Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 133
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

In de autoriteit van Jezus staan is niet iets dat automatisch gebeurd als je eenmaal christen bent, of gedoopt oid... Het idee is dat Jezus in jou steeds meer wordt en jij steeds minder. Als jijzelf nog veel te belangrijk bent in je eigen leven, zul je echt nooit demonen uit kunnen drijven. Maar als Jezus in jou alles is geworden, dan zal dat zeer zeker wel kunnen. Want pas als Christus in jou steeds groter wordt, zal ook jouw autoriteit in Hem groeien. Alleen zal het dan niet meer jouw autoriteit zijn, maar die van Christus in jou.
smile.gif

In de Schrift lees je dat het eerst de Schriftgeleerden en daarna de apostelen waren die demonen uitdreven. En ook dán ging het niet altijd even goed. Je leest niet over gewone mensen die én demonen uitdreven, én daarbij succes hadden. In de Schrift gaat het altijd om mensen met kennis, ervaring en vooral: met van God daartoe ontvangen volmachten. De vroege christenen dachten er ook niet aan om zomaar op eigen houtje te gaan uitdrijven.

Alleen gewijde priesters en bisschoppen (de opvolgers van de apostelen) kunnen demonen uitdrijven, zo ik geloof. Zij hebben de volmacht van Christus gekregen om dat in Zijn naam te doen. Maar ook déze geestelijken moeten precies weten wat ze doen en mogen niet zomaar met wijwater strooien. Zie ook dit verhaal in Handelingen 19:13-17, om te laten zien met wat voor gevaarlijke materie we te maken hebben:

Ook enkele rondtrekkende Joodse exorcisten probeerden de naam van de Heer Jezus af te roepen over mensen die in de macht waren van boze geesten; ze zeiden dan: ‘Ik bezweer u bij Jezus die door Paulus wordt verkondigd.’ De zeven zonen van de Joodse hogepriester Skevas gingen zo te werk. Maar de boze geest antwoordde hun: ‘Jezus ken ik, en wie Paulus is weet ik ook, maar wie zijn jullie?’ Daarop sprong degene in wie de boze geest huisde op hen af, overweldigde de een na de ander en takelde hen zo toe dat ze naakt en gewond dat huis uitvluchtten. Dit werd bekend bij alle Joden en Grieken in Efeze; vrees overviel hen allen en de naam van de Heer Jezus werd hoog geprezen.

Ga dus niet zomaar proberen demonen uit te drijven, omdat je meent voldoende in het geloof te staan. Als je dan ineens tóch een echte demon tegenkomt, dan zal hij met jou omgaan als een grote valse kat met een klein onschuldig muisje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]In de Schrift lees je dat het eerst de Schriftgeleerden en daarna de apostelen waren die demonen uitdreven. En ook dán ging het niet altijd even goed. Je leest niet over gewone mensen die én demonen uitdreven, én daarbij succes hadden. In de Schrift gaat het altijd om mensen met kennis, ervaring en vooral: met van God daartoe ontvangen volmachten. De vroege christenen dachten er ook niet aan om zomaar op eigen houtje te gaan uitdrijven.

Ga dus niet zomaar proberen demonen uit te drijven, omdat je meent voldoende in het geloof te staan. Als je dan ineens tóch een echte demon tegenkomt, dan zal hij met jou omgaan als een grote valse kat met een klein onschuldig muisje.

Op dit punt ben ik het zeer zeker met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ RobertF

Het grote verschil met de voorbeelden die jij aanhaalt, is dat die mensen niet in de autoriteit stonden van Jezus Christus, iets wat ik aanhaalde als zijnde onmisbaar.

En daarbij lees ik bijvoorbeeld aan het einde van Marcus over de tekenen die de christenen zullen volgen, dat daar ook het uitdrijven van demonen bij hoort. Ook zie ik het daar zeker niet toegespitst op alleen bepaalde ambten, maar op de christenen in het algemeen.

En tsja, je kunt alleen de stelling volhouden dat alleen priesters ed demonen kunnen uitdrijven, als je daarmee een hele hoop andere (vaak evangelischen) uitmaakt voor charlatans/bedriegers oid. Want ook zij drijven boze geesten uit en ik geloof inderdaad werkelijk dat zij dat ook doen.

Ik heb ook zelf ervaring gehad met boze geesten die mij aanvielen (behoorlijk letterlijk) en toen heb ik ook mogen meemaken wat het is om in dezen in de autoriteit van Christus te staan. Ik denk dus dat hetgeen wat je zegt, slechts in overeenstemming met de werkelijkheid kan zijn, als je veel evangelischen en andere christenen als leugenaars beschouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat Robert zeker gelijk heeft als hij zegt dat leken als ons zich niet bezig moeten houden met zulke duistere krachten.

Onze kennis en ervaring hierin is bij lange na niet genoeg om de weerstand te bieden die nodig is bij het uitdrijven van demonen.

Ik laat het liever aan de professionals over, ik wil mijn handen er niet aan branden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Exorcisme. ik weet niet precies wat de werking ervan is, maar er kan soms een lagere geest zich hebben genesteld in je aura en waarom ze dat doen.....ze willen graag voelen wat jij voelt, omdat ze dat gevoel toen ze nog leefden op aarde erg missen in de sfeer waarin ze nu verkeren. En ze laten niet zomaar los en als je pech hebt, zijn het er meer dan 1. Vaak beland je in de psychiatrie.

Natuurlijk is het niet zo, dat je zomaar even kunt worden besmet met een lagere geest. De beschermlaag van je geest, je aura, daar komen zwakke plekken in zodra jij je door lage gevoelens inlaat. Drugs zijn heel bekende stoffen die daar ook voor kunnen zorgen. Maar je kunt ook op een onstoffelijke wijze gevaar lopen. Dat zijn de beruchte glaasje-draai sessies. Ik weet precies hoe het technisch werkt, maar het is teveel stof om het proces nu even uit te leggen. Begin maar niet aan iets wat je niet kent. Het is prima dus, dat de kerken dit soort zaken ontraden.

Dus je hebt hogere en lagere geesten volgens jou? Zijn alleen de lage geesten slecht, of ook de hoge?

En voor zover ik weet zijn occulte zonde en seksuele zonde de grote boosdoener van gebondeheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom TimonK,

Je hoeft niet per se een leugenaar of charlatan te zijn om toch verkeerd bezig te zijn. Wonderen en tekenen zeggen mij niet zoveel; elke religie kent haar wonderen en tekenen. Zo worden in de islam bijvoorbeeld ook vermeende demonen uitgedreven, om maar iets te noemen. Niet dat het evangelisme te vergelijken is met de islam, maar ik geef enkel aan dat vermeende uitdrijvingen mij niets zeggen.

Het is eigenlijk heel simpel: als ik een herseninfarct heb, dan laat ik mij liever door een gediplomeerde chirurg opereren dan door een leek. Als ik nu bij een operatie al een deskundige wil hebben, hoeveel termeer dan bij iets véél gevaarlijkers en moeilijkers als het uitdrijven van demonen? En als de aardse wereld al zo duizelingwekkend gecompliceerd in elkaar zit, hoeveel termeer dan de geestelijke wereld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom TimonK,

Je hoeft niet per se een leugenaar of charlatan te zijn om toch verkeerd bezig te zijn. Wonderen en tekenen zeggen mij niet zoveel; elke religie kent haar wonderen en tekenen. Zo worden in de islam bijvoorbeeld ook vermeende demonen uitgedreven, om maar iets te noemen. Niet dat het evangelisme te vergelijken is met de islam, maar ik geef enkel aan dat vermeende uitdrijvingen mij niets zeggen.

Drijven evangelischen dan ook vermeende demonen uit? Dus geen echte?

Quote:

Het is eigenlijk heel simpel: als ik een herseninfarct heb, dan laat ik mij liever door een gediplomeerde chirurg opereren dan door een leek. Als ik nu bij een operatie al een deskundige wil hebben, hoeveel termeer dan bij iets véél gevaarlijkers en moeilijkers als het uitdrijven van demonen? En als de aardse wereld al zo duizelingwekkend gecompliceerd in elkaar zit, hoeveel termeer dan de geestelijke wereld?

En waarom zouden evangelischen daar dan niet toe in staat zijn? Of waarom zijn evangelischen dan per definitie niet gekwalificeerd daarvoor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar in de Bijbel staat dat 'gewone mensen' die wedergeboren zijn en Christus hebben aangenomen en één zijn met Hem en kinderen Gods genoemd worden en hemelburgers zijn niet de taak hebben om demonen uit te drijven en zieken te genezen etc etc?

Voor deze teksten weerlegd zijn/ een andere uitleg hebben gekregen, vind ik dat het onzin is te zeggen dat slechts een kleine elite met een professionele uitrusting deze missie hebben:

11 Hierover valt nog veel te zeggen, maar het is moeilijk aan u uit te leggen, omdat u traag van begrip bent geworden. 12 Werkelijk, u had toch inmiddels allemaal leraar moeten zijn! In plaats daarvan hebt u er zelf een nodig om u opnieuw de grondslagen van het woord van God bij te brengen; het is met u zo ver gekomen dat u weer aangewezen bent op melk in plaats van op vast voedsel. 13 Wie melk drinkt is nog een klein kind en heeft geen weet van de draagwijdte van de verkondigde gerechtigheid. 14 Vast voedsel is voor volwassenen; hun zintuigen zijn door ervaring geoefend en zij zijn in staat onderscheid te maken tussen goed en kwaad.

Hebreeen (zijn we (behalve die kleine elite dan) allemaal baby's in het geloof? lekkere boel is het hier dan)

19 Later kwamen de leerlingen naar Jezus toe. Eenmaal met hem alleen vroegen ze: ‘Waarom konden wij die geest niet uitdrijven?’ 20 Hij antwoordde: ‘Vanwege jullie gebrek aan geloof. Ik verzeker jullie: als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje, dan zullen jullie tegen die berg zeggen: “Verplaats je van hier naar daar!†en dan zal hij zich verplaatsen. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn.

Matteus 17 (of geld dit ook alleen voor die elite? Jezus vergeet het er wel steeds bij te zeggen he!)

En hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. 16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld. 17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’

Marcus 16 (degenen die tot geloof gekomen zijn, moet natuurlijk zijn: de elite van de mensen die tot geloof gekomen zijn.... sleepey.gif )

Maar er is één oplossing voor te bedenken. Die hele Bijbel is gewoon voor dominees en priesters bestemd. Wie ben ik om erin te lezen! Nagoed ik ontdek sarcasme in mijn toon. Moet naar bed vrees ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helena, durf jij een slang op te pakken en een dodelijk gif te drinken?

En dan nog de vraag: zijn voorgangers geen gewone mensen? Ik ken geen enkele voorganger die zal zeggen dat hij tot een of andere elite behoort. Zoals Paulus al zegt: we zouden allemaal leraars moeten zijn, maar dat zijn we nog niet. Een leraar kenmerkt zich door kennis en ervaring. Dat hebben we niet allemaal in dezelfde mate, dat is toch logisch? Het heeft niks te maken met hierarchie in christelijkheid, mocht je dat denken, maar met geloofsvolwassenheid en toebedeelde taken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Helena, durf jij een slang op te pakken en een dodelijk gif te drinken?

Jezus zegt echt niet dat we dat maar moeten gaan doen. knipoog_dicht.gif

Hij zegt alleen dat het een teken zal zijn dat ons zal volgen, dat wanneer wij gif zouden drinken, het ons niets zou doen. En daaronder vat ik niet het verzoeken van God, net zoals Jezus niet van de tempel sprong, omdat God Hem wel zou redden, moeten wij niet zomaar vergif gaan drinken.

Quote:
En dan nog de vraag: zijn voorgangers geen gewone mensen? Ik ken geen enkele voorganger die zal zeggen dat hij tot een of andere elite behoort. Zoals Paulus al zegt: we zouden allemaal leraars moeten zijn, maar dat zijn we nog niet. Een leraar kenmerkt zich door kennis en ervaring. Dat hebben we niet allemaal in dezelfde mate, dat is toch logisch? Het heeft niks te maken met hierarchie in christelijkheid, mocht je dat denken, maar met geloofsvolwassenheid en toebedeelde taken.

Het punt waar het om ging was dat het op mij overkwam dat Robert zei dat alleen daartoe gewijde priesters geesten uit konden drijven. Iets waar ik het niet mee eens ben en waarover ik nog steeds benieuwd ben of ik Robert daarin goed begrepen heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Helena,

Met sarcasme overtuig je me niet. Als Jezus zegt dat gelovigen demonen zullen uitdrijven en zieken zullen genezen, dan is de katholieke Kerk er als eerste bij om dat te onderkennen. Want binnen de Kerk worden inderdaad zieken genezen, demonen uitgedreven, geloofsleerlingen onderwezen, noem maar op. Misschien méér nog dan in welke geloofsgemeenschap ook.

Alleen is het heel simpel zo binnen de Kerk dat de ene gelovige zieken kan genezen, de andere demonen kan uitdrijven, et cetera. Is volkomen normaal. En dat ze door God ook daartoe toegerust en gewijd worden, zodat ze Gods kracht meedragen, is ook normaal. Ook de apostelen werden geroepen en toegerust voor hun opdracht. Geen bijbelgedeelte die dat tegenspreekt, ook niet de gedeelten die door jou genoemd zijn.

God verdeeld Zijn gaven onder de mensen, waaronder de door Christus genoemde gaven. De ene kan dit, de andere kan dat. En de ene heeft meer toerusting en onderricht nodig voor zijn gave dan de andere en krijgt deze dan ook van de Kerk. Ik begrijp niet waarom jij zo fel tegen die uitdeling en tegen de toerusting en wijding van mensen voor hun roeping bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God verdeeld Zijn gaven onder de mensen, waaronder de door Christus genoemde gaven. De ene kan dit, de andere kan dat. En de ene heeft meer toerusting en onderricht nodig voor zijn gave dan de andere en krijgt deze dan ook van de Kerk. Ik begrijp niet waarom jij zo fel tegen die uitdeling en tegen de toerusting en wijding van mensen voor hun roeping bent.

Onee, daar ben ik niet fel tegen. Dat staat namelijk in de Bijbel. flower.gif En mijn excuses voor mijn sarcasme. Ik ben de laatste tijd een beetje vermoeid. Ik hoor ook al lang in mijn bed te liggen.

Het enige waar ik wel tegen ben, is als gelovigen 'klein' gehouden worden, door bij voorbaat al te zeggen dat God die taak aan een ander heeft gegeven. Als ouderen dromen zullen dromen en kinderen zullen profeteren, wie zijn wij dan om te zeggen dat iemand niet volwassen genoeg is om demonen uit te drijven? Ik ben bang dat mijn geloof nog te klein is (al is dat ook weer zo'n excuus, wat weer voortkomt uit ongeloof) om zo'n stap in geloof te zetten.

Ik heb bovendien een keer gezien hoe het eruit kan zien als er iets wordt uitgedreven en ik zou het maar een rare aangelegenheid vinden als iemand ineens spartelend op de grond ligt. Sorry, maar ik ben dan blij dat ik daar in ieder geval niet lig en dat ik ook niets hoef uit te drijven. puh2.gif Maar het is wel super dat er mensen zijn die zo'n taak van God hebben gekregen en die dat dan ook nog eens uitvoeren!

Nou goed... God gebruikt ook ezels, probeer ik te zeggen.

Welterusten flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Onee, daar ben ik niet fel tegen. Dat staat namelijk in de Bijbel.
flower.gif
En mijn excuses voor mijn sarcasme. Ik ben de laatste tijd een beetje vermoeid. Ik hoor ook al lang in mijn bed te liggen.

Het enige waar ik wel tegen ben, is als gelovigen 'klein' gehouden worden, door bij voorbaat al te zeggen dat God die taak aan een ander heeft gegeven. Als ouderen dromen zullen dromen en kinderen zullen profeteren, wie zijn wij dan om te zeggen dat iemand niet volwassen genoeg is om demonen uit te drijven? Ik ben bang dat mijn geloof nog te klein is (al is dat ook weer zo'n excuus, wat weer voortkomt uit ongeloof) om zo'n stap in geloof te zetten.

Ik heb bovendien een keer gezien hoe het eruit kan zien als er iets wordt uitgedreven en ik zou het maar een rare aangelegenheid vinden als iemand ineens spartelend op de grond ligt. Sorry, maar ik ben dan blij dat ik daar in ieder geval niet lig en dat ik ook niets hoef uit te drijven.
puh2.gif
Maar het is wel super dat er mensen zijn die zo'n taak van God hebben gekregen en die dat dan ook nog eens uitvoeren!

Nou goed... God gebruikt ook ezels, probeer ik te zeggen.

Welterusten
flower.gif

Ik herinner me ineens dat ik dat wel eens heb meegemaakt, iemand die ineens spartelend op de grond lag. Ik wist niet wat ik moest doen en de andere aanwezigen ook niet, dus deed ik maar wat ik wist, de macht binden en in Jezus'naam gebieden om te gaan naar de plek waar Jezus hem wijst en gelukkig werd ze daarna rustig..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Helena,

Quote:
Onee, daar ben ik niet fel tegen. Dat staat namelijk in de Bijbel. En mijn excuses voor mijn sarcasme. Ik ben de laatste tijd een beetje vermoeid. Ik hoor ook al lang in mijn bed te liggen.

flower.gif

Quote:
Het enige waar ik wel tegen ben, is als gelovigen 'klein' gehouden worden, door bij voorbaat al te zeggen dat God die taak aan een ander heeft gegeven. Als ouderen dromen zullen dromen en kinderen zullen profeteren, wie zijn wij dan om te zeggen dat iemand niet volwassen genoeg is om demonen uit te drijven?

Uiteindelijk is het God die mensen roept en toerust voor bepaalde gaven. En de ene gelovige zal hij dromen en of visioenen geven en de andere niet. Wel zijn er enkele richtlijnen die we aan mogen houden, om te onderzoeken of iemand een roeping of gave wel echt heeft.

Als iemand meent demonen te kunnen uitdrijven, maar hij is geen priester, dan kan diegene menen wat hij wil, maar dan zit het er niet in. Want wij geloven dat voor bepaalde gaven je gewijd moet zijn, omdat je voor zulke gaven toerusting en volmachten nodig hebt die je bij een wijding ontvangt. En aangezien gewijde geestelijken ook gewoon gelovigen zijn, klopt dat nog steeds met de door jou aangehaalde Bijbelgedeelten.

Er staat nergens in die gedeelten dat iedereen zomaar kan doen wat hij wil. Anders hadden die apostelen ook niet door Christus onderricht hoeven te worden. Er staat dat gelovigen zullen onderrichten, demonen zullen uitdrijven en zieken zullen genezen. En ook Paulus spreekt over verschillende gaven. Het heeft dus niets te maken met iemand kleinhouden, maar met het luisteren naar God, Die bepaald wie welke gave en wijding krijgt. En vervolgens gewoon je plaats weten in Zijn heilswerk hier op aarde.

Quote:
Ik ben bang dat mijn geloof nog te klein is (al is dat ook weer zo'n excuus, wat weer voortkomt uit ongeloof) om zo'n stap in geloof te zetten.

Dit zinnetje snap ik niet helemaal.

Quote:
Ik heb bovendien een keer gezien hoe het eruit kan zien als er iets wordt uitgedreven en ik zou het maar een rare aangelegenheid vinden als iemand ineens spartelend op de grond ligt. Sorry, maar ik ben dan blij dat ik daar in ieder geval niet lig en dat ik ook niets hoef uit te drijven.

Iemand die ineens begint te spartelen, kan ook een epileptische aanval krijgen. Of gewoon kortsluiting in de hersenen. Of daarvóór iets verkeerds gegeten, gedronken of ingeademd hebben. Of... Kortom: éérst álle natuurlijke oorzaken volledig uitsluiten, dán pas over demonen beginnen.

Quote:
Maar het is wel super dat er mensen zijn die zo'n taak van God hebben gekregen en die dat dan ook nog eens uitvoeren!

Precies. Maar laten het dan wel mensen zijn die door God daartoe geroepen zijn en ook de kennis en macht ervoor hebben gekregen. Anders kan een uitdrijving wel leuk lopen, maar kan het zomaar gebeuren dat het slachtoffer er op de lange termijn erger aan toe is dan vóór de "uitdrijving." Ik denk dat we half niet weten hoe slinks de duivel kan zijn, als het om zulke ernstige zaken gaat.

Is het dan niet verdacht dat God eerst twintig eeuwen lang door Zijn Kerk verordend dat demonen alleen door gewijde personen kunnen worden uitgedreven, en dat nu ineens ongewijde personen ineens schijnbaar van alles kunnen doen? Zoiets zou je toch minimaal de wenkbrauwen moeten doen fronsen?

Zoiets zou je toch moeten doen afvragen of er niet iets veel gemeners in het spel is, dat Gods verordeningen en het vertrouwen van mensen in God wil vermorzelen? Aangezien God Zichzelf niet tegenspreekt en ook nooit tegen Zijn verordeningen in zal handelen, lijkt het mij wel héél vreemd als Hij ineens een uitzondering zou maken voor de evangelische beweging. Alsof de opleiding geneeskunde besluit dat in Afrika studenten geen diploma nodig hebben om arts te worden.

Ik zeg nu niet dat de evangelische beweging door Satan bezeten zou zijn, laat dat duidelijk zijn. Er kunnen meerdere oorzaken in het spel zijn, voor dit soort merkwaardige verschijnselen. Maar ik wil wel erop aandringen dat Satan ook wonderen kan manifesteren en dat hij er alles aan zal doen om God en Zijn verordeningen in deskrediet te brengen. Koste wat het kost.

Denk hier even aan, voordat je meent dat God nu ineens geen gewijde personen nodig heeft voor exorcisme, terwijl dat eeuwenlang wél zo was. We hebben het hier niet over speelgoed, maar over een zeer gevaarlijk zaak, waarmee God niet zomaar laat sollen. Daarvoor heeft Hij Zijn kinderen teveel lief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het punt waar het om ging was dat het op mij overkwam dat Robert zei dat alleen daartoe gewijde priesters geesten uit konden drijven. Iets waar ik het niet mee eens ben en waarover ik nog steeds benieuwd ben of ik Robert daarin goed begrepen heb.

Robert, zou je hier nog een antwoord op kunnen geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Robert, zou je hier nog een antwoord op kunnen geven?

Sjaloom TimonK,

Ik hoopte dat mijn post aan Helena jou antwoord zou geven. Namelijk dat God gaven uitdeelt aan wie Hij wil en dat Hij inderdaad mensen toerust en onderricht voor hun gaven, door de Kerk. En dat je voor de ene gave nu eenmaal meer toerusting en volmachten nodig hebt dan voor de andere.

Daarom moet je niet teleurgesteld zijn als priesters wel demonen kunnen uitdrijven en leken niet: het geeft gewoon aan dat priesters daar toegerust voor zijn en dat God voor leken wel andere gaven heeft, die bepaald niet als minderwaardig mogen worden gezien. Alle gaven zijn genadegiften van God, alleen voor de ene heb je meer bagage nodig dan voor de andere.

Als er onduidelijk is over mijn standpunt, dan hoor ik het graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En dit soort uitwassen kunnen er dus ontstaan als er geen rk priester bij komt kijken.

(ja, ik ben bevooroordeeld
widegrin.gif
)

in mijn ogen is het ongeveer hetzelfde als zeggen dat als een exorcisme binnen de RKK fout gaat, het natuurlijk ligt aan het feit dat die priester niet genoeg vervuld is met de Heilige Geest...

Kortom, vanuit je eigen visie zul je ongetwijfeld gelijk hebben. Maar het zou je denk ik sieren als je bovenstaande brengt als je eigen mening en niet als zijnde een feit. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kortom, vanuit je eigen visie zul je ongetwijfeld gelijk hebben. Maar het zou je denk ik sieren als je bovenstaande brengt als je eigen mening en niet als zijnde een feit.
flower.gif

Bij deze dan. Het was ook een beetje flauw om met een extreem voorbeeld andere ideeen te ridiculiseren. Excuus. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of ook anderen dan priesters duivels uit kunnen drijven; daarvoor geldt ook weer de beroemde zin; God heeft Zijn heilverbonden aan de sacramenten, maar is daar zelf niet aan gebonden. Ik geloof zeker wel dat zowel Evangelischen als Moslims of Afrikaanse bosjesmanen wel eens duivels hebben uitgedreven, maar het punt is dat het ongericht is, de één nog weer wat meer dan de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De hel bestaat nog niet.
knipoog_dicht.gif

Of mocht zij al wel bestaan, dan zit er nog niemand in, want het zal pas aan het einde van de tijd op aarde zijn dat de eersten in de hel geworpen zullen worden. Tot die tijd is er een dodenrijk/hemel waar de overledenen heengaan. De engelen en demonen bevinden zich verder gewoon in de hemelse gewesten.

[...]

Het punt is dat Jezus Christus de hoogste autoriteit heeft in Hemel en op Aarde en dat elke knie zich voor Hem moet buigen. Dus als Hij met ons is, is er niemand die ons iets kan maken, als wij dat niet zelf toelaten.
knipoog_dicht.gif

Nu ben ik wel heel erg nieuwschierig wat de oorsprongsagnosis jouw heeft aangeleert wat een Hel is.

Ik ben van mening; dat er zeven hogere sferen zijn die verbonden zijn met de Aarde en zeven lagere sferen; ook wel hellesferen genoemd. De hoogste hellesfeer wordt ook wel het schemer-land genoemd of het vagevuur in de volksmond. Ieder mens heeft een afstemming op 1 van die sferen; elk gevoel wat je produceert; elke gedachte; elke handeling kun je een afstemmingsgraad geven op die sferen. De Aarde is dus eigenlijk een heel unieke plek; omdat hier alle sferen via de mens vertegenwoordigd zijn.

Christus is inderdaad in de hemelen de hoogste autoriteit; maar je vergeet; dat de mens zelf verantwoordelijk is in zijn laten en doen en dat Christus niet in de goddelijke wetten kan ingrijpen zoals de wet "oorzaak en gevolg". Hij wijst ons de wegen die hij ook heeft moeten begaan; maar Hij mag ons niet gaan tillen....begrijp je?

Vraag me toch af; of de algemene kerk een hel als een soort van TBS-kliniek ziet waar er af en toe weer eentje ontsnapt om ons te komen sarren....


Samegevoegd:

Quote:

In de autoriteit van Jezus staan is niet iets dat automatisch gebeurd als je eenmaal christen bent, of gedoopt oid... Het idee is dat Jezus in jou steeds meer wordt en jij steeds minder. Als jijzelf nog veel te belangrijk bent in je eigen leven, zul je echt nooit demonen uit kunnen drijven. Maar als Jezus in jou alles is geworden, dan zal dat zeer zeker wel kunnen. Want pas als Christus in jou steeds groter wordt, zal ook jouw autoriteit in Hem groeien. Alleen zal het dan niet meer jouw autoriteit zijn, maar die van Christus in jou.
smile.gif

Het uitdrijven van "demonen" of onreine entiteiten bij mensen heeft zeer veel te maken met het je wel of niet kunnen concentreren in gedachten en je gevoel hoog te houden. Hetzelfde probleem ondervond 1 van de apostelen toen hij Jezus wilde nadoen in het lopen over het water. Hij faalde daarin; omdat twijfel zich meester van hem maakte.

Als je een ritueel of uitdrijving aan het doen bent en je denkt terloops ook af en toe nog even aan het dreigende koersverlies van je aandelen en aan de knappe overbuurvrouw; dan zul je begrijpen, dat het doorgeefluik vanuit de hemelen naar jouw toe zich zal sluiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nu ben ik wel heel erg nieuwschierig wat de oorsprongsagnosis jouw heeft aangeleert wat een Hel is.

Ik ben van mening; dat er zeven hogere sferen zijn die verbonden zijn met de Aarde en zeven lagere sferen; ook wel hellesferen genoemd. De hoogste hellesfeer wordt ook wel het schemer-land genoemd of het vagevuur in de volksmond. Ieder mens heeft een afstemming op 1 van die sferen; elk gevoel wat je produceert; elke gedachte; elke handeling kun je een afstemmingsgraad geven op die sferen. De Aarde is dus eigenlijk een heel unieke plek; omdat hier alle sferen via de mens vertegenwoordigd zijn.

Precies jij bent van mening, ik zie dit namelijk nergens terug in de bijbel. Er komt een dag dan gaat God over ons oordelen en dan heb je het eeuwige leven of de eeuwige dood.

Quote:
Christus is inderdaad in de hemelen de hoogste autoriteit;

Amen

Quote:
maar je vergeet; dat de mens zelf verantwoordelijk is in zijn laten en doen en dat Christus niet in de goddelijke wetten kan ingrijpen zoals de wet "oorzaak en gevolg". Hij wijst ons de wegen die hij ook heeft moeten begaan; maar Hij mag ons niet gaan tillen....begrijp je?

Voorzover ik weet zijn wij met christus gestorven en opgestaan en dus dood voor de wet smile.gif Daarnaast is Jezus gestorven voor onze zonde en Hij wil ons bijstaan en ons dragen op het moment dat we in een dal lopen.

Quote:
Vraag me toch af; of de algemene kerk een hel als een soort van TBS-kliniek ziet waar er af en toe weer eentje ontsnapt om ons te komen sarren....

De hel bestaat nog niet, hoogstens het dodenrijk. Demonen zijn voorzover ik weet nog nergens geketend of gevangen.

Quote:
Samegevoegd:

[...]

Het uitdrijven van "demonen" of onreine entiteiten bij mensen heeft zeer veel te maken met het je wel of niet kunnen concentreren in gedachten en je gevoel hoog te houden. Hetzelfde probleem ondervond 1 van de apostelen toen hij Jezus wilde nadoen in het lopen over het water. Hij faalde daarin; omdat twijfel zich meester van hem maakte.

Als je een ritueel of uitdrijving aan het doen bent en je denkt terloops ook af en toe nog even aan het dreigende koersverlies van je aandelen en aan de knappe overbuurvrouw; dan zul je begrijpen, dat het doorgeefluik vanuit de hemelen naar jouw toe zich zal sluiten.

Je moet ook je ogen op Christus gericht houden flower.gif De rest is allemaal bijzaak


Samegevoegd:

Ik had trouwens nog een vraag gesteld over demomen. Misschien heb je er overheen gelezen. Jij had het over lage geesten die in je aura gaan zitten..

Ik vroeg mij af wat het verschil tussen en lage en een hoge is volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid