Spring naar bijdragen

Wat bevindelijk Gereformeerden...


Aanbevolen berichten

...de wereld hebben gegeven en nagelaten. Misschien aardig om daar eens een topc aan te wijden?

Zelf kan ik bijvoorbeeld diep respect op brengen voor hoe ze wel in de wereld actief zijn, maar niet van de wereld zijn.

Hun wijze van omgang met het Avondmaal, en breder gezien de bevindelijkheid zelf, is eigenlijk een prachtig voorbeeld van een soort Cistercienser, ja bijna Kartuizer-achtige mystieke spiritualiteit.

Wat dat betreft is het wel een beetje de parel in de oester van de Gereformeerden. knipoog_dicht.gif Ik denk dat dat ook een reden is dat wat meer mystiek-georiënteerde katholieken die ik ken toch wel wat nieuwsgierigheid hebben naar deze stroming.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 116
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het grappige alleen is dat altijd wordt ontkend binnen de bevindelijk-gereformeerde stroming dat het mystiek is, het is spiritualiteit. Ik heb ooit twee artikelen ingescanned over bevinding en bevindelijke mystiek (stond in de Ellips), als iemand daar intresse in heeft kan ik ze misschien wel mailen of hier op toveren via photobucket..

Overigens vind ik het altijd best grappig ik ben behoorlijk tegen/heb het moeilijk met de term bevinding ik weet niet wat ik er mee aan moet. En toch ben ik in mijn geloof soms behoorlijk geneigd tot het bevindelijke.. Ik heb namelijke het gevoel dat ik oprecht zou geloven en ik geloof dat Christus ook voor mijn zonden stierf dat ook weet en zal ervaren..

En dat mis ik, en dus denk ik te vaak dat mijn geloof daardoor niet oprecht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op wikipedia staat een artikel wat vooral gaat over de uiterlijkheden en tradities van de bevindelijk-gereformeerde stroming.

www.jongerenavonden.nl/lezingen/bevindingbijjongerenanders.doc is een lezing van volgens mij Ds. C. Harinck die bevinding uitlegt voor jongeren. Ik zal daar nog eens wat stukken uit opzoeken, daar ontbreekt mij nu de tijd wat aan.

link (let wel op het zijn vooral de uiterlijkheden van de meest rechtse hoek binnen de bevindelijke hoek). Ik denk dat je bevinding heel kort kunt definieren.

'Een soort van weten op basis van persoonlijke ervaringen met God door zijn Woord als zekerheid van je geloof, wedergeboorte en bekering'. Wat ik daarbij voor moet stellen weet ik dus niet goed, ik praat veel met predikanten en gemeenteleden daarover. Omdat ik vaak de zekerheid mis. Iets wat veel voorkomt in mijn gezindte is het zoeken naar zekerheid van je geloof en niet de zekerheid in je geloof.

Ik heb ooit mee gewerkt aan een soort onderzoek van een vriend van mij (Hij is vanalles, waaronder DJ knipoog_dicht.gif) Hij had een aantal vragen toen. Die zal ik ook nog posten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is bevindelijkheid voor mij?

Een moeilijke vraag, bevinding is een beetje een toverwoord geworden voor 'dat-wat-zij-wel-hebben-en-ik-niet', wat 'het' dan ook moge wezen. Als wij op vakantie waren in bijvoorbeeld Zwitserland en daar de Nederlandstalige dienst bezochten ging daar vaak een hervormde predikant voor, het leger gergemmers vond zijn preken altijd wel goed, maar ze misten de bevinding; weer het geheimzinnige, ze misten wat in de preek wat ik niet miste maar konden het niet verder beschrijven dan 'het missen van de bevinding'. Terwijl mij, als jongen van 16 leek dat bevinding iets tussen jou en God was.

Een tijd heb ik bevinding gezien als het afgestempelde paspoort om aan het avondmaal te mogen gaan, dit werd mede versterkt door het avondmaalsformulier waarin staat 'Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel', die mensen wisten zeker (hadden bevonden; wat dat dan ook moge wezen) dat ze aan het avondmaal mochten gaan. Ze geloofden gewoon net als veel meer kerkgangers maar ze hadden het bevonden, en weer de grote vraag in mijn hart wat dat dan wel niet moest zijn. Ik zie het nu als een mystiek ervaring die God je geeft als dat schijnbaar nodig is voor jou, de meeste mensen zullen dat niet krijgen onder het motto 'zalig zijn zij die niet zien en toch geloven' voor mij is bevinding; binnen bevindelijk-gereformeerd perspectief een soort van 'zien' en zo 'zeker weten'.

Bevindelijkheid is voor mij de geloofstroming die de bevinding leert op een typerende manier, niet als extraatje maar als 'noodzakelijk' onderdeel van de ware bekering.

Bevindelijkheid (het bevindelijk-gereformeerd zijn) wordt nu gecommuniceerd vooral door kleding (eigenlijk zijn alleen de oudere vrouwen te herkennen aan de als bevindelijk-gereformeerde), in kunst, symboliek of andere dingen is het niet zo te herkennen in het dagelijks leven. Bevinding is naar mijn mening (en naar ik vermoed vinden predikanten dat ook) niet te communiceren omdat het een ervaring/gevoel is die gekoesterd dient te worden in het binnenste als één op één verbinding met de Almachtige.

Wel merk je duidelijk in het bevindelijk-gereformeerde taalgebruik in de kerk dat het doordrongen is met verwijzingen, heenwijzingen over wat het nou zou moeten zijn. Wat het is, wordt niet besproken omdat het iets van 'de binnenkamer is', een paar omschrijvingen wil ik wel noemen.

Een middellijke godsontmoeting, gedaagd worden in de vierschaar (der consciëntie), de duisternis naderen waarin God is, de binnenkamer, Gods verborgen omgang vinden, een verdoemelijke voor God geworden zijn, een stofje aan de weegschaal zijn, en mijn dominee zegt nogal eens 'ben je God kwijt geraakt; dan zou ik u hartelijk willen feliciteren'. Maar hoe dat nou is, dat is iets wat niet besproken wordt.. Bevinding; de ervaring schijnt niet gecommuniceerd te kunnen worden, omdat het persoonlijk is. Ik geloof daar zelf niet zo in. Er worden boekskens over vol geschreven hoe iemand tot God is gekomen, die moet je veel lezen je bent dan een bekommerde die zich druk maakt over zijn zielenheil, zich in heeft gegraven in de ware vreze des Heeren maar nog niet bekeerd is. Ik vind het moeilijk.

Persoonlijk lijkt mij het juist iets wat je kunt uiten, waarover je wilt spreken of hoe dan ook.. In kunst, in muziek, schilderkunst… wat overigens soms wel gebeurd. Ds. Meeuse dicht, en misschien ken je Henk Helmantel; volgens mij is hij ook 'bevindelijk-gereformeerd'. Maar over het algemeen genomen uit men 'het bevinden' niet.

Komt jou kijk op bevindelijkheid in conflict met gevestigde opvattingen?

In sommige gevallen inderdaad wel, bevinding als in bevindelijk-gereformeerd zie ik niet als een verplichte stap in je geloofsleven. Elke gelovige bevind als hij oprecht geloofd. Maar dat hoeft niet op die mystieke manier.

Wat zou de bijdrage van bevindelijkheid zijn vooor de Huidige maatschappij?

Bevindelijken staan er bekend omdat ze strikte normen en waarden hebben, sommige gegrond op de Bijbel andere voortkomende uit een traditie van pak weg 500 jaar. Ik zie zeker daar een belangrijke rol voor de bevindelijkheid, of gewoon het christendom met een duidelijk normen en waardensysteem.

Jou droom voor bevindelijkheid en de toekomst?

Dat de krampachtige zwijgzaamheid over bevinding verbroken worden en dat wordt erkend dat God op vele manieren bevonden kan worden, ook door jongeren op hun manier, met hun muziek, hun vertalingen en taal. Wie de jeugd heeft, heeft het leven. De toekomst van de kerk ligt daar, als het bevindelijk-gereformeerde christendom op deze manier door zal blijven gaan, en krampachtig vast blijft houden aan de systematische theologie als uitgangspunt en weg tot bekering bestaat de kerk over 50 jaar niet meer. Ecclesia Reformata Semper Reformanda!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb weleens iets uit bevindelijke hoek gehoord over de "standen der genade", Wat is dat?

Aangezien ik betreffende personen uit het oog ben verloren stel ik de vraag hier maar, omdat hij bij het topic past.

Ik heb ook kreten gehoord als "walmende vlaspit", "gekrookte riet" en "een stok en een blok" of zoiets.

Ik vond het allemaal tamelijk moeizaam, maar ik ben wel nieuwsgierig.

Overigens Raido bedankt voor de info.

Edit ik zie net dat je nog meer hebt gepost. Ik ga kijken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Standen in de genade is eigenlijk een behoorlijk simpel princiepe. Je hebt standen en staten.

Je staat van bekering is een 1 of 0. Je bent bekeerd of onbekeerd. In de standen is er wel verschil in de gelovigen, de ene heeft meer ervaringen en bevinden en bijvoorbeeld meer kennis van het wezen van God of de Middelaar (Christus). Paulus maar ook Jezus spreken over kleingelovigen, dat zijn mensen die in staat bekeerd zijn maar in stand nog klein van geloof zijn. Je moet echter geen kleingelovige blijven, natuurlijk je bent bekeerd dat is goed, maar het is de bedoeling van God dat je Hem steeds beter leert kennen. Gisteren sprak mij dominee er nog over (doet hij anders eigenlijk nooit, vast de voorzienigheid van God omdat jij er nu om vraagt).

Als je trouwt kom je in de huwelijkse staat, daar ben je in (en die eigenlijk ook onomkeerbaar) alleen als jij een dag getrouwd bent ben je nog niet in dezelfde stand van huwelijk als iemand die 40 jaar getrouwd is en helemaal doorkneed is).


Samegevoegd:

Quote:
Ik heb ook kreten gehoord als "walmende vlaspit", "gekrookte riet" en "een stok en een blok" of zoiets.

Klopt. Een rokende vlaswiek, dat beeld komt voor in Jesaja. Daarmee wordt bedoeld dat je niet perfect hoeft te zijn, maar dat God er juist is voor neomre zondaren..

Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen; met waarheid zal Hij het recht voortbrengen. (SV)

het geknakte riet breekt hij niet af,

de kwijnende vlam zal hij niet doven.

Het recht zal hij zuiver doen kennen.

(NBV)

Het 'Stokken en Blokken' gaat over de mensen die in de kerk zitten, veel kerkgangers zitten als stokken en blokken en wachten af omdat ze zichzelf niet kunnen bekeren (wat waar is) daarom zegt een predikant wel eens dat hij niet voor stokken en blokken preekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je Raido,

Tot zover snap ik het, maar dan zou ik het meer geloofsvolwassenheid willen noemen en daar zijn naar mijn mening natuurlijk verschillende fasen in.

Maar de reden dat ik ernaar vraag is dat ikzelf de indruk had gekregen dat er mee bedoeld werd dat je naar de mening van bevindelijken een soort voorgeschreven worsteling moest doormaken met daarin een aantal stadia, zoals tot ontdekking komen van je eigen ellende en dergelijke. En uiteindelijk kunnen sommigen dan zeggen dat ze behouden zijn, En ook begreep ik dat je van die worsteling verslag moet kunnen doen. Zo niet dan zou het voor de anderen wel duidelijk zijn dat je niet behouden bent.

Maar goed ik weet dat ik de klok heb horen luiden maar ik weet 1 ding zeker en dat is dat ik niet weet waar de klepel hangt widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo komt het inderdaad ook bij mij nogal eens over. Je moet echter (net als ik) in je achterhoofd houden dat het achteraf gepraat is. Het is niet 'je moet dit en dat doorlopen voordat', 'je moet ellendekennis hebben bla bla' dat zouden voorwaardes zijn, dat zijn het niet. Het zijn wel kenmerken.

Wie geloofd die heeft ellendekennis, niet als voorwaarde maar als vrucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dat betekent dat er dus inderdaad mensen cq groepen zijn die deze ijdzaamheid dus propageren, je moet maar afwachten of het je gegeven wordt.

Er bestaat een leuke anekdote over een straatevangelist die na de uitleg van het evangelie in een zwaar bevindelijk dorp de opmerking kreeg dat "het zo maar niet gaat en het je maar gegeven moest worden".

De evangelist was niet voor één gat te vangen en hield de man Prediker 3 vers 13 voor waar wordt gesteld dat eten en drinken een Gave Gods is. "en u" zei de prediker tegen de behoorlijk dikke man, "hebt daar zo te zien behoorlijk gebruik van gemaakt. Dus waarom zou je de ene gave niet aanpakken en de andere wel"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het punt alleen is dat bevindelijk-gereformeerden qua leer die lijdzaamheid totaal niet propaganderen maar dat kerkgangers daar nogal eens vanuit gaan en geloven dat de dienst van God een zware dienst is...

Quote:
"het zo maar niet gaat en het je maar gegeven moest worden".

Wat natuurlijk waar is, maar lijdelijkheid is onchristelijk, en wordt in mijn kerk niet geleerd. Maar kerkgangers maken er dolgraag misbruik van 'ik moet uitverkoren zijn' (geloof! stumpers, volgens de dominee).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het grappige alleen is dat altijd wordt ontkend binnen de bevindelijk-gereformeerde stroming dat het mystiek is, het is spiritualiteit.

Mjah, ik denk dat dat slechts semantische verschillen zijn. Dat wat jullie als 'foute mystiek' zien is vaak even controversiëel in katholiek opzicht. Goed, het zal iets ruimer zijn, maar toch. knipoog_dicht.gif

Quote:
Ik heb ooit twee artikelen ingescanned over bevinding en bevindelijke mystiek (stond in de Ellips), als iemand daar intresse in heeft kan ik ze misschien wel mailen of hier op toveren via photobucket..

Interessante stof. sjoerule.gif Ook mooi hoe Bernardus van Clairveax wordt genoemd, die dan weer de stichter is van de orde der Cisterciënzers. knipoog_dicht.gif Mocht er ooit een Gereformeerde ritus komen binnen de katholieke Kerk (en ik acht dat veel minder denkbeeldig dan de meeste mensen) dan kan je er vanuit gaan dat die nog het meest weg zal hebben van de Cisterciënser ritus

Quote:
Overigens vind ik het altijd best grappig ik ben behoorlijk tegen/heb het moeilijk met de term bevinding ik weet niet wat ik er mee aan moet. En toch ben ik in mijn geloof soms behoorlijk geneigd tot het bevindelijke.. Ik heb namelijke het gevoel dat ik oprecht zou geloven en ik geloof dat Christus ook voor mijn zonden stierf dat ook weet en zal ervaren..

En dat mis ik, en dus denk ik te vaak dat mijn geloof daardoor niet oprecht is.

Wat dan ook weer heel mystiek is. Één van de kenmerken van mystiek (heb ik me laten vertellen, ik ben er niet zo in thuis)is juist de heftige afwisseling in het ervaren van God. Als ik deze post bekijk, en de andere posten hier in dit topic van jouw hand, dan zit je kennelijk al aardig in de goede richting niet waar? Dat is ook precies wat die dominee aangaf die je citeerde.

Mystici bij ons stellen bijvoorbeeld ook vaak de Eucharistie uit onder het mom van 'Heer, ik ben niet waardig dat gij tot mij komt', wat dan ook een zinsnede is uit het Eucharistisch gebed. Eigenlijk is dat ontzettend passioneel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo nog wat voor uwer informatie..

link (een topic van mij, ook al over Bevindelijk) en ik vond op internet nog wat filmpjes van een Jongerenavond voor jongeren uit de 'bevindelijke'-hoek (religieus dus).

en verder wat dingen van Wegwijs (reformatorische gezinsbeurs in de Jaarbeurs), dat is dus meer 'uiterlijk' link

P.S. ga niet direct liggen gieren lachen en brullen over al die mensen met al die rokjes en knoetjes knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoor ik goed dat dit filmpje met een opwekkingsnummer begint?
engel.gif

Dat klopt, men heeft een soort selectie gemaakt (maar dat is de hoofdreden dat de Wachter Sions (kerkblad Gereformeerde Gemeenten in Nederland) en de Saambinder (Gereformeerde Gemeenten) het zeer slecht vinden dat jongeren daar heen gaan..

Overigens, ik vind die Wegwijsfilmpjes hilarisch.. een of andere mannenkoor staat gewoon tussen de kraampjes te brullen, en een massale zangbijeenkomst op doomsnelheid

puh2.gif
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan me opzich wel voorstellen dat sommige mensen die dat filmpje bekijken zich in bepaalde vooroordelen bevestigd voelen.
knipoog_dicht.gif

Als je Wegwijs bedoeld ja... maar het gros van de mensen die ik ken (en nee niet alleen van die vrijgevochten Gergemjongeren) hebben ook de pest aan het Wegwijssfeertje..

Reformatorische commercie onder de vlag van 'Ons Kent Ons' en wat je daar zit is inderdaad het stereotype.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat klopt, men heeft een soort selectie gemaakt (maar dat is de hoofdreden dat de Wachter Sions (kerkblad Gereformeerde Gemeenten in Nederland) en de Saambinder (Gereformeerde Gemeenten) het zeer slecht vinden dat jongeren daar heen gaan..

De vorige keer zong men aan het eind gewoon uit de opwekkingsbundel hoor knipoog_dicht.gif. En is de hoofdreden van de 'zware' bevindelijk gereformeerden zulke avonden niet goed vinden is toch omdat er 'remonstrants' gepreekt wordt? Dat ze zeggen dat je voor Jezus moet kiezen ed?

Terwijl ze er nog zo nadrukkelijk bijzeggen dat je dat niet kan, maar je moet het wel dezelfde avond nog doen ;/. Hou je 16 mei vrij en ga je dan? flower.gif

@Gorthaur: kijk maar eens op refoweb in het wegwijs-topic, hoe men er daar over praat smile.gif.

Ik vind het bijzonder om dit topic te lezen. Vaak wordt het 'bevindelijk' gereformeerd zijn gewoon genegeerd of afgedaan als belachelijk, achterlijk, ouderwets. Zoals ik deze week in een college hoorde (het was niet letterlijk zo, maar deze ondertoon zat er in) dat, wanneer er mensen tot bekering waren gekomen in de zwaar-gereformeerd hoek en Christus waarlijk lief hadden gekregen, ze wel evangelisch zouden worden; om dan later weer terug te verlangen naar de vaste vormen van het gereformeerde. En dat zou geweldig zijn, want dan had je Gereformeerd met een Evangelische inhoud. (*grom* boosrood.gif)

Of er wordt tegen je gezegd wanneer je niet echt in de gereformeerde gemeente thuishoort qua kleding en levensstijl en je bent het niet altijd helemaal eens met de leer; je een andere gemeente op zou moeten zoeken zoals (willekeurige orthodox-gereformeerde kerk of evangelische gemeente). Terwijl men dan vergeet dat je geloofsbeleving nog steeds gereformeerd is en blíjft. Het worstelen met de zonde, het zoeken naar zekerheid van je behoud, het zoeken naar de ervaring - het ervaren dat God tot je komt en je verlost van de last van de zonde - de bevinding.. dat blijft deel van je.

(Oh, dit is niet puur positief want ik maak er zelf deel van uit en dan weet ik niet zo goed hoe ik er iets positiefs over moet zeggen smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid