Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoe denk jij dat Nederland er over 10 jaar uit ziet?

Werkt ons politieke stelsel dan een beetje fatsoenlijk? Wordt de Europese Unie een tweede Amerika? Worden allochtonen nog steeds gediscrimineerd? Blijven de kerken steeds leger te raken en blijft het percentage gelovigen dalen?

Kortom, hoe zie jij Nederland in 2017?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat over 10 jaar de kerken leger zullen zijn ja.

maar het aantal gelovigen, daar denk ik dat die op peil blijft of misschien wel zullen stijgen.

er is een onderzoek gedaan en een groot percentage die geloofd wel ergens in, in een hogere Iets.

ik denk dat allochtonen minder worden gediscrimineerd, omdat Nederland dan uit een groot gedeelte uit allochtonen bestaat. De personen die dan willen discrimineren denken wel twee keer na voordat ze dat doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 02 maart 2007 10:22:16 schreef robinwithaar het volgende:

Hoe denk jij dat Nederland er over 10 jaar uit ziet?

Werkt ons politieke stelsel dan een beetje fatsoenlijk? Wordt de Europese Unie een tweede Amerika? Worden allochtonen nog steeds gediscrimineerd? Blijven de kerken steeds leger te raken en blijft het percentage gelovigen dalen?

Kortom, hoe zie jij Nederland in 2017?

Politiek stelsel:

Niet zoveel veranderd.

De EU:

Nee, het is dat nog geen Verenigde Staten van Europa. Wel zal de vorm weer wat anders zijn dan nu en zal het 'land' ietsje groter zijn dan nu. Maar hoe zou ik nog niet weten. Met die Eurocommissarissen zal het anders geregeld zijn, ik hoop dat ze die trip van het EP naar Straatsburg hebben afgeschaft, qua wetgeving zullen er wat verschillen zijn en er zal een algemeen documentje zijn. Of dat de naam 'grondwet' zal dragen zou best kunnen, hoeft niet.

Discriminatie:

Ja, dat blijft. Al zou het kunnen zijn dat het nu weer andere minderheden zal betreffen.

Kerken:

Mijn stroming (evangelisch) groeit nog steeds en zal dat denk ik de komende jaren nog steeds doen. Een deel daar van zijn mensen die voorheen wel bij een andere kerk gezeten hebben. Maar ik ken er zelf ook zat die helemaal niet geloofden.

Ik denk dat mijn stroming niet de enige is. Ik denk dat er wel meer orthodoxe stromingen zijn die ook groeien. Ik denk wel dat het slecht zal gaan met de vrijzinnigen.

Ik ben niet bang voor verdere leegloop. Christelijk Nederland heeft de zwaarste klap al gehad. Imo denk ik ook dat de meeste leegloop best wel eens van mensen zou komen die meer uit gewoonte en familiaire/streek/persoonlijke traditie naar de kerk gingen en niet omdat ze ook werkelijk gelovig waren. Dus verdere leegloop verwacht ik niet. Verdere krimp van bepaalde genootschappen zal niet door leegloop meer veroorzaken maar hoogstens door het niet verder groeien (, vergrijzing hè).

Ik denk trouwens ook niet (maar ik laat me graag verassen!) dat er nu een spontane opwekking van het christendom zal plaatsvinden. De samenleving is wel wat christenvriendelijker geworden en ongetwijfeld zal het christendom misschien wel ietsje groeien, de vrijzinnigheid is op z'n retour en het atheïsme is flink gekrompen. Spiritualiteit is hip. Alleen van die groep spirituelen in Nederland (de meerderheid van de Nederlanders geeft aan dat te zijn) moet je niet veel verwachten. Die zit vooral in de hoek van de ietsisten. Ik zie het gros ook niet snel orthodox christelijk worden, want die hebben het niet zo op confronterende en ingewikkelde dingen en zaken die je niet moet doen omdat het verkeerd is, etc. Gewoon vrij leven en doen wat je wilt maar wel een fijn gevoel hebben dat er 'iets' is na de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoe Nederland er over 10 jaar uitziet... goeie vraag knipoog_dicht.gif

Ik denk dat het politieke stelsel eigenlijk nog steeds wel hetzelfde zal zijn. Tenslotte willen de meeste gewoon een democratie, dus lijkt mij dat het gewoon hetzelfde zal blijven. Maar het zou ook natuurlijk kunnen zijn dat er iemand opeens vet veel aanhang krijgt en het hele politieke stelsel zal veranderen, maar dat lijkt me een kleine kans dat dat gebeurd.

De EU een tweede amerika... zou best is kunne. maar ik denk dat het nooit hetzelfde als amerika kan bereiken.

verder denk ik dat Nederland meer gevarieerd zal zijn qua afkomsten van Nederlanders. Of Geert Wilders moet opeens veel aanhang krijgen, dan zal het hoogst waarschijnlijk wel wat anders eruit gaan zien. knipoog_dicht.gif

En tsja, wat betreft de kerken. Ik hoop natuurlijk dat ze overvol zullen zijn, maar ik denk van niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 maart 2007 10:22:16 schreef robinwithaar het volgende:

Hoe denk jij dat Nederland er over 10 jaar uit ziet?

Werkt ons politieke stelsel dan een beetje fatsoenlijk? Wordt de Europese Unie een tweede Amerika? Worden allochtonen nog steeds gediscrimineerd? Blijven de kerken steeds leger te raken en blijft het percentage gelovigen dalen?

Kortom, hoe zie jij Nederland in 2017?

Werkt ons politieke stelsel nu dan niet fatsoenlijk? De afgelopen periode heeft juist de houdbaarheid van onze democratie aangetoond. Op politiek gebied is er dan een winnaar uit de strijd tussen SP en PvdA uitgerold. Ik vermoed dat de ervaring en de duidelijkere partijstructuur het zullen gaan winnen van een SP die eens afscheid zal moeten nemen van Jan Marijnissen. De vraag is of er iemand is die maar een beetje in zijn schaduw kan staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 maart 2007 11:09:49 schreef robinwithaar het volgende:

En welke dan zoal? kun je voorbeelden noemen?

Ik kan je geen statistiekjes geven o.i.d. Maar ik zie tegenwoordig weer veel meer jonge katholieken die heel bewust voor hun geloof kiezen. Verder denk ik dat het klimaat voor de kerken sowieso gunstiger wordt, naarmate de overheid minder groot wordt, wat toch een tendens is die zal toenemen. Ik denk wel dat de klassieke protestantse kerken langzaamaan zullen verdwijnen, ik zie het liever niet, maar ik heb ook nog geen echte tekenen van het tegendeel gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid