Spring naar bijdragen

Je mening gevraagd over een tekst


Aanbevolen berichten

Deze dus:

"Wij geloven dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer."

Ik ga deze tekst bewust niet inleiden o.i.d. omdat ik wel eens zou willen weten wat deze tekst volgens jullie nu eigenlijk bedoelt te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Mening: Een erg lange zin.
widegrin.gif

yes.gif

Quote:
Waar komt deze tekst vandaan? Of wil je dat ook liever nog even mee wachten?

Ja, liever wel.

Quote:
Maaruh, wil je mijn mening horen over deze tekst, of wil je weten hoe ik de tekst interpreteer?

Hmm... beide mag wel, maar ik ben vooral benieuwd naar wat men denkt dat deze tekst nu eigenlijk bedoeld te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die tekst komt uit de remonstrantse traditie.

Dat klopt.

Quote:
Daar tegenover zijn bij mijn weten de Dordtse leerregels gesteld.

Ook dat klopt.

Quote:
Waarom mag dit niet in context geplaatst worden?

Omdat ik nou juist deze reflex: remonstrants->fout had willen voorkomen en een inhoudelijke bespreking over dit artikel wilde heben. Dus, wát is er precies fout aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eerste reactie: Staat dit in de Dortse Leerregels?
widegrin.gif

yes.gif Onder het kopje 'klopt niet' widegrin.gif

Quote:
Tweede reactie: hm, remonstrantse traditie? *grote ogen* Hoezo dat? Wat is hier remonstrants aan?

Dat weet ik ook niet eigenlijk, vandaar dit topic. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

* De communicatiestudent ziet... een uitdaging! stuutje.gif

Quote:
Wij geloven dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken,

Al voordat de wereld bestond heeft God besloten om enkelen uit de zondige mensheid te redden.

Quote:
die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden

Het gaat dan om mensen die in het Evangelie geloven en door Zijn genade in dat geloof zouden volharden.

Quote:
en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.

God heeft ook besloten om degenen die niet geloven in de verdoemenis te laten, als vreemdelingen voor Christus.

Onder elkaar krijgen we dus dit:

Al voordat de wereld bestond heeft God besloten om enkelen uit de zondige mensheid te redden.

Het gaat dan om mensen die in het Evangelie geloven en door Zijn genade in dat geloof zouden volharden.

God heeft ook besloten om degenen die niet geloven in de verdoemenis te laten, als vreemdelingen voor Christus.

Korter gezegd: God heeft besloten om zij die geloven en ernaar leven te redden en zij die niet geloven te verdoemen. Het lijkt dus inderdaad een tekst tegen de predestinatie, omdat het geloof en het gelovig handelen van de mens hier een rol speelt.

Kom ik zo in de buurt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RobertF,

Dit zinsfragment: "die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof" lijkt mij juist te zeggen dat het niet zozeer om het menselijke handelen gaat, maar door de genade van de Heilige Geest. Het is dan de H. Geest die de mensen laat geloven. Of mis ik nu iets? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmm... beide mag wel, maar ik ben vooral benieuwd naar wat men denkt dat deze tekst nu eigenlijk bedoeld te zeggen.

Ok. Ik doe een poging om deze te interpreteren. En dit gaat me dus totaal niet makkelijk af…

God, die onveranderlijk en eeuwig is, zond Zijn Zoon, Jezus Christus, om de zondige men te redden. Dit besluit was al genomen voordat de aarde geschapen was. Een ieder die door genade van de Heilige Geest in Christus geloven, en hem willen gehoorzamen en hierin verhard zullen behouden worden. Degene die Hem weigeren te gehoorzamen zullen verloren zijn en Gods toorn zal op hen rusten.

Eerlijk gezegd komt mij dit niet zo vrijzinnig over, terwijl 'vrijzinnigheid' wel een beeld is wat ik bij de remonstranten heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat over de uitverkiezing en ik moet zeggen dat de opsteller hiervan (Arminius?) wel een ghost-writer had mogen inhuren. RobertF zou een goede zijn geweest puh2.gif

Alhoewel ik me afvraag of ze met zijn tekst nog tevreden waren.

Maar goed, het gaat om de uitverkiezing en er zal een verschil in visie zijn met de contra remonstranten. Ik vermoed dat het hem zit in het geloof in Christus en hoe dat verkregen wordt. Daarnaast zijn de intenties van deze tekst misschien niet zo mooi als dat ze op het eerst gezicht lijken. Het schijnt mij in ieder geval toe dat er aardig wat valkuilen in zitten.


Samegevoegd:

Quote:

@RobertF,

Dit zinsfragment: "die
door de genade van de Heilige Geest
, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof" lijkt mij juist te zeggen dat het niet zozeer om het menselijke handelen gaat, maar door de genade van de Heilige Geest. Het is dan de H. Geest die de mensen laat geloven. Of mis ik nu iets?
smile.gif

Haha, wat een rattenvangers, die remonstranten. Nu begrijp ik waarom ze daar het hele twaalfjarige bestand mee bezig waren. Dat kan je op veel manieren opvatten. Zoals bijna de hele tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@RobertF,

Dit zinsfragment: "die
door de genade van de Heilige Geest
, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof" lijkt mij juist te zeggen dat het niet zozeer om het menselijke handelen gaat, maar door de genade van de Heilige Geest. Het is dan de H. Geest die de mensen laat geloven. Of mis ik nu iets?
smile.gif

Sjaloom Pius_XII,

Waar, maar daarom zeg ik ook dat ze door Zijn genade geloven en daarnaar handelen. En er staat niet dat de Geest ze tot geloof laat komen, maar dat ze door Zijn genade geloven. Klinkt erg mierencopulerend, maar dat was men in die tijd ook. Wellicht wilde de schrijver dus zeggen dat de mens tot geloof komt en door de genade van de heilige Geest ook in het geloof blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok RobertF, mag ik het een tie break noemen? widegrin.gif Je kunt er inderdaad beide kanten mee op. Maar dan leg ik artikel drie ernaast:

"Artikel 3

Wij geloven dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij het ware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen."

Als de mens uit zichzelf dat geloof niet heeft, dan zou ik zeggen dat mijn lezing op lijkt te gaan? Of zou je dit ook anders kunnen uitleggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens heb ik de Dordtse Leer er wel bij gehad, maar het lastige is dat daar de 5 artikelen van de Remonstranten niet letterlijk worden geciteerd. Je zou daarom kunnen beweren dat de DL een karikatuur weergeeft van de 5 artikelen, miscchien ook niet, maar uit de tekst van de DL zelf kan je het in ieder geval niet abstraheren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het grote bezwaar van de DL tegen deze tekst is o.a. met name deze tekst uit de 5 artikelen van de Remonstranten

"Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld."

(artikel 2)

De DL leert beperkte verzoening. Christus is alleen gestorven voor degenen die gered worden.

Het gevoel van dat er valkuilen zijn is terecht. De remonstranten gaan wel degelijk er van uit dat er geen uitverkiezing als zodanig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

post leeggehaald en ingevuld in vorige post


Samegevoegd:

Oveigens, mijn waarde Pacelli, waarom plaats je niet de hele tekst? Dan wordt de context duidelijk en kan je het plaatsen. Dan zie je ook dat de Remonstranten geen onwederstandelijke genade leren, en dus "vrije keuze"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het grote bezwaar van de DL tegen deze tekst is o.a. met name deze tekst uit de 5 artikelen van de Remonstranten

"Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld."

(artikel 2)

De DL leert beperkte verzoening. Christus is alleen gestorven voor degenen die gered worden.

In die zin zou ik me dan best wel remonstrants kunnen noemen. Volgens mij is het namelijk ook zo dat Jezus voor de zonden van de gehele wereld is gestorven. Het jammere is dan alleen dat er teveel mensen zijn die die genade niet hebben willen aannemen.

Quote:

Het gevoel van dat er valkuilen zijn is terecht. De remonstranten gaan wel degelijk er van uit dat er geen uitverkiezing als zodanig is.

Als ik mag nuanceren. engel.gif

Er is geen uitverkiezing zoals die is uitgelegd door de hervormde traditie. Er is wel uitverkiezing wanneer uitgelegd volgens evangelische ideeën. knipoog_dicht.gif

Het verschil is dus het volgende: in principe is de genade voor een ieder, in de praktijk slechts voor een gedeelte. En dat laatste slaat dan op de evangelische uitverkiezing. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid