tellen (het eerste oneven getal). Dus de hele rij 'even' (de Zoon) komt voort uit de 'oneven' (Vader) rij. Maar samen vormen ze één oneindige rij getallen.

Quote:
Uit het boek 'Christinity in Jewish terms':

The Infinite as a subject who knows:
Describing the finite creature as "being known by" the Infinite is to personify the Infinite. This is a troubling case of anthropomorphism, but the alternative appears to be worse. To portray the Infinite as being passively known by the finite creatures would be to claim that
we
could subject "the Infinite" to our finite rules of knowledge. Secular rationalists appear to make presumptuous claims of this kind

----/quote-----

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid